LED-belyst 22-tummare från LG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spooner
Trevligt med ett mellansteg till OLED , men jag gör som andra och väntar... strömsnålt dock med LED belysning

Hmm... bara att vänta tills priserna har dränerat lite

Fast LED-belysning är inget mellansteg annat än möjligen kronologiskt, alltså det kom efter CCFL men före OLED på PC-sidan. Rent tekniskt är detta en förfining av befintlig LCD-teknik och har inget att göra med riktiga [O]LED-skärmar. LED-LCD, gissar jag, blir en rätt långvarig teknik, möjligen längre än CCFL-LCD i sin era.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Fast LED-belysning är inget mellansteg annat än möjligen kronologiskt, alltså det kom efter CCFL men före OLED på PC-sidan. Rent tekniskt är detta en förfining av befintlig LCD-teknik och har inget att göra med riktiga [O]LED-skärmar. LED-LCD, gissar jag, blir en rätt långvarig teknik, möjligen längre än CCFL-LCD i sin era.

Ja, jag menade kronologisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Edit: Fixade citat

Men folk fattade ju inte nyss? Hur ska du ha det? Det där med "nördar" hit och dit förefaller vara ad hominem. Det förefaller som om du har svårigheter att möta det jag skriver med argument och väljer därför att avskriva det i stället; en ohederlig och ofruktbar debatteknik. Det spelar ingen roll du ofta du säger "bara semantik" då du ändå inte nått kärnfrågan och blandar äpplen och päron. Du har vidare nu använt ordet "faktum" två gånger, och inga av dessa har avsett något odebatterbart faktum. Som du leker med ord, gör falska jämförelser, etc, ska du verkligen snacka om semantik?

Vad är egentligen tesen du vill driva? Ingen alls vad jag kan se, utan du slåss bara för "rätten att uttrycka sig självsäkert" (vilket ingen undanhåller dig) om saker och ting som vid närmare analys kanske inte alls är triviala. Vi är tre i tråden som redan känner till att "LED-skärm" misstolkas bland vanligt folk. Nu kommer du förstås att säga att det har du redan sagt (vilket är sant men inkonsekvent) och att det då spelar än mindre roll att man kallar X för Y (vilket är ett helt annat problem än RAS), men nyss var tesen den omvända; det spelar ingen roll eftersom folk vet. Du "vinner" alltså vare sig folk bevisligen vet eller inte, varpå din "tes" är rent och skärt nonsens; icke falsifierbar, meningslös och intetsägande.

Edit: Tony Clifton, bra sammanfattning. Vi är nu åtminstone två som inte riktigt förstår vad Tempels poäng är, annat än att polemisera. Edit2: Vilseledande PR med baktänk kommer ibland från tillverkarna. När det gäller de stora kedjorna behöver inte baktankar dock vara motivet. Okunnighet om vilka parametrar man är ute efter räcker, Hanlons rakkniv. Desto värre när Dustin(!) säljer datorer med "LED-skärmar" - de borde ju begripa om någon.

Off-topic: Det där med parametrar är intressant. Någon mer än jag som störs på att standard-reklam för en laptop/netbook tar upp CPU, grafik, HDD och ibland rentav helt utelämnar den parameter man rimligen kollar först: skärmstorleken? Jag menar, en laptop köper man ju av ergonomiska eller mobila skäl, alltså är det rimligt att man bestämmer sig för en storlek först och tittar på andra parametrar sedan? Det är en allmän sjuka att tro att samma parameter alltid har samma tonvikt, oavsett sammanhang. Det märks i HDD/SSD-debatter, allmänna prestandadebatter, Atom/Desktop-CPU-debatter, etc, etc, etc.

Många beskyllningar du kommit med nu om vad jag gör. Jag är inte imponerad av det du själv pysslar med.

Det är en fråga om man vill förstå eller inte. Svartvit värld eller inte. Folk förstår den marknadsföringsmässiga skillnanden. LED(belyst) är bättre än LCD (ccfl-belyst), OLED om man bemästrar livslängden så den kommer nån gång kommer vara bättre LED. Det är olika ord och folk kan skilja på dom. Börjar man blanda dom speciellt när det handlar om redan inarbetade namn som LCD som enligt er skall heta CCFL-belyst LCD och skall skiljas från LED-belyst LCD kommer bara åstadkomma fler frågor och ingen som helst klarhet för svensson. LCD och LED är däremot två olika namn och då blir det enkelt. Men vill man hänga upp sig på det så spelar det ingen roll hur mycket jag än förklarar utan du kommer bara med ny beskyllningar om vad jag gör. Vad skall du kontra med nu? Halmgubbe och ad hominen har du redan använt....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Många beskyllningar du kommit med nu om vad jag gör. Jag är inte imponerad av det du själv pysslar med.

Det är en fråga om man vill förstå eller inte. Svartvit värld eller inte. Folk förstår den marknadsföringsmässiga skillnanden. LED(belyst) är bättre än LCD (ccfl-belyst), OLED om man bemästrar livslängden så den kommer nån gång kommer vara bättre LED. Det är olika ord och folk kan skilja på dom. Börjar man blanda dom speciellt när det handlar om redan inarbetade namn som LCD som enligt er skall heta CCFL-belyst LCD och skall skiljas från LED-belyst LCD kommer bara åstadkomma fler frågor och ingen som helst klarhet för svensson. LCD och LED är däremot två olika namn och då blir det enkelt. Men vill man hänga upp sig på det så spelar det ingen roll hur mycket jag än förklarar utan du kommer bara med ny beskyllningar om vad jag gör. Vad skall du kontra med nu? Halmgubbe och ad hominen har du redan använt....

Jag kan kontra med att du helt enkelt verkar sakna poäng med dina "argument", de är bara polemik mot jag vet inte vad...

Men gott, folk kan skilja på "LED-skärm" som i "LED-skärm" och "LED-skärm" som i "LED-belyst skärm, LED-LCD". Än sen då? Du blandar ju friskt marknadsföring, teknik och framtid när min enkla fråga var hur en person som inte kan skilja på "LED" och "LED-belyst" plötsligt kan avgöra frågan med kunskaper i kommande tekniker? Det är ju ett så bakvänt sätt att resonera. Å ena sidan är det en icke-fråga, å den andra är det rätt mycket "kommer att", "kan och inte kan", etc, etc; självsäkra uttalanden vitt och brett. Frågan rörde alltså om det är korrekt att kalla LCD för LED bara för att belysningen är LED och svaret blev alltså (från mig och andra) att det rent sakligt sett inte är korrekt och beror på okunnighet snarare än PR och intentioner. Du försöker minska betydelsen av något för att ändra korrektheten, vilket är galet. Det blir inte mer rätt för att det är mindre betydelsefullt och det är rätt knasigt att hänvisa till "folk vet" när "LED-skärm" bygger på en missuppfattning. Och när det påpekas, ja då spelar det plötsligt ingen roll eftersom folk ändå inte vet. Och sådär håller det på, bara för att kunna argumentera i oändlighet.

Själv skulle jag säga att tekniken spelar föga roll, det viktiga är förstås om en skärm lever upp till sina krav och inte om det är en teknik bakom som potentiellt kan göra det eller inte. Men det gör knappast beskrivningen "LED-skärm" riktig. Nåväl, vi kanske ska lägga ner den här fullständigt komplett meningslösa diskussionen?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning för folk att skilja på LED och LEDbelyst alltså kan man använda LED för LED-belyst LCD för att skilja på den gentemot CCFL-belyst LCD som då bara kallas LCD. När/om OLED blir stort så kommer dessa naturligtvis inte att kallas LED utan just OLED. Enkelt både för konsumenten och säljare att skilja olika typer av skärmar.

LED kommer aldrig komma som konsumentskärmar och att blanda in att det finna PA-tavlor med LED teknik är bara ett sätt att försöka få rätt när det är helt egalt i sammanhanget.

Språket är inte exakt och det förändrar sig och att folk är överrens om vad som är vad när det gäller ett ords betydlelse och i det här fallet är det så för alla utom några få som inte klarar av att det är korrekt rent tekniskt vare sig det beror på att man är teknikpurist eller språk dito bara för att man utelämnat några ord. LED(-belyst LCD)-skärm. Språk skall vara enkelt och folk förenklar, då heter det LED-skärm och folk klarar av att skilja på det från (ccfl-belyst) LCD-skärm.

Och folk kommer kunna skilja på OLED och LED.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det finns ingen anledning för folk att skilja på LED och LEDbelyst alltså kan man använda LED för LED-belyst LCD för att skilja på den gentemot CCFL-belyst LCD som då bara kallas LCD. När/om OLED blir stort så kommer dessa naturligtvis inte att kallas LED utan just OLED. Enkelt både för konsumenten och säljare att skilja olika typer av skärmar.

LED kommer aldrig komma som konsumentskärmar och att blanda in att det finna PA-tavlor med LED teknik är bara ett sätt att försöka få rätt när det är helt egalt i sammanhanget.

Språket är inte exakt och det förändrar sig och att folk är överrens om vad som är vad när det gäller ett ords betydlelse och i det här fallet är det så för alla utom några få som inte klarar av att det är korrekt rent tekniskt vare sig det beror på att man är teknikpurist eller språk dito bara för att man utelämnat några ord. LED(-belyst LCD)-skärm. Språk skall vara enkelt och folk förenklar, då heter det LED-skärm och folk klarar av att skilja på det från (ccfl-belyst) LCD-skärm.

Och folk kommer kunna skilja på OLED och LED.

Ja, det är samma visa du dragit nu ett antal gånger. Komma med något nytt? Vem argumenterar du emot och i vilket syfte?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jösses! Du kanske inte skall svara planlöst på inlägg utan att läsa vad det är svar på först så är det ganska självklart. Sen är det kul att du nu säger att det är samma argument när du tidigare sagt att jag flyttar målsnöret. Hur fan skall du ha det?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Jösses! Du kanske inte skall svara planlöst på inlägg utan att läsa vad det är svar på först så är det ganska självklart. Sen är det kul att du nu säger att det är samma argument när du tidigare sagt att jag flyttar målsnöret. Hur fan skall du ha det?

Men lägg av nu med pajaskonster! Du har både flyttat målsnöret och upprepat dig. Varför skulle det behöva vara motsägande? Säg något vettigt nu ffs, eller håll klaffen! Du börjat bli tröttsam. Kan du inte bidra till tråden med något substantiellt i stället för att bara vara arrogant och leka uttolkare för andra människor? Du har inte en susning om vad folk tänker och tycker när de köper produkter och du har ingen aning om huruvida folk känner till "LED-skärm" i betydelsen "LED-belyst" eller inte, och ändå uttalar du dig självsäkert om ditt och datt, inklusive framtiden. Svenssons är dumma och svenssons är insatta, allt efter ditt behag, bara för att säga tvärt emot vad jag säger, helt oavsett vad jag säger. Så kan det inte hålla på. Kom för fan inte och säg att jag svarar planlöst när du vänder på klacken och upprepar dig, ideligen.

Jag har ju gett dig rätt (och aldrig ifrågasatt) på flera punkter, bland annat att OLED kommer kallas för OLED, att O/P/T-LED är den icke-LCD-teknik som för tillfället verkar mest lovande, så vad fanken är ditt problem egentligen? Du angriper något som inte finns, fråga mig inte vad, men självsäker är du minsann! Är det att "LED-skärm" skulle vara en semantisk sak som du hakat upp dig på?

Varför ska du generalisera så och använda ad hominem av typen "avfärdanden"? Förstår du inte hur osakligt det är att argumentera enligt stilen:

Du: X finns inte. Svenssons är inte dumma
Andra: Exempel på X
Du: X är bara [nördar, teknikfixerade, semantiker, etc], svenssons är dumma
Du: Svenssons är inte dumma

Låt mig summera:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
...eftersom det aldrig kommer skärmar som är verkligen är LED och inte LED-belysta så är det bara frågan om semantik och folk här och tom svensson fattar vad det handlar om iaf...Så det kvarstår att det aldrig kommer att komma några LED-skärmar...LED kommer aldrig komma som konsumentskärmar...

Förutom att det är rent arrogant att påstå något sådant, är det heller ingen som har ifrågasatt detta. Alltså en straw man.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det finns ingen anledning för folk att skilja på LED och LEDbelyst alltså kan man använda LED för LED-belyst LCD för att skilja på den gentemot CCFL-belyst LCD som då bara kallas LCD. När/om OLED blir stort så kommer dessa naturligtvis inte att kallas LED utan just OLED. Enkelt både för konsumenten och säljare att skilja olika typer av skärmar.

Det var aldrig frågan! Det kan fortfarande vara fel att kalla LED-belysta skärmar för LED-skärmar, men liksom inte poängen. Poängen var att din analys av "semantik" var, hmm, bristfällig. Än tydligare blir det nu:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Du säger väl förståss aldrig cd-skiva?

Falsk analogi. Sammanblandning av RAS-syndrom med något som är inkorrekt. Folk har dessutom bevisligen blandat ihop de tu, senast i denna tråd.

Folk är insatta:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Vanligt folk klarar att skilja på vad som är vad och det är bara folk som är för nördiga som stör sig på det.

(ett slags ad hominem, bortviftande av motexempel är vidare klassiskt för cranks, så sluta med det, för du är inte en crank).

Folk är inte insatta:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Nu har ju svenne inte koll så pass mycket att det spelar nån roll.

Folk är insatta igen:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Och folk kommer kunna skilja på OLED och LED.

Ett till exempel på bortviftande genom "dynamisk omdefinition":

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det vet jag oxå. Men de är ju inte avsedda för konsumentmarknaden och kan ju inte kallas varken skärm eller tv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Marknadsföring har aldrig handlat om att det skall vara korrekt utan att det skall vara enkelt för konsumenten att skilja på saker...

Nu var ju saken den att "LED-skärm" framhävs av icke insatta, inte främst tillverkarna. Detta är en genomgående trend i dina inlägg: Du har rätt, men det sorteras in under "not even wrong". Du angriper något som inte finns, något som ingen påstår, något som ingen tycker. Du får gärna bemöta mina argument i sak, t.ex. genom att visa var jag har fel, men detta förbannade "bortviftande" av vad jag och flera andra säger stör mig, det känns inte hederligt. Du har heller ej adekvat bemött vad jag skrivit om den utarmade betydelsen av "diod" i lyssammanhang.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Folk har koll på att det ena är bättre än det andra. Inte den rent tekniska skillnaden och den är oxå ointressant för gemena man. Därför har folk både koll och inte koll beroende på om det är den tekniska eller inte. Att bara plocka ut mina svar blir därför missvissande och tagna ur kontex och det hjälper inte dig att komma med en massa angrepp på mig och fråga vad jag vill och det var rätt självklart om du läst det jag svarade på. Likförbannat kommer du med nya anklagelser och fattar fortfarande ingenting. Jag är uppriktigt sagt jävligt less på hur du har bemött mig.

Jag har upprepat samma sak. Pedagoger brukar säga att för att få folk att förstå så krävs det att man säger det tre ggr. I ditt räcker inte ens 7 ggr.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scorp1o
nej

JO!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage