Permalänk
Medlem

ESD-armband, hur gör jag?

Nu har jag fått hem min Noctua NH-U12P SE1366 som jag ska installera på min i7 920 i helgen. Med den har jag köpt ett ESD-armband. Detta blir min oskuldsinstallation i en dator så jag har läst på en del om hur armbandet bör användas. Men det verkar finnas massor av åsikter där många låter kloka och andra är självklart dumma.

En arbetskamrat som är utbildad eltekniker har sagt att när använder armbandet så fäster han det i det jordade bläcket i ett vägguttag och har datorn urkopplad. Låter detta vettigt eller bör datorn också vara ikopplad, fast så klart avstängd på nätagget?

Hur funkar detta om jag vill använda en skarvdosa, eller ett s.k grenuttag att fästa armbandet i? Ska dosan då vara påslagen?

Permalänk
Medlem

Din utbildade kompis kanske inte skulle sovigt så mycket på lektionerna
Det är potential skillnaderna du vill jämna ut, och om datorn inte är kopplad mot jord hjälper det inte om du är det.

Koppla armbandet i ditt chassi, eller, om du envisas med att jorda dig, jorda då datorn också.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem

Din utbildade kamrat måste varit borta då de lärde ut om potentialskillnad vilket är vad ESD-bandet ska skydda mot. Det viktiga är att du och de komponenter du hanterar ska hålla samma elektriska nivå. Vilket inte blir fallet om du är kopplad till jord och chassit fritt i luften. Sök runt i forumet så hittar du flera stooora trådar där det diskuteras i det oändliga. Men med tanke på att du bara ska installera en kylare är ESD-skydd i princip onödigt då du inte kommer att röra vid något känsligt. Då är det viktigare hur du lägger på ny kylpasta vilket vi har en bra tråd om här.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Nej, nej, nej och åter nej. Syftet med ett ESD armband är att få samma potential som chassit inte att jorda dig. Utöver att det är tvivelaktigt säkert att jorda sig i vägguttaget så är det ju absolut ingenting som säger chassit har en noll-potential när den är urkopplad.

Du skall koppla ESD armbandet i en metallbit i chassit och ingen annanstans.

Däremot så är jag lite tveksam på huruvida man bör ha nätsladden ikopplad till datorn (och nätagget avstängt så klart) eller sladden uttdragen. Jag brukar koppla ur sladden för säkerhets skull, det känns lite småfarligt annars.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Däremot så är jag lite tveksam på huruvida man bör ha nätsladden ikopplad till datorn (och nätagget avstängt så klart) eller sladden uttdragen. Jag brukar koppla ur sladden.

när jag skulle sätta in nya minnen (de i sign) så stod det på pappret i förpackningen att sladden skulle sitta i och nätaggregatet skulle vara avstängt.

Permalänk
Medlem

"Jorda du så slipper prästen"

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel brukar det väl vara så att ifall man har kopplat datorn till ett jordat uttag kan man låta nätsladden sitta kvar. Har man däremot ett ojordat uttag bör man dra ut sladden.

Permalänk
Medlem

Jag körde ett tag själv på de som din kompis hade beskrivit.. jag va jordad via ett vägguttag..

Men nu på senare tid har jag fixat jordade förlängnings kablar så datorn är alltså ansluten till ett jordat uttag..

Då jag pillar med datorn.. så bryter jag strömmen på strömbrytaren på nätagget.. låter kablen sitta i, och fäster mitt ESD armband på en av kanterna på chassit.. är detta rätt eller fel?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Se jag har läst några stora trådar om det här förut men lika som det redan blivit i den här tråden finns det många olika förslag och diskussioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Jag körde ett tag själv på de som din kompis hade beskrivit.. jag va jordad via ett vägguttag..

Men nu på senare tid har jag fixat jordade förlängnings kablar så datorn är alltså ansluten till ett jordat uttag..

Då jag pillar med datorn.. så bryter jag strömmen på strömbrytaren på nätagget.. låter kablen sitta i, och fäster mitt ESD armband på en av kanterna på chassit.. är detta rätt eller fel?

Gärna svar på den här tack, då detta är vad jag har tänkt göra.

Permalänk

ojojoj, mig vill ni inte höra om...

Jag använder aldrig ESD-armband, tar inte på nåt element eller avjordar mig på nåt annat sätt. Jag dammsuger datorn medan den står på och drar ur och sätter i strömkabeln till fläktar och hårddiskar gör jag också ibland när datorn är på.
Men jag drar åtminstone ut sladden innan jag byter nån annan komponent, annars kommer jag inte åt

Hittills har inget i de datorer jag byggt skadats!

Är det skillz eller är det ren jävla bonnatur? (ursäkta språket)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan9360
ojojoj, mig vill ni inte höra om...

Jag använder aldrig ESD-armband, tar inte på nåt element eller avjordar mig på nåt annat sätt. Jag dammsuger datorn medan den står på och drar ur och sätter i strömkabeln till fläktar och hårddiskar gör jag också ibland när datorn är på.
Men jag drar åtminstone ut sladden innan jag byter nån annan komponent, annars kommer jag inte åt

Hittills har inget i de datorer jag byggt skadats!

