Intel lanserar ny generation SSD

Permalänk
Medlem

Tänkte upplysa er om att de flesta butiker har ändrat lager statusen till att de just har den i lager! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908 , dock inte dustin :S.
Som de flesta vet är det bäst att maila/ringa till butiken ifråga om de verkligen har den i lager eller ifall det är deras grossist eller något annat.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag märkte nyss att webhallen har sänkt priset rejält på SSD:n. Blir nog till att kolla förbi där någon dag och inhandla en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
'Borde inte den dubblas med en raid?

De andra diskarna får också en stor prestanda boost genom raid 0 så det är väl inget som ändrar prestanda relativt sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
De andra diskarna får också en stor prestanda boost genom raid 0 så det är väl inget som ändrar prestanda relativt sett.

Helt sant men den dubblerade söktiden är inte så hemsk på ssd som den är på hårddiskar.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
De andra diskarna får också en stor prestanda boost genom raid 0 så det är väl inget som ändrar prestanda relativt sett.

Glöm inte bort att det kan dröja länge innan det kommer TRIM support för RAID volymer. Då får man fråga sig om en oTRIMmad RAID är snabbare än en TRIMmad singeldisk. Tveksamt!

Permalänk

Verkar mycket lovande . Men som sagt frågan är vilken ssd man ska satsa på, antingen 1x intels 80gb g2 eller 2 x vertex 30 gb raid o hm..

// Floyd

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Nån som sett nånstans när "manual TRIM utility" kommer släppas?? :((

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Kanske blir en SSD i samband med ett nytt DX11 kort från AMD då

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

De som har hand om Intels minnestillverkning verkar inte ha några nämnvärd felfrekvens på sina minneskretsar från tillverkningen med tanke på att det är många leveranser som har kommit till affärerna.

Gött att minnen går tillverka i låg tillverkningsteknik, men det sägs ju bara bero på att minnen är enklare byggda än GPU:er, syftar på AMD:s 4770 som inte verkar rulla ut många lyckade kretsar direkt.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

1st 80GB beställd

Permalänk
Medlem

Me Like da low prajse (Jag gillar de låga priserna:D)

Permalänk
Medlem

http://anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3608

Nu tvingas andra tillverkare sänka sin priser också

Edit:

Såg längst nere att OCZ tydligen har 1TB SSD ute, vilket var mer än jag kände till..,.
http://www.guru3d.com/news/ocz-introduces-ocz-colossus-a-1tb-...

Permalänk
Medlem

En 80 GB X25-M G2 beställd

Ska försöka komma med en recension sen men jag kommer nog först bara testa den i IDE-läge (på en Marvell 6121). Kommer att testa AHCI-läget senare...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
http://anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3608

Nu tvingas andra tillverkare sänka sin priser också

Edit:

Såg längst nere att OCZ tydligen har 1TB SSD ute, vilket var mer än jag kände till..,.
http://www.guru3d.com/news/ocz-introduces-ocz-colossus-a-1tb-...

Läste att dom OCZ ssd:na på 05. + 1.0TB har dubbla Indilinx minneskontroller som parats ihop med en JMicron raidkontroller för raid 0, återstår att se hur snabba dom är att läsa en massa småfiler.
Read/Write på max 265MB/s är i alla fall nödvändigt på så stora ssd då dom antagligen innehåller mer än bara os.

Tog bort min beställning av Intel X25-M G2 hos Dustin igår och la en beställning hos Inet istället, orka vänta tills 10 Augusti när man kan få den typ. NU!
Prisjakt säger att Inet inte har den men jag beställde igår kväll/natt och idag när jag kollade med Inet i förmiddags så var disken redan på väg??
Vad säger man, TACK Inet!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Läste att dom OCZ ssd:na på 05. + 1.0TB har dubbla Indilinx minneskontroller som parats ihop med en JMicron raidkontroller för raid 0, återstår att se hur snabba dom är att läsa en massa småfiler.
Read/Write på max 265MB/s är i alla fall nödvändigt på så stora ssd då dom antagligen innehåller mer än bara os.

