Elmor passerar 6 500 MHz med Phenom II TWKR

Permalänk
Medlem

Förklara för mig som inte bryr mig om överklockning varför man fortfarande sitter å mäter med 3DMark 06? Är det vi inte halvvägs in i 09 nu?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
De ack så privilegiade F1 förarna har nog fått lägga stora summor pengar, mycket slit och arbete för att komma dit de är. De som klockar kanske även de fått lägga mycket kosing, slit svett och tårar för att bli kända och sponsrade.

bara för att du har viljan men inte potentialen(?) att nå dit betyder ju inte att du med en liten Fiat ska få åka på samma förutsättningar som de som kör F1 bilar, eller? Det finns väl en anledning till att vissa kanske är mer privilegiade än andra.

Fast "känd" klockare kan man bli genom att ha någorlunda kunskap och sedan få en guld cpu. I F1 behövs mer än så.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

bort

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
All heder till Elmor.

Men nu vill jag se butiks CPUerna vad dom presterar, Intel kommer säkert att vinna då.

Fast nu är det ingen AMD Vs Intel tråd och förhoppningsvis förblir tråden i mogen "ålder" nu

Om du tar reda på lite mer när du säger " Men nu vill jag se butiks CPUerna vad dom presterar, Intel kommer säkert att vinna då. " dom kommer inte att säljas i butik

citat från techsweden.org

Processorn från AMD som det spekulerats en hel del om dess existens eller ej har idag blivit officiellt tillkännagiven. Denna processor, TWKR 42, ingår i en limited edition som är skapad för extrema överklockare. Den ska inte ha några problem med lite kallare köldmetoder utan är helt handplockad av AMD. Totalt finns det endast 100st av dessa processorer och de kommer inte att finnas försäljning.

# The AMD Phenom II X4 42 Black Edition TWKR processor is a limited-edition chip created to provide extreme overclockers with a powerful tool to initiate serious performance.

# Designed to reach the utmost performance barriers under extreme cooling, this part demonstrates AMD’s superior engineering design quality.
# The TWKR parts can handle more voltage, scale higher, and run faster than other processors on the market.

# As the same processor that AMD used to demonstrate the record-breaking overclocking potential of AMD Phenom II CPUs earlier this year, the TWKR processor is unmatched in yielding high frequencies at extreme cold temperatures, like in this video here.

# With less than 100 processors worldwide, these TWKR processors will not be for sale.

# AMD is instead giving these parts to select members of the extreme overclocking community as a tribute for their support and to encourage them to push the limits of overclocking.

# AMD understands that overclocking is not for everyone. For mainstream users that don’t push their desktop PCs to the absolute limits, the same engineering that goes into the extreme performance of “TWKR” processors can be found in every AMD Phenom II processor available today.

länk : http://www.techsweden.org/nyhet/Cpd5-phenom-ii-black-edition-...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Grattis elmor

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liemann
Förklara för mig som inte bryr mig om överklockning varför man fortfarande sitter å mäter med 3DMark 06? Är det vi inte halvvägs in i 09 nu?

Spelar roll så länge alla använder samme benchmark, och vantage är Vista exclusivt, många tror inte på Vista, och vantage är tungt begränsad om du inte köper det eller "snor" det.

BTW:
Vantage: 13062
3Dmark 06: 19674

Dock kan jag hålla på att köra 06 flera gånger, vantage är begränsat till hur många mail jag har.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Det må vara sant att inte vem som helst kan köpa en F1 bil men om du kan köpa en F1 bil så finns det tydliga regler om hur du skall tävla med den.

I detta fall observerade jag att processorn i nyheten är en F1 bil som går utanför reglerna helt enkelt.

Det verkade så självklart för många att det inte finns regler för klockning vilket jag tycker är konstigt.

Reglerna är väl rätt självklara. Den skall funka. I övrigt så är det fritt fram. Det är inget konstigt med det. Utvecklingen är så snabb att andra regler skulle vara inaktuella innan dom kom på pränt.

