Nästa version av PCI-express kommer först 2010

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagicFingers
Jag har en sån där tråkig SP-DIF där seieportarna skall va, va é det för skit :;) (Sata(n)Pissig - DIF-are )

Nu var du jättelustig

Jaa, som vissa skrev bort med sketna PCI och fixa till kylningen på Gkorten, de måste bli svalare! samt klocka ner sig bättre automatiskt när 3D (spel iaf) inte används..

Permalänk

Ja och en annan sak de kan fixa är snyggare chassin!

Eller ja... GPU kanske vi kan överlåta åt grafikkortstillverkarna.
Folk vill ha det som presterar värst men det ska alltid dra minst och kosta lite.
Enda verkliga lösningen är att köpa äldre kort. Mellansegment eller liknande.
De brukar vara förra generationens topkort fast med mindre tillverkningsteknik och därmed svalare.
För ett svalt kort kommer företagen alltid att klocka upp och sälja som högprestanda.

Att vänta på en ny standard kan vara smart, det är dock dumt att vänta på flera nya standarder. Tiden det tar innan alla finns på samma moderkort till ett pris som är överkomligt kommer vara otroligt lång.

Jag antar det blir Nvidias 5000 streamprocessors grafikkort i SLI som kommer behöva snabbare PCI-express än vad vi har idag.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

ska man väl förändra något så har ATX känts gammalt länge borde ersätas med staplingsbara moduler men det är kanske lite för off topik

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

PCI bussen kan ju inte försvinna innan de fixar en pci-e buss som fixar ljudkort. Finns ju de som inte nöjer sig med inbyggda ljudkortet.

Men känns lite löjligt med ny pci-e buss då det finns andra saker man vill ha snabbare på moderkortet.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrwhite
Är det inte dags att dom tar en titt på designen och främst på kylningen då dagens grafikkort är rätt varma av sig.

Tex borde det till en ny standard var gäller kylning.

Sen fattar jag inte hur det kan vara ok att en gpu får bli runt 90grader och fungera ok när en cpu ska ligga betydligt lägre?

/mrwhite

Räknar GPU:n fel får du en artefakt på skärmen som försvinner på en sextiondels sekund, räknar CPU:n fel får du i värsta fall en på disken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansk1
PCI bussen kan ju inte försvinna innan de fixar en pci-e buss som fixar ljudkort. Finns ju de som inte nöjer sig med inbyggda ljudkortet.

Men känns lite löjligt med ny pci-e buss då det finns andra saker man vill ha snabbare på moderkortet.

..va? Det finns ju massor med pci-e-ljudkort. Att man sen inte har någon större anledning att köpa dem när man har digitala utgångar på moderkortet är en annan sak.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bärplockaren
Soft att de går framåt ändå men som mrwhite nämnde, vore de inte bättre och satsa mer på kylnings fronten.

Så ni menar att alla borde sluta med det de håller på med och bara fokusera på kylningen?

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Moderator
Testpilot

Dagens icke-nyhet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det går framit i alla fall

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Räknar GPU:n fel får du en artefakt på skärmen som försvinner på en sextiondels sekund, räknar CPU:n fel får du i värsta fall en på disken...va? Det finns ju massor med pci-e-ljudkort. Att man sen inte har någon större anledning att köpa dem när man har digitala utgångar på moderkortet är en annan sak.

Några tips på ett ljudkort som fungerar bra i pci-e bussen som inte har högre "latency" änn gamla hederliga pci bussen?

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk

Kolla här:

http://www.nordichardware.se/nyhet,15998.html

De vore något att ha. Och kolla vad dom kan göra med SATA 2:

http://www.nordichardware.se/nyhet,16200.html

Härligt med ny teknik väntar bra på att köpa de :-), och ihop med windows 7 och ssd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
va? Det finns ju massor med pci-e-ljudkort. Att man sen inte har någon större anledning att köpa dem när man har digitala utgångar på moderkortet är en annan sak.

Jag tror nog dansken menade att det borde komma en PCI-express x16 buss för ljudkort (inte x1 som redan finns). Det kan även vara så att det inte finns en ljudkortsstandard som klarar av så snabb överförningshastighet som PCI-E 3.0, men vi får väll hoppas det kommer snart (för producenter exempelvis).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
Jag väntar bara på att få se PCI brinna. Den standarden kommer ju fan från i början av 90-talet...

Ta bort PCI och IDE från alla moderkort någon gång.
Jag vill inte se skiten, och jag vill inte betala för den heller!

PCi är från 1993 och ersatte framförallt ISA från 1981. Sedan kan man ju kolla på VESA Local Buss för 486 datorer. Micro Channel Architecture är det många som haft med, det är en buss skapad av IBM..

Jag tillhör dom som fortfarande kör med disketter ibland, för felsökning eller för datorer utan USB.

Jag tillhör dom som fick sätta i ett extra raid kort bredvid mitt grafikkort, för att någon hade taget bort en IDE anslutning. Mitt grafikkort hade betydligt bättre temp innan det fick samsas med kontrollen. Sedan blir det inte mindre trångt med Ljudkort.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Rätt onödigt.. Programen skulle behövas optimeras mer och varmen borde minskas ur grafikkorten och även strömförbrukningen.. fasligt höga siffror om man tänker på det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Nja. Som jag ser det så kanske behovet av x4 minskar om man får upp hastigheten rent generellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Räknar GPU:n fel får du en artefakt på skärmen som försvinner på en sextiondels sekund, räknar CPU:n fel får du i värsta fall en på disken

Nja, det beror på var felet uppstår. Förr var det nog så, och än är väl det mindre risk att systemet ska dyka för att GPUn räknar fel än CPUn, men ett GPU fel kan mycket väl sänka ett system, hänga program och annat. Sen med GPGPU så blir förstås GPUn lika känslig som CPUn.

Men anledningen till att GPUer klarar högre temperaturer är helt enkelt att dom är designade för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
Jag tror nog dansken menade att det borde komma en PCI-express x16 buss för ljudkort (inte x1 som redan finns).

Det behövs ingen särskild buss för ljudkort. PCI-e är en generell buss och det finns inget som hindrar någon att göra ett x16 ljudkort. Den stora frågan är snarare varför man skulle göra det, för jag har svårt att se varför ett ljudkort skulle behöva mer bandbredd än x1 har att bjuda.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha 64-kanalers simultan inspelning med 192kHz-ljud i surround kanske? Inte för att jag förstår var all data ska hinna lagras, men ändå.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

64 kanaler i 192KHz och 32bits per sample blir 47MB/s. En mumsbit även för gamla hederliga PCI porten (133MB/s).