Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk

Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Såg den på prisjakt för 2711:-, är det tryckfel eller? Hittar inget på Google om denna modell....
Intel X25-M G2 80GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)
---------
Nedan följer en FAQ ! Läs dessa frågor och svar innan du ställer frågor i tråden.

-----------------------------------------------------
---------------
# Innehåll:
---=SSD FAQ: - [B]Intel X25-M G2=---[/B]

  • - 1. Hårdvaruinstallation - Steg för steg mini-Guide till Intel G2 SSD
    ---[1.1] Mini-Guide
    ---[1.2] Hur får jag högre prestandasiffror i AS SSD?
    ---[1.3] Hur lång livslängd har en Intel G2 SSD?

  • - 2. Frågor gällande aktuella firmware för Intel SSD
    ---[2.1] Vilken är senaste firmware och var hittar jag den?
    ---[2.2] Vilka Intel G2 enheter bör uppdatera sin firmware?
    ---[2.3] Hur ser man vilken firmware SSD:n har?
    ---[2.4] Min G2 SSD disk gick inte att uppdatera till senaste firmwaren och hittades inte av firmware programmet, vad ska jag göra?
    ---[2.5] Var hittar jag Intel SSD Toolbox?
    ---[2.6] Varför får jag felmeddelande "Error connecting to drive" i Intel's SSD Toolbox?
    ---[2.7] "Jag har uppdaterat min SSD till fw 02HA" eller "Jag köpte SSD:n idag och hade fw 02HA redan installerat." Finns det risk att min SSD kan sluta fungera plötsligt?

  • - 3. Optimeringar i Windows för SSD:n och frågor om TRIM i Windows
    ---[3.1] Vad ska jag stänga av i Win Vista och Win 7 för att optimera SSD:n?
    ---[3.1.1] Finns det något enkelt program som fixar alla optimeringar i windows?
    ---[3.2] Varför är TRIM så viktigt?
    ---[3.3] Vilka konkreta prestandaeffekter ger TRIM kommandot på SSD:n?
    ---[3.4] Vilken firmware aktiverar TRIM?
    ---[3.5] Hur fungerar TRIM med Intel's G2 SSD?
    ---[3.6] Hur vet jag med säkerhet att TRIM är aktiverat i Windows 7 registret?
    ---[3.7] Om jag kör XP eller Vista kan jag få automatisk TRIM då?
    ---[3.8] Fungerar TRIM i RAID?
    ---[3.9] Om jag ska uppdatera med ny firmware, försvinner all data på SSD enheten då och är tvungen att installera mitt OS?
    ---[3.10] Jag har en Intel SSD G1 generation, kan jag utnyttja TRIM funktionen?
    ---[3.11] Hur formaterar jag en SSD från Intel?

  • - 4. Optimeringar i Linux
    ---[4.1] Finns det några SSD optimeringar för Linux användare?

  • - 5. Optimeringar i Apple MAC
    ---[5.1] Finns det några SSD optimeringar för Apple MAC användare?

  • - 6. Frågor om Konfigurering, Testverktyg och tips i Windows
    ---[6.1] Vilket ger snabbast prestanda IDE eller AHCI mode?
    ---[6.2.1] Med vilka program kan jag testa prestandan på min SSD?
    ---[6.2.2] Vad är 4K-64Thrd i AS SSD och spelar resultaten någon roll?
    ---[6.3.1] Hjälp! Jag får bluescreen i Windows när jag ändrade i Bios:en från IDE --> till AHCI mode?
    ---[6.3.2] Hur ändrar jag från IDE mode --> till AHCI mode OM! jag kör med Win XP?
    ---[6.4] Jag saknar alternativet "AHCI mode" i min Bios, vad ska jag göra?

  • - 7. Övriga vanliga frågor
    ---[7.1] Hur startar man upp flera program samtidigt?
    ---[7.2] Hur ser jag skillnad på en G1 eller G2 SSD från Intel?
    ---[7.3] Vad är skillnad mellan rev.A och rev.B?
    ---[7.4] Är det samma prestanda för 80GB och 160GB G2 enheterna?
    ---[7.5] Vilken skillnad är det på retail och oem?
    ---[7.6] Vad är det för skillnad mellan 1.8" SSD versionen och den vanliga 2.5" SSD:n?
    ---[7.7] Blir min laptop ännu snabbare om jag använder "Intel's Turbo Memory" tillsammans med SSD:n?
    ---[7.8] När släpper Intel nästa SSD generation G3?

---------------

Bakgrund

Orsaken till denna information är att många frågor återkommer ofta i tråden fast de redan är besvarade flertalet gånger.

[Credit för sammanställningen av HELA listan med frågor och svar går till:cf256]

---=SSD FAQ:Intel X25-M G2=---

---------------
1. Hårdvaruinstallation - Steg för steg mini-Guide till Intel G2 SSD

  • [1.1] Mini-Guide

  • 1. Montera SSD:n på lämplig plats i er dator. Beroende på era förutsättningar finns hjälp och tips i följande tråd här på Sweclockers: SSD: Montering

  • 2. Se till att enhetens SATA kabel är kopplad till en av de första två SATA portarna på moderkortet, antingen SATA 0 eller SATA 1.
    ---------------

  • 3. Gå in i Bios:en och ändra SATA inställningarna från IDE mode till AHCI Mode.
    Användare som har moderkort med Intel's sydbrygga finner inställningarna i Biosen under "Integrated Peripherals"(för Gigabyte) och "Storage Configuration"(för ASUS).

    Exempel på AHCI mode Bios inställning (för Gigabyte):
    SATA RAID/AHCI Mode [AHCI]
    SATA PORT 0-3 NATIVE MODE [ENABLED]

    Exempel på AHCI mode Bios inställning (för ASUS):
    SATA Configuration [Enhanced]
    Configure SATA as [AHCI] ----> (gå även in i undermenyn "AHCI Setting" SATA Port1 eller Port2 ska vara aktiv eller att SSD enheten blir automatiskt hittad)

  • Användare som har äldre moderkort med Nvidia nForce sydbrygga version 1 till 5 har inte stöd för äkta "AHCI mode" och saknar inställningen i biosen. Vad gäller nForce version 7 till 9 skiljer sig AHCI mode stödet beroende på om man använder ett AMD eller Intel anpassat moderkort.
    -Följande nForce sydbryggor, med AMD CPU:er, har stöd för AHCI mode: 680a, 750a, 780a, 790fx och 980a enligt tabellen längst ner i följande artikeln från Techreport
    -Följande nForce sydbryggor, med Intel CPU:er, saknar stöd för AHCI mode: 680i och 780i, enligt tabellen längst ner i följande artikeln från Techreport ytterligare källa från EVGA support forum post #2. Däremot har senaste nForce 980i stöd för äkta "AHCI mode".
    ---------------

  • 4. Påbörja Windows-installationen och välj att installera ert OS på G2 SSD:n (Använder ni OS från Linux eller MAC finns optimeringsförslag längre ner i FAQ:en, avsnitt 4.1 och 5.1)

  • 5. När Windows är färdig installerat se till att automatisk Diskdefragmantering och Superfetch är avstängt. Instruktioner finns i frågan längre ner: [3.1] Vad ska jag stänga av i Win Vista och Win 7 för att optimera SSD:n?

  • 6. Om ni använder SATA ursprungsdrivrutinerna i Windows 7 har ni automatisk TRIM, men vill ni utföra en manuell TRIM använd Intel SSD Toolbox

  • 7. "Valfritt men rekommenderas": Se över vilken firmware som är installerad på enheten och överväg en uppdatering. Se följande fråga för mer detaljer. "[2.2] Fråga:Vilka Intel G2 enheter bör uppdatera sin firmware?"

    [size="3"]

  • [1.2] Fråga:Hur får jag högre prestandasiffror i AS SSD?[/size] (Dvs: Högre än 350 poäng och uppåt i totalscore)
    ---------------

  • 1. Gå in i Bios:en och ändra SATA inställningarna från IDE mode till AHCI Mode.

  • OBS! Om ni redan har installerat windows i IDE mode men vill växla över till AHCI mode måste! följande förberedelse utföras först! i windows registret och därefter ändra inställningar i Bios:en. Läs Microsofts KB artikel Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"
    [U]

  • Instruktioner:[/U] (Gäller enbart Windows 7 och Vista, se fråga [6.3.2] för Win XP)
    1. Avsluta alla Windows-program.
    2. Klicka på Start, skriv regedit i rutan Påbörja sökning och tryck på RETUR.
    3. Om dialogrutan Kontroll av användarkonto visas klickar du på Fortsätt.
    4. Leta upp och klicka på följande registerundernyckel:
    HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
    5. Gör följande i den högra rutan: klicka på Start i kolumnen Namn och sedan på Ändra.
    6. Skriv 0 i rutan Data, och klicka sedan på OK.
    7. Stäng Registereditorn genom att klicka på Avsluta på Arkiv-menyn.

    När register ändringen är färdig i windows starta då om datorn och gå in i Biosen --> "Integrated Peripherals"(för Gigabyte) och "Storage Configuration"(för ASUS)--> Ändra till AHCI mode --> starta windows --> efter nya SATA drivrutiner installerats, starta om datorn --> Klart! SSD:n körs nu i AHCI mode
    ---------------

  • 2. Se till att SSD:ns SATA kabel är kopplad till en av de första två SATA portarna, antingen SATA0 eller SATA1

  • 3. Se till att "skrivarcachen" är aktiverad för SSD enheten. Öppna kontrollpanelen --> välj Enhetshanteraren --> Diskenheter --> välj egenskaper på Intel SSD:n --> välj fliken "Principer" --> se till att alternativet "Aktivera skrivcache på enheten" är markerad/ifylld. Se bild.

  • 4. Kör en manuell TRIM med Intel SSD Toolbox.

  • 5. Installera senaste Chipset drivrutiner från Intel (INF Update Utility). Om ni har en annan sydbrygga t.ex Nvidia nForce, välj leverantörens chipset drivrutiner. (nForce kan ge problem med SSD Toolbox, se lösning i fråga 2.6)

  • 6. Installera senaste "Intel Rapid Storage Technology" (OBS: Fungerar ej på alla moderkort!)

  • 7. Uppdatera ert moderkortet till senaste bios:en (glöm inte att ställa in AHCI efter uppdatering)

  • 8. Stäng av automatisk Diskdefragmentering och superfetch. Utförlig förklaring finns i fråga 3.1.

  • 9. Uppdatera till senaste firmware för G2 SSD:n.

  • 10. Stäng temporärt av antivirus program eller annat aktivt bakgrundsprogram och kör prestandaprogrammen upprepade gånger eftersom resultaten kan variera.

  • 11. En sista utväg är att utföra en "secure erase" med HDDErase i IDE mode, men det innebär att du måste installera om Windows. För detaljerade instruktioner se tidigare frågan [3.11] "Hur formaterar jag en SSD från Intel?" (Glöm inte att slå på AHCI mode före Windows installationen börjar).