Alla som håller på seriöst med oc testar olika cpuer för att hitta dom bästa exemplaren så det är inte utanför reglerna utan ett måste. Inte ens F1 bilarna i samma stall är exakt lika trots alla regler så försteföraren har alltid en vassare motor etc. Så dina liknelser där är dödfödda.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Men med dåliga förare går det åt helvete endå.

Så enormt svårt är det inte...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Reglerna är väl enkla? Den som får högst klockfrekvens eller 3Dmark-score med en processor för vanliga persondatorer vinner. Eller?

Som sagt innan finns det många materialsporter. Andra sporter vinner eller förlorar man på genetiskt arv. Det finns inga sporter med lika villkor.

Och var köper jag den där TWKR-processorn? Hade varit kul att testa! Eller vänta nu ...

Plötsligt har hela Sweclockers blivit för pre-release benchmarking. Gött!

Coca har en stor poäng och de stora överklockarna håller med honom. Ännu ej släppt hårvara är inget man ska tävla med. Jag citerar Kinc:

Citat:

Equivalent hardware is needed for it to be considerd as anything else than just a preview of what is in store for the future.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Och var köper jag den där TWKR-processorn? Hade varit kul att testa! Eller vänta nu ...

Och var köper jag pole position i tävlingsrace... eller en F1bil för den delen? Hade varit kul att testa! Eller vänta nu ...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Har inte både AMD och Intel tidigare skickat ut de chip som klarar högst frekvenser till kända överklockare för lite extra PR? Jag förstår inte varför folk gråter, lär er klocka som de bästa så får ni kanske vara med nästa gång AMD eller Intel handplockar guldchip.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Har inte både AMD och Intel tidigare skickat ut de chip som klarar högst frekvenser till kända överklockare för lite extra PR? Jag förstår inte varför folk gråter, lär er klocka som de bästa så får ni kanske vara med nästa gång AMD eller Intel handplockar guldchip.

Exakt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Och var köper jag den där TWKR-processorn? Hade varit kul att testa! Eller vänta nu ...

Plötsligt har hela Sweclockers blivit för pre-release benchmarking. Gött!

Coca har en stor poäng och de stora överklockarna håller med honom. Ännu ej släppt hårvara är inget man ska tävla med. Jag citerar Kinc:

Jaha? Sen när skrev jag nått om att den skulle gå att köpa?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Har inte både AMD och Intel tidigare skickat ut de chip som klarar högst frekvenser till kända överklockare för lite extra PR? Jag förstår inte varför folk gråter, lär er klocka som de bästa så får ni kanske vara med nästa gång AMD eller Intel handplockar guldchip.

Du kommer inte långt om du kan klocka mycket bra och har ett värdelöst chip. Det gäller att du sitter på ett guld chip för att bli känd.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Du kommer inte långt om du kan klocka mycket bra och har ett värdelöst chip. Det gäller att du sitter på ett guld chip för att bli känd.

Du måste börja nånstans vet du. Om du tror att dagens klockare är kända för att de enbart haft tillgång till bättre chip får du nästan skämmas.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Du måste börja nånstans vet du. Om du tror att dagens klockare är kända för att de enbart haft tillgång till bättre chip får du nästan skämmas.

Sa jag enbart ? Jag sa att det inte räcker med att klocka bra utan du måste ha fått ett ordenligt chip också. De finns säkerligen nästan/lika bra klockare som inte är kända för de hamnat med värdelösa chip och inte har råd att investera i fler. Klockning handlar inte direkt om talang i jämförelse med sport utan tillgångar , erfarenhet och chipen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Fortfarande är det chip från handeln (955) som ligger höst med sina 7128MHz. Nu är 965 på väg och kommer vara hårdare binnad än tidigare chip och kunna ta nya rekord.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Du måste börja nånstans vet du. Om du tror att dagens klockare är kända för att de enbart haft tillgång till bättre chip får du nästan skämmas.

