Barracuda moddad till Velociraptor-prestanda

Permalänk
Medlem

Första partitionen hamnar ytterst.

Admin->Datorhantering->Diskhantering så ser du partitionerna

Du kan flytta om partitionerna genom att backa av dom och skriva tillbaka dom på andra ställen med tex. gparted, PM8, Acronis DiskManager med risk för att allt går åt hel...ete om du inte VET vad du gör. Enhetsbokstäverna kan fuckas upp vilket ger STORA problem med tex. systempartitioner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton

Citat:Ursprungligen inskrivet av dagas
Som att säga att en bil blir snabbare om man kastar ut alla stolar, inredning, isolering m.m.

dålig jämförelse men ja

Lysande jämförelse. Bilen går snabbare till priset av att den kan ta färre passagerare. En av de mest korrekta jämförelser jag sett på detta forum överhuvudtaget faktiskt.

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem

Bilen blir ju snabbare då den får mindre vikt:P

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

så det är automatiskt att den första partitionen kommer ytterst på skivan då ?
Jag använder oftast PM8 ..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Det som gör att det blir så "sjukt" höga överföringshastigheter är densiteten på plattorna i disken.
Just denna modell använder 3st 500Gb plattor och använder man yttersta delen av disken så läser den alltså i princip från tre ställen samtidigt(tror det funkar så, någon annan är nog mer insatt än jag i ämnet).
Jag skulle vilja se samma test med Western Digitals 2Tb disk som har fyra stycken 500Gb plattor.

Nu har jag inte tid att söka med men om någon skulle vilja fortsätta med "short stroke 2tb western digital" på google så finns det nog folk som testat.

Om disken har 3 fysiska plattor, blir det 6 sidor. Dvs 6 läshuvuden.
Baksidan på sista plattan går bort för där ligger permanent tracking av hur spåren är uppdelade på disken. Så det blir 5 heads som läser samtidigt.
(No. of head x RPM x trackdensity)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är inte särskilt insatt i tekniska termer och dyl. Men jag läste någonstans att WD Black Edition hade 2 st. Chip för att få bättre IO-prestanda. Borde inte den disken kunna "hänga med" lite bättre vid en partionering?

Och så en annan fråga. Finns det någon formel på hur mycket man bör sätta sin första partion till? Med hänsyn till hur mycket det ryms per platta i relation till "IO prestanda" då kanske..

Visa signatur

hehu

Permalänk

Jag "short strokade" min 150GB gamer raptor bara genom att lägga os:et på första partitionen.
När man tittade in i disken (genom fönstret på den) så såg man att det faktiskt fungerade eftersom läshuvudena knappt rörde sig och att de låg i kanten på disken hela tiden.

En annan fördel är att den blir betydligt tystare!

Permalänk
Medlem

Den första partitionen kommer vara på snabbare delen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Som att säga att en bil blir snabbare om man kastar ut alla stolar, inredning, isolering m.m.

Fail... Och det är ju precis så man på "rätt" sätt ökar prestanda på en bil, MC.

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Fail... Och det är ju precis så man på "rätt" sätt ökar prestanda på en bil, MC.

Du förlorar komfort och möjligheten att ta passagerare på samma sätt som du förlorar utrymme på disken.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
Om disken har 3 fysiska plattor, blir det 6 sidor. Dvs 6 läshuvuden.
Baksidan på sista plattan går bort för där ligger permanent tracking av hur spåren är uppdelade på disken. Så det blir 5 heads som läser samtidigt.
(No. of head x RPM x trackdensity)

Det var rätt länge sen man slutade göra diskar på det sättet. Nu sitter spåren så tätt att det inte går att lita på trackinginformationen på en platta för att läsa andra plattor så man har helt enkelt spridit ut trackingen på alla skivor och man läser/skriver med bara ett huvud åt gången. Därför diskar i samma serie med 1, 2 och 3 plattor presterar nästan exakt likadant. De med bara en platta brukar få lite snabbare söktider för att läsarmen är mycket lättare och går snabbare att flytta.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Tjänar man mycket på att partionera hårddisken ifråga om hur snabbt spel, program samt operativsystemet laddas. Har själv en "Seagate Barracuda 640GB 7200.11 SATA II" ooch har funderat på att partionera den men fått för mig att man inte tjänar så mycket ifråga om "starttider" för program när det kommer till kritan ändå. Vad säger ni är det värt att partionera den och vad vore isåfall en bra uppdelning, en partion på 100GB och en på 540Gb eller vad? Tänkte ändå formatera hårddisken och och ominstallera XP så nu vore isåfall ett bra tillfälle att prova att partionera hårddisken i 2 partioner.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakubbanach
Lysande jämförelse. Bilen går snabbare till priset av att den kan ta färre passagerare. En av de mest korrekta jämförelser jag sett på detta forum överhuvudtaget faktiskt.

Hehe, inte för att vara sån. Men datan på disken som ligger ytterst burstas ju like fort oavsett om det är data innerst eller ej. Alltså skulle det snarare vara att kasta ut stolar för att vara säker på att de viktigaste passagerarna kommer på de "snabbaste" stolarna.. Så länge vi inte har kvantstolar är jag lite tveksam på liknelsen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Du förlorar komfort och möjligheten att ta passagerare på samma sätt som du förlorar utrymme på disken.

