Permalänk
Medlem

Asus 1005HA vs 1101HA

Hej allihopa,

Då jag kan extremt lite om datorer skulle jag behöva lite tips:

Jag planerar att inom väldigt kort köpa en netbook. Hade efter massa efterforskningar mer eller mindre bestämt mig för en Asus 1005HA-M, men tvekade lite om det vore värt att lägga 500 kr mer på en H-modell. Nu när jag i princip var på väg att beställa ser jag att de nu har börjat sälja 1101HA (http://www.dustinhome.se/pd_5010315662.aspx?), med lite större skärm etc, för runt 4500. Som sagt kan jag inte mycket om datorer och förstår inte riktigt de mer tekniska specifikationerna, är det t ex stor skillnad på en Z520 processor och en N270? Tycker ni som vet mer än jag att det är värt att lägga ner 1000 kr mer på en 1101HA, eller är det inte så mycket som skiljer?

Jag ska mest ha den till att surfa på internet, skriva och se på film (både fil och stream), inga avancerade spel eller så.

Tack på förhand!

Linda

Permalänk
Avstängd

jag tycker att 1005HA-M modellen är prisvärd, om du inte behöver blou tooth eller bättre webcam så tycker jag att du ska köpa en sådan för det är lite dumt att betala mycket för en dyr netbook när man inte använder de. Annars kan du ta Asus 1101HA om du verkligen vill ha lite bättre men jag tycker det är inte värt att lägga 1000kr på det .Och det är ingen stor skillnad mellan dessa datorer. Själv är jag super nöjd med Asus 1005HA-M datorn.

Permalänk
Medlem

Tja, båda är atom-processorer. Tänk på att en netbook är mycket klenare än en vanlig dator/laptop, så att du inte blir besviken. Försök om möjligt att prova en netbook innan du köper.

Här är benchvärden från PassMark:

Processor: Poäng:
Intel Atom N270 @ 1.60GHz 306
Intel Atom Z520 @ 1.33GHz 251

Enligt just den här jämförelsen är N270 något bättre (~20%), men det ska sägas att Atom-processorer inte är speciellt kraftfulla överhuvudtaget. Jag skulle nog inte låta processorn avgöra i det här fallet, datorn kommer kännas ganska seg i vilket fall.

Den dyrare datorn har enligt prisjakt.nu även inbyggd bluetooth, högre upplösning och bättre kamera, förutom den något bättre processorn.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

men enligt prisjakt så har en 1101ha z520... alltså versjonen som kostar 1000kr mer har den sämre versjonen??

Permalänk
Medlem

Japp, men har större skärm och betydligt högre upplösning.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gacmyver
men enligt prisjakt så har en 1101ha z520... alltså versjonen som kostar 1000kr mer har den sämre versjonen??

aldeles rätt dom tar mer betalt för den är en nyare modell.. jag har faktist testat dom båda och z520 blir du besviken på...

Permalänk
Inaktiv

har testat dem båda och jag märker ingen större skillnad på processor hastigheten...älskar dock 1366x768 upplösningen.

Permalänk
Medlem

Tyvärr klarar GMA 500 inte av att lira StarCraft Drivrutinerna suger än så länge. Buhu. Förbannad.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Tyvärr klarar GMA 500 inte av att lira StarCraft Drivrutinerna suger än så länge. Buhu. Förbannad.

Jag spelar SC på min 1101ha läs i http://communities.intel.com/message/60959#60959 .

Visa signatur

Jaget

Permalänk
Medlem

nu kan jag inte uttrycka mig om 1101ha men min 1005ha är fantastisk.
på maximal prestanda får jag runt 5 timmar batteritid.
den presterar rätt bra för en sån här lite sak. jag trodde faktiskt att den skulle vara slöare. lirar MTA: san andreas, fear combat utan problem. bf2 är synd att det inte funkar men jag överlever
men en sak har jag märkt. att ljudet på 720p film inte hänger med när man kör extern skärm. på datorn flyter det fint... men det kanske bara är min som jävlas.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur