Asrock gör instickskort för SATA 6,0 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Asrock gör instickskort för SATA 6,0 Gbps

Moderkortstillverkaren Asrock planerar att skicka med ett kontrollerkort för SATA 6,0 Gbps till vissa utvalda modeller, men det finns en hållhake. PCI Express x1 begränsar bandbredden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som inte tänkte till riktigt ordentligt?

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk
Medlem

Nog tänkte dom till. De flesta moderkort har inte ens möjligheten att köra SATA 3. Visserligen duger det inte för en torrent-seedar burk med femtielva hårddiskar, men eftersom alla moderna moderkort har PCIE 2.0 så funkar det ju utmärkt för en SSD-disk som systemdisk, och då verkar ju den enda disken utnyttja hela bandbredden

Rätt bra idé.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

ASRock's slogan är väl "man tager vad man haver"

^^,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
ASRock's slogan är väl "man tager vad man haver"

^^,

Jag trodde det var "ASRock - We rock your ass!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spoox
Någon som inte tänkte till riktigt ordentligt?

- Det är ingen dum idé så länge det säljer.

Permalänk
Medlem

6Gbit är väl ändå lika med 750MB/s i teorin?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
6Gbit är väl ändå lika med 750MB/s i teorin?

I teorin är 1m = 100cm. Det är klart det är.
Grejen är att det bara går 600MB/s "riktig data" (http://en.wikipedia.org/wiki/8b/10b_encoding). Och denna data är inte heller till 100% det som faktiskt överförs till/från hårddisken, så nog räcker PCIe x1 (2.0) till en anslutning.

Permalänk
Medlem

Från allra första början med SATA har inga diskar levt upp till de teoretiska värdena enligt SATAspecen.

Så, en av flaskhalsarna i kedjan är diskarna.

Permalänk
Medlem

Ja det räcker ju gott och väl till en disk, men eftersom det är ett expansionskort så kommer man ju behöva dra sladden utifrån datorn och inigen om man vill ansluta en intern disk. Lite fulhack, men bättre än inget kanske.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Från allra första början med SATA har inga diskar levt upp till de teoretiska värdena enligt SATAspecen.

Så, en av flaskhalsarna i kedjan är diskarna.

Men SSD'er har inga problem att knäcka SATA 2 (3.0 gbps). Finns ju redan idag SSD'er på PCI-kort som ligger långt över 500MB/s. Och Indilinx ersättare till Barefoot som är under utveckling ska ju klara SATA3, jag skulle bli mkt överraskad om det inte kommer diskar med >>300MB/s läshastighet med den controllern nån gång i vinter. Och den hastigheten kräver SATA3 interface.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Eller varför inte koppla en extern disk för att slippa sega USB-anslutningar.

Nätverks hårdisk kan man ju även använda. Tycker ja funkar utmärkt och har själv 4 st.

Permalänk
Keeper of Traditions

för en person som inte är van vid alla dessa termer, kopplar man alltså detta kortet till moderkortet, och sen vidare till valfri hårddisk så att hårddisken kan arbeta snabbare?

Med ett M4N78 PRO moderkort, och hårddiskar som är ~3 år gamla, skulle detta ge någon prestandaökning?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
för en person som inte är van vid alla dessa termer, kopplar man alltså detta kortet till moderkortet, och sen vidare till valfri hårddisk så att hårddisken kan arbeta snabbare?

Med ett M4N78 PRO moderkort, och hårddiskar som är ~3 år gamla, skulle detta ge någon prestandaökning?

Hårddisken i fråga måste ha stöd för SATA 6Gbps, det finns inga produkter vad jag vet idag som har stöd för det, men moderkortstillverkarna ligger före för att se till att konsumenterna ska ha möjlighet att ansluta enheter med det nya gränssnittet.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nog tänkte dom till. De flesta moderkort har inte ens möjligheten att köra SATA 3. Visserligen duger det inte för en torrent-seedar burk med femtielva hårddiskar, men eftersom alla moderna moderkort har PCIE 2.0 så funkar det ju utmärkt för en SSD-disk som systemdisk, och då verkar ju den enda disken utnyttja hela bandbredden

Rätt bra idé.

Exakt sådär tänkte jag då jag såg denna nyhet, dessutom så har jag de flesta diskar någon annanstans än i huvuddatorn, där jag inte behöver mer än sata 2, men åtkomliga via nätverket!

Vad jag verkligen vill veta är ifall det går att boota från detta kort, samt kostnad i butik?

Permalänk
Medlem

Ett internt och ett extern uttag? Vad är poängen med slösa ett PCIe-uttag på det??

Vilket skämt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ett internt och ett extern uttag? Vad är poängen med slösa ett PCIe-uttag på det??

Vilket skämt...

ser ut att vara två interna. stackade på varann. men visst. lite snålt är det ju. 4 känns mer lagom men samtidigt kanske de tänker att va e meningen att ha 4 enheter anslutna till ett gränsnitt som ändå kommer flaska? kan man lika gärna ha dem på moderkortet me SATA1

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Ja det räcker ju gott och väl till en disk, men eftersom det är ett expansionskort så kommer man ju behöva dra sladden utifrån datorn och inigen om man vill ansluta en intern disk. Lite fulhack, men bättre än inget kanske.

Hur mena du nu? Två interna kontakter finns ju så det slipper du med andra ord.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Hur mena du nu? Två interna kontakter finns ju så det slipper du med andra ord.

Jaha det måste jag ha missat, ja men då är det ju inga problem.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB