Ny generation SSD-enheter från Intel pressar priserna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
500 är jag beredd att ge för 80gb SSD

Du får nog vänta då min vän!!

Permalänk

Hur är det med Ssd, när man fyllt 78 gb av 80 blir den nått segare då än när det bara ligger 40 gb?
Går 80 gb ner till runt 1000-1200 så har den en självklar plats i nybygget mot julen. Ssd, i5 och windows 7 är ju alla exakt lika självklara i den nya datorn.

Permalänk

Blir nog till att köpa en 80 GB till min laptop för att snabba upp tiderna lite

Permalänk
Medlem

Det är bara acces time som är snabbare än en vanlig hårdisk, så som vissa påstår att den är typ 5 ggr snabbare än en vanlig hårdisk är bara fantasier.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirLagsalot
Tycker fortfarande det är för dyrt. Runt 4-500kr hade jag kunna tänka mig ge för en 80 gigare, inte ett öre mer oavsett hur snabb den är.

Ärligt talat, vad spelar det för roll om ett spel tar 5 sekunder extra att ladda från en SATA disk?

Du vet inte vad du pratar om.

Alla ni som tycker att det fortfarande är för dyrt: suck på er alltså.
Typ två tusenlappar för att få en enorm boost i upplevd hastighet, det är rena vrakpriset tycker jag.

Permalänk
Medlem

Varför ingen 40 GB, vill hellre ha två sådana i RAID-0? Räcker gott som systemdisk med två partitioner för XP resp Win 7 om swapfilerna läggs på annan disk.

Är det stor skillnad i prestanda mellan nya Intel och OCZ Vertex?

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Oj vad svårt detta vart!!

Någon som vet hur G2 står sig mot vanliga X25-M i prestanda, exakt lika eller??

Funderar på att kasta in en beställning omgående men har aldrig haft ssd, så vet inte riktigt vart jag ska börja.

Antar att det endast är Intel jag ska kolla på, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av STimmyS
dustin

Tack för länken!
Kunde inte hålla mig, haha.

Det vart en beställning från Dustin, undrar när dessa kommer in i lager?
Det går ju alltid avbeställa ifall något bättre erbjudande dyker upp innan, men som folk säger så ska ju detta vara bästa uppgraderingen man kan göra på ett modernt system.

Tycker det går för segt ibland trots att mitt X58/i7 system har os på en raptor (HLFS), och väntetider, hemska väntetider.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Det är bara acces time som är snabbare än en vanlig hårdisk, så som vissa påstår att den är typ 5 ggr snabbare än en vanlig hårdisk är bara fantasier.

Tala ur nattmössan eller?

Mekaniska som ligger på 60-80 MB/s i läshastighet, men Intels SSD ligger på 200 MB/s. Däremot så är de inte lika bra som de snabbare mekaniska i skrivande.

http://www.tomshardware.com/reviews/Intel-x25-m-SSD,2012-8.ht...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

härligt att priserna börjar falla

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Tack för länken!
Kunde inte hålla mig, haha.

Det vart en beställning från Dustin, undrar när dessa kommer in i lager?
Det går ju alltid avbeställa ifall något bättre erbjudande dyker upp innan, men som folk säger så ska ju detta vara bästa uppgraderingen man kan göra på ett modernt system.

Tycker det går för segt ibland trots att mitt X58/i7 system har os på en raptor (HLFS), och väntetider, hemska väntetider.

Ett tips, vänta tills den kommit in i lager hos flera butiker då brukar prispressen börja.

2 500kr kan lätt bli 2 000kr efter kanske 1 månad eller mindre.

Samsung's nya LED TV ex. UE-46B7070 låg på runt 21 300 och nu 20 500 ca. på drygt 1 månad.

1 990kr inkl. frakt så köper jag den! Tills dess väntar jag.
(1 990kr av en BRA butik, inte en skitbutik)

Edit:

Iofs. som du skriver så kan du ju alltid avbeställa innan den kommit in i lager etc.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Fortfarande för dyrt. 10kr/gb tycker jag är vettigt för ssd, men inte mer. Och varför designar de diskarna så de ser ut som swedbanks konto-kort?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Som sagt härligt, nu börja sd verkligen komma in på marknaden.

