The Pirate Bay säljs till börsbolag

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är väldigt enkelt varför thepiratebay.org säljs.

Fogden har kommit fram till att ingen av de åtalade har några som helst tillgångar.
De har dock en sak som är värt pengar - domännamnet.
För att inte tvingas sälja det och ge pengarna till copyrightlobbyn, säljer de det till ett annat företag och pengarna går någon annanstans.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Jag tror att det är väldigt enkelt varför thepiratebay.org säljs.

Fogden har kommit fram till att ingen av de åtalade har några som helst tillgångar.
De har dock en sak som är värt pengar - domännamnet.
För att inte tvingas sälja det och ge pengarna till copyrightlobbyn, säljer de det till ett annat företag och pengarna går någon annanstans.

Eftersom pirate bay inte ägs av de åtalade så tvivlar jag på att de skulle äga domännamnet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Eftersom pirate bay inte ägs av de åtalade så tvivlar jag på att de skulle äga domännamnet.

Citat:

Domain ID:D104576137-LROR
Domain Name:PIRATEBAY.ORG
Created On:28-Jun-2004 16:08:18 UTC
Last Updated On:01-Jun-2009 09:10:46 UTC
Expiration Date:28-Jun-2012 16:08:18 UTC
Sponsoring Registrar:Key-Systems GmbH (R51-LROR)
Status:CLIENT TRANSFER PROHIBITED
Registrant ID:P-15791118
Registrant Name:Fredrik Neij
Registrant Organization:DCPNetworks Domains By Proxy
Registrant Street1:Box 161
Registrant Street2:
Registrant Street3:
Registrant City:Stockholm
Registrant State/Province:
Registrant Postal Code:11479
Registrant Country:SE
Registrant Phone:+46.707323819
Registrant Phone Ext.:
Registrant FAX:
Registrant FAX Ext.:
Registrant Email:fredrik.neij@dcpnetworks.com
Admin ID:P-15791118
Admin Name:Fredrik Neij

http://www.whois.net/whois/piratebay.org

Permalänk
Medlem

Måste den som är skriven på domänen äga den? Identiteten på de riktiga ägarna är väl hemliga så vore ju inte så lyckat att ha dem stående där...

Hursom, känns långsökt att det vore anlendingen. De kan väl bara "sälja"/ge bort domännamnet till vilka det nu än är som äger piratebay.

Permalänk
Permalänk

Tror det är bra att de säljer nu, centraliserade fildelningsnätverk är lite för lätta att sätta dit. Tror någon form av decentraliserad indexeringstjänst i kombination med openbittorrent som tracker kan bli jävligt knivigt att komma åt rent juridiskt.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jagar de även en om man laddar ner på utländska sidor som bearshare ex?

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Haha, väldigt intelligent sagt... Du har delvis rätt, filDELNING innebär ju igentligen att man ska dela med sig gratis, men du måste ju inse att det inte håller, hur mycket man än vill att ALLT ska vara gratis. Om du nu rent hypotetiskt laddar hem t.ex. spel illegalt (=gratis), räknar du då fortfarande med att det ska släppas nya? För det är ju det som kommer bli konsekvensen, spelutvecklarna kan ju inte jobba gratis precis.

Nä boys ärligt talat, slopa skitsnacket. På ett eller annat sätt måste ju bolagen få betalt för sina verk, och att låta det ske via en torrent tracker tycker iaf jag låter som en bra idé, priset lär ju iaf halveras med tiden.

skönt med människor som kan tänka. I sånna här trådar brukar det alltid bli fullt med fjöntar som kallar andra för giriga utnyttjare för att dom inte vill ge dom allt gratis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Vänta några år innan ni dömer ut det hela.
Hur gick det för Steam ?
Kommer ni ihåg hur det lät i forumen, alla var negativa.
Nu är många positiva till Steam, Spotify mm.

finns det folk som är positiva till steam??

varför??

enligt all logik ska spel på steam vara billigare an i butik för uppenbara anledningar men istället är det som bäst samma pris och ofta 20% dyrare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
skönt med människor som kan tänka. I sånna här trådar brukar det alltid bli fullt med fjöntar som kallar andra för giriga utnyttjare för att dom inte vill ge dom allt gratis.

finns det folk som är positiva till steam??

varför??

enligt all logik ska spel på steam vara billigare an i butik för uppenbara anledningar men istället är det som bäst samma pris och ofta 20% dyrare.

Jag betalar gärna 20% för att slippa hålla koll på skivorna, få alla spel patchade och uppdaterade. Men det är bara jag...

Permalänk
Hedersmedlem

Inget om illegal nedladdning tack!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM