Corsair återlanserar Dominator GT

Permalänk
Melding Plague

Corsair återlanserar Dominator GT

Efter att felaktiga minneskretsar upptäckts drogs samtliga moduler baserade på högpresterande Elpida Hyper tillbaka från marknaden. Nu återlanseras Dominator GT – med samma kretsar som förut.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

begränsad livstidsgaranti? - Intressant...

Permalänk

Jaha??
Testade de bara på de tidigare alltså? Det vore ju rätt klantigt...

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk

Jahopp....och är det någon mer än jag som inte tror att minnet kommer att sälja bra.....de har liksom rubbat förtroendet för minnet genom att först säga att det inte duger, men sedan ändra sig.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

alla minnestillverkare har ju begränsad livstidsgaranti. Menmen,undrar vad som verkligen var felet dådå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jahopp....och är det någon mer än jag som inte tror att minnet kommer att sälja bra.....de har liksom rubbat förtroendet för minnet genom att först säga att det inte duger, men sedan ändra sig.

De som kommer säljas nu har ju kretsar ur en annan serie som inte har de problemen. Men om man inte tror på det då kanske man drar sig för att köpa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

"Dominator GT börjar säljas igen inom en till två veckor och kommer med Corsairs begränsade livstidsgaranti."

vad betyder denna meningen igentligen

corsairs begränsade livstidsgaranti, är det samma garanti som minnena hade innan eller är den sänkt?? framgår inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
"Dominator GT börjar säljas igen inom en till två veckor och kommer med Corsairs begränsade livstidsgaranti."

vad betyder denna meningen igentligen

corsairs begränsade livstidsgaranti, är det samma garanti som minnena hade innan eller är den sänkt?? framgår inte.

Det är den vanliga garantin dom har på alla (finns Undantag?) sina minnen.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Det är den vanliga garantin dom har på alla (finns Undantag?) sina minnen.

alltså är nyheten helt riktad för att förstöra folks förtroende för corsair.

Ja menar, varför skulle dom sända ut dåliga minnen igen när dom nyligen har lagt massvis med pengar på att ersätta kunder som köpt dom. I sådana fall skulle det varit mycket mer logiskt att sopa problemet under mattan istället för att uppmärksamma det.

Första gången jag läste artiklen fick jag intrycket av att cosair struntat i problemet, sänkt garantitiden och låta kunderna ta smällen. Att döma av dom första komentarerna var jag inte ensam om att uppfatta det så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jahopp....och är det någon mer än jag som inte tror att minnet kommer att sälja bra.....de har liksom rubbat förtroendet för minnet genom att först säga att det inte duger, men sedan ändra sig.

Det är väl änå inte enbart Corsairs fel att minnena inte fungerar? Det är ju trots allt Elpidas som klantat till det, men jag håller med om det hela är lite underligt. Först tillbakadragna och odugliga minnen med trasiga kretsar (var det väl?), för att sedan säga att dom är ok igen bara för att dom tillverkades i en annan omgång. Så har jag fattat det i alla fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
begränsad livstidsgaranti? - Intressant...

I princip alla tillverkare av minnen har en begränsad livstidsgaranti. Begränsningen gäller t.ex att man voidar garantin om man går över specifierad maxvolt

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Ja menar, varför skulle dom sända ut dåliga minnen igen när dom nyligen har lagt massvis med pengar på att ersätta kunder som köpt dom.

Men godmorgon, skumläser du bara eller? Ingen som påstår att Corsair skickar ut dåliga minnen igen!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Det är väl troligen så att en tillverkningsserie blivit felaktig. Det är ingen ovanlig förekomst att något kan gå snett vid tillverkningen. Att de då gör tester, hittar en orsak och fortsättningsvis gör samma tester på nyare serier utan att hitta just detta problem är ju bra.

Vet man inte om att man gör ett fel är det svårt att korrigera detsamma.
Men att göra om och göra rätt är mer eller mindre självbevarelsedrift hos alla företag.

Volvo hade väl ett fel för något år sedan som resulterade i ett antal återkallade bilar och jag tror inte de är de enda som fått göra så.

Så jag skulle säga att Corsair har gjort precis vad de ska med tester och kommit fram till att en serie var felaktig. övriga serier är OK.

Visa signatur

Dator 1: X-Infinity, Asus M4A785TD-V EVO, AMD PhenomII X2 555BE 3200@X4 3600, 2X2Gb Kingston 1333Mhz, Samsung F3 1Tb, Corsair VX550, XFX 5770 1Gb 850@925. 3DMark06 16686p
Reserv: Athlon 1466@1833, ASUS A7N8X nForce2, 3x 512Mb, Asus radeon 9600XT 128DDR, IBM/Hitachi 60Gb/2 + Hitachi 160Gb/8.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nice1
Volvo hade väl ett fel för något år sedan som resulterade i ett antal återkallade bilar och jag tror inte de är de enda som fått göra så.

Får något år sedan? Volvo återkallar bilar fortlöpande, 3 veckor sen senast och som det mesta så är det 3:e partstillverkare som är orsaken!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Men godmorgon, skumläser du bara eller? Ingen som påstår att Corsair skickar ut dåliga minnen igen!

"Nu återlanseras Dominator GT – med samma kretsar som förut."
"Dominator GT börjar säljas igen inom en till två veckor och kommer med Corsairs begränsade livstidsgaranti."

Du tycker inte att nyheten riktas för att vara negativ mot corsair??
Det låter som om dom valt att strunta i problemet.
Jag hänvisar återigen till trådens första inlägg somk bevis för att jag inte är ensam om att tolka det så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
begränsad livstidsgaranti? - Intressant...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jahopp....och är det någon mer än jag som inte tror att minnet kommer att sälja bra.....de har liksom rubbat förtroendet för minnet genom att först säga att det inte duger, men sedan ändra sig.

Permalänk
Avstängd

Livstidsgaranti? Vad innebär det egentligen?

Att garantin gäller så länge PRODUKTEN "lever"? xD Hehe

Eller så länge ÄGAREN lever?

Eller köparen?

Hur bevisar de att nuvarande ägare inte är samma som köpte produkten? O.o

Ett oerhört dumt och luddigt uttryck egentligen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Du tycker inte att nyheten riktas för att vara negativ mot corsair??
Det låter som om dom valt att strunta i problemet.

Samma kretsar = Ja! Defekta kretsar = Nej!

Står klart och tydligt att dom nya minnena som säljs inte är den serien som är defekt!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Samma kretsar = Ja! Defekta kretsar = Nej!

Står klart och tydligt att dom nya minnena som säljs inte är den serien som är defekt!

står också klart ock tydligt att den lanseras med begränsad livstidsgaranti, utan att skriva ut att det var samma garanti som minnena hade innan.

låter som om minnena fått begränsad garantitid för att skydda corsair från reklamationskostnader när dom går sönder.

Så, nu har vi gått runt i en cirkel så vi kan väll sammanfatta det hela med att vi tolkat nyheten olika

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
står också klart ock tydligt att den lanseras med begränsad livstidsgaranti, utan att skriva ut att det var samma garanti som minnena hade innan.

låter som om minnena fått begränsad garantitid för att skydda corsair från reklamationskostnader när dom går sönder.

Så, nu har vi gått runt i en cirkel så vi kan väll sammanfatta det hela med att vi tolkat nyheten olika

Begränsad livstidsgaranti är rätt naturligt igentligen. Vet inget företag som erbjuder "riktig" livstidsgaranti, kanske någon exklusiv klocktillverkare möjligtvis.

Begränsad livstidsgaranti = så länge produkten finns på marknaden + ytterligare en tid. Är i praktiken 10 år för Corsairs USB-minnen, hur det står till med DRAM vet jag inte, men Corsair brukar vara ganska generösa.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Gött.

Elpida brukar göra bra grejer, tur att de inte klantat till något allvarligt. Funderar själv på att köpa dessa minnen i 1866mhz utförandet.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
står också klart ock tydligt att den lanseras med begränsad livstidsgaranti, utan att skriva ut att det var samma garanti som minnena hade innan.

låter som om minnena fått begränsad garantitid för att skydda corsair från reklamationskostnader när dom går sönder.

Så, nu har vi gått runt i en cirkel så vi kan väll sammanfatta det hela med att vi tolkat nyheten olika

Precis som Andreas nämnde ovan så är det rätt vanligt med begränsad livstidsgaranti. Vet om att Cisco lanserar många av sina produkter med liknande garanti.

Skulle vara svårt för tex. ett minnesföretag att erbjuda "riktig" livstidsgaranti.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Begränsad livstidsgaranti är rätt naturligt igentligen. Vet inget företag som erbjuder "riktig" livstidsgaranti, kanske någon exklusiv klocktillverkare möjligtvis.

Begränsad livstidsgaranti = så länge produkten finns på marknaden + ytterligare en tid. Är i praktiken 10 år för Corsairs USB-minnen, hur det står till med DRAM vet jag inte, men Corsair brukar vara ganska generösa.

har aldrig sett orden begränsad livstidsgaranti i en artikel förut. Det har alltid hetat livstidsgaranti.

och varför använda ett sådant udda uttryck som dom flesta inte vet betydelsen av. Googlade begränsad livstidsgaranti, denna tråd har plats nummer 3.

http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&channel=s&...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Precis som Andreas nämnde ovan så är det rätt vanligt med begränsad livstidsgaranti. Vet om att Cisco lanserar många av sina produkter med liknande garanti.

Skulle vara svårt för tex. ett minnesföretag att erbjuda "riktig" livstidsgaranti.

Jobbar du som spegelbild??

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
har aldrig sett orden begränsad livstidsgaranti i en artikel förut. Det har alltid hetat livstidsgaranti.

och varför använda ett sådant udda uttryck som dom flesta inte vet betydelsen av. Googlade begränsad livstidsgaranti, denna tråd har plats nummer 3.

http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&channel=s&...