Dock är den ännu för dyr för min och många andra, tänker man lägga ut runt 6-8000kr för en ny dator( chassie, nätdel, moderkort, cpu, grafikkort, hd, ram etc) exkl skärmar, så är 2000kr väldigt mycket för systemdisken.
Även om man är beredd på att lägga ut lite mer, så finns det andra saker som mer ram, vilket kanske ger mer? (Syftar inte på uppstartstid) Samtidigt blir det såklart inte lika viktigt med mycket ramminnet, om minnet under i hierarkin är snabbare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
2000kr kan jag vara beredd att betala för 160GB... får vänta några månader till.

Håller med - där går min smärtgräns.

Jag känner för 2*160 GB i RAID0 när de kommer ner i de priserna. iPhoto käkar diskens överföringshastighet till frukost.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Det var nog bra att jag väntade tills nu. Lätt att jag kommer skaffa X25-M G2 80 GB när den kommer sen. Iaf om priset kommer bli <2500 kr hos seriösa återförsäljare. Extremt prisvärt må jag säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Det är bara acces time som är snabbare än en vanlig hårdisk, så som vissa påstår att den är typ 5 ggr snabbare än en vanlig hårdisk är bara fantasier.

Det är sådana här inlägg som definierar begreppen "noll koll", "vilse", "opåläst", "totalt fel", "inga hästar i stallet" etc.

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Det är sådana här inlägg som definierar begreppen "noll koll", "vilse", "opåläst", "totalt fel", "inga hästar i stallet" etc.

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Den där videon, fick mitt intresse att bli ännu större. Kanske blir en när de kommer ut. Vore grymt skönt med en systemdisk som är snabb när man sitter med i7 och 6gb ram (Corsair dominator 1600Mhz)

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

2380 med studentrabatt också

(Dustin Home)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
Ett tips, vänta tills den kommit in i lager hos flera butiker då brukar prispressen börja.

2 500kr kan lätt bli 2 000kr efter kanske 1 månad eller mindre.

Samsung's nya LED TV ex. UE-46B7070 låg på runt 21 300 och nu 20 500 ca. på drygt 1 månad.

1 990kr inkl. frakt så köper jag den! Tills dess väntar jag.
(1 990kr av en BRA butik, inte en skitbutik)

Edit:

Iofs. som du skriver så kan du ju alltid avbeställa innan den kommit in i lager etc.

ett tips är att vänta ännu 2 månader så är modellen gammal och det har kommit ut 3 nya så är den du tänkte köpa jätte billig...

vänta 1 månad på att köpa tv för 800 spänn billigare? 4 månader till och den är stenålders... (kanske iof kostar 5000 kr mindre då)

*edit
ni som vill så gärna att de skall ner i de priser ni vill 500 kr för en disk mm ? tog 30 år för mekaniska diskar att ligga på priset de ligger på idag typ 1 kr/gb och ni vill att ssd skall redan till hösten ligga på 3-4 kr /gb?
never going to happend!

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Lätt att jag kommer skaffa X25-M G2 80 GB när den kommer sen.

Men är det inte fortfarande lite dålig skrivprestanda? Corsair P128 klarar 200 MB/sek på pappret (och i alla fall ca 170 MB/s i tester). Det kostar förvisso ett par hundra kronor mera, men då får man 128 GB istället för 80.

Permalänk
Avstängd

Me like, kanske bli en till laptopen... men först får det bli en laptop

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Har en ocz 120gb disk har varit uppe i 250mb/sek cirka

Grym disk måste jag säga allt blev så mycket snabbare med den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men är det inte fortfarande lite dålig skrivprestanda? Corsair P128 klarar 200 MB/sek på pappret (och i alla fall ca 170 MB/s i tester). Det kostar förvisso ett par hundra kronor mera, men då får man 128 GB istället för 80.

Sant, men Intel x25-m (gen 1) verkar ju få högsta betyg lite överallt.

Tipsa gärna om det finns bättre alternativ än Intel disken som helhet, är noob när det kommer till ssd men kände att det är dags att slå till nu.

