Ny Aspire One från Acer

Permalänk
Melding Plague

Ny Aspire One från Acer

Acer ligger inte på latsidan i sommarvärmen. Sist ut från företaget är en ny version av netbooken Aspire One D250.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite uttjatat?
Kanske lite nytt snart. Väntar fortfarande på en Netbook som kan köra photoshop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Börjar bli lite uttjatat?
Kanske lite nytt snart. Väntar fortfarande på en Netbook som kan köra photoshop.

Jag har Photoshop CS4 på min Packard Bell Dot... dock kanske inte alltid så snabbt, men det går (jag har dock inte använt alla funktioner, så jag kan inte uttala mig om huruvida allt funkar eller inte).

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Börjar bli lite uttjatat?
Kanske lite nytt snart. Väntar fortfarande på en Netbook som kan köra photoshop.

Det är i alla fall bra att upplösningarna börjar bli lite mer "normala".

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Jag har Photoshop CS4 på min Packard Bell Dot... dock kanske inte alltid så snabbt, men det går (jag har dock inte använt alla funktioner, så jag kan inte uttala mig om huruvida allt funkar eller inte).

Och fungerar det på en Dot fungerar det på en Aone 150 eftersom dom är identiska.

Permalänk

"...Ligger inte på latsidan..."

Yay, större skärm, samma skitprestanda.
Jo jag vet varför men kan det inte hända något lite mer revolutionerande på netbooksidan snart?

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Rosa? Euuw! Kommer väl i andra färger också? Och dualcore?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Rosa? Euuw! Kommer väl i andra färger också? Och dualcore?

Men dualcore drar väl dubbelt så mycket ström? Inte så kul för batteriet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Men dualcore drar väl dubbelt så mycket ström? Inte så kul för batteriet

En dualcore drar väl nog inte dubbelt så mycket ström utan kanske bara lite mer?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Rosa? Euuw! Kommer väl i andra färger också? Och dualcore?

Håller med. Datorn passar en tjej i skolflickeuniform. Nej svart ska den vara. Och dualcore vore fint. Men inte fan drar den dubbelt bara för det. De kommer ju tillverkas i 32nm om jag inte minns helt fel. Är ju nordbryggan som är boven i batteriåtgångshärvan. Med en bättre sådan lär vi få se batteritider på minst 10 timmar med 6-cells batterier. Hoppas det iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Men dualcore drar väl dubbelt så mycket ström? Inte så kul för batteriet

Single core drar 4 Watt, Dual Core drar 8 watt, totalt drar dagens netbook ca 30 Watt så 4 Watt mer eller mindre spelar inte så stor roll
Kan man titta på 1080p (hjälper inte alltid med NVIDIA ION eller intel GMA 500) är 4 Watt extra värt det IMO.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Single core drar 4 Watt, Dual Core drar 8 watt, totalt drar dagens netbook ca 30 Watt så 4 Watt mer eller mindre spelar inte så stor roll
Kan man titta på 1080p (hjälper inte alltid med NVIDIA ION eller intel GMA 500) är 4 Watt extra värt det IMO.

Dessutom belastas ju inte processorn max hela tiden, den totala energiförbrukningsökningen blir dessutom ännu mindre...

Men är det bara jag som blir lite arg på att Atom har stått still? Lanserades den inte vid 1.6GHz? Jag är övertygad om att dom hade kunnat använda 2GHz Atoms med samma energiförbrukning om dom hade velat, men det vill dom inte, det gör mig lite arg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Dessutom belastas ju inte processorn max hela tiden, den totala energiförbrukningsökningen blir dessutom ännu mindre...

Men är det bara jag som blir lite arg på att Atom har stått still? Lanserades den inte vid 1.6GHz? Jag är övertygad om att dom hade kunnat använda 2GHz Atoms med samma energiförbrukning om dom hade velat, men det vill dom inte, det gör mig lite arg.

De har ingen anledning att lansera en ny snabbare då det inte finns någon konkurrens från tex AMD eller VIA. Kommer de med en Atom-killer ska du se att det kommer en ersättare som heter duga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Dessutom belastas ju inte processorn max hela tiden, den totala energiförbrukningsökningen blir dessutom ännu mindre...

Men är det bara jag som blir lite arg på att Atom har stått still? Lanserades den inte vid 1.6GHz? Jag är övertygad om att dom hade kunnat använda 2GHz Atoms med samma energiförbrukning om dom hade velat, men det vill dom inte, det gör mig lite arg.

Du blir lätt arg
Vill du ha en Netbook eller?
Jag föredrar Stationär <3 hellre en bra Smartphone än Netbook enligt mig...Netbook kan man inte ha med sig överallt på samma sätt som en Smartphone...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
De har ingen anledning att lansera en ny snabbare då det inte finns någon konkurrens från tex AMD eller VIA. Kommer de med en Atom-killer ska du se att det kommer en ersättare som heter duga.

Om VIA får ut sin tvåkärniga Nano innan helvetet fryser till is blir det förhoppningsvis lite fart..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Om VIA får ut sin tvåkärniga Nano innan helvetet fryser till is blir det förhoppningsvis lite fart..

Jo man får väll hoppas på det. De får dock ta o öka tempot lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som vanligt så väntar jag på en riktigt användbar Netbook med Dual core och Nvidia Ion och inbyggt 3G modem! Men denna har iaf bättre upplösning..

