Lynnfield dyker upp i tre nya processorer

Permalänk
Avstängd

Mycket kvid här.

ni som kvider. Går ni även in på närmsta ICA, sätter en påse över huvudet, snurrar runt några varv, tar en vara på måfå och blir sen ilskna när det inte råkar vara den nygrillade kycklingen som ni egentligen ville ha? Vet ni inte hur en grillad kyckling ser ut så förväntar ni väl er inte att få tag i en sådan utan att fråga?

Om man inte förstår det man gör så är det kanske bäst att låta bli?

Permalänk
Avstängd

Jävlar vad jag ska köpa 860... Vad kommer den kosta? 2500?

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem

Egentligen känns det ju lite dumt att Intel har så många aktuella socklar, speciellt om produkterna i fråga inte har så våldsamt tydliga regler för vilken processormodell som går till vilken sockel.

Självklart är det inget svårt att lära sig, men i allmänhet ska man vara tydlig i sin information för att undvika att förvirra kunder - för blir det för snurrigt, då finns det ju kunder som blir ivägskrämda helt enkelt. Nvidia är ju duktiga på att förvirra sina kunder, likaså AMD haft sina inslag senaste när dem klämt in starkare kretsar i lägre produktsegment.

Är inte detta lite som att AMD skulle göra Phenom II X4 8** exklusivt till AM2(+) och Phenom II X4 9** exklusivt till AM3? Det är onödigt förvirrande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Mycket kvid här.

ni som kvider. Går ni även in på närmsta ICA, sätter en påse över huvudet, snurrar runt några varv, tar en vara på måfå och blir sen ilskna när det inte råkar vara den nygrillade kycklingen som ni egentligen ville ha? Vet ni inte hur en grillad kyckling ser ut så förväntar ni väl er inte att få tag i en sådan utan att fråga?

Om man inte förstår det man gör så är det kanske bäst att låta bli?

Vänta ett tag tills detta når marknaden och alla frågor som dyker upp på forumet om "passar denna på mitt moderkort" och "jag köpte X men det passar inte, köpte jag fel? Det är ju i7 och mitt moderkort har stöd för i7."

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Precix! Då och då så dyker det ju upp köpråd där moderkortet inte stöd för DDR3, folk förstår inte CF och SLI... vi har ju detta problem idag, trots att det är personer som plockar ihop sina system själv.

Det är ett enormt hyckleri här. När nvidia byter namn på sina kort så blir det ett jävla liv om hur löjliga de är och att de förvirrar kunderna. Dock är det ju inte så trendigt att hata intel just nu, så då är det ok att de har ett märkligt namnschema.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Mycket kvid här.

ni som kvider. Går ni även in på närmsta ICA, sätter en påse över huvudet, snurrar runt några varv, tar en vara på måfå och blir sen ilskna när det inte råkar vara den nygrillade kycklingen som ni egentligen ville ha? Vet ni inte hur en grillad kyckling ser ut så förväntar ni väl er inte att få tag i en sådan utan att fråga?

Om man inte förstår det man gör så är det kanske bäst att låta bli?

Skulle stark avråda folk från att göra detta oavsett om de är ute efter nygrillad kyckling eller inte.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd

Men vem fan tittar endast på rubriken när man köper något för 15000? Det är väl bara läsa socket på CPU och socket på moderkortet, gör man inte det förtjänar man inte ens en laptop...

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vänta ett tag tills detta når marknaden och alla frågor som dyker upp på forumet om "passar denna på mitt moderkort" och "jag köpte X men det passar inte, köpte jag fel? Det är ju i7 och mitt moderkort har stöd för i7."

Dessa nötter kommer alltid att göra fel, det är bara hur det gör det som skiljer.

Se redan nu på folk som skruvar i sina kort utan distanser, missar kylpasta, inte är kapabla att montera en simpel fläkt ordentligt, installerar om hela datorn för att startmenyn är skev, stoppar i dammsugarmunstycket i datorn, tror att 4 GB+ funkar på 32 bitars operativ, inte vet vad pio/dma-läge är, blir förvirrade om någon ger dem en floppy i handen, tror att bios är en drivrutin osv osv.

Listan är oändlig. Oändligheten+1 gör ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Dessa nötter kommer alltid att göra fel, det är bara hur det gör det som skiljer.

Se redan nu på folk som skruvar i sina kort utan distanser, missar kylpasta, inte är kapabla att montera en simpel fläkt ordentligt, installerar om hela datorn för att startmenyn är skev, stoppar i dammsugarmunstycket i datorn, tror att 4 GB+ funkar på 32 bitars operativ, inte vet vad pio/dma-läge är, blir förvirrade om någon ger dem en floppy i handen, tror att bios är en drivrutin osv osv.

Listan är oändlig. Oändligheten+1 gör ingen skillnad

Det spelar egentligen ingen roll om listan är oändlig (vilket den ju inte är). Varje sak som skapar förvirring är alltid sämre än en som inte gör det.

Däremot måste jag erkänna att jag är lite avundsjuk på dem som fått datakunskaperna i ett svep. Själv har jag precis börjat intressera mig för datorer, annat än som arbetsredskap, och jag gläds åt allt som inte är förvirrande och/eller kräver att jag behöver läsa in mig på minsta detalj.
(Jag är dessutom fortfarande helt okunnig om vad pio/dma är.)

