Permalänk
Medlem

PC-högtalare till TV?

Hej!

Jag undrar om man kan använda datorhögtalare (Logitech 2.1 LS21) till TV, alltså så att ljudet när man tittar på TV kommer från datorhögtalarna istället för den egna TV:ns högtalare.

Är detta möjligt?

Visa signatur

- aKoDaK!
pronounced "aK-da-aK" by some... :)

Permalänk
Medlem

Ja om din tv har RCA-utgång så går det bra, men du får förmodligen justera ljudnivån på dina Logitech istället för från fjärren till tvn.
Om det är 3.5mm ingång till Logitechen så passar dessa bra. Kopplar RCA-hane till 3.5mm hona.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53269986
Komplettera med dessa för förlängning av sladd om det behövs.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53267744

Edit: Ändrade länk.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mute
Ja om din tv har RCA-utgång så går det bra, men du får förmodligen justera ljudnivån på dina Logitech istället för från fjärren till tvn.
Om det är 3.5mm ingång till Logitechen så passar dessa bra. Kopplar RCA-hane till 3.5mm.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53267468

Om man t ex sätter högtalarna på typ max så borde man väl kunna justera volymen på tv:n...eller kommer det inte hända nåt då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Om man t ex sätter högtalarna på typ max så borde man väl kunna justera volymen på tv:n...eller kommer det inte hända nåt då?

Tjena Trekkus.

Inte från RCA-utgången då den är separat som ljudkälla, skulle vara om man kör från hörlursuttaget isf.
Vet inte om det är så värst bra dock.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mute
Tjena Trekkus.

Inte från RCA-utgången då den är separat som ljudkälla, skulle vara om man kör från hörlursuttaget isf.
Vet inte om det är så värst bra dock.

Hehe...då har man lärt sig nåt nytt ^^

Permalänk
Medlem

3,5mm ingång eh...
Subwoofern har EN ingång, där går sladden från de två högtalarna in.
Ska jag alltså koppla en sladd från TV:n (RCA) till subwoofern och sedan länka till högtalarsladden? Jag får kolla upp detta..

Visa signatur

- aKoDaK!
pronounced "aK-da-aK" by some... :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aKy1700+
3,5mm ingång eh...
Subwoofern har EN ingång, där går sladden från de två högtalarna in.
Ska jag alltså koppla en sladd från TV:n (RCA) till subwoofern och sedan länka till högtalarsladden? Jag får kolla upp detta..

Ok, den har en 3.5mm ingång? Isf ska du ha http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53267468 ändå.

Tänkte bara att om du använde din sladd som du kör från datorn så kan du skarva den med en av kablarna jag länkade förut.

Edit: 3.5mm är en sån kontakt som du har till mp3-spelare och datorljudkort tex.
Och ja, du kopplar från tvn till subwoofern, det är där förstärkaren sitter.
Satellithögtalarna kopplar du in som vanligt i subben också.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Att köra högtalare påhärlursutgången är ingen vidare bra ide. Dels brukar det vara mycket distorsion på den utgången, sen blir det också helt fel impedans på signalen.

Permalänk

Hej!

Jag är en komplett N00b när det gäller ljud. Men min samsung LCDs högtalare suger ju ordentligt. Har ett par Logitech Z-4 till datorn som jag skulle vilja connecta med TVn. Vilka sladdar behöver jag och hur ska jag koppla?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbrorjoakim
Hej!

Jag är en komplett N00b när det gäller ljud. Men min samsung LCDs högtalare suger ju ordentligt. Har ett par Logitech Z-4 till datorn som jag skulle vilja connecta med TVn. Vilka sladdar behöver jag och hur ska jag koppla?

Från tvn:s RCA-utgång till PC-högtalarna med en sån här sladd:
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=3...

RCA-hanarna in i tv:n och kontakten från PC-hötalarna in i andra änden

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Kör via Hörlursuttaget på min 32-tumare från mitten av 90-talet budgetmodell, låter riktigt bra med förstärkare och 2 briklin när jag kör Guitar hero. Vet inte hur andra tv-apparater är men funkar riktigt bra med min, inga missljud eller liknande är t.om mäktigt att spela CoD lite biokänsla med extra basknuff och klarare ljud.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
Kör via Hörlursuttaget på min 32-tumare från mitten av 90-talet budgetmodell, låter riktigt bra med förstärkare och 2 briklin när jag kör Guitar hero. Vet inte hur andra tv-apparater är men funkar riktigt bra med min, inga missljud eller liknande är t.om mäktigt att spela CoD lite biokänsla med extra basknuff och klarare ljud.

Hur har du kopplat då om jag får fråga? Bara en vanlig 3,5 mm sladd från subwoofern till hörlursjacket?