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Rosa? Euuw! Kommer väl i andra färger också? Och dualcore?

den kommer i rosa, vit, blå, röd och svart.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
De har ingen anledning att lansera en ny snabbare då det inte finns någon konkurrens från tex AMD eller VIA. Kommer de med en Atom-killer ska du se att det kommer en ersättare som heter duga.

Jag vet, och dessutom vill dom inte lansera snabbare för då kannabaliserar den ännu mer på deras vanliga budgetprocessorer osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Du blir lätt arg
Vill du ha en Netbook eller?
Jag föredrar Stationär <3 hellre en bra Smartphone än Netbook enligt mig...Netbook kan man inte ha med sig överallt på samma sätt som en Smartphone...

Anledningen till att jag blir arg är för att det är ett exempel på när marknadsekonomin har fallerat enligt mig.
Poängen med marknadsekonomi är att folkets behov och efterfrågan ska bli tillfredställt på ett effektivt och bra sätt.
Att tillgång och efterfrågan ska styra osv.
Men här finns det en efterfrågan och det finns en teoretisk tillgång, men den hålls tillbaka på konstgjord väg.

Jag skulle vilja ha möjligheten att köpa en kraftfullare netbook, eller bygga ihop en helt passivt kyld lite kraftfullare nettop, osv osv osv.
Men det att jag inte kan göra det är inte det som gör mig "arg", utan det är som sagt att jag tycker det är ett exempel på hur utvecklingen hålls tillbaka eftersom det inte följer marknadsekonomins regler.

Permalänk

hehe, jag har en sånn dator, vit på utsidan och svart på insidan funkar finfint och dosbox har inte krånglat än iaf kmr nog använda den för plugget som börjar snart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag vet, och dessutom vill dom inte lansera snabbare för då kannabaliserar den ännu mer på deras vanliga budgetprocessorer osv.

Anledningen till att jag blir arg är för att det är ett exempel på när marknadsekonomin har fallerat enligt mig.
Poängen med marknadsekonomi är att folkets behov och efterfrågan ska bli tillfredställt på ett effektivt och bra sätt.
Att tillgång och efterfrågan ska styra osv.
Men här finns det en efterfrågan och det finns en teoretisk tillgång, men den hålls tillbaka på konstgjord väg.

Jag skulle vilja ha möjligheten att köpa en kraftfullare netbook, eller bygga ihop en helt passivt kyld lite kraftfullare nettop, osv osv osv.
Men det att jag inte kan göra det är inte det som gör mig "arg", utan det är som sagt att jag tycker det är ett exempel på hur utvecklingen hålls tillbaka eftersom det inte följer marknadsekonomins regler.

Kan inte annat än att hålla med. Det är därför marknadsekonomi knappast är någon ultimat lösning på allt även om den är bra på många punkter.

Är också "arg" för att jag inte kan ha mig en väldigt liten kraftfull sak, jag skulle verkligen se att jag personligen skulle ha väldigt stor nytta av en sådan apparat (åker runt mycket i jobbet och har stora behov av mobilitet).

Sen är jag allmänt grinig över att vikbara skärmar inte blivit kommersiella ännu så att vi kan se små datorer där man inte behöver tumma på skärmstorlekar så mycket.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Du blir lätt arg
Vill du ha en Netbook eller?
Jag föredrar Stationär <3 hellre en bra Smartphone än Netbook enligt mig...Netbook kan man inte ha med sig överallt på samma sätt som en Smartphone...

Men en smartphone har så lite lagrings utrymme,
Ännu mindre skärm,
Ännu värre knappar/tangentbord,
Lägga till program och codec för film och media är väll inte gratis eller lätt heller.

Permalänk
Avstängd

Same shit same slow ass cpu bigger screen...

Så trist att läsa om samma skit jämt varför kan dom inte klämma in nåt super i en sån burk för... atom 1.6 slöare cpu får man leta efter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GTX275
Same shit same slow ass cpu bigger screen...

Så trist att läsa om samma skit jämt varför kan dom inte klämma in nåt super i en sån burk för... atom 1.6 slöare cpu får man leta efter

Behöver ju inte vara Bäst prestanda heller, bara inte något man säkert kan hitta i ett soprum och något som är lite mer modernt när det kommer till beräkningar (1,6ghz är inte det, nej).

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk

Jag har funderat ett tag på att skaffa en netbook för att använda i plugget, då jag pluggar ett program där en del programmering ingår undrar jag förstås vilken sorts prestanda jag skulle behöva för att köra exempelvis JDeveloper eller Eclipse. Tror ni att en sån här skulle funka för ändamålet eller måste jag vänta ännu längre tills de ökar prestandan på netbooks?
Är inte alls lika sugen på att skaffa en tegelstenslaptop i och med att jag finner netbooks så oerhört mycket smidigare och mobila. Håller med er andra om att det är lite lamt att prestandan inte har ökat så värst mycket, tycker det är drygt. Om ni inte tror att Aspire One har prestandan som krävs, kanske någon som vet en annan netbook med högre prestanda för ändamålet?

Permalänk
Medlem

Det finns ju ultraportabla som är väldigt lätta och relativt kraftfulla, men så kostar dom också en del.