Minnerna påverkar knappt prestandan alls, stämmer detta?

Permalänk
Medlem

Minnerna påverkar knappt prestandan alls, stämmer detta?

Tjenare,

Satt och diskuterade med en kille och jag sa det skiljer stort mellan olika minnen och dylikt. Men han insisterade att det bara skiljde mellan 1-5% med 100% prisökning.

Jag tänkte ju direkt på att överklockning att sämre minnen presterar väldigt dåligt i överklockning och stoppar en att nå högre höjder..

Kan någon hjälpa mig att förklara detta att det skiljer och hur... Är inte alls kunnig i just minnen. Vet bara det mest basiska.
Svårt att förklara hur jag just tänker men hoppas ni kan ge en klarare bild på detta.

/tack.

Edit: blev även kallad "idiot" hehe, så vill slå han på fingrarna. Eller är det kanske jag som har fel trots allt? att det inte skiljer sig så mycket med olika minnen

Permalänk

Rent prestandamässigt blir inte skillnaden i totalprestanda många procent (processorbyte eller grafikkortsbyte ger mer), men ur överklockningssynpunkt kan det ju vara bra med minnen som klarar en högre frekvens. Detta förutsatt att du inte kan justera ned minneshastigheten med divider (sedan beror det ju även på vilken grund-FSB din processor har (i Intel fallet)).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad man använder minnet till.
100% överklockning på minnet = 100% bättre prestanda.. när det gäller minnesbenchmarks. Spel och program utnyttjar inte bandbredden på samma sätt, så skillnaden är minimal när det gäller minnesöverklockning.

Se det som att ta bort låset på en bil. Du kör inte snabbare, men du kommer in i bilen snabbare och på så sätt sänker tiden det tar för dig att åka till affären.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

Inga +1 inlägg!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM