Permalänk
Medlem

Utbilda sig till cykelreparatör?

Finns det någon form av utbildning för att bli cykelreparatör, alternativt reparatör av cyklar/gräsklippare/etc? Har kollat runt lite på nätet men inte direkt hittat något. Har sedan jag var liten gillat att meka och fixa med saker, men aldrig riktigt gjort något av det.

Någon som har några bra tips på hur man skulle kunna gå tillväga?

Tack på förhand.

Visa signatur

Fåglarna flyger i gryningen!

Permalänk
Medlem

Lär dig själv. Mecka med din cykel, polarnas cyklar osv.
Sen söker du jobb på en cykelreperatörfirma.

Är nog lättaste sättet!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Minns när jag gick på gymnasiet fanns det ett program som heter småmek å dom höll mest på med gräsklippare, skotrar, ja allt med små motorer helt enkelt kanske inte det som du var ute efter men det är kanske nått som är närmast om du samtidigt vill skruva i gräsklippare

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk

Min pappa jobbar som cykelreperatör/cykelförsäljare.
Han jobbade innan i en fiskeredskapsbutik men fick sparken så då fick han jobb på cykelfirman som låg vägg i vägg med fiskeredskapsbutiken
Han är självlärd och de som jobbade där innan fick visa lite hur man ska gå till väga och så men annars är det väll inte så svårt.

Dock håller han inte på med motorer och så utan mer cykelreparationer och sånt. Han kan väll byta lite vajrar o kedjor o sånt men inget avancerat

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Tror de flesta har ett stort cykelintresse själva och har hållit på och mekat med egna cyklar innan. Sedan bör man nog kunna sälja hojar också, dvs vara allmänt trevlig och utåtriktad etc.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingenandy
Minns när jag gick på gymnasiet fanns det ett program som heter småmek å dom höll mest på med gräsklippare, skotrar, ja allt med små motorer helt enkelt kanske inte det som du var ute efter men det är kanske nått som är närmast om du samtidigt vill skruva i gräsklippare

En linje för att utbilda sig till vilken 15-årig lantortsgrabb som helst?
Känns lite som overkill.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Faktiskt ganska roligt att mecka med cyklar. Min 7 år gammal Scott är väldigt sliten och var tvungen att byta delar och för snål och fattig att lämna in den på lagning i cykelaffären så jag fixade allt själv. Kul att reglera växlar, spänna bromsarna m.m.

Permalänk
Testpilot

Lär dig att rikta fälgar så blir du populär, det vet jag att det inte ens är alla cykelverkstäder som kan göra ordentligt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

De är väll mycket praktisera som gäller i branschen?
Polare jobbar som det, men de är för hans farsa kände ägaren och fick därför börja där och lära sig

Men som alla säger, finns nog ingen RIKTIG utbildning för det, utan lära sig bara

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janeway
Faktiskt ganska roligt att mecka med cyklar. Min 7 år gammal Scott är väldigt sliten och var tvungen att byta delar och för snål och fattig att lämna in den på lagning i cykelaffären så jag fixade allt själv. Kul att reglera växlar, spänna bromsarna m.m.

Att mecka cykel är jätteskoj om man har tiden till det. Att ta en sommardag och bara ägna åt att rusta upp och gå igenom sin hoj är ju störtskönt men det är inget nöje i det alls om man måste göra det just för att man "måste" och det blir på snudd till riktigt tråkigt om man egentligen inte kan ta sig tiden av att njuta av det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vet att Cykloteket har haft mekkurser, men det har ju varit korta kurser. I övrigt tror jag du lär dig bäst genom att köpa typ Park Tools Big blue book of bike repair och plöja genom dom 200+ sidorna, mecka med din egen cykel och med andras. Läsa gaffeltillverkarnas manualer för aktuella gafflar och serva dom. Har du någon egen cykel du kan prova allt på?

Permalänk
Medlem

I Nyköping kan man läsa inriktning Specialmaskiner på Fordonsprogrammet som inriktar sig på MC, båt, gräsklippare m.m

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney