Permalänk

Panik! 20 000:- i telefonräkning!

Tjenare!

Sitter här i nästintill chock och måste bara få höra med er om ni hört talas om något liknande och hur det gått. Hoppas någon kan lugna ner mig aningen...

Såhär ligger det till.

Jag fixade ett abonnemang hos ett företag förra året, och därtill tog jag även ett Datapaket vilket gav mig 1GB-surf per månad för runt 50:-.

Jag använde knappt tjänsten på några månader fram tills jag köpte en laptop, då kopplade jag in telefonen i laptoppen då telefonen kan fungera som ett 3G-modem till datorer.
Nu när jag tänkt surfa flitigt med telefonen undrade naturligtvis vad som hände efter denna 1GB gräns överskridits.
Jag kontaktade företaget varpå hon la till ett tilläg som gjorde att hastigheten skulle sänkas dramatiskt efter man överstigit 1GB, och det skulle bli kostnadsfritt. Schysst tänkte jag och frågade säkert 2 gånger för att vara säker att det inte fanns en enda chans alls att jag kunde få betala över 50:- i månaden.
Nejdå, sa hon, jag kunde surfa hur mycket jag ville, för vid 1GB skulle endå hastigheten sänkas ner till nått 56k-liknande som var gratis.

Men nu ramlade en faktura ner i brevlådan som vill ha 20 000:- (:confused:) av mig. Jag ringde såklart upp företaget direkt i hopp om att dom skulle säga att det var lugnt och att ett misstag skett, men istället får jag som svar att jag ska skicka in en skriftlig reklamation på posten och att det "förhoppningsvis kanske löser sig".

Seriöst, jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Iallafall ska jag skicka in papprena som kommer på Torsdag, men tills dess kommer jag ligga sömnlös, det är derför jag vänder mig till er i hopp om lite ro.

Vad tror ni? om ni frågar mig så är det väl en självklarhet att jag inte ska betala mer än det vi kommit överens om?

Tack på förhand
//pull

Jag vet knappt vad jag ska ta mig till, trots att jag längst in tänker att detta måste väl lösa sig, allt annat vore ju vansinne?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Börja med att ta fram villkoren för abbonemanget sen kan du läsa det ett par gånger tills du blivit lugn.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Börja med att ta fram villkoren för abbonemanget sen kan du läsa det ett par gånger tills du blivit lugn.

Jo, men i abbonemanget står det nog att man måste betala 15kr/Mb efter man gått över 1GB. Det var ju precis derför jag kontaktade dom och frågade om dom inte kunde stänga av internet eller liknande när jag nått gränsen så man slipper sitta och räkna megabyte medans man surfar.

"Javisst, det går så bra så" Så la dom dit ett tilläg som sänker hastigheten så det blir gratis. Men det fina är ju att dom verkar ha glömt att slå på den saken. Det finns heller ingen deal att jag har beställt det, utan det gjorde jag i chatten på deras hemsida med deras kundtjänst, vilket gick så bra då. Men dom har varken sparat loggen eller någonting?

Hm...dom måste ju skämta, eller?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilket företag det är ifrån?

Permalänk
Medlem

Re: Panik! 20 000:- i telefonräkning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Tjenare!

Sitter här i nästintill chock och måste bara få höra med er om ni hört talas om något liknande och hur det gått. Hoppas någon kan lugna ner mig aningen...

Såhär ligger det till.

Jag fixade ett abonnemang hos ett företag förra året, och därtill tog jag även ett Datapaket vilket gav mig 1GB-surf per månad för runt 50:-.

Jag använde knappt tjänsten på några månader fram tills jag köpte en laptop, då kopplade jag in telefonen i laptoppen då telefonen kan fungera som ett 3G-modem till datorer.
Nu när jag tänkt surfa flitigt med telefonen undrade naturligtvis vad som hände efter denna 1GB gräns överskridits.
Jag kontaktade företaget varpå hon la till ett tilläg som gjorde att hastigheten skulle sänkas dramatiskt efter man överstigit 1GB, och det skulle bli kostnadsfritt. Schysst tänkte jag och frågade säkert 2 gånger för att vara säker att det inte fanns en enda chans alls att jag kunde få betala över 50:- i månaden.
Nejdå, sa hon, jag kunde surfa hur mycket jag ville, för vid 1GB skulle endå hastigheten sänkas ner till nått 56k-liknande som var gratis.

Men nu ramlade en faktura ner i brevlådan som vill ha 20 000:- (:confused:) av mig. Jag ringde såklart upp företaget direkt i hopp om att dom skulle säga att det var lugnt och att ett misstag skett, men istället får jag som svar att jag ska skicka in en skriftlig reklamation på posten och att det "förhoppningsvis kanske löser sig".

Seriöst, jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Iallafall ska jag skicka in papprena som kommer på Torsdag, men tills dess kommer jag ligga sömnlös, det är derför jag vänder mig till er i hopp om lite ro.

Vad tror ni? om ni frågar mig så är det väl en självklarhet att jag inte ska betala mer än det vi kommit överens om?

Tack på förhand
//pull

Jag vet knappt vad jag ska ta mig till, trots att jag längst in tänker att detta måste väl lösa sig, allt annat vore ju vansinne?

Har du läst avtalet så det tillåter surf via datorn då? De flesta 50 kr i månaden för 1 Gb jag vet om stödjer inte att man surfar via datorn utan att då gäller annan taxa (eventuellt har de ändrat reglerna sen jag körde på detta för ett år sedan). Så kolla det, låter som ett rimligare scenario.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Sötast

posta på fairshopping, finns iaf vissa som får hjälp där.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Står det i avtalet har du väldigt låga chanser. Du kan ju bestrida fakturan om du vågar dig på det. Du behöver inte oroa dig för civilrättsliga rättegångskostnader då fodran är under ett halvt basbelopp (42800/2=21400).

Dock tror jag inte du kommer så långt eftersom du pratade med en säljare som säger vad som helst. Han behöver inte ens ha koll på vad som gäller, utan säger bara "Visst visst inga problem" för att bli av med dig.

Lycka till i alla fall, detta måste vara jättejobbigt för dig!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Men kan dom verkligen göra så på deras kundtjänst? Vad fan ska jag ta mig till?

Dom såg iallafall att jag kontaktat dom ett viss datum och att jag "Fått information om Datapaket", men dom ser varken vem jag pratade med eller vad vi snackade om. Aaargghh!

Det här måste ju vara ett skämt! tjejen på kundtjänsten sa ju att spärren var installerad och jag kunde surfa på hur jag ville.

Kan dom bara göra så och blåsa folk alltså?

Fan!

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Kontakta Plus och gamle Sverker så ska du se att det löser sig. Ingen vill bli slängd i soptunnan av honom.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Men kan dom verkligen göra så på deras kundtjänst? Vad fan ska jag ta mig till?

Dom såg iallafall att jag kontaktat dom ett viss datum och att jag "Fått information om Datapaket", men dom ser varken vem jag pratade med eller vad vi snackade om. Aaargghh!

Det här måste ju vara ett skämt! tjejen på kundtjänsten sa ju att spärren var installerad och jag kunde surfa på hur jag ville.

Kan dom bara göra så och blåsa folk alltså?

Fan!

Som sagt, står det nått i ditt avtal om ifall dator för användas för surf eller inte? hur många MB har du förbrukat?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Alltså, derför jag kontaktade dom om det här med gränsen var ju just för jag köpt en bärbar, och ville använda mobilen till den imellanåt.

Det ska väl inte vara någon skillnad om jag delar ut internet från mobilen till datorn eller om jag använder den inbyggda läsaren i windows mobilen?

Jag har förbrukat den 1GB, som ju kostar runt 50 spänn, sen runt 1.3GB till som är 15 kronor per MB = 20 000:-.

Helt absurt.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Kan dom se att du varit i kontakt med dom angående datapaket, och att du fått en räkning på 20.000 :- tycker man att dom borde kunna lägga ihop 1+1.

Klart företaget vill tjäna pengar, men erkänner dom att du varit i kontakt med dom angående datapaket känns det inte omöjligt.

Lycka till oavsett!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Kan dom se att du varit i kontakt med dom angående datapaket, och att du fått en räkning på 20.000 :- tycker man att dom borde kunna lägga ihop 1+1.

Klart företaget vill tjäna pengar, men erkänner dom att du varit i kontakt med dom angående datapaket känns det inte omöjligt.

Lycka till oavsett!

