Fortsatt osäkerhet kring Radeon HD 4890 X2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Hej!

jag tror att det är nVidia som tillverkar dubbelmackor.
Rätta mig om jag missuppfattat...

Fo3

Du har rätt, men nvidia skulle försöka sluta med det tydligen. AMD har ju kört en PCB hela tiden.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Nvidia kör Dubbelmacka medan AMD Kör med en riktig fralla! Eller ska vi säga Bagette Lol

Permalänk
Medlem

Vilket monster! I dessa gröna tider borde större vikt läggas på mindre energislukande produkter. De borde kanske införas någon form av effektivitetsklassning på datorprodukter likt vitvaror och annan hemelektronik. Ett litet undantaget här är väl nätaggregaten, där de effektivaste får 80+ märkning. Skulle vara intressant att se en jämförelse, i exempelvis prisjakt, med 3dmark poäng per watt.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

Det är maximala peakvärden som anges och ett HD4890 kommer inte dra speciellt mycket mer sttröm än ett HD4870X2 samt mindre under idle istället.

Det sägs att partnertillverkarna har planer på HD4890X2 kort med 1GHz core frekvenser och 4GB GDDR5 minne.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Du tror inte man kan göra båda? Kräver knappast alla ingenjörer på AMD/ATi för att slänga på två RV790 på ett kretskort.

Det tror jag att att de kan. Tror mer på att du missförstod mig för jag menade att även om man har möjlighet och allt som krävs för att göra X2 variant utav kortet så tycker att det är onödigt. Bättre att de satsar på nästa generations kort istället då kanske sparar de lite resurser och tillverkningskostnader men det är kanske inte problemet i skrivande stund. Om det är parter tillverkarna som har planer för ett X2 kort är ju en annan sak.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Det tror jag att att de kan. Tror mer på att du missförstod mig för jag menade att även om man har möjlighet och allt som krävs för att göra X2 variant utav kortet så tycker att det är onödigt. Bättre att de satsar på nästa generations kort istället då kanske sparar de lite resurser och tillverkningskostnader men det är kanske inte problemet i skrivande stund. Om det är parter tillverkarna som har planer för ett X2 kort är ju en annan sak.

Jag tror partnertillverkarna ser stora möjligheter att tjäna pengar. Priset på 4890X2 skulle då kunna drivas upp till en nivå som GTX295 ligger på. För det priset så får man nog ganska stor marginal över. Eftersom 4890 i CF slår GTX 295 så utgår jag efter att en möjlig lansering av 4890X2 skulle innebära ett pris i nivå med GTX295.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crym
Vilket monster! I dessa gröna tider borde större vikt läggas på mindre energislukande produkter. De borde kanske införas någon form av effektivitetsklassning på datorprodukter likt vitvaror och annan hemelektronik. Ett litet undantaget här är väl nätaggregaten, där de effektivaste får 80+ märkning. Skulle vara intressant att se en jämförelse, i exempelvis prisjakt, med 3dmark poäng per watt.

Håller med...grafikkortstillverkarna ligger verkligen efter i dessa "gröna tider". Det borde väl inte vara så jävla svårt att i 2d-läge låta grafikkortet klockas ner riktigt jävla ordentligt...tycker att dagens kort inte lyckas så bra med det, speciellt inte ATI :/ Datorn kör ju trots allt inte grafiktunga grejer hela tiden. Tycker det är synd att ATIs hybrid crossfire där det diskreta grafikkortet tog över vid tyngre grafik bara kom till laptops, och om jag inte missminner mig helt så lade de ner det igen? Skulle verkligen uppskatta om datorn i windowsmiljö kunde göra på en energieffektiv igp och vid spel använda de riktiga grejorna

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crym
Vilket monster! I dessa gröna tider borde större vikt läggas på mindre energislukande produkter. De borde kanske införas någon form av effektivitetsklassning på datorprodukter likt vitvaror och annan hemelektronik. Ett litet undantaget här är väl nätaggregaten, där de effektivaste får 80+ märkning. Skulle vara intressant att se en jämförelse, i exempelvis prisjakt, med 3dmark poäng per watt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Håller med...grafikkortstillverkarna ligger verkligen efter i dessa "gröna tider". Det borde väl inte vara så jävla svårt att i 2d-läge låta grafikkortet klockas ner riktigt jävla ordentligt...tycker att dagens kort inte lyckas så bra med det, speciellt inte ATI :/ Datorn kör ju trots allt inte grafiktunga grejer hela tiden. Tycker det är synd att ATIs hybrid crossfire där det diskreta grafikkortet tog över vid tyngre grafik bara kom till laptops, och om jag inte missminner mig helt så lade de ner det igen? Skulle verkligen uppskatta om datorn i windowsmiljö kunde göra på en energieffektiv igp och vid spel använda de riktiga grejorna

