Phenom II X4 965 – kraftfull och törstig

Permalänk
Medlem

Min processor dricker ström och pissar varm luft.

Men enthusiast processorer brukar dra mycket ström, ser inget fel i det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
140W är för mycket eftersom ganska många moderkort och ganska många nätdelar inte orkar med det, det är utanför plattformens spec. Dessutom klarar endast high-end luftkylare i väl ventilerade lådor av den värmeutvecklingen. Överklockad från fabrik? Sannerligen, ja.

Då är Intels taktik trevligare, alla mina Intel har jag kunnat klocka minst 1GHz från originalfrekvensen med inte mer än hyfsade kylare i standardlådor.

Mina Intel:
1. Celeron 420 1.6GHZ -> 3.2GHz = +1.6GHz
2. C2D E8400 3.0GHz -> 4.3GHz = +1.3GHz
3. Pentium E5200 2.5GHz -> 4.0GHz = +1.5GHz
4. C2Q Q9450 2.66GHz -> 3.67GHz = +1.0GHz

En så stor "säkerhetsmarginal" innebär att de som inte är äventyrliga av sig och klockar får extremt stabila och driftsäkra riggar, och alla moderkort för plattformen orkar med belastningen. Klart bättre tänk, så får de som vill klocka och riskera en del göra det på egen hand.

Är du själv förvånad över att långsamma processorer inom en serie har hög överklockningsmarginal? Om du tittar på AMDs långsammaste Phenom II har den säkerligen också goda överklockningsmarginaler. Precis som att Intels snabbaste processorer har lägre marginaler. Detta borde inte komma som en nyhet för någon här inne.

Sen är det egentligen felaktigt att prata om "överklockad från fabrik". Överklockning per se är att pressa en enhet utanför specifikationerna. När tillverkaren själv sätter specifikationerna blir den knappast överklockad. Det är som att säga att samtliga långsammare processorer i en serie är underklockade bara för att de drar mindre ström.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Är du själv förvånad över att långsamma processorer inom en serie har hög överklockningsmarginal? Om du tittar på AMDs långsammaste Phenom II har den säkerligen också goda överklockningsmarginaler. Precis som att Intels snabbaste processorer har lägre marginaler. Detta borde inte komma som en nyhet för någon här inne.

Sen är det egentligen felaktigt att prata om "överklockad från fabrik". Överklockning per se är att pressa en enhet utanför specifikationerna. När tillverkaren själv sätter specifikationerna blir den knappast överklockad. Det är som att säga att samtliga långsammare processorer i en serie är underklockade bara för att de drar mindre ström.

Om du tittar på i7 920 då kan vi snacka marginaler.

2,66ghz till 4,2ghz out of the box med stock kylare med cpu-z uppe i 4,4ghz, medans många 955 be 3,2ghz har problem att nå 4ghz.

Permalänk
Avstängd

http://www.sweclockers.com/nyhet/9638-phenom_ii_x4_965_be_sna...

PII X4 965BE kommer alltså att ligga på 125w TDP inte 140 som någon gissat då denna artikel skrevs.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nja, 25% skillnad är nog att ta i, jag har sett siffror på 17% ungefär (tyvärr har jag inte sett några helt färska jämförelser).
Även jämförande tester mellan kompletta system ger inte vid handen att skillnaden är så stor som 25%. (Snarare varierar det mellan vilka av AMD's och Intels system som är effektsnålast, lite beroende på hur pass ny processorn är i sin serie och vilket chipset som används).

SPCR gjorde en jämförelse mellan bl.a. Athlon II x2 250 och E7200, som båda har 65W TDP och med deras setuper, så hade faktiskt E7200 lägre effektförbrukning än Athlon II x2 250.
http://www.silentpcreview.com/article949-page1.html
Vilket kan vara en indikering att skillnaderna inte är så stora som 25%.
Men totala effektförbrukningen beror ju som sagt på många olika faktorer, så vilka värden som olika testsiter får kan ju variera en del (i testet ovan skiljer ju t.ex. processorhastigheten även om prestandan är likvärdig). Men jag betvivlar att du lyckas få så mycket som 25% skillnad mellan en uppsättning från AMD och en uppsättning från Intel med samma TDP.

Edit:
En jämförelse till Phenom II 940 (125W TDP) vs QX9650 (130W TDP)
http://www.theinquirer.net/inquirer/review/1050249/amd-s-phen...

Ytterligare en jämförelse:
http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2009/01/08/amd-phenom-i...

