Permalänk
Medlem

32 bitars med 4gb Ram = ?

Hejsan kära Sweclockers!

Var ett tag sedan jag var här sist, men nu har jag fler systemfrågor som jag hoppas ni kommer kunna svara på;

Jag har hört att 32 bitars Vista kan bara supporta ca 3gb ram minne.
Men jag har dock ändå sett datorer som har 4gb ram med 32 bitars Vista.

Så min fråga lyder: Hur mycket ram klarar Vista 32 bitar exakt?

Nästa fråga;

Om man vill göra en uppgradering på sin 32-bitars version till 64 bitar (bara för ramens skull). kommer jag att förlora alla mina filer på datorn och att han startar om från noll med 64-bitar eller rör han bara om andra system som kräver uppgraderingen och låter användarens skapta filer/spel, program osv va kvar?

Tack på förhand!

//Fredrik Eriksson

Permalänk
Medlem

32 bitars OS klarar 4gb minne, men i detta minne så ingår även grafikminne och cacheminne, alltså om du har ett grafikkort på 1gb minne och cache på 12mb så kan du använda 4gb-1gb-12mb~3gb som ram.

Permalänk
Medlem

3,något GB ram klarar alla 32 bitas operativsystem av.

Permalänk
Medlem

*De Vista datorerna med 4gb ram som du har sett har 4gb pga att de har en inbyggt grafikkrets som delar med ramminnet, alltså används alla 4gig till ramet

Permalänk
Medlem

Tackar för dom snabba svaren!

Och sedan var det om uppgradering från 32 bitars till 64 bitars..är det något lätt eller installer 64 bitarn om hela datorn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferren
Tackar för dom snabba svaren!

Och sedan var det om uppgradering från 32 bitars till 64 bitars..är det något lätt eller installer 64 bitarn om hela datorn?

Du lär behöva installera om datorn, har aldrig hört om någon som konverterat/uppgraderat rakt av från 32- till 64-bitar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
PAE?
http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

PAE?
Vet du något om hur PAE funkar? Känns ganska meningslöst att bara länkdroppa en sida sådär...

PAE måste stödjas av moderkortet och kräver lite handhack för att aktivera, så byt till 64-bitars istället. Slå till på windows 7 i höst.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz