Nvidia: Framtidens grafikkort har 5000 streamprocessorer

Permalänk
Medlem

kan man satsa pengar på om de har rätt/fel?
det är ju trots allt precis just detta man gör när man spelar på lotto av olika typer. man spekulerar i oddsen för att etc ska inträffa. olika grader av signifikans. vad har vi annars för nytta av denna nyhet?

jag skulle vilja påpeka hur liten sannorlikhetsfaktorn är för att denna information kommer vara korrekt in i detalj när vi väl är där år 2015.
för min del, och många andras del har den här typen av nyhet ingen som helst betydelse. jag köpte precis en ny stationär dator, och nu är jag så pass gammal att nya spel inte intresserar mig något speciellt.
det är snarare spelkänslan som är viktigast och att ha kul när man spelar.
vill jag se snygga miljöer eller så sätter jag på planet earth på blu-ray på min led-tv.
vad spelar det då för roll för oss hur prestandan ser ut om några år?
mina barn kommer inte heller köpa dessa kort eftersom de inte ens nått tonåren tills dess...
vad beträffar spel förresten tror jag inte hårdvarumarknaden för pc kommer finnas i lika stor utsträckning år 2015 nu när fildelning blivit så hårt våldtaget i rumpan. de hiskeliga straff som utdelas för något så trivialt är skrattretande, och att kalla det för stöld sen - man blir full i fniss.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Det börjar ju likna något nu

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att nämna, innan att folk skriker "necro!" och anmäler @Dragone, att denna "nyheten" länkades på Sweclockers facebook-konto tidigare idag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

2015 kommer det inte finnas någon marknad för separata grafikkort. De inbyggda kommer klara allt som behövs förutom spel och PC-spel kommer vara lika dött som Commodore 64 eller Amiga 500. Jag hoppas jag har fel men kollar man på hur det ser ut så finns det inga tecken på att PC-spelsmarknaden blir bättre. Alan Wake som när det utannonserades var för PC ska nu bara komma till 360. Dragon Age som var Biowares sätt att bevisa att de inte bara gjorde konsolspel som KotOR och Jade Empire kommer nu på konsol och det lär sälja 10x mer än på PC. Call of Duty (som om man när ettan var het skulle säga att det skulle vara störst på konsol skulle blivit utsktrattad) bara säljer småsmulor på PC. typ 10miljoner ex på konsol och 100k på PC eller nått.

Jag gillar det inte heller men att blunda för det hjälper inte...

Nu vet du hur det är och du behöver inte vara ledsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Det börjar ju likna något nu

Jag är, tvärt om, inte alls imponerad.
Gjorde lite enkel matte och kom fram till följande:
corehastigheten har endast kommit 11.7% längre på vägen mot målet
samma sak med minnesbandbredden. endast kommit 14.8% längre.
Lite bättre går det med tillverkningsprocessen, men fortfarande inte alls bra. Det är fem steg mellan 55nm och 11nm, de har kommit till 28 vilket är endast två steg.
Och slutligen, den enda förbättringen de har kommit nämnvärt framåt med är med antalet beräkningsenheter, där de kommit 51.5% närmre målet. Men detta har sina nackdelar, kretsen måste bli större för att få plats med allt detta vilket leder till dyrare kretsar pga materialkostnad samt lägre yield. Sen så har priset på motsvarande kort ökat med 62% (inflation ej medräknad).

Skrivet av MinscS2:

Kan vara värt att nämna, innan att folk skriker "necro!" och anmäler @Dragone, att denna "nyheten" länkades på Sweclockers facebook-konto tidigare idag.

Låt dem.... Det är inte emot reglerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellspawned:

Jag är, tvärt om, inte alls imponerad.
Gjorde lite enkel matte och kom fram till följande:
corehastigheten har endast kommit 11.7% längre på vägen mot målet
samma sak med minnesbandbredden. endast kommit 14.8% längre.
Lite bättre går det med tillverkningsprocessen, men fortfarande inte alls bra. Det är fem steg mellan 55nm och 11nm, de har kommit till 28 vilket är endast två steg.
Och slutligen, den enda förbättringen de har kommit nämnvärt framåt med är med antalet beräkningsenheter, där de kommit 51.5% närmre målet. Men detta har sina nackdelar, kretsen måste bli större för att få plats med allt detta vilket leder till dyrare kretsar pga materialkostnad samt lägre yield. Sen så har priset på motsvarande kort ökat med 62% (inflation ej medräknad).

Låt dem.... Det är inte emot reglerna.

men det är fortfarande en förbättring

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Jag är, tvärt om, inte alls imponerad.
Gjorde lite enkel matte och kom fram till följande:
corehastigheten har endast kommit 11.7% längre på vägen mot målet
samma sak med minnesbandbredden. endast kommit 14.8% längre.
Lite bättre går det med tillverkningsprocessen, men fortfarande inte alls bra. Det är fem steg mellan 55nm och 11nm, de har kommit till 28 vilket är endast två steg.
Och slutligen, den enda förbättringen de har kommit nämnvärt framåt med är med antalet beräkningsenheter, där de kommit 51.5% närmre målet. Men detta har sina nackdelar, kretsen måste bli större för att få plats med allt detta vilket leder till dyrare kretsar pga materialkostnad samt lägre yield. Sen så har priset på motsvarande kort ökat med 62% (inflation ej medräknad).

Låt dem.... Det är inte emot reglerna.

Givetvis är det son du säger.

Men vi har kommit en bra bit närmare vårat mål.. Det har ju minst sagt gått snabbt på senaste tiden.. Sure inte lika snabbt som han tänkte.. Men fortfarande snabbt om du frågar mig.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"