Nya Athlon-modeller avslöjade

Permalänk
Melding Plague

Nya Athlon-modeller avslöjade

AMD kommer snart att lansera flera nya processorer i sin Athlon-familj med tre och fyra kärnor. Till större delen rör det sig om strömsnåla modeller.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Nice! (:

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas på lite htpc godis.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt med 45 W på 4 kärnor, sjuk prestanda/watt

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem

Super nice.....

Blir Athlon II X4 600e eller 605e modellen i nästa uppgradering...

Permalänk
Medlem

Hmm..Ställer mig som vanligt skeptisk till skribenten om att 620 och 630 kommer ha en TDP på 95W när alla andra hårdvarusajter beskriver dessa modeller till att ha en TDP på 65W.

Visa signatur

Compaq 286@16MHz

Permalänk

Jag ångrar nästan att jag sålde av min AM2-rigg skulle kommit riktigt billigt undan med detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thpagu
Hmm..Ställer mig som vanligt skeptisk till skribenten om att 620 och 630 kommer ha en TDP på 95W när alla andra hårdvarusajter beskriver dessa modeller till att ha en TDP på 65W.

Det vore iaf konstigt om inga av modellerna hade 65w

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggyoc
Det vore iaf konstigt om inga av modellerna hade 65w

Dessa modeller skall ha 65W och ingenting annat.
Det var likadant med Phenom II X4 965 som Björn skrev att den skulle ha 140W TDP.
Att det skall vara så svårt att ta reda på rätt fakta.

Visa signatur

Compaq 286@16MHz

Permalänk
Inaktiv

605e var bra

Permalänk
Medlem

Hur är det nu?

AM3 cpuer fungerar på Vissa am2+kort med bios uppdaterat. Men finns det några am2 (De vanliga ej +) kort med den uppdateringen? Skulle ju varit bra för mig

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vad jag ångrar att jag köpte intel! 775 är ju helt dött nu, hade jag gått på am2+ istället hade man ju varit glad nu.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Vilken sockel är det vi snackar om? Såg inte att det framgick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Vad jag ångrar att jag köpte intel! 775 är ju helt dött nu, hade jag gått på am2+ istället hade man ju varit glad nu.

Övergången kostar inte så mycket som AMD till Intel

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Övergången kostar inte så mycket som AMD till Intel

Känns rätt bortkastat att satsa på nytt moderkort och processor när man har rätt fräscht moderkort och någorlunda processor. Även om en billig quadcore från amd hade varit fint. Får bli något framtida htpc-projekt när man tröttnat på spelandet.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Hur är det nu?

AM3 cpuer fungerar på Vissa am2+kort med bios uppdaterat. Men finns det några am2 (De vanliga ej +) kort med den uppdateringen? Skulle ju varit bra för mig

Kolla på moderkortens hemsidor, det är ju helt olika beroende på tillverkare/modell. Mitt AM2+ kort stödjer t.ex. inte phenom II (inte ens 920/940) men det finns de som gör det.

Coolt med 45W på fyrkärniga, men skulle hellre vilja se kraftfullare dual-cores. Dvs phenom II x2 i 2000krs-klassen, det skulle vara prestanda det...

Permalänk

Var nånstans hamnar en 4850e eller 5050e prestandamässigt jämfört med den här listan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt med ett nytt stort test AMD vs Intel snart.
Hur är det, har AMD kommit ikapp sen Intel lanserade sin första Core 2 serie ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Hur är det nu?

AM3 cpuer fungerar på Vissa am2+kort med bios uppdaterat. Men finns det några am2 (De vanliga ej +) kort med den uppdateringen? Skulle ju varit bra för mig

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over...
gör det. Vet ej om det säljs fortfarande dock.

Jag har ett, och tänkte nog skaffa en phenom 2 x3 710 eller så till det. Eller kanske en phenom 2 X2, även om kortet ej testats med Callisto..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Hur är det nu?

AM3 cpuer fungerar på Vissa am2+kort med bios uppdaterat. Men finns det några am2 (De vanliga ej +) kort med den uppdateringen? Skulle ju varit bra för mig

Rent fysiskt passar en AM3-processor i ett AM2+mobo, men huruvida moderkortet har stöd för AM3-prollen är en BIOS-fråga.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Var nånstans hamnar en 4850e eller 5050e prestandamässigt jämfört med den här listan?

Undrar samma jag med, om det skulle vara värt att smälla i en X4 605e mot min X2 4850e.

Burken jag har nu brukar u få gå dygnet runt så en strömsnål e ju att föredra, sen brukar jag köra en del bildredigering med RAW filer så.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

Athlon II X2 240e VS E8400, undrar hur stor prestandaskillnaden är.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Undrar samma jag med, om det skulle vara värt att smälla i en X4 605e mot min X2 4850e.

Burken jag har nu brukar u få gå dygnet runt så en strömsnål e ju att föredra, sen brukar jag köra en del bildredigering med RAW filer så.

Använder du program som utnyttjar 4 kärnor så lönar det sig att uppgradera, annars är det nog ingen större skillnad.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit