Från sand till krets – video från Globalfoundries

Permalänk
Melding Plague

Från sand till krets – video från Globalfoundries

Halvledartillverkaren Globalfoundries har skapat en film som visar hur AMD:s processorer kommer till världen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vackert ^^

Visa signatur
Permalänk

Snyggare än intels? Jepp!

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk

Mycket bättre än intels presentation

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk

Ja det kändes som att de hade lagt ner mer tid på den här än vad intel hade på sin. Tyckte den täcker lite mer också.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Varför fick denna bara bli en "liten" nyhet? Tycker den förtjänar att vara med bland dom stora

Anyway, finns videon nånstans i HD (eller iallafall lite högre kvalité)? Det var riktigt ballt men vissa animationer var lite otydliga p.g.a den höga videokomprimeringen.

Permalänk

Bra innehåll men det hade inte skadat med bättre kvalité.

Ingen dålig fabrik direkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmork
Ja det kändes som att de hade lagt ner mer tid på den här än vad intel hade på sin. Tyckte den täcker lite mer också.

Täcker mer gör den nog inte men det kanske är enklare att förså med en film istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Varför fick denna bara bli en "liten" nyhet? Tycker den förtjänar att vara med bland dom stora

Anyway, finns videon nånstans i HD (eller iallafall lite högre kvalité)? Det var riktigt ballt men vissa animationer var lite otydliga p.g.a den höga videokomprimeringen.

Mjadu, intel-spons kanske?

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att de gick lite mer på djupet, t.ex. hur de testar processorerna och mer om hur de olika delarna av en processor ser ut (I/O, cache, etc.). Men videon var fin och musiken gjorde så man nästan fick en tår i ögat.

Permalänk
Medlem

Bra att ingen skriver att Globalfoundries videon kom ett tag innan Intels motsvarighet.

http://www.nordichardware.se/nyhet,16170.html

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Vad jag inte förstår är Vad som är själva transistorn. I början skapar de ledningar, men vadå transistorer. Ser bara ut som random kopparfyllda kanaler. Dessutom, hur är det skillnad i färgerna och formen mellan kärna, cache andra delar, om allt bara är transistorer?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Vad jag inte förstår är Vad som är själva transistorn. I början skapar de ledningar, men vadå transistorer. Ser bara ut som random kopparfyllda kanaler. Dessutom, hur är det skillnad i färgerna och formen mellan kärna, cache andra delar, om allt bara är transistorer?

Jag gissar på att en spänning läggs över en ledning för att skapa en 1:a. När man tar bort spänningen får man istället en 0:a. Sedan kopplas dessa ihop och skapar logiska grindar som kan räkna med.

Permalänk
Medlem

jag gillade inte intels 3d bilder, detta var mer klarspråk

Permalänk
Medlem

Sjukt nice , men var det bara jag som tyckte att kvaliten på rullen inte var den bästa?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Gulligt värre Lite fånig musik ibland, och ja, kvalitén var apa. Men man kan inte få allt...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Vad jag inte förstår är Vad som är själva transistorn. I början skapar de ledningar, men vadå transistorer. Ser bara ut som random kopparfyllda kanaler. Dessutom, hur är det skillnad i färgerna och formen mellan kärna, cache andra delar, om allt bara är transistorer?

Transistorerna skapades när de besköt med dopningsatomerna och hettade upp waffern.
Skillnaderna i färgerna vi ser på dieshots beror på hur ljuset bryts i microskopet, i själva verket är allt i samma färg.
Som med snön som egentligen är blå, men när ljuset reflekteras blir det vitt.

Permalänk

Tycker också denna var väsentligt mycket bättre än Intels. Även om bildkvaliten var rätt dålig.

Hur många tror att Intel fick nys om att GF jobbade på en sån här film och ville snuva dom om nyheten, så de fixade ihop ett bildspel lite snabbt för att ta bort exklusiviteten av GFs presentation? Det tycker jag det ser ut som, just eftersom det är exakt samma koncept ("från sand till chip"), och en är genomarbetad och en är mer en snabb-presentation.

Permalänk
Medlem

Måste säg att jag är bra mycket mer impad på själva fabriken och hur allting går till än att tillverka Cpun. Väldigt avancerat och hightec för att tillverka en sån liten "fjuttig" sak.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

En trevlig och informativ video från GlobalFoundries.

/Saint25

Permalänk

Häftigt! synd på kvalitén bara

EDIT: förstpod jag det rätt att det tar två månader att göra en cpu?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Tycker också denna var väsentligt mycket bättre än Intels. Även om bildkvaliten var rätt dålig.

Hur många tror att Intel fick nys om att GF jobbade på en sån här film och ville snuva dom om nyheten, så de fixade ihop ett bildspel lite snabbt för att ta bort exklusiviteten av GFs presentation? Det tycker jag det ser ut som, just eftersom det är exakt samma koncept ("från sand till chip"), och en är genomarbetad och en är mer en snabb-presentation.

Det enda Intel gjort är att släppa ett bildspel flera veckor efter Global släppte sin video. Dock så fick ju Intel mycket mer uppmärksamhet, men Global var först. Står i nyheten jag länkade längre upp.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

TVÅ MÅNADER? ligger dom och badar i två månader tillsammans med massa kemikalier,en slip och en uvlampa?

denna videon har dom lagt lite energi på åtminstone. Intel's bildspel var inte mycket att hurra för =/