Har Compaq 615 blank skärm eller inte?

Permalänk
Medlem

Har Compaq 615 blank skärm eller inte?

Var lite sugen på att köpa en Compaq 615
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=441653

På webhallen visste de inte om det var högblank skärm eller inte, utan kollade på prisjakt, där det står att den skall vara just högblank, vilket fick mig att avstå från köp.

Men när jag läser i databladet till 615, så står det

Display 15.6" LED HD 16:9 widescreen Anti-Glare (1366 x 768 resolution) or 15.6" LED HD 16:9 widescreen
BrightView (1366 x 768 resolution), 2 MP webcam

Av det jag har fått lyckats läsa mig till om BrightView (http://www.screentekinc.com/hp-compaq-brightview-lcd-screens....), så skall det vara någon form av polariseringsteknik, som skall minska reflexer och Anti-Glare låter ju ganska självklart. Någon som vet hur BrightView är och om det går i jobba i dagsljus utan att få krupp på köpet...

Permalänk
Medlem

HP anti-glare är matt yta medans BrightView är spegelyta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Compaq 615

Jag har varit och klämt på en Compaq 615 idag.

Den har blank skärm. I övrigt är den svart och överraskar inte om man har sett bilderna på deras hemsida:
http://www.phonehouse.se/Product/Product.aspx?id=1785773

Angående blank skärm: Jag har levt med en 17" laptop med blank Brightview skärm i tre år (HP zd8399) och det har funkat bra. Bara man har diciplin nog att inte peta dit fingeravtryck. Det är precis som på fotografier, skärpan och lystern framhävs med blank yta. Det är klart, man får undvika att sitta med solen i ryggen

Nu har jag ju inte fått se en Compaq 615 i drift, så jag kan inte säga hur bra just denna LED-skärm är, men efter att ha sett min dotters Dell Studio-laptop med LED-skärm är jag övertygad om att LED-belysta skärmar är de enda som kommer att finnas om något år. I väntan på OLED-skärmar är nog LED det bästa som hänt laptops på länge. De blir inte varma på samma sätt som lysrörsbelysta LED-skärmar och suger därför inte ur batteriet i samma utsträckning.

Jag har en fråga: Är det någon som har en välgrundad uppfattning om 615:ans processor, AMD Athlon X2 QL-64 med 1 MB L2-cache, är bra? Går den att jämföra med någon Intel-processor? Det är ovanligt att AMD-processorer har så mycket L2-cache, i varje fall budgetvarianter. Hur är den förbrukningsmässigt? Är den strömsnål?

Krow

Permalänk
Medlem

Har en AMD turion x2 RM-70 2Ghz med 1MB L2-cache klarar mig bra dock går fläkten konstant och är högljud vet inte hur athlon x2 QL processorerna är i den frågan.
Men av att i efterhand ha kollat på flera amd och intel bärbara så är intelbaserade datorer över lag klart tystare.

Så ett råd lyssna på om datorn låter mycket för det irriterar. Nu har jag förvisso fått stått ut med att min burk är högljud.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Visst är Intel processorer att föredra men man ska inte titta enbart på processorn. beror lite på vad mans ka använda datorn till men AMD Athlon X2 QL-64 klarar det mesta förutom krävande spel.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

syftade mera på att oftast är bärbara byggda med amds processorer mer högljuda.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Snabb fråga bara, är det nån ide att satsa på en dator med snabbare wlan? Ser att den inte har nån n standard, även om den nu inte är i bruk ännu...

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk

Ja jag har också fått det intrycket.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

Vill du ha snabbare wlan senare så är det bara köpa ett nytt trådlöst kort.
G standarden på 54Mbit räcker långt har du inte mer än 24Mbit bredband så är inte anledningen så jättestor. Skulle möjligen vara räckkvidden då.

Skutte007 Ja det verkar vara så skönt att få det mera bekräftat från andra också så inte jag är för ljudkänslig.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

jag har precis köpt en sådan här i present till min sambo, ska testa den lite imorrn när hon är på jobbet så jag återkommer med en enklare rapport om det mest grundläggande delarna; ljudnivå, start up-tid, skärmens glans, värme etc etc.