Tog bort min beställning av Intel X25-M G2 hos Dustin igår och la en beställning hos Inet istället, orka vänta tills 10 Augusti när man kan få den typ. NU!
Prisjakt säger att Inet inte har den men jag beställde igår kväll/natt och idag när jag kollade med Inet i förmiddags så var disken redan på väg??
Vad säger man, TACK Inet!!

till avis blir man.. skulle gärna vilja byta min 500GB samsung disk.

Jo, det ska bli intressant att se recensionerna av 1TB från OCZ, dock så blir väl tvungna att vänta till nästa år eller mer innan den hamnar på en vettigprisnivå. 2200e, det är inte att leka med.

Permalänk
Medlem

X25-M G2 80gb finns hos Misco nu för 2 223kr inkl frakt. Om man är student så blir det 2116kr inkl frakt.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
till avis blir man.. skulle gärna vilja byta min 500GB samsung disk.

Jo, det ska bli intressant att se recensionerna av 1TB från OCZ, dock så blir väl tvungna att vänta till nästa år eller mer innan den hamnar på en vettigprisnivå. 2200e, det är inte att leka med.

Jo, man blir nästan lite mörkrädd när man ser att priset förväntas hamna en bit över 2000 Euro!!!

Nej, lagringen får hederliga gamla mekaniska stå för tills vidare.
Skulle kunna tänka mig SSD som lagring när tekniken gått framåt lite till för bättre pålitlighet över längre perioder, bra write prestanda + att priserna går under 5kr/GB.

Med andra ord får jag nog vänta...

Är ju måttligt sugen på en sån OCZ Z-Drive också, men för närmare 40000sek/TB så blir jag nog utan, haha.

Till Recall, Klockan 19:28 (2009.07.24) Misco: Intel X25-M G2 (SSDSA2MH080G2C1) Lagerstatus: Ej i lager

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om priset går ner 30-50% ytterligare tills Win7 kommer

Edit: Verkar som de inte har släppts än i USA så jag är tveksam till att de finns i Sverige redan. Ser fram emot o betala 165-185$ för en 80gb lagom till Win7

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Skulle inte förvåna mig om priset går ner 30-50% ytterligare tills Win7 kommer

Edit: Verkar som de inte har släppts än i USA så jag är tveksam till att de finns i Sverige redan. Ser fram emot o betala 165-185$ för en 80gb lagom till Win7

Har inte följt tråden, men om du pratar om X25-M G2 så har folk på swec redan fått sina, se lagringsforumet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Har inte följt tråden, men om du pratar om X25-M G2 så har folk på swec redan fått sina, se lagringsforumet.

Jupps, fick min G2 idag, installera w7 64bit på den. Vrooooom

Ångrar mig inte en sekund, bästa uppgraderingen, nästan bättre än i7 920.

Från att jag trycker på startknappen och att jag är inloggad på Swec så tar det 20 sekunder ca.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Och jag som precis köpte en OCZ Vertex för dryga halvmånaden sen från komplett.... kan man returnera den å få den nya intel även om ocz:an inte är trasig?

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Och jag som precis köpte en OCZ Vertex för dryga halvmånaden sen från komplett.... kan man returnera den å få den nya intel även om ocz:an inte är trasig?

Ja det kan du, OM.

Det har gått 14 dagar eller mindre. (Ångerrätt, distansköplagen)
Du inte har installerat disken och använt den i datorn.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Och jag som precis köpte en OCZ Vertex för dryga halvmånaden sen från komplett.... kan man returnera den å få den nya intel även om ocz:an inte är trasig?

Ifall du inte använt den, ring och fråga, prova??

Skulle det vara kört så är det inte hela världen heller, Vertex "disken" är ju inte direkt dålig den heller.
Ifall du tycker att datorn (OBS: Ifall du använt Vertexen dvs.) känns snabb och responsiv nu, att det känns som en stor skillnad gentemot förra mekaniska disken så det ju egentligen OK.

Man blir aldrig helt nöjd vid HW inköp, kanske tillfälligt men ganska snart kommer nytt och gammalt sjunker i pris och blir omsprunget.

I "värsta" fall så behåll Vertexen och njut av den ett tag, slappna av och se andra göra liknande tabbar på löpande band ifall det känns bättre av det, haha. Dessutom så tror jag att SSD marknaden kommer växa och utvecklas så det knakar om det kommande åren och vi kommer alla skratta åt oss själva när vi tänker tillbaka på denna perioden och vad vi betalade för våra SSD!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Ifall du inte använt den, ring och fråga, prova??

Skulle det vara kört så är det inte hela världen heller, Vertex "disken" är ju inte direkt dålig den heller.
Ifall du tycker att datorn (OBS: Ifall du använt Vertexen dvs.) känns snabb och responsiv nu, att det känns som en stor skillnad gentemot förra mekaniska disken så det ju egentligen OK.

Man blir aldrig helt nöjd vid HW inköp, kanske tillfälligt men ganska snart kommer nytt och gammalt sjunker i pris och blir omsprunget.

I "värsta" fall så behåll Vertexen och njut av den ett tag, slappna av och se andra göra liknande tabbar på löpande band ifall det känns bättre av det, haha. Dessutom så tror jag att SSD marknaden kommer växa och utvecklas så det knakar om det kommande åren och vi kommer alla skratta åt oss själva när vi tänker tillbaka på denna perioden och vad vi betalade för våra SSD!

+1

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tror ni att han inte har använt den om han har haft den i över en halv månad? ^^
Att han har suttit och glott på disken i en halv månad?
Tror inte att man kan bärga sig att installera en sån sak på direkten typ.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Tror ni att han inte har använt den om han har haft den i över en halv månad? ^^
Att han har suttit och glott på disken i en halv månad?
Tror inte att man kan bärga sig att installera en sån sak på direkten typ.

hehe
till det över..... jovisst är den snabb men man trodde nästan den skulle vara snabbare....dock har jag bara sett videos på hur snabb en vertex är i raid så... men men
gött iaf att priser sjunker på ssd's iaf...köpte min 60gb vertex för typ 2700kr nu finns en 80gb intel som är snabbare för 2200kr....cirka 500kr mindre vilket är gött å den är 20gig större oxå...

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
hehe
till det över..... jovisst är den snabb men man trodde nästan den skulle vara snabbare....dock har jag bara sett videos på hur snabb en vertex är i raid så... men men
gött iaf att priser sjunker på ssd's iaf...köpte min 60gb vertex för typ 2700kr nu finns en 80gb intel som är snabbare för 2200kr....cirka 500kr mindre vilket är gött å den är 20gig större oxå...

Du får glädja dig med att vertexen är långt snabbare på icke-slumpmässig skrivning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Du får glädja dig med att vertexen är långt snabbare på icke-slumpmässig skrivning.

Och det är den ;D

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Och jag som precis köpte en OCZ Vertex för dryga halvmånaden sen från komplett.... kan man returnera den å få den nya intel även om ocz:an inte är trasig?

Hur länge gäller garantin? Vänta tills just din modell är helt slutsåld och lämna in den på garantin efteråt.

Har de då inte just den produkten vid det tillfället så lär du få en nyare ssd.

Fungerade för mig när jag skulle lämna in mina gamla högalare Z-2200 och fick tillbaka helt nytt Z-2300.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem

Ang stripad raid på ssd diskar. Hur fungerar detta då ssd inte har skivor som datat lagras på utan allt placeras lite varstans på disken? Eller är hastigheten fortfarande beroende av var datat lagras på en ssd?

Visa signatur

Intel E6600 | Gigabyte DS-4 | Sapphire Radeon HD 4870 | 4096 MB Corsair Value S. PC4200 | 2*320GB Barracuda Sata HDD i Raid0 | Aerocool ExtremeEngine 3T Chassi | BBB 100/10