Kanske är jag i detta fallet lite kräsen men när man har investerat i dyra X58/i7 komponenter vill man gärna att datorn inte ska kännas som en flaska sirap, är ute efter mycket rappare respons än vad raptorn ger.

Raid är inte heller uteslutet.

Permalänk
Medlem

Då var det bestämt !
Win 7 + ssd när windows kommer i skarp version..

Kör på betan just nu, och den känns SNABB även om jag sitter på en lite äldre bärbar (1.0 i windows experience, får inte köra aeroglas).
1.5 gb minne är dock i minsta laget om man gillar att ha många program uppe, firefox + internet explorer + msn + några till var för mycket då jag körde igång windows media center, då larmade den om att minnet började ta slut..
Skönt att jag har 4gb på min "riktiga" laptop

80gb hoppas jag hinner sjunka till 2000, det räcker till mina program och spel, resten får ligga på en extern ;P

Visa signatur
Permalänk

Hmm, själv behöver jag nog minst 120GB för viktiga spel/program+os och 160GB-disken var fortfarande hiskeligt dyr Men det är ju positivt att priserna sjunker ändå

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av STimmyS
ett tips är att vänta ännu 2 månader så är modellen gammal och det har kommit ut 3 nya så är den du tänkte köpa jätte billig...

vänta 1 månad på att köpa tv för 800 spänn billigare? 4 månader till och den är stenålders... (kanske iof kostar 5000 kr mindre då)

Just en TV är väl iofs något man köper och ofta behåller 5-10 år (som Svensson i alla fall), då kan det vara värt att vänta några månader.
En hårddisk är ju något man förmodligen byter/uppgraderar sisådär vartannat år, så där känns det ju som om det inte gör så mycket om man råkar slå till direkt istället för att vänta.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

om nu bara priset kunde falla med ytterligare minst en tredjedel så blir det nog en raid0 med två 160gb:are, tills dess väntar jag med spänning..

Permalänk
Medlem

2st 80GB till hösten/vintern så man kan raida de. Vore intressant att läsa lite tester, fortfarande lite försiktig när det gäller ssd. Vad har de för livstid, ny teknik har ju alltid barndomsproblem i början så risk att man pröjsar för ngt som funkar sådär.
Men skönt att bli av med de mekaniska diskarna inom kort...

Visa signatur

Intel E6600 | Gigabyte DS-4 | Sapphire Radeon HD 4870 | 4096 MB Corsair Value S. PC4200 | 2*320GB Barracuda Sata HDD i Raid0 | Aerocool ExtremeEngine 3T Chassi | BBB 100/10

Permalänk
Medlem

Gah, jag har gått o drägglat efter en SSD länge nu, det här blir helt enkelt för mycket!! *måste ha måste ha* ; )
"Ok" pris och fet prestanda. Men problemet är la ändå att man måste ha sina spel från t.ex sin gamla Raptor disk. 80 gig räcker inte så långt när varje spel tar 10 gb nästan. Man får ju i allefall in 13 spel på en Raptor utan att den blir slö...
Ja, några veckor till sen blir det till att beställa. Lönen kommer ju nu på fredag också så ; ))

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Acer99
2st 80GB till hösten/vintern så man kan raida de. Vore intressant att läsa lite tester, fortfarande lite försiktig när det gäller ssd. Vad har de för livstid, ny teknik har ju alltid barndomsproblem i början så risk att man pröjsar för ngt som funkar sådär.
Men skönt att bli av med de mekaniska diskarna inom kort...

De har funnits för kort tid på marknaden för att säga.

Dock så höjde både Intel och OCZ sina garantitider till tre år nyligen på de diskar som har funnits i försäljning under ett halvårs tid. Finns en chans att de även kan presterar bättre än så.

Däremot kommer det snart SSD diskar med tio års garanti. D vs tillverkaren lovar dubbel livslängd jämfört med en mekanisk. För att lägga ett körsbär på toppen av grädden så är det skrivningen som havererar. Läsningen kan fortfarande fungera, d vs tillskillnad från en mekanisk disk där datan går förlorad vid haveri.