Thermalright kyler spänningsregulatorer

Permalänk
Melding Plague

Thermalright kyler spänningsregulatorer

I samband med lanseringen av grafikkortskylaren T-rad 2 GTX passar Thermalright på att visa upp en extra kylare för AMD:s grafikkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

"Modellerna går under namnen VRM R1 och VRM R2. Deras syfte är att kyla de varma spänningsregulatorerna på Radeon 4780 och 4890-grafikkort. "

Jaså, visste inte att AMD hade släppt ett Radeon 4780 ;).

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

Ser jäääääävligt trängt ut.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Sötast

varför känns alltid AMD's grafikkort som ett hopplock som *precis* fungerar?:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
"Modellerna går under namnen VRM R1 och VRM R2. Deras syfte är att kyla de varma spänningsregulatorerna på Radeon 4780 och 4890-grafikkort. "

Jaså, visste inte att AMD hade släppt ett Radeon 4780 ;).

Men då vet du det nu då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
varför känns alltid AMD's grafikkort som ett hopplock som *precis* fungerar?:P

Det är nog din personliga åsikt.

Att en vis del av grafikkortet behöver kylning är väl inte konstigt?

Att den delen blir utan kylning när man tar bort originalkylaren är inte heller så konstigt då det inte är något som ligger ann emot spänningsregulatorerna längre. Då överhettas de och sakerna går sönder.

AMD har inte gjort fel, möjligen tredjepartstillverkarna som inte ser till att det finns någon kylare, förens nu.

OnT: Kanon!, lite osmidig bara, hoppas det går ta loss heatpipe:sen (?) och kunna ha kylaren nedåt, ifall man vill köra crossfire.

Edit: Kylaren kommer ju ta i den andre kylaren om det är nedåt. Så den är ju bara för folk som har ett kort.

En integrerad kyldel är ju bra mycket smidigare.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

När släpptes 4780x2? Är nämligen säker på att det inte är ett stavfel eftersom det kryllar av trådar om det men har aldrig hört talats om det här i Sverige

Permalänk
Medlem

Svårt å köra Crossfire med dessa.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
När släpptes 4780x2?

Sen när skrev de det i artikeln?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz

Jaså, visste inte att AMD hade släppt ett Radeon 4780 ;).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Sen när skrev de det i artikeln?

Läs kommentarerna

Eftersom det stod 4780 i artikeln så sökte jag på google men hittade bara ett graffe vid namn 4780x2 som jag ej hört talats om därför frågade jag här eftersom det redan var en som uttryckte sin fasa över ett okänt grafikkort

Sen när fick man dubbelposta

Permalänk
Avstängd

Suck... lägg ihop 1 och 1 så kommer du fram till att det är ett skrivfel.

Ont: Lite väl stor tycker jag, känns som om crossfire är kört.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Synd bara att ingen kylning i världen kan avhjälpa den fail-safe som både 4870 och 4890 har inbyggd, dvs att strömförsörjningen slår av sig själv när strömstyrkan till GPU:n når 82A (tror jag det var).

Det är tyvärr fail-safen, och inte temperaturen, som orsakar de välkända krascherna i FurMark, och som gjorde att AMD som bekant lade in en broms i drivrutinerna när FurMark.exe körs.

Jag har haft ett 4870 som slog av vid 82A (alltså inte vid 12V utan vid ca 1V), och jag har nu ett 4890 som gör samma sak. Slå av = svart skärm och datorn måste startas om.

AMD har bekräftat det (han som utvecklar OCCT pushade på AMD en hel del och till slut laddade de ned OCCT själva, testade och bekräftade). De säger att det inte är ett fel, bara att GPU:n i vardagsbruk aldrig kommer att användas på det sättet. Förvisso sant, men ändå.

Som jag förstått det så har NVidia löst problemet genom att throttla GPU:n, av samma orsak, för givetvis kan inte heller strömförsörjningen på NVidias kort leverera hur mycket ström som helst.

AMD nämnde något om att fixa till detta framöver, som jag förstod det med ny revision av referenskortet, och att lösa det på ungefär samma sätt som NVidia, dvs throttla. Det är ju klart mycket smartare.

Mitt 4870 dog för övrigt högst troligt pga att denna fail-safe pajade så att jag aldrig kunde få bild - inte omöjligt att det berodde på att jag hårdpressade kortet många gånger med FurMark för att se om det fortfarande dog efter en stund, vilket jag gjorde när jag trodde att det var temperaturen som var problemet och experimenterade med olika kylningsmetoder.

OnT: Kul med en seriös VRM-kylare, även om den förstås är extremt otymplig. Jag ser istället fram emot lösningar från Arctic Cooling som kyler VRM:arna bättre än den lilla fisfläns som följer med Accelero S1 - jag var tvungen installera två 120mm-fläktar så att den ena kunde blåsa direkt på den lilla flänsen och därmed hålla tempen under 80 grader vid ordentlig last (vilket som sagt ändå inte avhjälper fail-safen vid 82A).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Accelero Extreme 4870x2 fortsätter jag göra "reklam" för mina VRM är 45c idle och kring 65-70c vid hårt spöande..

Där har dom tänkt till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Synd bara att ingen kylning i världen kan avhjälpa den fail-safe som både 4870 och 4890 har inbyggd, dvs att strömförsörjningen slår av sig själv när strömstyrkan till GPU:n når 82A (tror jag det var).

Det är tyvärr fail-safen, och inte temperaturen, som orsakar de välkända krascherna i FurMark, och som gjorde att AMD som bekant lade in en broms i drivrutinerna när FurMark.exe körs.

Jag har haft ett 4870 som slog av vid 82A (alltså inte vid 12V utan vid ca 1V), och jag har nu ett 4890 som gör samma sak. Slå av = svart skärm och datorn måste startas om.

AMD har bekräftat det (han som utvecklar OCCT pushade på AMD en hel del och till slut laddade de ned OCCT själva, testade och bekräftade). De säger att det inte är ett fel, bara att GPU:n i vardagsbruk aldrig kommer att användas på det sättet. Förvisso sant, men ändå.

Som jag förstått det så har NVidia löst problemet genom att throttla GPU:n, av samma orsak, för givetvis kan inte heller strömförsörjningen på NVidias kort leverera hur mycket ström som helst.

AMD nämnde något om att fixa till detta framöver, som jag förstod det med ny revision av referenskortet, och att lösa det på ungefär samma sätt som NVidia, dvs throttla. Det är ju klart mycket smartare.

Mitt 4870 dog för övrigt högst troligt pga att denna fail-safe pajade så att jag aldrig kunde få bild - inte omöjligt att det berodde på att jag hårdpressade kortet många gånger med FurMark för att se om det fortfarande dog efter en stund, vilket jag gjorde när jag trodde att det var temperaturen som var problemet och experimenterade med olika kylningsmetoder.

OnT: Kul med en seriös VRM-kylare, även om den förstås är extremt otymplig. Jag ser istället fram emot lösningar från Arctic Cooling som kyler VRM:arna bättre än den lilla fisfläns som följer med Accelero S1 - jag var tvungen installera två 120mm-fläktar så att den ena kunde blåsa direkt på den lilla flänsen och därmed hålla tempen under 80 grader vid ordentlig last (vilket som sagt ändå inte avhjälper fail-safen vid 82A).

Känner också till det. En lösning skulle kunna vara att ge mer ström genom PCIE-porten. Vet inte om det gäller alla moderkort men på mitt Asus M3A32-MVP så kan jag justera max-gränsen för vad porten kan leverera.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Synd bara att ingen kylning i världen kan avhjälpa den fail-safe som både 4870 och 4890 har inbyggd, dvs att strömförsörjningen slår av sig själv när strömstyrkan till GPU:n når 82A (tror jag det var).

