Fler Lynnfield från Intel

Permalänk
Medlem

Undra hur långt dom kommer clocka i bios.

Permalänk
Medlem

Jaha, så nu finns både i7 750 (den strömsnåla) och "vanliga" i5 750.?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jaha, så nu finns både i7 750 (den strömsnåla) och "vanliga" i5 750.?

Finns det någon defenition på skillnaderna mellan en i5 och i7 ?
Om man kollar i tabellen i artikeln så är det ju bara klockfrekvensen som skiljer.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Skillnaden om man har HT och Turbo. Förenklat, klart det lär finnas andra skillnader med....

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Skillnaden om man har HT och Turbo.

varken i5 750 eller i7 750s har HT. Turbo står det inget om där.

Edit:
http://www.sweclockers.com/nyhet/9699-lynnfield_spikad_for_la...

"Då Lynnfield har ett kraftfullare turboläge än Bloomfield (Core i7 920 m.fl.) har preliminära prestandatester visat på mycket god prestanda. Core i5 750 presterar ibland bättre än den betydligt dyrare Core i7 920, eftersom den automatiska överklockningen är aggressivare."

Så i5 750 verkar ha Turbo också..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Hmm, turboläge ?
Vad är det och hur mycket kan det tänkas förbättra processorerna ?

Eller har den gamla goda turboknappen som fanns på 486:a tiden återkommit ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Finns det någon defenition på skillnaderna mellan en i5 och i7 ?
Om man kollar i tabellen i artikeln så är det ju bara klockfrekvensen som skiljer.

Ja, och dessutom har i7 750 lägre klockfrekvens än i5 750..
Verkar väldigt mysko det där, jag misstänker felskrivning.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, turboläge ?
Vad är det och hur mycket kan det tänkas förbättra processorerna ?

Eller har den gamla goda turboknappen som fanns på 486:a tiden återkommit ?

Om en i7/i5 har turbo så betyder det att man kan välja turbo så blir processorn klockad till en viss klockfrekvens

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Ja, och dessutom har i7 750 lägre klockfrekvens än i5 750..
Verkar väldigt mysko det där, jag misstänker felskrivning.

Ja! Det var felskrivning ifrån swecl. Det ska va i5 750s och INTE i7 750s
Källa: http://img.publish.it168.com/2009/0810/images/1632181.jpg

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Är dual core processorerna "trasiga" quad cores?

Imponerande klockfrekvenser på dem hur som helst. Lär bli grymma gaming processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Om en i7/i5 har turbo så betyder det att man kan välja turbo så blir processorn klockad till en viss klockfrekvens

Någon slags enkel inbyggd överklockningsmöjlighet alltså ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Någon slags enkel inbyggd överklockningsmöjlighet alltså ?

Japp! Processorn överklockar sig själv om den känner sig sugen;)

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

FRÅGA: De Laptops som kommer ha Quad core; kommer de använda sig av någon form av strömsnål i5 eller Core 2 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Japp! Processorn överklockar sig själv om den känner sig sugen;)

Nja, den överklockar sig inte om man ska vara petig.
Överklocka är att öka frekvenserna högre än orginalskick, dvs det dom är testade och märkta som.
Så med turbo höjs frekvenserna när datorn belastas, desto mindre kärnor som jobbar desto högre blir frekvenserna på dom aktiva kärnorna.

Ett litet sidospår bara..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Kommer vi se några i5 i bärbara tro?

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Medlem

Nån fler än jag som tycker att Intels namngivning är onödigt krånglig!?

Core i7 finns t.ex. med två olika socklar och kärnor.
Core i5 finns med både två och fyrkärniga processorer och igen två olika kärnor.
Core i3 är precis som i5, samma kärnor och samma antal.

Hade det inte varit mer logiskt att använda i7, i5 och i3 till någon sorts separering av vesäntliga egenskaper, t.ex. i7 fyra kärnor, i5 två kärnor och i3 1 kärna. Så som de har delat upp det nu hade de lika gärna kunnat skippa siffran efter i:et och döpt hela serien till Core i och sen separerat de olika modellerna med de därefter följande siffrorna (vilket de iaf verkar göra).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Nån fler än jag som tycker att Intels namngivning är onödigt krånglig!?

Core i7 finns t.ex. med två olika socklar och kärnor.
Core i5 finns med både två och fyrkärniga processorer och igen två olika kärnor.
Core i3 är precis som i5, samma kärnor och samma antal.

Hade det inte varit mer logiskt att använda i7, i5 och i3 till någon sorts separering av vesäntliga egenskaper, t.ex. i7 fyra kärnor, i5 två kärnor och i3 1 kärna. Så som de har delat upp det nu hade de lika gärna kunnat skippa siffran efter i:et och döpt hela serien till Core i och sen separerat de olika modellerna med de därefter följande siffrorna (vilket de iaf verkar göra).

