AMD gör ny förlust i andra kvartalet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Jag tror inte att AMD kommer få den chansen, även om du kör argumentet att AMDs plattform är mer prisvärd än Intels så kommer inte de stora OEM-tillverkarna välja AMD framför Intel. En OEM-tillverkare bryr sig mer om innovation, alltså teknologiska framsteg än vad AMD kan erbjuda med en prisvärd plattform.

Problemet för AMD som jag ser det är att de hoppas lite för mycket hopp till sin plattform istället för att vara innoativa.

Ja, jag har en teori om det där. AMD säljer inte?

Jag har en påbyggnad till din teori : AMD säljer inte för att Intel är bättre?

Men hur fan kan man gå minus med både grafikkortsdelen som går rätt bra (särskilt integrerat?) och Phenom 2 och en jävla massa lågprisgrejer som borde sälja grymt på Elgiganten xD?

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
...

Ja, jag har en teori om det där. AMD säljer inte?

För att?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet

Men hur fan kan man gå minus med både grafikkortsdelen som går rätt bra (särskilt integrerat?) och Phenom 2 och en jävla massa lågprisgrejer som borde sälja grymt på Elgiganten xD?

För att Intel har ett järngrepp om OEM-försäljarna som de fått via olagliga konkurrensmetoder.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Ja, jag har en teori om det där. AMD säljer inte?

Återigen - Vi undrar alla vad det kan bero på...

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

En konkurs för AMD finns egentligen inte på kartan, så länge pengar och ett stort intresse finns i Förenade Arabemiraten.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
En konkurs för AMD finns egentligen inte på kartan, så länge pengar och ett stort intresse finns i Förenade Arabemiraten.

Risken är ju att intresset svalnar något om de inte börjar gå bättre; det här var den elfte förlusten i rad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Det kommer troligtvis "aldrig" att hända.

En konkurs för AMD finns egentligen inte på kartan, så länge pengar och ett stort intresse finns i Förenade Arabemiraten.

Varför tror du det? Finns det nån schysst oljeshejk som tycker om att sitta och trycka in pengar i AMD-maskinen och se dom försvinna upp i tomma intet eller?

Förstår inte riktigt hur du resonerar. En gräns finns för alla företag där de inte längre kan fortsätta... Det är ju knappast intressant för investerare som inte får någonting tillbaka för sina pengar.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Varför tror du det? Finns det nån schysst oljeshejk som tycker om att sitta och trycka in pengar i AMD-maskinen och se dom försvinna upp i tomma intet eller?

Förstår inte riktigt hur du resonerar. En gräns finns för alla företag där de inte längre kan fortsätta... Det är ju knappast intressant för investerare som inte får någonting tillbaka för sina pengar.

Köper man ett kasst fotbollslag i Premier League och spenderar miljarder på spelare för ett plusresultat på några hundra miljoner varje år (i bästa fall) - Varför inte göra liknande investeringar i ett företag som faktiskt har kapaciteten att göra riktigt stora vinster i framtiden?

Det var för övrigt darför jag satte dessa -> "" vid ordet aldrig. Ingenting är omöjligt, men för tillfället ser det ljust ut enligt mig, då investerarna själva har talat om AMD:s möjligheter att generera vinst inom en snar framtid. Enligt vissa, redan 2010.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Risken är ju att intresset svalnar något om de inte börjar gå bättre; det här var den elfte förlusten i rad.

Självklart. Men ett svalnande intresse betyder inte per automatik att det försvinner totalt. Men tydligen har de sett potentialen hos AMD då Abu Dhabi investerade dryg 8.4 miljarder kronor i samarbeten med och hos AMD i november 2008.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Självklart. Men ett svalnande intresse betyder inte per automatik att det försvinner totalt. Men tydligen har de sett potentialen hos AMD då Abu Dhabi investerade dryg 8.4 miljarder kronor i samarbeten med och hos AMD i november 2008.

De kan förmodligen behärska sig rätt länge till då de som sagt har investerat en hel del, men om inte trenden vänder måste de väl nästan i alla fall skära ned kraftigt, sälja ut avdelningar eller ändra produktionen? Så roligt är det inte att år efter år förlora pengar som skulle kunna satsas bättre.

Permalänk
Medlem

Tack wham för mer utförlig information om din synpunkt. Då förstår jag hur du tänker.

Själv är jag dock fortfarande orolig och hoppas vi ser att det går lite uppåt snart.

Samtidigt intressant på ett lite masochistiskt sätt att se vad som skulle hända om AMD gick i graven och Intel fick tillbaka sitt (så gott som) monopol. Huruvida priserna skulle skjuta i höjden eller vad som egentligen skulle hända.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Tack wham för mer utförlig information om din synpunkt. Då förstår jag hur du tänker.

Själv är jag dock fortfarande orolig och hoppas vi ser att det går lite uppåt snart.

Samtidigt intressant på ett lite masochistiskt sätt att se vad som skulle hända om AMD gick i graven och Intel fick tillbaka sitt (så gott som) monopol. Huruvida priserna skulle skjuta i höjden eller vad som egentligen skulle hända.

Bara att se bakåt i tiden, P2 tiden.
Intel hade svindyra CPU men hade även prestanda, AMD var en flygskit på tapeten men billig, runt en tiondel av intels priser (kollade på JME Data runt 1999) (50st CD-r gick på 900kr) Och tekniken förbättrades inte nämnvärt innan AMD kom dundrandes förbi med sin prestanda kung, då jävlar fick intel svidande hemoröjder och sänkte priserna och prestanda rallyt började..

Varför skulle intel fortsätta tävla i prestanda om dom är ensamma? varför ha låga priser när ingen annan tillverkar och kunderna är tvungna till dom?

Tror starkt på att datoranvändarna skulle minska efter ett par år, spelförtagen satsar mer på konsoller, datorerna skulle bara hantera det lättaste men viktigaste, betala räkningar och skicka e-post..

Ingen frisk person skulle spendera 80.000kr bara för att spela Crysis 3.

Fast det är bara vad jag tror, är varken intel eller AMD fanboy när det gäller CPU.
Men när det handlar om grafik så önskar jag att det andra konkar snart, orkar inte med dom clownerna.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Varför skulle intel fortsätta tävla i prestanda om dom är ensamma? varför ha låga priser när ingen annan tillverkar och kunderna är tvungna till dom?

Tror starkt på att datoranvändarna skulle minska efter ett par år, spelförtagen satsar mer på konsoller, datorerna skulle bara hantera det lättaste men viktigaste, betala räkningar och skicka e-post..

Där svarar du väl nästan själv på din fråga? Förmodligen skulle de kunna höja priserna en del, men om de blir så höga att folk slutar köpa dem kommer det inte vara särskilt effektivt.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Samtidigt intressant på ett lite masochistiskt sätt att se vad som skulle hända om AMD gick i graven och Intel fick tillbaka sitt (så gott som) monopol. Huruvida priserna skulle skjuta i höjden eller vad som egentligen skulle hända.

Innan det hinner gå så långt blir företaget förmodligen uppköpt av någon jätte med riktiga muskler, tänk Samsung, Toshiba eller Texas Instruments. Jokern i leken är den förbannade x86-licensen, men jag förmodar att Intel kommer att tvingas lämna över den.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Bara att se bakåt i tiden, P2 tiden.
Intel hade svindyra CPU men hade även prestanda, AMD var en flygskit på tapeten men billig, runt en tiondel av intels priser (kollade på JME Data runt 1999) (50st CD-r gick på 900kr) Och tekniken förbättrades inte nämnvärt innan AMD kom dundrandes förbi med sin prestanda kung, då jävlar fick intel svidande hemoröjder och sänkte priserna och prestanda rallyt började..

Varför skulle intel fortsätta tävla i prestanda om dom är ensamma? varför ha låga priser när ingen annan tillverkar och kunderna är tvungna till dom?

Tror starkt på att datoranvändarna skulle minska efter ett par år, spelförtagen satsar mer på konsoller, datorerna skulle bara hantera det lättaste men viktigaste, betala räkningar och skicka e-post..

Ingen frisk person skulle spendera 80.000kr bara för att spela Crysis 3.

Fast det är bara vad jag tror, är varken intel eller AMD fanboy när det gäller CPU.
Men när det handlar om grafik så önskar jag att det andra konkar snart, orkar inte med dom clownerna.

Så du vill ha konkurrens på en marknad men monopol på en annan (om man inte räkar Intel:s grafikkort) ?

Bra tänkt där HD5870 för 9000 kr.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Innan det hinner gå så långt blir företaget förmodligen uppköpt av någon jätte med riktiga muskler, tänk Samsung, Toshiba eller Texas Instruments. Jokern i leken är den förbannade x86-licensen, men jag förmodar att Intel kommer att tvingas lämna över den.

Jag skulle inte kalla de nuvarande investerarna från Abu Dhabi/Förenade Arabemiraten för fattiglappar. Om jag inte minns fel äger de redan 8.05% av AMD.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
De kan förmodligen behärska sig rätt länge till då de som sagt har investerat en hel del, men om inte trenden vänder måste de väl nästan i alla fall skära ned kraftigt, sälja ut avdelningar eller ändra produktionen? Så roligt är det inte att år efter år förlora pengar som skulle kunna satsas bättre.

Självklart. Men om jag personligen skulle investera 8.4 miljarder kronor i ett företag skulle jag fan se till att det fanns en överhängande möjlighet att denna investering skulle generera vinst inom en snar framtid, vilket de med största sannolikhet har gjort.

Här är lite roliga nyheter för er som hoppas på en starkare finansiell framtid för AMD:

* Leading enterprise computing providers, including Dell, HP, IBM and Sun Microsystems announced new servers based on the Six-Core AMD Opteron processor, which is a drop-in replacement for the Quad-Core AMD Opteron processor and delivers up to 34 percent more performance-per-watt in the exact same platform.
* AMD introduced the first 40nm desktop graphics processor, the first 1 GHz graphics processor and held the first public preview of working silicon and drivers supporting Microsoft’s upcoming DirectX® 11 technology featured in Windows 7.
* Customer adoption of AMD’s graphics products for the professional market continued, with Dell, HP and Lenovo offering workstations featuring ATI FirePro™ professional graphics accelerators.
* HP, Acer, BenQ, and Medion announced solutions powered by the AMD Neo™ and ATI Radeon™ family of low-power technologies, including delivering the industry’s first affordable, full-featured HD computing experiences to the increasingly popular ultrathin notebook and all-in-one desktop markets.
* AMD refreshed its Dragon platform technology for desktop PCs, including the introduction of the AMD Phenom™ II X4 955 Black Edition processor, the company’s fastest quad-core processor. The stability of AMD Phenom II processors on Dragon technology provides an ideal platform for overclocking, resulting in the industry’s first known CPU to break the 7GHz barrier.
* Adobe, ArcSoft and Cyberlink began offering optimized versions of their video editing and processing applications that use ATI Stream technology to intelligently combine the computing power of AMD’s CPUs and GPUs to greatly accelerate the time-intensive activity of video encoding.
* AMD’s vision to bring a leading-edge semiconductor manufacturing facility and thousands of jobs to upstate New York is being fulfilled as GLOBALFOUNDRIES prepares to break ground on the construction of the Fab 2 project in New York. Fab 2 is expected to be the world’s most technologically-advanced semiconductor manufacturing facility, expanding AMD’s access to world-class manufacturing expertise.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Bara att se bakåt i tiden, P2 tiden.
Intel hade svindyra CPU men hade även prestanda, AMD var en flygskit på tapeten men billig, runt en tiondel av intels priser (kollade på JME Data runt 1999) (50st CD-r gick på 900kr) Och tekniken förbättrades inte nämnvärt innan AMD kom dundrandes förbi med sin prestanda kung, då jävlar fick intel svidande hemoröjder och sänkte priserna och prestanda rallyt började..

Varför skulle intel fortsätta tävla i prestanda om dom är ensamma? varför ha låga priser när ingen annan tillverkar och kunderna är tvungna till dom?

Tror starkt på att datoranvändarna skulle minska efter ett par år, spelförtagen satsar mer på konsoller, datorerna skulle bara hantera det lättaste men viktigaste, betala räkningar och skicka e-post..

Ingen frisk person skulle spendera 80.000kr bara för att spela Crysis 3.

Fast det är bara vad jag tror, är varken intel eller AMD fanboy när det gäller CPU.
Men när det handlar om grafik så önskar jag att det andra konkar snart, orkar inte med dom clownerna.

Ja, tänk vad Dirk Meyer's Athlon aka K7 gjorde för processorutvecklingen. Det var precis det som behövdes.

Tror inte AMD går i konkurs. Det går dåligt nu men de har framtiden för sig (vilket är rätt trevligt om man vill investera). En bra plattform. Grafik, chipset och processorer. AMD's fusion. Så de har i stort sett allt som krävs för att konkurrera med Intel i framtiden.

Svettigare blir det för nVidia som bara kan konkurrera med grafikkort och chipset mot Intel och AMD. Beror iofs lite på hur viktigt x86 blir i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Så du vill ha konkurrens på en marknad men monopol på en annan (om man inte räkar Intel:s grafikkort) ?

Bra tänkt där HD5870 för 9000 kr.

Jo men jag är en ATI taliban.. ingen logik

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
man skulle väll kuna säga att intel är blå? elr vit

IBM kallades på 1970 talet för Big Blue, Så intel får ta en annan färg.
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
IBM kallades på 1970 talet för Big Blue, Så intel får ta en annan färg.
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM

"The great white" kanske är ett passande namn. hehe