Intressant är att se att trots samma TDP, så ligger effektförbrukningen för ett system med en QX9650 och en Core i7 920 rätt långt ifrån varandra (kan ju bero på omogna chipset och fler minnesmoduler, men ändå).
M.a.o TDP är ingen bra måttstock för hur mycket processorn verkligen drar

Eftersom TDP är så ointressant (men tydligen ett såpass hett ämne för nyhetssiter) så kan det hända att jag inte är uppdaterad, men på P4'a tiden så angav Intel exakt 75% av sina maxTDP, dvs 25% mindre. Det kan ju bero på att det var katastrof med Prescott på den tiden medans som fick bra resultat med vissa Core2 processorer... Vet inte vad dagens datablad säger om TDP. Har jag tid ska jag kolla.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Eftersom TDP är så ointressant (men tydligen ett såpass hett ämne för nyhetssiter) så kan det hända att jag inte är uppdaterad, men på P4'a tiden så angav Intel exakt 75% av sina maxTDP, dvs 25% mindre. Det kan ju bero på att det var katastrof med Prescott på den tiden medans som fick bra resultat med vissa Core2 processorer... Vet inte vad dagens datablad säger om TDP. Har jag tid ska jag kolla.

Är det inte så att AMD också anger TDP vid absolut maxbeslastning (som en vanlig användare aldrig kommer upp i) medan intel anger nån form av typisk beslastning (som en vanlig användare kan komma upp)?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Är det inte så att AMD också anger TDP vid absolut maxbeslastning (som en vanlig användare aldrig kommer upp i) medan intel anger nån form av typisk beslastning (som en vanlig användare kan komma upp)?

Precis. Därför tog AMD fram ACP som är ett mer uppskattat värde som kan användas till konsumenter. TDP har kommit ut i fel händer, till kunderna istället för dom som konstruerar kylare till processorerna. Att ange 100% TDP är korrekt och visar tillverkarna bakom processorkylarna vad dom ska kunna kyla. Skillnaden blir att med Intel's sätt att mäta så får deras processorer mindre marginal till maxtemp på en kylare som konstrueras till dom, och man märker att dom alltid gått rätt varma, även om dom tål det. TDP är alltså två olika saker mellan AMD och Intel, men huvudsaken är att dom inte brinner upp som P4'an nästan gjorde och som moderkorten till dom gjorde.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Varför?

därför det är kul! nä men iom att den sägs vara på 140 om det nu sämmer så borde kylaren se liite annurlunda ut än föregångna boxkylare. där har du så du kan sova lugnt inatt haha!

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Precis. Därför tog AMD fram ACP som är ett mer uppskattat värde som kan användas till konsumenter. TDP har kommit ut i fel händer, till kunderna istället för dom som konstruerar kylare till processorerna. Att ange 100% TDP är korrekt och visar tillverkarna bakom processorkylarna vad dom ska kunna kyla. Skillnaden blir att med Intel's sätt att mäta så får deras processorer mindre marginal till maxtemp på en kylare som konstrueras till dom, och man märker att dom alltid gått rätt varma, även om dom tål det. TDP är alltså två olika saker mellan AMD och Intel, men huvudsaken är att dom inte brinner upp som P4'an nästan gjorde och som moderkorten till dom gjorde.

Av båda tillverkarna så brukar TDP anges till samma värde för en hel serie processorer med olika klockfrekvenser men samma design, det är bara processorn med högst frekvens i serien som en användare eventuellt kan pressa upp mot TDP-värdet (utan övervoltning). Därmed är det inte något reellt problem för tillverkarna av kringutrustning.

Alla moderna processorer har inbyggd temperaturmätning och funktioner som skall stänga ned processorn innan den skadas av för höga temperaturer, så det är väldigt svårt att få en modern processor att brinna upp av överhettning.
Jag kör både Intel och AMD och märker inte att mina Intelprocessorer går varmare än mina AMD-processorer, så jag kan inte hålla med om att Intel's processorer skulle typiskt gå varma.
Inga av de lite mer moderna processorena på core2 arkitekturen i alla fall, gamla Netburst-arkitekturen däremot var välkänd för att gå varm, men den är gammal och inaktuellt i dagsläget, då det inte finns någon som köper dessa processorer längre. (slutade tillverkas för ett bra tag sedan)

AMD och Intel mäter TDP olika, men för användaren verkar det ju inte spela någon större roll. De jämförelser av hela system jag kan hitta (moderkort, processor och ev. minne är det enda som skiljer systemen åt) som både innefattar AMD och Intel visar inte någon större effektförbrukning på Intel-system med samma TDP-märkning som motsvarande AMD-system. I många fall är det core2 system, vilka inte har integrerad minneskontroller, så i de fallen bör moderkortschipset bidra med extra effekt, men inte ens där ser man att Intel-systemen skulle dra mer effekt (eller gå märkbart varmare) jämfört med ett AMD-system med samma TDP. Min slutsats blir då att för användaren spelar det inte någon roll att TDP-värdena uppnås på olika sätt.

Visa signatur

~Pelle~