  • 12. Om ni provat allt och fortfarande får en totalscore under 350 i AS Disk Benchmark. Eller presterar sämre i alla testverktyg upprepade gånger efter en nyinstallation av Windows jämfört med andra i tråden, då är det dags att kontakta Intel för support och hjälp.
    *Notering: Användare med 40GB X25-V modellen får räkna med lägre totalscore i AS SSD.

    OBS: Alla dessa förslag bygger på att ert moderkort klarar av SATA 2 standarden, nämligen 3.0 Gbit/s. Moderkort med nya SATA 3 Standarden, 6.0 Gbit/s, får ej automatiskt bättre prestanda eftersom G2 SSD:n enbart utnyttjar SATA 2 standarden.

    [size="3"]

  • [1.3] Fråga:Hur lång livslängd har en Intel G2 SSD?[/size]
    Svar: I produktmanualen för Intel's G2 SSD står följande i avsnitt:

    3.5.4 Minimum Useful Life
    The drive will have a minimum of 5 years of useful life under typical workloads with up to 20GB of host writes per day

    Ytterligare en uppgift från själva produktsidan hos Intel: Life expectancy 1.2 million hours Mean Time Before Failure (MTBF)

---------------
2. Frågor gällande aktuella firmware för Intel SSD

  • [2.1] Fråga:Vilken är senaste firmware och var hittar jag den?
    Svar: Senaste firmware heter 02HD och gäller för 40GB/80GB/160GB versionerna, finns att ladda ner här. 091202

  • [2.2] Fråga:Vilka Intel G2 enheter bör uppdatera sin firmware?
    Gäller 80GB/160GB X25-M: Enheter släppta före 25 oktober 2009 med firmware namn:
    2CV102G9 (nr 1.3) - UPPDATERA er fw till --> 2CV102HD (nr 1.5)
    Gäller 80GB/160GB X25-M: Enheter släppta efter 26 oktober 2009 med firmware namn: 2CV102HA (nr 1.4) - VALFRI uppdatering till --> 2CV102HD (nr 1.5)
    Gäller 40GB X25-V: 2CV102HB (nr 1.0) - UPPDATERA er fw till --> 2CV102HD (nr 1.5)

    Skillnaden mellan fw 02HA (1.4) och 02HD (nr 1.5) är enbart en buggfix för äldre firmware enheter 80GB/160GB som släpptes före oktober 2009 och innehåller ingen märkbar prestandaförbättring. D.v.s prestandaskillnaden mellan 02HA och 02HD är försumbar för 80GB/160GB enheterna.

    OBS: När nästa ev. fw 1.6 släpps kan det vara lämpligt för er som är osäkra att vänta en dag eller en vecka så att eventuella buggar uppmärksammas i tråden. Men som vanlig rekommenderas backup av viktiga filer före påbörjad uppdatering av firmware.

  • [2.3] Fråga:Hur ser man vilken firmware SSD:n har?
    Svar: Installera Intel SSD Toolbox --> View Drive Information --> välj SSDn --> rulla ner lite till Firmware Version

    Alt 2 Ladda hem programmet "CrystalDiskInfo" och kör igång. Titta sedan högst upp på raden "Firmware".

    Alt 3 i Windows: Öppna kontrollpanelen --> välj Enhetshanteraren --> Diskenheter --> välj egenskaper på Intel SSD:n --> välj fliken information --> i rullmenyn välj Maskinvaru-ID --> i slutet på varje enskild rad står det vilken firmware som används på enheten, och har man uppdaterat till fw 02HD eller köpt senaste leveransen av G2 SSD:n står det "2CV102HD". (flera i tråden har rapporterat att windows inte visar hela firmwaren för SSD:n och se detta som ett andra alternativ.)

  • [2.4] Fråga:Min G2 SSD disk gick inte att uppdatera till senaste firmwaren och hittades inte av firmware programmet, vad ska jag göra?
    Svar: Ändra temporärt SATA inställningarna i Bios:en fån AHCI mode till "IDE mode" och kör uppdateringen igen. När uppdateringen är klar och bekräftat lyckad efter en andra körning av uppdateringsprogrammet, ändra tillbaka till AHCI mode i bios:en före start av windows. Väl inne i windows kommer nya drivrutiner för SSD:n installeras, när det är klart starta om datorn och sen är allt färdigt.

  • [2.5] Fråga:Var hittar jag Intel SSD Toolbox?
    Svar: följande länk Intel SSD Toolbox
    User guide till SSD Toolbox
    (Starta SSD Toolbox --> välj "Intel SSD Management Tools" --> välj din SSD och sedan Run --> en popup ruta kommer fram tryck därefter Run igen.)
    Tiden det tar att utföra en optimering beror enligt Intel på hur många systemåterställningspunkter som är sparade i windows. För att få en snabb optimering kan det vara lämpligt att temporärt stänga av återställningsfunktionen, utföra en optimering i SSD Toolbox och därefter aktivera systemåterställningsfunktionen igen som vanligt.

    Här finns en äldre versionen av programmet SSD Toolbox 1.1

  • [2.6] Fråga:Varför får jag felmeddelande "Error connecting to drive" i Intel's SSD Toolbox?
    Svar: Det har visat sig att användare med Nvidia's Nforce chip på moderkortet får felmeddelandet i SSD Toolbox när man använder drivrutinen "NVIDIA nForce Serial ATA Controller". För att åtgärda problemet behöver man byta till standard drivrutinen i windows "Standard Dual Channel PCI IDE styrenhet".

    Detta görs på följande vis: Högerklicka på "Den här datorn" och välj egenskaper, klicka sedan på "enhetshanteraren". Öppna sedan fliken "IDE ATA/ATAPI-styrenheter" eller under lagringstyrenhter, högerklicka på "NVIDIA nForce Serial ATA Controller" och välj uppdatera drivrutin. Välj sedan ”drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn”, och klicka nu på "Låt mig välja från en lista över drivrutiner som finns på datorn", välj sedan drivrutinen "Standard Dual Channel PCI IDE styrenhet" och klicka sedan nästa. Drivrutinen installeras nu och kommer sedan kräva en omstart av datorn.

  • [2.7] Fråga:"Jag har uppdaterat min SSD till fw 02HA" eller "Jag köpte SSD:n idag och hade fw 02HA redan installerat." Finns det risk att min SSD kan sluta fungera plötsligt? [OBS: Från och med senaste fw 02HD (nr 1.5) har Intel löst firmware problemet för 80GB/160GB versionerna. Informationen i fråga [2.7] finns kvar i allmänintresse och om någon vill följa nyhetsflödet från november 2009]

    Svar: Nej. Om uppdateringen utfördes utan problem och Windows bootat om utan problem skall det enligt Intel inte vara någon risk att disken går sönder.

    Meddelande från Intel 091117:
    - If you have successfully upgraded to 02HA - then continue using the SSD, there are no known issues.
    - If you have received a SSD with 02HA pre installed – then continue using the SSD, there are no known issues.

    Uttalande från Intel representant 091028 post #3 från cssd_runHow do I prevent further damage after...
    Uppdaterad förklaring 091106 från Update from Intel's NAND Solutions Group
    Officiellt meddelande från Intel 091116 Update from Intel's NAND Solutions Group - Firmware issue
    Officiell lösning från Intel 091201 - Updated Firmware released

---------------
3. Optimeringar i Windows för SSD:n och frågor om TRIM i Windows

  • [3.1] Fråga:Vad ska jag stänga av i Win Vista och Win 7 för att optimera SSD:n?
    Svar: automatisk Diskdefragmantering och Superfetch

    Stänga av automatisk diskdefragmentering:
    Öppna "Utforskaren" eller "Den här datorn"--> markera er SSD och välj "egenskaper" --> klicka på fliken "verktyg" --> klicka på "Defragmentera nu" --> Ta bort eller inaktivera den schemalagda aktiviteten. I alla fall för de partitioner som är på SSD.

    Stänga av superfetch:
    Startmenyn-->sök efter:"services" eller "tjänster" (beroende på OS språk)--->enter. Rulla ner och leta efter "superfetch" i listan och högerklicka--> egenskaper --> Vid rad alternativet "Startmetod:" Välj inaktiverad --> tryck OK.

    Valfritt alternativ och lite överkurs:
    Stäng av systemåterställning (eftersom inställningen skriver en hel del data på disken och om du aldrig har behov av en återställning eller gör egen backup så är tjänsten onödig)
    Starta kontrollpanelen --> System --> Avancerade systeminställningar --> välj fliken systemskydd --> markera SSD:n --> välj konfigurera --> välj alternativet "Stäng av systemskydd" och sedan OK. Färdigt!

  • [3.1.1] Fråga:Finns det något enkelt program som fixar alla optimeringar i windows?
    Svar: Ja, SSD Tweak Utility. Med hjälp av programmet kan SSD användare på ett enklare sätt stänga av windows funktioner som t.ex: defrag, superfetch, system återställning etc.
    För att köra SSD Tweak Utility i Win XP måste .NET framework 3.5 installeras

  • [3.2] Fråga:Varför är TRIM så viktigt?
    Svar: TRIM:kommandot återställer prestandan på SSD enheterna till 95% trots att enheten antingen är fylld eller är frekvent använd.

    Följande artikel på bit-tech förklarar fördelarna med TRIM och även prestandaskillnaderna med och utan TRIM: Why You Need TRIM For Your SSD

    Artikel på AnandTech som mer i detalj förklarar fördelarna med TRIM: The SSD Improv: Intel & Indilinx get TRIM, Kingston Brings Intel Down to $115 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

  • [3.3] Fråga:Vilka konkreta prestandaeffekter ger TRIM kommandot på SSD:n?

    Första bilden visar prestandadegraderingen av Intel's G2 80GB X-25-M SSD efter ca 3 till 4 månaders normal användning utan TRIM. Disken har under denna tid fyllts helt men vid denna benchmark är ca 20-25% ledigt enligt Windows.

    Före TRIM

    Andra bilden visar prestandaförbättringen med utförd manuell TRIM körning i Intel SSD Toolbox. Fortfarande 20-25% ledigt utrymme.

    Efter TRIM

    Slutsats: TRIM kommandot återställer SSD enhetens prestanda.

    *Notering: Användare med 40GB X25-V modellen får räkna med lägre totalscore i AS SSD

    Credit för bilderna: anders.149

  • [3.4] Fråga:Vilken firmware aktiverar TRIM?
    Svar: Firmware 02HA eller senaste 02HD. Fw 02HB för 40GB versionen har också stöd.

  • [3.5] Fråga:Hur fungerar TRIM med Intel's G2 SSD?
    Svar: För att utnyttja TRIM krävs firmware 02HA, 02HD eller 02HB (40GB) och! följande alternativ:

    IDE mode: Microsoft's ursprungsdrivrutiner i Win 7 = Automatisk TRIM
    AHCI mode: Microsoft's ursprungsdrivrutiner i Win 7 = Automatisk TRIM
    IDE/AHCI mode: Intel:
    Intel's INF chipset drivrutiner eller ”Intel Rapid Storage Technology” i Win 7 = Enbart manuell TRIM med hjälp av programmet ”Intel SSD Toolbox”.
    IDE mode: Nvidia nForce:
    (gäller nForce 1 till 5 och 680i, 780i): Nvidia's nForce drivrutiner i Win 7 = Enbart manuell TRIM med hjälp av programmet ”Intel SSD Toolbox”. (Vid SSD Toolbox problem se fråga 2.6)
    AHCI mode: Nvidia nForce:
    (gäller nForce sydbryggor 680a, 750a, 780a, 790fx, 980a och 980i): Nvidia's nForce drivrutiner i Win 7 = Enbart manuell TRIM med hjälp av programmet ”Intel SSD Toolbox”. (Vid SSD Toolbox problem se fråga 2.6)
    Win XP och Win Vista: Enbart manuell TRIM med hjälp av programmet ”Intel SSD Toolbox”.
    RAID: Automatisk TRIM stöds inte i RAID och inte heller med senaste RST drivrutinen v.9.6.0.1014. Intel planerar stöd via SSD Toolbox i framtiden. Källa sidan 7 Q3 i Intel SSD Optimizer White Paper.

    Om ett antal månader ska Intel's INF chipset drivrutiner och RST automatiskt stödja TRIM.
    Intel har ändrat namn på tidigare kända drivrutinen IMSM (Intel Matrix Storage Manager) till nya RST (Rapid Storage Technology).

    Mer detaljerad information från Intel om vilka drivrutiner som fungerar med TRIM som går att läsa i artikel: Intel SSD Optimizer White Paper (Tabell överst sidan 5)

  • [3.6] Fråga: Hur vet jag med säkerhet att TRIM är aktiverat i Windows 7 registret?
    Svar: Öppna Kommandotolken "som administratör" (eller cmd i administratörs läge) och skriv: fsutil behavior query disabledeletenotify

    DisableDeleteNotify = 0 (TRIM är aktiverat i Windows 7 registret)
    DisableDeleteNotify = 1 (TRIM är inte aktiverat i Windows 7 registret)

    Att få siffran 0 betyder enbart! att Windows 7 registret är aktiverat för TRIM kommandot och klarar av att vidarebefordra kommandot till er SSD enhet. Huruvida er SSD använder kommandot beror på era förutsättningar i datorn se tidigare fråga: Hur fungerar TRIM med Intel's G2 SSD?

  • [3.7] Fråga:Om jag kör XP eller Vista kan jag få automatisk TRIM då?
    Svar: Nej inte automatisk, utan enbart manuell TRIM med hjälp av Intel SSD Toolbox.
    (Starta SSD Toolbox --> välj "Intel SSD Management Tools" --> välj din SSD och sedan Run --> en popup ruta kommer fram tryck därefter Run igen.)

    -Tiden det tar att utföra en optimering beror enligt Intel på hur många systemåterställningspunkter som är sparade i windows. För att få en snabb optimering kan det vara lämpligt att temporärt stänga av återställningsfunktionen, utföra en optimering i SSD Toolbox och därefter aktivera systemåterställningsfunktionen igen som vanligt.

  • [3.8] Fråga:Fungerar TRIM i RAID?
    Svar: Nej. (Intel planerar stöd via SSD Toolbox i framtiden. Källa sidan 7 Q3 i Intel SSD Optimizer White Paper.)

  • [3.9] Fråga:Om jag ska uppdatera med ny firmware, försvinner all data på SSD enheten då och är tvungen att installera mitt OS?
    Svar: Nej, alla filer finns kvar efter uppdateringen. Men som vanligt rekommenderas backup innan för säkerhets skull. En del blev överraskade av problemen med fw 02HA och blev av med sina filer.

  • [3.10] Fråga:Jag har en Intel SSD G1 generation, kan jag utnyttja TRIM funktionen?
    Svar: Nej

  • [3.11] Fråga:Hur formaterar jag en SSD från Intel?
    Svar: Med firmware 02HA, 02HD eller 02HB (40GB) behövs enbart en vanlig snabb formatering vid Windows installationen och därefter sköter TRIM allt väl inne i Windows 7 eller efter en manuell körning med Intel SSD Toolbox.

    Det går även att utföra en ”secure erase” med Dos programmet HDDErase om man vill vara 100% säker med sin formatering. Före TRIM fanns enbart formateringsalternativet HDDErase. Detta alternativ kräver en bootbar CD eller USB minne samt att SSD:n är inställd på IDE mode i bios:en. Enklast är att ladda hem ”Ultimate Boot CD” och utföra en ”secure erase” med medföljande HDDErase version 3.1. Ultimate Boot CD - Overview

    Mer utförlig guide vid användning av HDDErase går att läsa här: How to Secure Erase (reset) an Intel Solid State Drive (SSD)

    Att utföra en ”secure erase” tar ca 30 sekunder i HDDErase och glöm inte att slå över till AHCI mode före Windows installationen börjar.

---------------
4. Optimeringar i Linux

---------------
5. Optimeringar i Apple MAC

  • [5.1] Fråga:Finns det några SSD optimeringar för Apple MAC användare?
    Svar: Ja, enligt följande artiklar finns det information och förslag på SSD optimeringar för Apple MAC användare.
    (Följande tips i artiklarna är ej testade eller bekräftade att fungera på Intel's SSD. Ni som är Apple användare får gärna bekräfta i tråden vilka tips som fungerar bra eller tipsa om mer konkreta optimeringstips)

    Snow Leopard Optimization for SSD?
    Intel X25-M SSD on MacBook Pro (Page 9)
    Optimize SSD on Macbook

  • OBS: OS X saknar TRIM stöd. Apple har inte kommenterat om eller ens när det eventuellt dyker upp.

---------------
6. Frågor om Konfigurering, Testverktyg och tips i Windows

  • [6.1] Fråga:Vilket ger snabbast prestanda IDE eller AHCI mode?
    Svar: AHCI mode ger snabbast prestanda.

  • [6.2.1] Fråga:Med vilka program kan jag testa prestandan på min SSD?
    Svar:
    AS Disk Benchmark
    Crystal Disk Mark
    HD Tune

    Testkör prestandaprogrammen upprepade gånger eftersom resultaten kan variera.

    Prestandaexempel vid nyinstallerat Windows 7 x64 på en Intel SSD G2 160GB, med fw 02HA (1.4). (Notering: G2 80GB versionen har en lägre ”sequential write” hastighet på 80Mb/s medan 160GB versionen har något högre på 100Mb/s.)
    *Notering 2: Prestandasiffrorna är lägre för en 40GB X25-V enhet.
    *OBS: När SSD enheten blir fylld med program och spel kommer prestandasiffrorna sjunka något i både AS Disk Benchmark och Crystal Disk Mark, trots TRIM stöd.

  • [6.2.2] Fråga:Vad är 4K-64Thrd i AS SSD och spelar resultaten någon roll?
    Svar: I AS Disk Benchmark påverkar "4k-64Thrd" markant slutresultatet om man jämför IDE mode vs AHCI mode. En väldigt bra utförlig förklaring finns i Club MyCE's SSD FAQ och citeras nedan:

    "AS SSD benchmark also tests 4K threaded performance. This is very exciting, as this test is the first available test that I am aware of, that simulates how a PC operating system actually works. A modern PC and OS, such as Windows Vista does not just run a single thread at a time, it runs many threads. The AS SSD benchmark "4K 64Thrd" tests run 64 threads simultaneously throughout the test. If this result is good, then you can be pretty sure the drive will perform extremely well as a system drive."

    Dvs: Ju högre prestandaresultat man får i 4K-64Thrd ju fler tråd:ar klarar SSD enheten av att hantera snabbt i ett operativsystem. En Intel X25-M G2:a i AHCI mode genererar nästan dubbelt så höga prestandasiffror jämfört med IDE mode i 4K-64Thrd momentet och detta påverkar enormt mycket slutresultatet i AS Disk Benchmark.

    Spelar det någon roll att få lägre 4K-64Thrd i IDE mode?
    Enligt teorin: Ja tydligen
    I praktiken: jag vet inte, anledningen är att jag enbart kört i AHCI mode. Men om datorn i slutändan eventuellt startar 3 eller 4 sekunder snabbare med AHCI mode så kanske det går att "överleva" med IDE mode.

  • [6.3.1] Fråga:Hjälp! Jag får bluescreen i Windows när jag ändrade i Bios:en från IDE --> till AHCI mode?
    Svar: För att växla SSD:n och Windows från IDE till AHCI mode måste! följande förberedelser utföras inne i Windows registret. Börja med att växla tillbaka till IDE mode så att bluescreenen försvinner, gå sedan in i windows och läs Microsofts KB artikel Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"
    Instruktioner:
    1. Avsluta alla Windows-program.
    2. Klicka på Start, skriv regedit i rutan Påbörja sökning och tryck på RETUR.
    3. Om dialogrutan Kontroll av användarkonto visas klickar du på Fortsätt.
    4. Leta upp och klicka på följande registerundernyckel:
    HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
    5. Gör följande i den högra rutan: klicka på Start i kolumnen Namn och sedan på Ändra.
    6. Skriv 0 i rutan Data, och klicka sedan på OK.
    7. Stäng Registereditorn genom att klicka på Avsluta på Arkiv-menyn."
    När register ändringen är färdig i windows starta då om datorn och gå in i Biosen --> "Integrated Peripherals"(för Gigabyte) och "Storage Configuration"(för ASUS)--> Ändra till AHCI mode --> starta windows --> efter nya SATA drivrutiner installerats, starta om datorn --> Klart! SSD:n körs nu i AHCI mode

  • [6.3.2] Fråga:Hur ändrar jag från IDE mode --> till AHCI mode OM! jag kör med Win XP?
    Svar: I Win XP går det inte att utföra registerändringen enligt fråga 6.3.1 ovan, utan lite fler inställningar och jobb krävs.
    I följande två artiklar finns allt förklarat:
    HOWTO: enable AHCI mode after installing Windows
    Enabling SATA mode to AHCI after XP Install

  • [6.4] Fråga:Jag saknar alternativet "AHCI mode" i min Bios, vad ska jag göra?
    Svar: Om det är möjligt växla till en annan SATA controller på moderkortet T.ex: jmicron. Ett annat alternativ är att välja inställningen ”SATA2” för SATA controllern i biosen. Om ni saknar något av dessa alternativ är ni tvungna att fortsätta använda SSD:n i IDE mode.