OT det var på håret att jag hann gömma undan den innan hon kom hem idag, slutade en halvtimme tidigare, så det vara nästan bara till att kasta in den i garderoben när man hörde nyckeln i dörrn

Permalänk

Hehe, ska bli intressant att läsa din rapport av den.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk

liten update

har hållit på att starta upp den och rensa bort all bloat, har hållit på sen 10 och har precis börjat installera alla windows updates. fläkten surrar på ganska rejält under allt arbete (har den dessutom ståendes på en Zalman kylplatta med fläkt) och har ett ganska så störande surr. De gånger den varvar ner tycker jag att fläktljudet är ok, i ett rum med normalt mkt omkringljud är det inte alls störande (ska se om man på ngt vis kan styra den manuellt då kylplattans fläkt har ett betydligt "skönare" surr) Får hoppas att det bara beror på allt "tungt" arbete som pågår. Ska optimera Vista så mkt det går och strippa ner så mkt som möjligt för att inte använda upp onödiga systemresurser.

Andra första intryck, tangentbordet är helt ok, klassiska klickljudet från laptops, mousepadden är bekväm (har dock inte hunnit testa scroll-funktionen ännu) och svarar bra på rörelser, dock känns knapparna lite plastiga.

Skärmen är glansig som sagt, men jag har inte märkt några problem alls med reflektioner, färgåtergivning är betydligt bättre än den på tjejens gamla laptop (hp nx9020).

Jag tror (än så länge) att det är en alldeles utmärkt dator att använda till att surfa, skriva och titta/lyssna på media. Sen tycker jag att den är märkvärt mkt mer stilren än andra laptops på marknaden. Inga onödiga detaljer överallt utan så gott som helt slät överallt.

Men jag återkommer lite senare på dagen med flera intryck och åsikter! Håll till godo!

EDIT: Äntligen är man klar med alla dess installationer och fine-tuning, att det ska vara så omständigt att få allt som man vill ha det, alltid måste man lägga till & ta bort, ändra och dona, SEN blir det bra

Hur som haver, jag tycker datorn flyter på riktigt bra! Tar knappt halvminuten att starta, och ett tiotal sekunder att stänga av (rough estimate). Tyvärr så låter fläkten en del som tidigare konstaterat, ska se om man på ngt sätt kan ställa ner den (föga troligt). höll på att surfa på swec samtidigt som jag uppdatera vista och installerade andra småprogram, märkte inte av ngn slowdown alls under denna tid. DVD-läsaren var en positiv överraskning, den var riktigt tystlåten!

+

Riktigt stilren
Skärpa och färgåtergivning
DVD-läsarens ljudnivå
Priset gentemot prestanda
LED-skärm

-

Fläktens ljudnivå (må hända att jag har en knäpptyst stationär att jämföra med)
Batteritid (?) 2-2,5 timmar
Bloatat Vista (finns det ngn laptop som inte är det?!)
Endast 32-bitars Vista
Reflektioner vid starkt solljus och svarta bilder i skärmen (kunde nästan spegla mig när det var helt svart bakgrund )

Jag skulle starkt rekommendera denna dator till alla som är ute efter en enklare laptop. En perfekt förstadator, fungerar alldeles utmärkt till att surfa, lyssna på musik, kolla på 720p-material (fungerar klockrent med HW-acc) och enklare arbete (läs Office). Pris kontra prestanda är ett av de större köpargumenten i mina ögon. De må hända att den har en liten hårddisk "endast" 2 GB RAM, men 2 GB till om man nu behöver det direkt eller i framtiden kostar runt 2-300 och en extern hdd att lagra bilder, musik, och filmer går på under 900 för en 1TB-disk. Nu gled jag visst lite OT... Jag tycker iaf att det är en mycket prisvärd dator, enda jag skulle vilja ändra på skulle då vara fläkten som inte är den tystaste jag varit med om. Men det är säkert ngt som man vänjer sig med.

Hoppas jag varit behjälplig till ngn med mitt pladdrande!

OaO

Snoppilev

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen!

Står mellan just denna och Acer Timeline 1810TZ (Mindre och bättre, men kostar 6000).

Är ganska kräsen vad gäller ljud så det är det jag funderar på, annars verkar den ju Compaqen perfekt. Har du/ni störts något av fläktljudet nu när ni har haft den ett tag?

Andras erfarenheter uppskattas också

Edit:
Timeline 1810TZ beställd

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

angående ljudet? är högtalarna bra i den? jag är sugen på veta om de bara pip ljud eller robust

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"