Nej men du måste ha nog med pengar för att slänga ut på många chip och div datordelar.

SvenGöran 19år som bygger en dator var 3e år kommer mest troligt aldrig innehava ett bra chip.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
OC-guru

Oj vad det skrivits mycket här. Tack för all uppskattning, det kommer mera

Känner jag måste skriva lite om detta med handplockade processorer och olika förutsättningar. Anledningen till att AMD lanserade TWKR i första läget var just för att råda lite bot på detta. I stället för att ha enbart ett fåtal personer som får ta del av handplockade exemplar från fabrik har de plockat fram omkring 100st exemplar som skickas ut till överklockare över hela världen. Anledningen till att jag fick denna var för att jag vann en tävling med AMDs Dragon-platform som hölls på Techsweden.

Sedan får ni tänka på att det är mycket arbete bakom dessa typer av resultat, visst kommer man en bit på vägen med bra prylar men för att pressa ut det där lilla sista krävs mycket erfarenhet och kännedom.

Anledningen till att jag börjat sammarbeta med Sweclockers är just för att öka intresset för extrem överklockning i Sverige. Förhoppningsvis kan det komma lite fler tävlingar med lämpliga restriktioner så att det inte blir så att man måste ha prylar för 20k för att ha vinstchans.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Skoj skoj Även fast jag bara hobbyklockar lite då o då får man kanske joina in

Btw Elmor skaffa dig en profilbild;)

Har ordnat nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elmor
Anledningen till att jag börjat sammarbeta med Sweclockers är just för att öka intresset för extrem överklockning i Sverige. Förhoppningsvis kan det komma lite fler tävlingar med lämpliga restriktioner så att det inte blir så att man måste ha prylar för 20k för att ha vinstchans.

Tack för det , såg era bilder...http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=228525
det verkar att ni hade riktigt roligt

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte vad som gör att jag (med rätt verktyg och lite research) inte skulle prestera lika bra eller bättre än dessa "överklockare". Gäller det inte bara att hitta en balans mellan hastighet, kylning och spänning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Jag förstår inte vad som gör att jag (med rätt verktyg och lite research) inte skulle prestera lika bra eller bättre än dessa "överklockare". Gäller det inte bara att hitta en balans mellan hastighet, kylning och spänning?

För det första, att hitta en balans mellan hastighet, kylning och spänning är lättare sagt än gjort.

Dels skall du välja så stabila komponenter som möjligt vilka presterar så bra som möjligt, glöm då inte bort kylningskomponenterna heller.

Sedan måste du hitta "balansen" under tidspress, det är ingen som sitter med en oändlig resurs av vad man nu valt att kyla med, ex. flytande kväve. Du kämpar dessutom hela tiden mot kondens, en droppe och din rigg kan bli förstörd.

Att hitta optimala inställningar i BIOS, taga reda på vad varje enskild komponent kan hantera och hur högt du kan lägga den är inte det lättaste. Alla med ett någorlunda modernt system vet vilka fantastiska inställningsmöjligheter nya moderkort bjuder på, det är fullständiga mängder av parametrar man kan justera. Inte bara kondensen är din fiende, utan även volttalet och förstås värme.

Sedan har varje klockare sina egna små ess i rockärmen som är ett resultat av många års av erfarenhet och tusentals krornor förlorade i förstörda komponenter.

Så det finns med andra ord inte ens en mikroskopisk chans att man skulle slå en erfaren person i första eller i andra taget, oavsett hur mycket man "googlade", även om man har samma komponenter tillhanda. Att ens sätta upp en fungerande kvävekyld lösning kräver mycket kunskap, redan där skulle merparten förmodligen misslyckas fullständigt och förstöra komponenterna. Det faktum att många professionella klockare i diverse tävlingar ofta sabbar komponenter på grund av kylningen vittnar om detta, även om tidspressen är än hårdare där.