Moderkorts byte utan om installation är möjligt !!!

Permalänk
Medlem

Moderkorts byte utan om installation är möjligt !!!

Men var hamnar alla drivrutiner ? Som man kan ta bort innan man drar
igång Hårdisken, i det nya moderkortet.

Har en kompis som har gjort detta men han är nu bortrest 4 veckor.

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det, med Windows 7 gick det kalas, fixade allt utan att jag behövde bry mig. Möjligt att det finns nå gamla drivrutinsfiler kvar på disken men inget som används iaf.

Permalänk
Medlem

Brukar väl gå med de flesta linuxbaserade OS?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Nu är det XP i den

Visa signatur

:D

Permalänk

Om man ser till att avinstallera alla moderkortsdrivrutiner, så kan det funka byta moderkort utan att installera om. Vid omstart med nya moderkortet kommer windows fråga efter drivrutiner till nya moderkortet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag gjorde inte ett dugg mer än bytte moderkort, i med gamla diskarna och startade upp. Windows frågade inte efter nya drivrutiner utan installerade dom bara. Samt såg till att dom gamla drivrutinerna inte används. Jag behövde inte göra något alls.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Jag gjorde inte ett dugg mer än bytte moderkort, i med gamla diskarna och startade upp. Windows frågade inte efter nya drivrutiner utan installerade dom bara. Samt såg till att dom gamla drivrutinerna inte används. Jag behövde inte göra något alls.

Får man lov att fråga mellan vilka moderkort du bytte? Det är väldigt ovanligt att det går att byta moderkort problemfritt, utan att plocka bort det gamla moderkortets drivrutiner först.
Var det bara ett byte av ett trasigt mobo till ett nytt av samma modell? Eller var det mellan snarlika modeller?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Flyttade från ett gammalt Asus 939 moderkort, till ett Gigabyte AM2+(AM3). Samtidigt kan jag passa på och berätta att jag även bytte minnen och processor i samma veva, vilket Windows också fixade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Flyttade från ett gammalt Asus 939 moderkort, till ett Gigabyte AM2+(AM3). Samtidigt kan jag passa på och berätta att jag även bytte minnen och processor i samma veva, vilket Windows också fixade.

Tur kallas det,det är ytterst ovanligt att det funkar när man byter upp sig en socket.Men du kanske kommer få problem senare framöver och då vet du vad det beror på antagligen,det ligger nån drivrutin från ditt gamla kort och spökar.
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror inte det kallas tur, utan det kallas Windows 7.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Nej, jag tror inte det kallas tur, utan det kallas Windows 7.

Missade det,my fault,jo med byte av os samtidigt som byte av hårdvaran så brukar det givetvis inte vara några större problem om man inte sitter på lite udda märke eller riktigt gammal hårdvara:))
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Bytte inte OS, samma installation som jag hade innan. Startade som sagt bara upp och Windows fixade allt gällande drivrutiner den hittade ny hårdvara och installerade allt bara och inte ett spår av dom gamla drivrutinerna. Filerna finns säkert kvar på hårddisken, men vad gör det, inget som används ändå dom ligger på sin höjd där o skräpar bara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Bytte inte OS, samma installation som jag hade innan. Startade som sagt bara upp och Windows fixade allt gällande drivrutiner den hittade ny hårdvara och installerade allt bara och inte ett spår av dom gamla drivrutinerna. Filerna finns säkert kvar på hårddisken, men vad gör det, inget som används ändå dom ligger på sin höjd där o skräpar bara.

OK, då är Windows 7 bättre på det än tidigare versioner.....men eftersom Windows 7 inte är släppt än, så kan man anta att det inte var Windows 7 som trådskaparen använder (han säger ju att det är XP) och därmed är det lite irrelevant vad Windows 7 klarar...eller?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen moderkort från Gigabyte GA-P35-DS3 till Asus P5Q-E. Räknade med att behöva installera om OSet, men till min stora förvåning kom ja in i windows helt utan problem, avinstallerade bara de gamla drivrutinerna och drog in nya. Fungerar helt stabilt. Dock kommer jag nog formaterai nom kort endå, känns bättre på nåt sätt.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Det beror helt på vilket OS man har också. OEM-versioner kan krångla.
Min flickväns dator krävde att jag fixade en sak via MS online för att få använda windows. Men om jag inte kom in i windows så kunde jag inte installera nätverkskortet. Var en jävla mög innan det fungerade.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if