Jodå, han såg att jag varit i kontakt med dom angående datapaketet i April, då jag köpte min bärbara. Fast det stod bara nått i stil med att "Mitt namn har fått information från kundtjänst angående Datapaketet"

Ush, det här är riktigt jobbigt trots att jag det känns som det borde lösas på rätt sätt, efter som dom gjort fel.
Konstigt att dom gör avtal med personer sådär på kundtjänst och inte sparar avtalet?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Jodå, han såg att jag varit i kontakt med dom angående datapaketet i April, då jag köpte min bärbara. Fast det stod bara nått i stil med att "Mitt namn har fått information från kundtjänst angående Datapaketet"

Ush, det här är riktigt jobbigt trots att jag det känns som det borde lösas på rätt sätt, efter som dom gjort fel.
Konstigt att dom gör avtal med personer sådär på kundtjänst och inte sparar avtalet?

Av egen erfarenhet är det bäst för båda parter att man gör ett muntlig avtal som lagras hos företaget, en inspelning. För övrigt går mitt jobb ut på att b la granska just sådana inspelningar

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Märkte du någon skillnad på hastigheten när du gick över 1GB gränsen? Gick det lika snabbt som innan borde du väl anat att den där "spärren" inte hade gått igenom?

Permalänk
Medlem

15kr/MB låter helt galet för mig! Men detta är någonting som kommer att lösa sig. Har du varit i kontakt med deras support och de sagt åt dig att de aktiverat tjänsten, så har du ryggen fri. Om de börjar jävlas med dig om det så kan du ju alltid gå ett annat håll och ge aftonbladet.se tips om en nyhet, för sånt här älskar de ju att skriva om! Du kan känna dig lugn skulle jag vilja säga...

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

15 kr/MB har varit standard hos svenska operatörer länge. Mig veterligen är det dock bara Tele2/Comviq som erbjuder ett datapaket på 1 GB och just det företaget har jag inte rört med tång på över 5 år på grund av klåparna som satt i kundtjänsten då. Det verkar som att jag har gjort rätt i det.
Hoppas det löser sig iallafall.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem

Kontakta konsumentverket, fairshopping och Plus.
Tyvärr är företag inom telekombolagen öppet oseriösa, stora som små.

Telekombolagen har länge varit oseriösa och anlitat icke utbildad personal. Om folk bara kunde vända sig och klaga till telekombolagen och konsumentverket. Istället för att bara bli arg, så hade vi inte haft lika många oseriösa bolag.
Som en tröst kan ju nämnas att EU är på telekombolagen när det gäller telefontaxorna och förhoppningsvis på datataxorna sedan.

Överväg att börja spela in samtal när det gäller muntliga avtal och ta reda på namnet på den du pratar med.

Permalänk
Medlem

Lite mer koll borde man väl ändå ha? Som någon sade, om han inte märkte att hastigheten sänktes när han klev över 1GB så borde man väl undra?

Förstår att det är ett trist läge, men ibland får man bita i det sura äpplet.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nu skiter väl kanske vinstdrivande företag i moral, men inte kan de väl anta att en 22åring surfar för 20.000 i månaden? Någon slags flagga borde ju höjts...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Nu skiter väl kanske vinstdrivande företag i moral, men inte kan de väl anta att en 22åring surfar för 20.000 i månaden? Någon slags flagga borde ju höjts...

Det tror jag de skiter i. Förmodligen tänker de så här, har vi tur betalar han räkningen, har vi otur så måste vi låta han komma undan med betydligt lägre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Lite mer koll borde man väl ändå ha? Som någon sade, om han inte märkte att hastigheten sänktes när han klev över 1GB så borde man väl undra?

Förstår att det är ett trist läge, men ibland får man bita i det sura äpplet.

Men om en person på deras support säger "Du kan surfa hur mycket du vill, du det kommer aldrig gå över 50:- spänn i månaden"

Hur skulle jag kunna veta att jag klev över 1GB överhuvudtaget?, jag laddade inte ner något som var precis 1GB så jag visste om det, utan jag surfade bara runt på sidor och lyssnade på radio. Jag hade inte kunna sagt om jag använt 900mb eller 100mb. För jag har total noll koll hur mycket MB/min det tar att lyssna på en radio eller surfa runt på forum osv.

Varför skulle jag ens bry mig att ta reda på det när hon sa som står ovan.

*Edit* Är det bara jag som tycker det här är ett klockrent misstag av dom och inte av mig? Vissa man snackat med säger typ "Du verkar vara körd, du har inga bevis"

Vafan är det så det funkar, om ingen av parterna har bevis så vinner företaget och kunden förlorar?

Girigheten.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Jadu, du har lagen på din sida ("vår personal är inte utbildad" är inte godtagbart, duh), problemet är ju bara det att det är svårt för dig att bevisa.

Snyfthistoria skulle kunna fungera, om det inte löser sig på något annat sätt. Du ska givetvis inte kapitulera och betala 20.000:-

Lycka till med ditt krig mot telekominkompetensen. Jag hoppas att du vinner!

Förövrigt: en typisk radiostation som sänder i 64 kilobit/s ger 8 kbyte/s, 480 kbyte/min, alltså runt en halv megabyte i minuten. 1000 MB surfar du upp på 33 timmar, vilket ju är fullt möjligt att lyssna på under någon vecka eller två. Dessutom så brukar hastigheten de sänker till vara ungefär där, så man kan lyssna på radio även om spärren är där, alltså är det inte så troligt att man ska kunna känna av hastighetsskillnaden om man mest lyssnar på radio.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Bara det här är väl bevis nog, dom gör gör avtal med folk utan att varken spara logg eller spara ett bevis för att vi har gjort ett avtal. Det är ju helt sinnes!

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Lite mer koll borde man väl ändå ha? Som någon sade, om han inte märkte att hastigheten sänktes när han klev över 1GB så borde man väl undra?

Förstår att det är ett trist läge, men ibland får man bita i det sura äpplet.

Om vi antar för enkelhetens skull att 20 000 kr bara var den extra trafiken, då skulle det ge 20 000/15 = ~1,33 GB. Det betyder att han surfat 1.33 GB mer än de 1 GB som var inkluderade. Skulle du helt ärligt kunna säga att du vet om du surfat för 1 GB eller 2.3 GB på en månad? Jag skulle säga att det är väldigt svårt att hålla koll på det.

Ett muntligt avtal gäller lika mycket som ett skriftligt. Jag skulle bli mycket förvånad om en domstol tolkade i företagets fördel. Det är ju uppenbart att företaget skapat missförståndet i "avtalet" och då borde det ju tolkas i trådskaparens fördel.

Permalänk

Muntliga avtal suger.
Jag fick ett skitbra avtal med telia om ett presentkort på 600kr och 6 månaders gratis abonnemang ifall jag band mig i 2 år.
Fick även gå igenom inspelningen och allt sånt.
4 månader senare ringer telia igen och vill erbjuda mig ett abonnemang.
Förklarar då att jag redan ingått ett avtal med dem och berättar vad jag skulle få och den personen säger att den första som ringde upp mig inte hade befogenhet att ge mig sakerna.

Så trots genomgånget avtal, inspelat så fick jag det inte pga deras call center personal inte hade den befogenheten...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Alltid viktigt att ha det som avtalas skriftligt och även namn, datum och tid med vem man talar med! Har du otur kommer de ej ge med sig. De kan vara så att de har missuppfattat dig när du pratade med dem och därmed gett dig felaktiga besked!

Permalänk
Medlem

Jadu, lovar man som supportperson något sådant ska man bannemig logga det i företagets system också. Om inte varenda samtal spelas in av företaget (vissa gör nog det- får man varning om det när man ringer?) kan en sådan logg vara enda spåret för medarbetare / chefer. Det är inte så kul om någon kund argsomtusenbin ringer och undrar vadfan tidigare supportperson sade som den sade för och det står 'provided info' eller dylikt i loggen. (Folk med skrift- eller intelligensproblem borde inte jobba som support, men eftersom jobbets natur gör människor till tunna livlösa skal konsumerar väl företagen den fångst de kommer över)

Mitt tips är att inte ge dig - kräv att tala med chef och ge inte upp.
Ser de att du kommunicerat med dem det datumet borde de kunna se vem du kommunicerat med också(och själva tala med den personen). I min erfarenhet har man inte så mycket för att kunna säga 'Den 18:E juni talade jag med Jonna-'villintegeutsittefternamn' och hon sa såhär' om det inte finns nåt bevis för att det sagts i företagens system. (Kanske om man representerar stor köpkraft) Vet inte hur många företag som accepterar att man (som kund) spelar in samtal heller.

Är det dock en säljare du talat med kan jag inte råda dig något. Säljare är Djävulen och lyssnar man på en sådan gör man det med fara för sin egen själ.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Musikälskare

Tycker du borde skylla dig själv lite, man ska inte lita på folk... Men så klart är de lätt att vara efterklok

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jävlig surt ... Får man fråga vad det var för operatör?

Visa signatur

rm -rf *.blog