Vad är problemet? Corsair kallar det själva för begränsad livstidsgaranti, "Limited lifetime warranty".

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vad är problemet? Corsair kallar det själva för begränsad livstidsgaranti, "Limited lifetime warranty".

hm

https://shop.corsair.com/store/item_view.aspx?id=833083

https://shop.corsair.com/store/item_view.aspx?id=766411

https://shop.corsair.com/store/item_view.aspx?id=833269

https://shop.corsair.com/store/item_view.aspx?id=857944

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

http://www.corsair.com/news/press_release.aspx?id=1050069

The new Dominator GT modules will be available within one to two weeks from Corsair’s authorized distributors, resellers worldwide and Corsair’s web store at corsair.com, These modules are backed by Corsair’s limited lifetime warranty.

Hårklyveri.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

De slutade sälja modellen och erbjöd pengarna tillbaka när det upptäckte felet (som inte berodde på dem själva), testade kretsarna och såg att de som såldes nu var felfria och började sälja dem igen... hur kan detta minska förtroendet på corsair?

sen kan jag hålla med om att de kan verka nersättade med att skriva "begränsad livstidsgaranti" för folk som inte har hört det förut... tycker gott ni kunde skrivit "med corsairs vanliga garanti" eller liknande, även om det inte är något fel i det ni skriver

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
alltså är nyheten helt riktad för att förstöra folks förtroende för corsair.
...
Första gången jag läste artiklen fick jag intrycket av att cosair struntat i problemet, sänkt garantitiden och låta kunderna ta smällen. Att döma av dom första komentarerna var jag inte ensam om att uppfatta det så.

Men det är för att du inte läste den ordentligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
"Nu återlanseras Dominator GT – med samma kretsar som förut."
"Dominator GT börjar säljas igen inom en till två veckor och kommer med Corsairs begränsade livstidsgaranti."

Du tycker inte att nyheten riktas för att vara negativ mot corsair??

Lösrycker du meningen från artikeln så kan du tolka det så men i artikeln står ju att det inte var fel på de kretsar som tillverkats nyligen så kretsen i sig fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
står också klart ock tydligt att den lanseras med begränsad livstidsgaranti, utan att skriva ut att det var samma garanti som minnena hade innan.

låter som om minnena fått begränsad garantitid för att skydda corsair från reklamationskostnader när dom går sönder.

För en okunnig person som inte vet hur garantin brukar se ut för minnen kanske det verkar så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
har aldrig sett orden begränsad livstidsgaranti i en artikel förut. Det har alltid hetat livstidsgaranti.

Din logik lämnar en del övrigt att önska. Att det alltid har hetat livstidsgaranti är ganska lätt att motbevisa: http://lmgtfy.com/?q=memory+limited+lifetime+warranty

Jag tycker det är mest gnäll för att du missuppfattade det hela.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jahopp....och är det någon mer än jag som inte tror att minnet kommer att sälja bra.....de har liksom rubbat förtroendet för minnet genom att först säga att det inte duger, men sedan ändra sig.

Jag har högre förtroende för Corsair nu än jag hade tidigare. Nu vet jag hur företaget agerar om de upptäcker fel i sin produkt. Inte som en viss hårddisktillverkare som mörkade *host* seagate. Kommer fortsätta köpa Corsair i samma utsträckning som tidigare.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Men det är för att du inte läste den ordentligt.

men snälla, jag tyckte att artiklen hade en negativ antydning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem

För en okunnig person som inte vet hur garantin brukar se ut för minnen kanske det verkar så.

men har du kul eller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem

Din logik lämnar en del övrigt att önska. Att det alltid har hetat livstidsgaranti är ganska lätt att motbevisa: http://lmgtfy.com/?q=memory+limited+lifetime+warranty

på tal om att ta meningar ur sitt sammanhang. ja skrev att i andra nyheter har det alldrig förut varit några problem med att skriva kalla det för livstidsgaranti. Inte att limited lifetim waranty är ett helt nytt uttryck.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem

Jag tycker det är mest gnäll för att du missuppfattade det hela.

men gosse lilla läs inläggen innan du citerar. Tycker det är synd att sådana flamare som du bara vill bråka.

---------------------------------------------

ska vi leka en lek??
ta en person i din närhet, låt denna läsa artiklen och fråga sedan vad den tycker om att corsair gör som dom gör.

Permalänk
Medlem

Skönt att de hittat felet och att det endast berör en begränsad serie tidiga minneskretsar.

Verkar stämma bra då jag haft mina sedan de släpptes, Corsair Dominator GT CMG6GX3M3A2000C8 3x2 GB 2 000 MHz 8-8-8-24
(version 2.1) och en modul pajjade för drygt en vecka sedan.

Väntar nu på retur från Corsair med nya fräscha minnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
men har du kul eller.

Med dina otroliga debatteringsegenskaper är det nog inte värt att föra denna diskussion vidare men ja, jag hade ganska roligt åt dina försök

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.