Är det skillz eller är det ren jävla bonnatur? (ursäkta språket)

Hur vet du att de inte är skadat? ESD skada syns inte på kort tid.. men datorn kan sluta fungera på långsiktig tid!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Hur vet du att de inte är skadat? ESD skada syns inte på kort tid.. men datorn kan sluta fungera på långsiktig tid!

PERFEKT! Om min dåliga dator går sönder om ett år eller så, får jag ju en bra anledning till att köpa en ny!

Okej, men hur lång tid i snitt tar det innan man märker av ESD skador?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan9360
Okej, men hur lång tid i snitt tar det innan man märker av ESD skador?

omedelbart till en lång avlägsen framtid.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan9360
Okej, men hur lång tid i snitt tar det innan man märker av ESD skador?

Exempel, i mitten av 80-talet när vi pysslade med AMPS bassstationer (CMS88) fick vi väldigt många returer där en speciell MDIO-krets torskade antingen direkt upp till över ett år efter leverans. Det spårades tillbaks till ett monteringsbord som saknade ESD-skydd. Tillverkaren av kretsarna (som vi först dissade) kunde visa upp svepelektronbilder på ESD-skadat substrat.

För oss utan ett ESD-säkrat hem - räcker det med bomullskläder (och helst barfota) och att man först utjämnar potentialen genom att vidröra chassit innan man börjar peta på prylarna. Nätsladd ur vid meckning, alltid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Exempel, i mitten av 80-talet när vi pysslade med AMPS bassstationer (CMS88) fick vi väldigt många returer där en speciell MDIO-krets torskade antingen direkt upp till över ett år efter leverans. Det spårades tillbaks till ett monteringsbord som saknade ESD-skydd. Tillverkaren av kretsarna (som vi först dissade) kunde visa upp svepelektronbilder på ESD-skadat substrat.

För oss utan ett ESD-säkrat hem - räcker det med bomullskläder (och helst barfota) och att man först utjämnar potentialen genom att vidröra chassit innan man börjar peta på prylarna. Nätsladd ur vid meckning, alltid.

Antar att man inte ska göra som jag gjorde då?

"Då jag pillar med datorn.. så bryter jag strömmen på strömbrytaren på nätagget.. låter kablen sitta i, och fäster mitt ESD armband på en av kanterna på chassit.. är detta rätt eller fel?"

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Antar att man inte ska göra som jag gjorde då?

"Då jag pillar med datorn.. så bryter jag strömmen på strömbrytaren på nätagget.. låter kablen sitta i, och fäster mitt ESD armband på en av kanterna på chassit.. är detta rätt eller fel?"

Du gör så rätt det bara går att göra hemmavid.

Ha dock i åtanke att med nätkabeln ansluten har du en jordpotential i chassit som inte är densamma som där du sitter pga sunkiga svenska el-systemet som har gemensam retur och nolla och inte som andra länder där man skiljer på jord och retur. Har du t.ex. en TV-apparat inkopplad till datorn via en VGA-kabel eller nåt kan du ha otur och få jordströmmar om de är anslutna till olika faser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan9360
PERFEKT! Om min dåliga dator går sönder om ett år eller så, får jag ju en bra anledning till att köpa en ny!

Okej, men hur lång tid i snitt tar det innan man märker av ESD skador?

Jag använder inte heller ESD-skydd (har fått för mig att jag är för pro) men tafsar regelbundet på metalldelar i chassit för att inte bygga upp laddningar och sånt. Dock tror jag att jag pajjade mitt grafikkort med ESD. Tog kanske ett par veckor innan problemen uppstod (blev värre och värre med tiden).
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Var först som i mitt första inlägg, sen förvärrades problemen.
Kan självklart vara något annat, men misstänker ESD. Hursomhelst borde man använda ESD-skydd om man inte vill pajja ett graffe man köpte för 2400 spänn på studiebidrag (nästan 2,5 månaders inkomst)

OnT: Fäst ena sidan av kabeln på en metalldel i chassit, sätt armbandet mot din hur på handleden. Så enkelt är det.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Okej, jag ska fästa armbandet på en metalldel i chassit. Men ska strömkabeln till nätagget vara ikopplad? Går i så fall ett grenuttag att använda? Och jag antar att om man ska göra detta så ska strömmen på nätagget vara av?

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Giriath
Men ska strömkabeln till nätagget vara ikopplad?

Vill du undvika alla eventuella jordströmmar ska nätkabeln vara helt bortkopplad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Vill du undvika alla eventuella jordströmmar ska nätkabeln vara helt bortkopplad.

Okej, då kör jag på att ha mig själv kopplad till en metalldel i chassit och utan nätkabel ikopplad. Tror jag inte behöver ta ut moderkortet eftersom hålet bakom moderkortsplåten är rätt stort. Och som jag uppfattat det är det specifikt för att kunna installera fästningsanordningen på en processorkylare.

Permalänk
Avstängd

eller så gör du som jag altid gjort är utan jag har byggt datorer i 10 år och kört utan, och allt fungerar ,har aldrig pajat någonting pga Statiskt elec.. då slipper man sitta i timmar o fundera på va ett irirerande antistat armand kan göra. jag skulle bara störa mig på det och gå iväg o glömma skiten på slutar med att det lossnar och smakar in i datorn. O pajjar nått annat i den.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Armbandet till chassit för att få samma potential och sladden i men nätagget av för att jorda bort statisk elektrisitet.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Jag byggde nyss min dator och fäste ESD armbandet till chassit, ingen sladd kopplad. Detta är vad jag har fått för mig i alla fall...Det där med sladden i och nätagg av blir ju svårt om man måste sätta in nätagget sist.

Men toucha något jordad först, typ element OM den nu är jordad alltså.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde66
Armbandet till chassit för att få samma potential och sladden i men nätagget av för att jorda bort statisk elektrisitet.

Problemet med den svenska jorden är att det inte är någon jord utan en retur och pga av ojämn last på 3-fasmatningen (man kan aldrig lasta alla tre faserna lika i ett hem) finns det alltid krypströmmar relativt den riktiga jorden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Problemet med den svenska jorden är att det inte är någon jord utan en retur och pga av ojämn last på 3-fasmatningen (man kan aldrig lasta alla tre faserna lika i ett hem) finns det alltid krypströmmar relativt den riktiga jorden.

Kallas 4-ledare system & man tillverkar nollan utav jorden i proppskåpet därav att det finns en "nollskruv" som man skruvar ut (för att separera nollan från jorden) när man felsöker "jordfel"... men likaväl är jorden lika mycket jord som i ett 5-ledaresystem.

Edit: Feltolkning.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Du gör så rätt det bara går att göra hemmavid.

Ha dock i åtanke att med nätkabeln ansluten har du en jordpotential i chassit som inte är densamma som där du sitter pga sunkiga svenska el-systemet som har gemensam retur och nolla och inte som andra länder där man skiljer på jord och retur. Har du t.ex. en TV-apparat inkopplad till datorn via en VGA-kabel eller nåt kan du ha otur och få jordströmmar om de är anslutna till olika faser.

Jag har ingen TV aparat ansluten till datorn.. jag drog ut alla kablar förutom just strömkablen till nätagget.. bröt som sagt bara strömbrytaren på nätagget.. då borde de funka bra eller?

EDIT: 1 fråga till.. Om man lägger datorn i sängen och har strömkablen i och esd armbandet på handled och chassi.. kan de ändå bli esd skador från sängen? har haft burken på skrivbordet tidigare då jag inte vågat lägga den i sängen.. men de är kanske ingen fara?

Blir lite enklare att komma åt då den är i sängen tror jag!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Men med tanke på att du bara ska installera en kylare är ESD-skydd i princip onödigt då du inte kommer att röra vid något känsligt. Då är det viktigare hur du lägger på ny kylpasta ...

Sedan när är CPUn okänslig för ESD?

ESD-känsligaste delarna på en dator är:
CPU, GPU, NB, SB och RAM.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Problemet med den svenska jorden ...

Detta är inget specifikt svenskt problem. Fyrledarsystem är en standard som används på många ställen runt om i världen.
Man försöker i alla fall vid nyinstallationer att använda femledarsystem ut till gruppcentralen.

Min standardlösning på ESD-problemet är att hålla med ena handen i chassit samtidigt som jag använder andra handen för arbetet.
Vid större arbeten och/eller om jag behöver använda bägge händerna använder jag armband (anslutet till chassit).
Elkabeln skall vara urdragen, helst en stund innan arbetet påbörjas så att alla kondensatorer urladdats. Jag vill garanterat inte ha någon inkommande el den vägen.

/Olle

Permalänk
Medlem

Alltså det här med att jämna ut potentialer har ju gått till lätt överdrift tror jag.
ESD orsakas av rätt många volt, inte bara de där futtiga volten som potentialskillnaden mellan Jord och Nolla, eller Chassit och Jorden innebär.
Jag tror att det spelar ytterst liten roll om man jordar sig i chassit eller i jorden i uttaget.
Det viktiga är att få bort den statiska spänningen som kan bli flera hundra volt, och det gör man med vilket av alternativen som.

Om man skulle gå på linjen med chassit, borde jag då inte först fästa armbandet i mitt nya grafikkort innan jag plockar upp det ur kartongen för att se till att jag och grafikkortet har samma potential, om man ska hårddra det?

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Det räcker med 3 Volt för att sabba moderna kretsar. Men är man bara elit nog så klara man sig utan armband... [/B]

Och en människa kan laddas uppemot 10 000- 15 000 V och folk som säger att det inte är man själv man ska jorda ska hålla tyst :P,

Man ska koppla in sig i något som är i sin tur jordat, tex element eller jordbläcket i uttag