Det är tyvärr fail-safen, och inte temperaturen, som orsakar de välkända krascherna i FurMark, och som gjorde att AMD som bekant lade in en broms i drivrutinerna när FurMark.exe körs.

Jag har haft ett 4870 som slog av vid 82A (alltså inte vid 12V utan vid ca 1V), och jag har nu ett 4890 som gör samma sak. Slå av = svart skärm och datorn måste startas om.

AMD har bekräftat det (han som utvecklar OCCT pushade på AMD en hel del och till slut laddade de ned OCCT själva, testade och bekräftade). De säger att det inte är ett fel, bara att GPU:n i vardagsbruk aldrig kommer att användas på det sättet. Förvisso sant, men ändå.

Som jag förstått det så har NVidia löst problemet genom att throttla GPU:n, av samma orsak, för givetvis kan inte heller strömförsörjningen på NVidias kort leverera hur mycket ström som helst.

AMD nämnde något om att fixa till detta framöver, som jag förstod det med ny revision av referenskortet, och att lösa det på ungefär samma sätt som NVidia, dvs throttla. Det är ju klart mycket smartare.

Mitt 4870 dog för övrigt högst troligt pga att denna fail-safe pajade så att jag aldrig kunde få bild - inte omöjligt att det berodde på att jag hårdpressade kortet många gånger med FurMark för att se om det fortfarande dog efter en stund, vilket jag gjorde när jag trodde att det var temperaturen som var problemet och experimenterade med olika kylningsmetoder.

OnT: Kul med en seriös VRM-kylare, även om den förstås är extremt otymplig. Jag ser istället fram emot lösningar från Arctic Cooling som kyler VRM:arna bättre än den lilla fisfläns som följer med Accelero S1 - jag var tvungen installera två 120mm-fläktar så att den ena kunde blåsa direkt på den lilla flänsen och därmed hålla tempen under 80 grader vid ordentlig last (vilket som sagt ändå inte avhjälper fail-safen vid 82A).

82A ?

82 Ampere låter lite att ta i, det är väl bland de bästa nätaggregaten som kan leverera så mycket. Sedan ska ju övriga systemen ha ström.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Det kanske inte är 82A vid 12V, det kanske är 82A vid 1-2V, vilket gör det hela mer troligt. Tittar man i mitt bios ser man att strömstyrkan genom cpu ligger mellan 40 och 80A (minns inte riktigt, men har för mig något däremellan), och den matas ju med ca 1,4V.

Detta ser ju bra ut, om man har plats vill säga.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Bra att dom får bukt på "problemet" men som dom flesta av Thermalrights produkter så är den otroligt otymplig, har ett 8800GTX som ligger med en HR-03 Extreme samt en 92mm fläkt och det är ingen liten mackapär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Accelero Extreme 4870x2 fortsätter jag göra "reklam" för mina VRM är 45c idle och kring 65-70c vid hårt spöande..

Där har dom tänkt till.

Samma kylare till gtx 285 lider av stora problem med vram kylning.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Suck... lägg ihop 1 och 1 så kommer du fram till att det är ett skrivfel.
.

Det har väl alla förstått men jag frågade om någon visste om det grafikkortet hade kommit ut i Sverige eller bara utomlands

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
varför känns alltid AMD's grafikkort som ett hopplock som *precis* fungerar?:P

Vad menar du? För att de lanserar en VRAM-kylare till ett av de mest framgångsrika grafikkorten för just överklockning på marknaden, just nu?

Som någon nämnde tidigare i tråden - det är nog bara den personliga åsikt.

Permalänk
Medlem

Måste ju vara designen på eftermarknadskylarna som suger.
Jag har ett vattenblock från EK och det kyler spänningsregulatorerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Samma kylare till gtx 285 lider av stora problem med vram kylning.

Det är inte i närheten av samma kylare annat än fläktarna... kylaren till 285 har inte ens någon vrm kylning.. om du däremot tittar på flänsarna som du får med till 4870x2 så förstår du..

Permalänk

Är det någon som vet vart man kan köpa dessa kylare i sverige?