Datorbutiker kritiseras av Konsumentverket

Permalänk
Medlem

Oj då, jag hamnade på aftonbladet TV istället. Mycket underhållning här!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig haft problem med komplett.
har gjort två ångrade köp utan problem. det blev en hel del prat och så med dem först. men allt gick bra och fick pengarna tillbaka.

En sak man måste vara försiktig med är ju paketen. om man river sönder ett paket. så kan det ju bli problem. vid ångrat köp ska till exempel varan kunna säljas som ny igen har jag fått höra

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
Jag har då aldrig haft problem med komplett.
har gjort två ångrade köp utan problem. det blev en hel del prat och så med dem först. men allt gick bra och fick pengarna tillbaka.

En sak man måste vara försiktig med är ju paketen. om man river sönder ett paket. så kan det ju bli problem. vid ångrat köp ska till exempel varan kunna säljas som ny igen har jag fått höra

Återigen handlar det inte om butikers faktiska policier (skriver man så på svenska?) utan om vad dem skriver på sina hemsidor med kundrättigheter och reklamationskrav.

Denna lilla artikeln handlar inte om "Wow, 69 av 72 datorbutiker är totalt värdelösa och skiter i sina kunder" utan om vad för rättigheter de uppger sina kunder att ha (och inte ha) vilket inte stämmer överens med konsumentverkets regler.

Förpackningen skall inte spela någon roll alls vid reklamation av en produkt. Tänk på att företag, åtminstonne utåt, inte säljer reklamerade/återlämnade produkter som nya - utan som använda/fynd/demo-produkter till rabbaterat pris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Tänk på att företag, åtminstonne utåt, inte säljer reklamerade/återlämnade produkter som nya - utan som använda/fynd/demo-produkter till rabbaterat pris.

vet flera som jobbar inom branschen, och att påstå att återlämnade produkter inte säljas som nya är ett bevis på att man inte har några källor (även om du nu slängre inte "åtminstonde utåt").får dom in en vara som använts någon vecka men har några års garanti så säljer dom den som ny, så vidare det inte är några fel på produkten.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Åfan! Skit att jag inte visste det för en månad sen då, när jag köpte ett överspänningsskydd för ethernet från Komplett som jag sen ville skicka tillbaka, då jag upptäckte att villkoren för den försäkring som ingår inte fungerade i mitt system.

Komplett vägrade gå med på retur eftersom jag öppnat förpackningen, även om det bara var för att läsa manualen...

För sent att bråka om det nu är jag rädd, eftersom ångertiden gått ut för länge sedan.

Kan inte alla lagar utan och innan.
Men är försäkringen med i texten till produkten hos komplett och de inte har velat byta pga av villkor i paketet så bör försäkringen gälla ändå. Förhandsinformation får inte skilja hur myckat som helst mot de detaljerade villkoren.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Har personligen skickat tillbacka ett gigabyte x58 moderkort då det hade krossade kretsar och delvis brända. Gjorde en doa raport kunde inte få pengarna tillbacka men byta produkten mot en liknande eller annan produkt med samma pris.

Är den trasig är det självklart att du får en ny produkt, det finns ingen affär som kan påstå något annat.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]
vet flera som jobbar inom branschen, och att påstå att återlämnade produkter inte säljas som nya är ett bevis på att man inte har några källor (även om du nu slängre inte "åtminstonde utåt").får dom in en vara som använts någon vecka men har några års garanti så säljer dom den som ny, så vidare det inte är några fel på produkten.

"Inte har några källor"? Det handlar väl snarare från fall till fall och var man vänder sig.

I många fall måste man ju paketera om och omplasta ett flertal komponenter i en förpackning för att kunna sälja den som ny för att undvika uppenbara bevis på tidigare användning (/eller bristfällig produktkontroll) - jag tror knappast butiker i stor utsträckning kan göra sig det besväret för att få enskilda produkter sålda för en extra hundralapp eller två mot vad en demoprodukt skulle flaggats med.

Självklart händer det - men själv håller jag mig hälsosamt skeptisk att tro denna typen av verksamhet för styckprodukter inom datorbranschen är något alls utbrett.

Permalänk
Medlem

Jag tror 95% av alla här svingar och missar. Det är inte deras policys som ifrågasätts utan informationen om dessa.

Permalänk
Medlem

bra att komplett står med iaf, för dom verkar inte he ett dugg koll på vad dom skriver för info ibland, skickade mail till dom för dom gjorde till och med mig förvirrad med några produkter, tog en dag sen var det ändrat och inget svar fick man..

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Infon är till för att skrämma så många som möjligt att kunna ta till vara sina rättigheter.
Deras egna är de noga med att upplysa om.

Permalänk
Medlem

skrämande

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem

Skönt att konsumentverket äntligen har slagit till. Verkligen skrämmande detta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Inte för att detta hör till tråden men vad gör ett spänningsskydd för ethernet för nytta? Om man har ett för datorn så är det ju redan stopp där...? Eller använder du det mellan modem/väggen/ISPn och routern/datorn?

Jag använder det mellan väggen och routern, för helgardering mot det osannolika men inte omöjliga att ISP:ns router/switch (som står någonstans i det höghus jag bor i) är oskyddad. Inte för att jag är så rädd för att routern ska dö vid ett blixtnedslag, men om det går vidare till alla datorer som är inkopplade i den, så vore jag inte helt nöjd.

Av samma anledning har jag även överspänningsskydd för antennkabeln till tv:n. Och givetvis till alla datorer + hembion.

Det kostar inte särskilt mycket så varför inte... det ingår dessutom en saftig försäkring i samtliga skydd jag köpt, som ersätter all utrustning som gått sönder vid t.ex. blixtnedslag (jepp, det gäller även åska).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Jag använder det mellan väggen och routern, för helgardering mot det osannolika men inte omöjliga att ISP:ns router/switch (som står någonstans i det höghus jag bor i) är oskyddad. Inte för att jag är så rädd för att routern ska dö vid ett blixtnedslag, men om det går vidare till alla datorer som är inkopplade i den, så vore jag inte helt nöjd.

Av samma anledning har jag även överspänningsskydd för antennkabeln till tv:n. Och givetvis till alla datorer + hembion.

Det kostar inte särskilt mycket så varför inte... det ingår dessutom en saftig försäkring i samtliga skydd jag köpt, som ersätter all utrustning som gått sönder vid t.ex. blixtnedslag (jepp, det gäller även åska).

Jag förstår. Jo, jag använder också sådanna spänningsskydd. Hittills har de fungerat riktigt bra när åskan har varit framme. I mitt fall så har jag fiber in i lägenheten till en fiberdelare och därifrån går det en tp-kabel till routern. Routern är spänningsskyddad. Jag bör kanske spänningsskydda fiberdelaren? Då är nog allt det viktiga spänningsskyddat.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag förstår. Jo, jag använder också sådanna spänningsskydd. Hittills har de fungerat riktigt bra när åskan har varit framme. I mitt fall så har jag fiber in i lägenheten till en fiberdelare och därifrån går det en tp-kabel till routern. Routern är spänningsskyddad. Jag bör kanske spänningsskydda fiberdelaren? Då är nog allt det viktiga spänningsskyddat.

Jag skulle helt klart spänningsskydda fiberdelaren också, jepp.

Jag hoppas mina skydd funkar bra, men som sagt, även om de inte gör det så finns ju försäkringen. Och även om alla diskar brann upp så har jag fysiskt separerad backup.

Visa signatur

5950X, 3090