Word.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

och min amp som är på 30w.... litet spännande att se vad det blir om dom tillverkar det.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Håller med...grafikkortstillverkarna ligger verkligen efter i dessa "gröna tider". Det borde väl inte vara så jävla svårt att i 2d-läge låta grafikkortet klockas ner riktigt jävla ordentligt...tycker att dagens kort inte lyckas så bra med det, speciellt inte ATI :/ Datorn kör ju trots allt inte grafiktunga grejer hela tiden. Tycker det är synd att ATIs hybrid crossfire där det diskreta grafikkortet tog över vid tyngre grafik bara kom till laptops, och om jag inte missminner mig helt så lade de ner det igen? Skulle verkligen uppskatta om datorn i windowsmiljö kunde göra på en energieffektiv igp och vid spel använda de riktiga grejorna

Microsoft.

Microsoft bestämde att i Windows 7 ska dom inte alls stödja en sådan funktion som ATI och Nvidia har skapat.

Varför? Inte en aning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Microsoft.

Microsoft bestämde att i Windows 7 ska dom inte alls stödja en sådan funktion som ATI och Nvidia har skapat.

Varför? Inte en aning.

Var det inte snack om nån ny standard för just sådana energisparfunktioner i w7?
Dvs ATI & nvidia tvingas utvekla en ny gemensam standard.
Minns fan inte var jag läste de dock. Var säkert bara skitsnack...

Permalänk
Medlem

Jag förstår faktiskt inte heller varför det skulle vara svårare att sätta ihop ett 4890 X2 jämfört mot ett 4870 X2. Utvecklar inte 4870 X2 mer värme per GPU?

Om inte, vad är det då som är bättre med 4890 jämfört mot 4870?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crym
Vilket monster! I dessa gröna tider borde större vikt läggas på mindre energislukande produkter. De borde kanske införas någon form av effektivitetsklassning på datorprodukter likt vitvaror och annan hemelektronik. Ett litet undantaget här är väl nätaggregaten, där de effektivaste får 80+ märkning. Skulle vara intressant att se en jämförelse, i exempelvis prisjakt, med 3dmark poäng per watt.

Faktum är att energiförbrukning med största sannolikhet kommer att fortsätta öka, snarare än minska, i framtiden. Man borde satsa på att effektivisera tillverkningen av elektricitet så att den blir renare, framförallt.

Energieffektivitetsjämförelser finns det hursomhelst gott om, i diverse recensioner.

Rent ekologiskt så finns betydligt mer aktuella frågor så som skogsskövling, fragmentering av biosfärer, en ökning av antalet kemikalier vars blandade effekt oftast är väldigt dåligt känd och allmänt expansion av mänsklig verksamhet. Det är det som står för den överväldigande majoriteten av mänsklig inverkan på ekologin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Håller med...grafikkortstillverkarna ligger verkligen efter i dessa "gröna tider". Det borde väl inte vara så jävla svårt att i 2d-läge låta grafikkortet klockas ner riktigt jävla ordentligt...tycker att dagens kort inte lyckas så bra med det, speciellt inte ATI :/ Datorn kör ju trots allt inte grafiktunga grejer hela tiden. Tycker det är synd att ATIs hybrid crossfire där det diskreta grafikkortet tog över vid tyngre grafik bara kom till laptops, och om jag inte missminner mig helt så lade de ner det igen? Skulle verkligen uppskatta om datorn i windowsmiljö kunde göra på en energieffektiv igp och vid spel använda de riktiga grejorna

Håller med om detta. Fler borde kombinera fläktkylning med heatpipes a la Asus 4850 Matrox, som tydligen går på tystgång vid vanlig desktopanvändning. Och därtill även ändra klockfrekvenserna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag förstår faktiskt inte heller varför det skulle vara svårare att sätta ihop ett 4890 X2 jämfört mot ett 4870 X2. Utvecklar inte 4870 X2 mer värme per GPU?

Om inte, vad är det då som är bättre med 4890 jämfört mot 4870?

Förstår inte detta heller, enligt AnandTech drar 4870 och 4890 i princip lika mycket under load, så borde inte vara några problem...

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Förstår inte detta heller, enligt AnandTech drar 4870 och 4890 i princip lika mycket under load, så borde inte vara några problem...

Skumt, vad jag sett så tar 4890 30w mer i load. I idle är dock 4890 snålare med strömmen. Men 4890 och 4790 är ju som sagt inte pin kompatibla så de måste göra vissa förändringar i tekniken som sammanbinder GPU'erna

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

aja e man på toppen ett tag till då