Fast det jag egentligen undrar mest över i förhållande till artikeln är varför intel tar ett halvt steg tillbaka för att konkurrera i mellanprisklassen på stationära datorer, när man istället kunde ägna tiden (och resurserna) på att dominera i prestation. Nuvarande i7 920 ligger ju inte så många tusenlappar över vad som idag kan anses som en dator i "mellanprisklass".

Permalänk
Medlem

Pengarna finns i mellanklassen. Det är där alla HP och dell datorer finns och säljs. Genom att lägga en i7 i övre mellanklassen så ges tillverkarna följande argument. "Du kan få den här datorn med i7 som är den bästa prestandan blaha". På papper ser det då ut som om du får en dator som faktiskt ligger i bästa klassen. Sen har man då "riktiga i7" till oss nördar som ändå inte köper dell.

Rent ekonomiskt är det kanoners... det är bara irriterande att världen inte blir enklare i framtiden

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Pengarna finns i mellanklassen. Det är där alla HP och dell datorer finns och säljs. Genom att lägga en i7 i övre mellanklassen så ges tillverkarna följande argument. "Du kan få den här datorn med i7 som är den bästa prestandan blaha". På papper ser det då ut som om du får en dator som faktiskt ligger i bästa klassen. Sen har man då "riktiga i7" till oss nördar som ändå inte köper dell.

Rent ekonomiskt är det kanoners... det är bara irriterande att världen inte blir enklare i framtiden

Aaah smart. Plus att p12orna kan skryta om sin "i7a" som presterar som en Q8200

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
Aaah smart. Plus att p12orna kan skryta om sin "i7a" som presterar som en Q8200

i7 Lynnfield kommer kicka Q8000-serien lätt...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jo, du har naturligtvis helt rätt Bacon. Jag förstår de ekonomiska argumenten, även om jag tycker att de bygger på ett lite tråkigt säkerhetstänkande. Om intel hade vågat satsa framåt så skulle kanske nuvarande i7 kunna hamna i mellanprisklassen mycket fortare.

Å andra sidan kan jag ju också förstå om dem vill mjölka så mycket pengar som möjligt ur varje innovation. Då får ju dessutom AMD lite extra tid att komma ikapp prestandamässigt, så i det långa loppet kanske det bara är bra för konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Dessa nötter kommer alltid att göra fel, det är bara hur det gör det som skiljer.

Se redan nu på folk som skruvar i sina kort utan distanser, missar kylpasta, inte är kapabla att montera en simpel fläkt ordentligt, installerar om hela datorn för att startmenyn är skev, stoppar i dammsugarmunstycket i datorn, tror att 4 GB+ funkar på 32 bitars operativ, inte vet vad pio/dma-läge är, blir förvirrade om någon ger dem en floppy i handen, tror att bios är en drivrutin osv osv.

Listan är oändlig. Oändligheten+1 gör ingen skillnad

Visst kan man tycka att vissa inlägg och frågor ibland är minst sagt udda men samtidigt så är Sweclockers öppet för alla, nybörjare som expert.
Att bygga och underhålla sin egen dator kan vara en bra början men är inget krav för att gå med i Sweclockers, skulle man som nybörjare ändå göra fel så frågar man i forumet, lär sig och gör om.

Är själv ingen expert, men det är kul att pyssla med datorer och lär sig gör man med tiden, ibland den hårda/dyra vägen.

off topic, sorry

Skapar Intels nya namnschema förvirring hos så många som det verkar ha gjort hittills så är det inte bra anser jag, ju enklare ju bättre.

Kanske det faller sig naturligare med tiden, när Lynnfield kommit ut på marknaden.

Permalänk

Ska bli intressant att se vad i5 750 kommer att kosta runt 2000 spänn kanske?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Ska bli intressant att se vad i5 750 kommer att kosta runt 2000 spänn kanske?

196 dollar har jag läst på swec

Fattar inte riktigt problemet att den heter i7. aja ska bli kul när den kommer iaf, blir nog ny dator med win7, dx11, Core i7 860 släpps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
196 dollar har jag läst på swec

Fattar inte riktigt problemet att den heter i7. aja ska bli kul när den kommer iaf, blir nog ny dator med win7, dx11, Core i7 860 släpps.

Är inne på samma spår. Dock så funderar jag över hur länge det egentligen kommer att ta innan DX11-korten släpps från ATI/NVIDIA. Känns inte som att det blir i oktober..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Är inne på samma spår. Dock så funderar jag över hur länge det egentligen kommer att ta innan DX11-korten släpps från ATI/NVIDIA. Känns inte som att det blir i oktober..

Jag hoppas iaf dom har kommit till mellandagarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Är inne på samma spår. Dock så funderar jag över hur länge det egentligen kommer att ta innan DX11-korten släpps från ATI/NVIDIA. Känns inte som att det blir i oktober..

ATI skryter både här och där om att deras DX11 kort ska komma ut tidigt (vad det nu innebär) men lagom till W7 har jag sett/läst någonstans.

Nvidia däremot ligger sämre till tidsmässigt än ATI, de kanske klarar Julen då eventuellt.

Tyvärr orkar jag inte leta efter källan/orna till detta med det finns kanske fler som läst detsamma som kan bekräfta...?

Hursomhelst, vi får se, bör vara gott om "hungriga konsumenter" som ligger i startgroparna och väntar iaf...

Permalänk

Hoppas bara det blir dålig tillgänglighet så dom slutsäljs dirr.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Hoppas bara det blir dålig tillgänglighet så dom slutsäljs dirr.

Varför?