Jag har också sökt nån logik i deras namnval. Sortera efter HT? Kärna? Sockel? Antal kärnor? Arkitektur? Valmöjligheterna är många!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Nån fler än jag som tycker att Intels namngivning är onödigt krånglig!?

Core i7 finns t.ex. med två olika socklar och kärnor.
Core i5 finns med både två och fyrkärniga processorer och igen två olika kärnor.
Core i3 är precis som i5, samma kärnor och samma antal.

Hade det inte varit mer logiskt att använda i7, i5 och i3 till någon sorts separering av vesäntliga egenskaper, t.ex. i7 fyra kärnor, i5 två kärnor och i3 1 kärna. Så som de har delat upp det nu hade de lika gärna kunnat skippa siffran efter i:et och döpt hela serien till Core i och sen separerat de olika modellerna med de därefter följande siffrorna (vilket de iaf verkar göra).

Verkar vara en total omöjlighet för såväl Intel, AMD, Nvidia och ATi att använda sig av logiska nämnsättningssystem.

Jag förstår verkligen inte vad problemet är. De krånglar ALLTID till det så förbannat.

Undantag får väl anses vara ATi:s HD-serie men även den börjar bli bra rörig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomUser
Kommer vi se några i5 i bärbara tro?

http://www.alienware.co.uk/product_pages/notebook_all_default...

Core 2 Quad är det värsta just nu, finns även i vissa HP. Med all säkerhet kommer i5 till bärbara, det är bara frågan om när. i7 vet jag däremot inte...

Visa signatur

Yeah yeah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Nån fler än jag som tycker att Intels namngivning är onödigt krånglig!?

Core i7 finns t.ex. med två olika socklar och kärnor.
Core i5 finns med både två och fyrkärniga processorer och igen två olika kärnor.
Core i3 är precis som i5, samma kärnor och samma antal.

Hade det inte varit mer logiskt att använda i7, i5 och i3 till någon sorts separering av vesäntliga egenskaper, t.ex. i7 fyra kärnor, i5 två kärnor och i3 1 kärna. Så som de har delat upp det nu hade de lika gärna kunnat skippa siffran efter i:et och döpt hela serien till Core i och sen separerat de olika modellerna med de därefter följande siffrorna (vilket de iaf verkar göra).

Detta har diskuterats en hel del här på forumet och jag håller med.

Jag gissar att förklaringen är att Intel tänker helt och hållet OEM. I3-i7 (och sen i9) skall helt enkelt återspegla prestanda så som Intel ser den. Så i3 är lägst, i9 högst. Inom en serie, t.ex. i7 diffrensieras de genom nummerserie, alltså i7 8xx och i7 9xx. Konsumenten ska få ett hum om prestandan på detta sätt. Att det sedan är olika socklar inom en huvudgrupp, och även olika arkitekturer, det struntar Intel i för det är inte kunden som ska plocka ihop allt så det passar. Det är min gissning bakom "tänket" om man nu kan kalla det för det.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomUser
Kommer vi se några i5 i bärbara tro?

Det tror jag. Om inte Lynnfield så Clarkdale.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Jag hittade en sida som påstår sig ha priserna på dem.
http://channel.hexus.net/content/item.php?item=19709

119$ för Core i3-530 tycker jag verkar mycket, om det stämmer så kommer väl inte den bli en så populär budget processor.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Guru 3d's priser
http://www.guru3d.com/news/intel-core-i7-i5-and-i3-prices-and...

Citat:

Core i7 975 999$
Core i7 950 562$
Core i7 920 284$

Core i7 870 562$
Core i7 860 284$
Core i 870s 337$
Core i5 750 196$
Core i5 750s 259$

Core i5 670 284$
Core i5 661 196$
Core i5 660 196$
Core i5 650 176$
Core i5 540 143$
Core i5 530 123$
Pentium G9650 87$

Permalänk
Medlem

Hur blir det med kylare?, kommer gamla(775) passa?

Sen hur mycket ger l2/3 cache?, 4mb jmf. med 8 & 12.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iciesun
Hur blir det med kylare?, kommer gamla(775) passa?

Sen hur mycket ger l2/3 cache?, 4mb jmf. med 8 & 12.

Sockel 775 kylare kommer passa på vissa moderkort:http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=937...

OBSERVERA S 775 monteringshål!
http://images.anandtech.com/reviews/motherboards/2009/evgap55...

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Jag undrar hur hög TDP de tvåkärniga har.. Och om det är stor prestandaskillnad mellan dem och t.ex E8xxx serien.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Försökte chatta med Intel...

Diego: Hello. Thank you for visiting Intel Customer Support. How can I help?

you: im thinking about to buying a core i5 750 in september

you: im just wondering about the difference between core i5 and core i7? Is i7 just showing that it has better performance or has i5/i7 special features?

Diego: Sorry Robin but we cannot comment on unreleased products

you: to bad:(

Visa signatur

HTPC