---------------
7. Övriga vanliga frågor

  • [7.1] Fråga: Hur startar man upp flera program samtidigt? som i klippet: YouTube - WD Raptor vs Intel X25-M, programs
    Svar:
    1. Starta en texteditor t.ex "notepad" eller "Anteckningar"
    2. Kopiera in följande textrader, varje rad motsvarar start av ett program i Windows x64bit, t.ex:

    start /d c:\Windows\notepad.exe
    start /d C:\"Program Files\Internet Explorer" iexplore.exe
    start /d C:\"Program Files\Windows NT\Accessories" wordpad.exe
    start /d C:\"Program Files (x86)\Mozilla Firefox 3.0" firefox.exe
    start /d C:\"Program Files (x86)\iTunes" iTunes.exe
    "kopiera raden ovan och editera/lägg till eget program"

    3. När du lagt till alla dina program sparar du filen med .bat filändelse, t.ex: test20program.bat
    4. Starta .bat filen och ha så roligt

    Tänk på att i Windows x64 bit OS heter programkatalogen C:\"Program Files (x86)\ medan i 32bit OS heter programkatalogen enbart C:\"Program Files\

  • [7.2] Fråga:Hur ser jag skillnad på en G1 eller G2 SSD från Intel?
    Svar: G2 har silvrig skal, med OEM namnet SSDSA2MH080G2C1 för 80GB och SSDSA2MH160G2C1 för 160GB versionen. Samt har 34nm teknik.

    G1 har Svart skal, med OEM namnet SSDSA2MH080G1 för 80GB och SSDSA2MH160G1 för 160GB. Samt har 50nm teknik.

  • [7.3] Fråga: Vad är skillnad mellan rev.A och rev.B?
    Svar: dvs skilnad mellan följande modellnummer: SSDSA2MJ080G2C1 (nya)
    SSDSA2MH080G2C1 (gamla).
    Närmaste svaret finner man här: Different between A+B Stepping Intel...
    Skillnaden ganska få tills annat påpekas från läsare av denna text

  • [7.4] Fråga:Är det samma prestanda för 80GB och 160GB G2 enheterna?
    Svar: Nej, från och med fw 02HA och 02HD har ”sequential write” hastigheten ökat från 80MB/s till 100MB/s för 160GB G2 enheten.

  • [7.5] Fråga:Vilken skillnad är det på retail och oem?
    Svar: Retail har en fin kartong samt en medföljande 2,5" -> 3,5" adapter. Namnet för oem eller även kallat bulk slutar alltid på C1. Retail slutar alltid på R5.
    Exempel: SSDSA2MH080G2C1 = oem
    respektive SSDSA2MH080G2R5 = retail

  • [7.6] Fråga:Vad är det för skillnad mellan 1.8" SSD versionen och den vanliga 2.5" SSD:n?
    Svar: Den ända skillnaden är att 1.8" SSD:n har micro SATA kontakter och behöver en adapter för att kunna kopplas med vanliga SATA kablar och strömkontakter. Rent prestandamässigt ska det inte vara några skillnader mellan versionerna.

  • [7.7] Fråga:Blir min laptop ännu snabbare om jag använder "Intel's Turbo Memory" tillsammans med SSD:n?
    Svar: Nej. Enligt användare i tråden så blir inte laptopen snabbare om man kombinerar en SSD + Intel's Turbo Memory. Ett starkt råd är t.o.m att ta bort "Turbo Memory" eftersom det kan orsaka bluescreen tillsammans med SSD:n.

  • [7.8] Fråga:När släpper Intel nästa SSD generation G3?
    Svar: Det finns fyra aktuella rykten om G3:an för tillfället.

    Två artiklar från Nordichardware:
    600GB SSD från Intel under slutet av 2010
    Snabbare 34nm solid-state-enheter från Intel under Q2 2010

    Sedan har vi en artikel från AnandTech där följande citat finns i slutet av en artikeln som handlar om OCZ's Vertex 2 Pro.

    "Then there's Intel. Current roadmaps put the next generation of Intel SSDs out in Q4 2010, although Intel tells me it will be a "mid-year" refresh. For the mainstream market the capacities are 160GB, 300GB and 600GB. I'm guessing we'll see 160GB down at $225, 600GB at $500+ and the 300GB drive somewhere in between. The X25-E also gets a much needed upgrade with 100GB, 200GB and 400GB capacities."

    Och slutligen två artiklar här på Sweclockers:
    Intel jobbar på nästa generations SSD och Intel mot 600 GB SSD i slutet av året

    Prognosen är m.a.o att Intel släpper förmodligen större G2 enheter mot sommaren 2010 och G3:an kommer förmodligen i slutet av 2010.

Övrigt
För att förbättra informationen på denna sida så lägg gärna inlägg med en förbättring som sedan någon trevlig moderator kan klistra in i första posten.
Direkta felaktigheter i denna information bör ni påpeka så snabbt ni ser dem.
---------------
<inklistrad av: CrAcKman: 2010-05-30>
<Senast uppdaterade info finns alltid på följande post länk till inlägg av cf255

Kopierade informationen ur cf256:s inlägg på begäran.
Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Går man in på deras hemsida så hittar man ej disken... måste vara tryckfel!

Permalänk
Medlem

Hittar inget på Google heller så det borde inte vara nån läckt information, då borde fler ha läckt och nyheten ute, för längesen.

Edit: Jäklars! Det är nog den nya... http://www.heise.de/preisvergleich/a444063.html
http://derstandard.at/preisvergleich/a444063.html
http://www.tipidpc.com/viewtopic.php?tid=170615
http://www.plaisio.gr/product.aspx?catalog=20&category=100000...

Googla artikelnumret SSDSA2MH080G2C1

Edit2: Verkar släppas i slutet av Juli.