Du får MER utrymme i bilen, den går snabbare, accelererar bättre, drar mindre bensin samt får bättre väghållning när du plockar bort inredning. Vill du fortfarande köra fler passagerare kan du sätta in lättviktsstolar. Komforten kan rent av bli bättre eftersom en lättare bil bl a kränger mindre i kurvor.

Bilar är bilar. Datordelar datordelar. Varför ska de jämföras med varandra?

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

Att ythastigheten är störst i periferin lärde vi oss på mellanstadiet - 2*pi*r*rpm - remember?!

Utveckla? Det har jag aldrig fått lära mig i skolan och jag är 26år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Utveckla? Det har jag aldrig fått lära mig i skolan och jag är 26år

Om vi kallar det "rotationer per sekund", helt enkelt, så beskriver det egentligen hastigheten med vilket något rör sig runt en axel. Det blir ett lite dumt exempel här, men jag kommer inte på något vettigare. Har du en pinne som är en meter lång och roterar ett halvt varv per sekund kommer pinnens spets att röra sig med hastigheten "halva båglängden" av den cirkel pinnen skapar när den snurrar, det vill säga halva omkretsen per sekund. Eller {pi * diametern * rotationshastigheten} d.v.s. pi*2*0,5 = pi meter per sekund = ungefär 3,14m/s

Har du däremot en pinne som är två meter lång kommer - förutsatt att rotationshastigheten är densamma - spetsen att röra sig med en hastighet av pi*4*0,5 = 2 pi = ungefär 6,28m/s... men rotationshastigheten är densamma.

På en hårddisksdisk som roterar med en hastighet av 10.000 varv per minut - eller "166 och två tredjedels" (166,666...) varv per sekund blir hastigheten längst ut betydligt större än den en bit in mot axeln.

Jag skulle inte säga mellanstadiet, men liknande saker fick jag lukta på i högstadiet och under fysiken/matten i gymnasiet var det definitivt med Hoppas f.ö. det här var utvecklingen du efterfrågade.

**edit**
Skrev "lågstadiet" istället för "mellanstadiet" :\

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inomjordisk
Du får MER utrymme i bilen, den går snabbare, accelererar bättre, drar mindre bensin samt får bättre väghållning när du plockar bort inredning. Vill du fortfarande köra fler passagerare kan du sätta in lättviktsstolar. Komforten kan rent av bli bättre eftersom en lättare bil bl a kränger mindre i kurvor.

Bilar är bilar. Datordelar datordelar. Varför ska de jämföras med varandra?

Kan inget adderas till disken så kan inget adderas till bilen.

Med komfort räknar jag inte bara stolar, vilket du verkar göra, utan AC, isolering osv.

Bägge är konkreta föremål, varför ska de inte jämföras?

Permalänk
Medlem

Kasta ut stolarna är en Götakanalmodd Borde göras ytterliggare modd, byta motor och öka kylningen Men inte alla som har tillgång till dammfritt rum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Utveckla? Det har jag aldrig fått lära mig i skolan och jag är 26år

OK - den som redan i förskolan åkte karusell lärde sig att centrifugalkraften och därmed hastigheten är större i periferin än i centrum.

2*pi*r*rpm

Exempel:

r=4 cm och rpm=7200

2*3.14*4*7200=109 km/t

Har du annat värde på r, tex 2, halveras hastigheten.

VSB

Läxa: Vilken radie skall skivan ha för att ytterkanten skall komma upp i ljushastigheten, 300 000 km/s?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Du förlorar komfort och möjligheten att ta passagerare på samma sätt som du förlorar utrymme på disken.

Men herrejistanes, måste vi forsätta med detta bil/dator-dravel. Har du aldrig sett lättviktare som t.ex. Lotus Exige/Elise med 150 hk som förlöjligar bilar som kostar det dubbla?

Permalänk
Medlem

För att dra det där med bilen som faktiskt är en ganska så värdelös jämförelse. :/
Som jämförelsen säger så om slänger man ut stolar och inreding påverkas inte topphastigheten (överföringshastigheten) nämnvärt, men accelerationen (accestiden) förbättras dramatiskt. Men i själva verket är det ju tvärt om
Man kan då säga att överföringshastigheten (topphastigheten) inte spelar nån roll för prestandan om man nu ska plocka småfiler (köra på slingriga vägar). Ska man däremot skyffla stora ofragmenterade filer (köra på motorväg) är det en annan femma...

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Men herrejistanes, måste vi forsätta med detta bil/dator-dravel. Har du aldrig sett lättviktare som t.ex. Lotus Exige/Elise med 150 hk som förlöjligar bilar som kostar det dubbla?

Kan vi komma längre ifrån ämnet?

Lotus använder sig av filisofin "vad kan kunden klara sig utan" för att få ner vikten på sina bilar, så jag anser fortfarnade att komfortfrågan är jävligt relevant.

Permalänk
Medlem

Super najs!... jag har 4st som jag köpte som jag kör i raid 5, jag har aldrig använt mera än 25-30% av utrymmet på dom. Så nu skall jag definitivt göra dom till 300GB.
:edit
Jag kommer göra det eftersom jag redan har 7TB+ i hdd utrymme totalt.

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!