Permalänk
Medlem

Skitdator för resor och som backup

Jag är sugen på att skaffa en bärbar för, som rubriken anger, resor och som backup därhemma. Jag tänkte buda när något intressant dyker upp på tradera. Denna dator är inte alls tänkt som en speldator eller så, utan enbart som surfdator.

Är det något märke eller någon kombination jag definitivt bör undvika?

Andra saker att tänka på?

Permalänk
Medlem

random netbook? Ta den som du tycker är snyggast eller är billigast? Det verkar ju inte finnas några krav..

Permalänk
Medlem

nope, direkta krav finns inte.

däremot undrade jag om det är något jag definitivt bör undvika, såsom någon modell som inte riktigt är med i matchen, eller komponenter som har en benägenhet att gå sönder lätt och ofta..

Permalänk
Medlem

Såg att du tänkte buda på tradera. Om du köper en äldre begagnad så kan batteriet vara dåligt och nya är inte helt gratis.

Permalänk

OT: Backup + resor låter inte som musik i mina öron. Ta en backup på backupen innan varje resa

OnT: Batterikungen har hyfsade priser på laptopbatterier. http://www.batterikungen.se/batteri/laptop-batterier.html

Permalänk
Medlem

Förtydligande: med backup menade jag mest att ha en dator i reserv om den andra skulle haverera. Klantigt uttryckt av mig!!

Tack för tipset Caveo, och för länken JohannesKBA!

Permalänk

Ingen fara! Hoppas du hittar en schysst laptop!

Av egen erfarenhet vet jag att bärbara datorer med teknik från -00 och framåt helt säkert går att snabba upp med en nyare HD (eller SSD) och lite extra internminne.

OS kör du efter tycke och smak, men vill du ha tillgång till lite internminne bör du undvika Vista eller OSX.

Permalänk

Mitt tips till dig är att köpa en begagnad IBM Thinkpad. T40 framåt är robusta och pigga datorer som duger fint för dina krav

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Fick erbjudande om att köpa denna för 3500lätt begagnad.
Något att ha?

Dell Latitude d630

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Mitt tips till dig är att köpa en begagnad IBM Thinkpad. T40 framåt är robusta och pigga datorer som duger fint för dina krav

Du tog orden ur munnen på mig!

Försök få tag på en Thinkpad. Generella tips är att undvika alla laptops med GPU:er som ens en gång i tiden har varit 'halvbra' ur prestandasynpunkt. Du vill ha en med ett så dåligt chip som möjligt, typ ett Intel GMA950 eller värre. ATI och nVidia-GPU:er går bort. (värme + flex = lödningar släpper). Många klarar sig bra, men felfrekvensen är större med dessa GPU:er, och då du inte behöver prestandan så är det en onödig risk. Dessutom drar de mer ström.

Och givetvis inga desktop-replacementlaptops med vanliga processorer och sånt i. Pentium 4 går väl över lag bort. Så Pentium M och framåt bör den väl ha. Batteri får du räkna med att köpa nytt.

Jag skulle säga Thinkpad T42 och framåt. Enda med dessa (förutom ingen windowstangent då... ) är att de kan vara kinkiga om du skall byta hårddisk. Det fungerar med nya BIOS, men det kommer upp en varning vid POST.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pata71
Fick erbjudande om att köpa denna för 3500lätt begagnad.
Något att ha?

Dell Latitude d630

Ja, processor och grafikkort är ju bra för dina ändamål. Kanske inte riktigt mitt val (verkar plastig...), men specifikationerna är väl vad du bör leta efter.

Visa signatur

Nej är också service.