Permalänk
Medlem

Var ett pris på Eur 200 på en av sidorna, då kanske vi kan hitta dom för strax över 2k då. Jag är sugen på att köpa en då de dyker upp, blir att lägga in xp och sen då Win7 kommer ut dualboota på flashdisken.

Permalänk
Avstängd

bra fynd, Intels nya ssd på G.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jäklar ska den bli såhär billig!!!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908

Edit: Nu hittade jag den på Intels hemsida, http://www.intel.com/cd/channel/reseller/asmo-na/eng/products...

Edit2: Verkar som specen är lösenordsskyddad fortfarande....spännande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Jäklar ska den bli såhär billig!!!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908

Oj, om den bara kommer kosta strax över 2000 kr så kostar den ju lika mycket som en OCZ Vertex 60GB. Ska bli mycket spännande att se hur denna disk kommer påverka SSD-priserna.

Permalänk
Medlem

Det blir 160 gb efter semestern.

Puss på dig intel!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Nån som vet vad den presterar jämfört mot Intels första 80gb?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Oj, om den bara kommer kosta strax över 2000 kr så kostar den ju lika mycket som en OCZ Vertex 60GB. Ska bli mycket spännande att se hur denna disk kommer påverka SSD-priserna.

Eftersom alla "tillverkare" kommer att gå över till en effektivare tillverkningsteknik så borde det innebära att de gamla diskarna kommer att fasas ut. Om de nu inte väljer att sänka priset och sälja dem till förlust förståss.

Permalänk
Medlem

Frågan är! Har de förbättrat prestandan eller är det bara nya billigare flashkretsar...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

G2 = Generation 2

Snabb sökning gav inget gällande prestandan. Om jag tillåts spekulera tror jag skillnaden ligger i mindre kretsar och däremed billigare tillverkning (har det inte varit en artikel på swec om det?).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Är prestandan som föregångaren eller bättre så är ju 2200:- för 80GB klart köpvänligt, nästa raid 0 köpvänligt också

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Drum... drum... drum...

.... väntan är snart över.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

när kommer den??

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Det närmar sig. Såg att några butiker nämnde den 23e. Förhoppnings i slutet av juli :).

Allt fler butiker som får in den i sortimentet. Det närmar sig!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908

Permalänk
Medlem

Intel har tidigare sagt att generation 2 ska bjuda på:

- Mindre storlekar (vilket ger en större storlek 320gb)
- Bättre prestanda (Men jag tror det blir minimal förändring, kanske mer skillnad med nästa SATA)
- Mindre strömförbrukning

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Intel har tidigare sagt att generation 2 ska bjuda på:

- Mindre storlekar (vilket ger en större storlek 320gb)
- Bättre prestanda (Men jag tror det blir minimal förändring, kanske mer skillnad med nästa SATA)
- Mindre strömförbrukning

Du glömde det som enligt mig är den största "förbättringen" - lägre pris!

Permalänk
Medlem

En mindre detalj

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ja det är ju fortfarande ONFI 1 som de använder sig av ... men lite optimeringar borde de kunna hinna med

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Ja det är ju fortfarande ONFI 1 som de använder sig av ... men lite optimeringar borde de kunna hinna med

Vad är det?

Permalänk
Medlem

tittar man på länken ovan (prisjakt) är det mest suspekta återförsäljare. inga av de större namnen som komplett, webhallen, dustin etc

så då får man vänta lite till

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

De kanske vill sälja slut på sina lager först. Skulle jag göra.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

En Intel X25-M G2 80GB för ca 2200kr och windows 7 till jul, det blir nog en sådan uppgradering.
Den måste också prestera bra också.
------------------------------------------------------------------
"Intels nya generation 34nm SSD-enheter sänker priserna med 30%"

http://www.nordichardware.se/nyhet,16151.html
----------------------------------------------------------------------

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

Det är nästan så jag hoppas på att prestandan blir samma som gamla X25, annars kommer ett köpsug starta i mej och den X25:a jag har kommer väl inte vara värd mycket alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clintan_ttt

Den måste också presentera bra också.

Antar att du menar "prestera"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Antar att du menar "prestera"?

Oj, hehe felet rättat.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Vad är det?

http://onfi.org/

Open NAND Flash Interface (ONFI)

Nya ONFI standarden som kommer med över 100MB/s överföring!!

(man räknar alltid per kanal)

Detta medger billigare, färre kanaler enklare konstruktion, samt snabbare diskar.

http://www.denali.com/ui/tv/Webcast?s=webcast2009_onfi2_1

En bra websändning om onfi 2.
What changes and improvements have been made to the industry standard NAND Flash interface? How can you maximize the use of this latest specification version? Listen to Ms. Huffman as she highlights the latest improvements in the NAND Flash interface standard ONFi 2.1. The ONFI 2.1 enhancements, include: 166 MT/s and 200 MT/s speed grades, power management improvements, extended ECC information reporting, and new commands for increased device functionality. The collaboration between the ONFi Workgroup and JEDEC will also be highlighted.
Time: 21 minutes

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Mycket intresant moire. Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Intel har tidigare sagt att generation 2 ska bjuda på:

- Mindre storlekar (vilket ger en större storlek 320gb)
- Bättre prestanda (Men jag tror det blir minimal förändring, kanske mer skillnad med nästa SATA)
- Mindre strömförbrukning

Det är prestandan vid små skrivningar och läsningar som bättre prestanda också kan uppnås. Där behövs ingen snabbare SATA.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?