MSI automatiserar överklockning

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det kommer att fungera bra, men om MSI kan överaska så är det bara att tacka och ta emot.
Det brukar säkert ta minst en vecka innan jag är nöjd med mina överclockninar och alla minnes timingar samt litar på att den är stabil även om tempen i rummet skulle stiga ca 20 grader(sommar i solen). Så jag vågar inte hoppas på så mycket.
Kommer endast rekomendera detta till de som inte vill clocka. Vi andra kommer inte kuna låta bli att kolla vad vårad hårdvara klarar av egentligen.

"If it isn't broke tweak it"

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

verkligen det tråkigaste som kunde ha hänt :S bra för den genomsnittliga, men som många har sagt, tar bort hela nöjet med OC. det är ingen utmaning längre om man bara kan trycka på en knapp.

och om dom fortsätter att vidareutveckla sånt här så det verkligen hittar dom yttersta gränserna är det ju sjukt tråkigt, hela OC-societyn skulle försvinna. de e ju bara att trycka på en knapp då.

verkligen negativ till denna, bojkottar MSI framöver.

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tigerffs
Haha! Return of the "Turbo" button!

Vad jag kan komma ihåg så var turboknappen lite som en 6åring, säger en sak och gör motsatsen. Ty med turbo intryckt så klockades burkarna ner, från t.ex 33 mhz till 25 mhz.

On topic:
Förövrigt kul funktion, frågan är dock om det är så viktigt. Antingen klockar man för att det är kul eller så klockar man inte alls. Men att bojkotta MSI bara för att dom implementerar en sån funktion är ju som att bojkotta valfritt bilmärke för att dom skickar med GPS-navigation och motivera det med "det är ju halva nöjet att läsa lantmäteriets kartor".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hACmAn
Tvivlar på att det kommer att fungera bra, men om MSI kan överaska så är det bara att tacka och ta emot.
Det brukar säkert ta minst en vecka innan jag är nöjd med mina överclockninar och alla minnes timingar samt litar på att den är stabil även om tempen i rummet skulle stiga ca 20 grader(sommar i solen). Så jag vågar inte hoppas på så mycket.
Kommer endast rekomendera detta till de som inte vill clocka. Vi andra kommer inte kuna låta bli att kolla vad vårad hårdvara klarar av egentligen.

"If it isn't broke tweak it"

Det är ju lite tradigt att klocka så att du har 20 graders marginal på inluften i chassit. Jag har en "sommarsetting" och en "vintersetting" som skiljer 400MHz (3,2GHz vs 3,6GHz) på min Q6600. Hatar sommar med värme och skit btw

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Tyvärr sitter jag med Asus tråkiga A.I NOS eller vad det heter, finns inga manuella inställningar

Jodå det ska gå, ställ dig i biosen där det står A.I NOS och välj Manuel tror jag det heter, det ska finnas ett alternativ i den menyn där du kommer åt de "klassiska" klockningsfunktionerna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dooleys
Vad jag kan komma ihåg så var turboknappen lite som en 6åring, säger en sak och gör motsatsen. Ty med turbo intryckt så klockades burkarna ner, från t.ex 33 mhz till 25 mhz.

Jo syftet med turbo-knappen var ju att klocka ner datorn så att vissa DOS spel/program inte skulle gå så förbannat fort M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Du kan inte jämföra manuell växellåda mot automat. /.../

Inte? Watch me.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Yep, det där har man hört och levt med... dock visade sig att BMW (eller ZF) var ute med en automatlåda för 22år sen som drog mindre soppa än manuell.. Och vilken mjuk växling fast bilen är 22år gammal (735iA E32)/.../

Det måste ju ha väldigt mycket att göra med hur duktig testföraren är på att handskas med växlar/gas antar jag... Men du säger alltså att jag har rätt, men ligger lite efter i tiden? Hehe. Fram för Audis stålremsvariator, DET var ett projekt på hög nivå. ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dooleys
Vad jag kan komma ihåg så var turboknappen lite som en 6åring, säger en sak och gör motsatsen. Ty med turbo intryckt så klockades burkarna ner, från t.ex 33 mhz till 25 mhz.

On topic:
Förövrigt kul funktion, frågan är dock om det är så viktigt. Antingen klockar man för att det är kul eller så klockar man inte alls. Men att bojkotta MSI bara för att dom implementerar en sån funktion är ju som att bojkotta valfritt bilmärke för att dom skickar med GPS-navigation och motivera det med "det är ju halva nöjet att läsa lantmäteriets kartor".

På vår gamla 386:a gick defenitivt klockfrekvensen UPP med turbon intryckt, vilket märktes både på prestandan och att de lysande sifrrorna "31" höjdes till "40".

Haha! Gillar lantmäteri-jämförelsen.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Gissning...

Tror också att denna funktion kommer ge en väldigt mild "överklockning". Tror inte tillverkare och återförsäljare av datorkomponenter kommer ge några större överklockningsmöjlighet grön flagga. De har ju massa garantier och support att tänka på.

Permalänk
Medlem

Inte direkt något jättenytt, men kanske bättre än annan skit som varit på andra moderkort. Automatisk överklockning brukar innebära bioslåsning, ej bootbar dator som felavhjälps med reset av cmos och helt strömlöst nätagg.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det verkar det inte kul att överklocka förens är klar ? AMIRIGHT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiipeout
Som jag ser det verkar det inte kul att överklocka förens är klar ? AMIRIGHT?

Väcker du en sedan en månad tillbaka död tråd för att lägga en fullständigt obegriplig kommentar som dessutom verkar vara nedvärderande? Vad menar du egentligen, "förens klar"?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||