Permalänk

Notebookguru.de-tråden

Gör om tråden till en allmän gurudiskussion istället för en recension men behåller såklart recensionen om någon är intresserad! Prata på!

_____
Jag lovade en recension på Notebookguru.de och datorn jag beställde så here it comes

Vad jag köpte var en Guru ICE med följande specifikationer:

  • Processor: Core2Duo P8800 2x2,66 GHz 3 MB Cache FSB 1066 MHz 25 Watt

  • Memory: 4096 MB DDR3 1333 MHz Kingston

  • Screen: 15,6 Inch WXGA 1366x768 Pix Glare

  • Webcam: 2.0 MegaPixel

  • Graphics Card: ATI Mobility Radeon HD 4650 with 512 MB GDDR3 RAM

  • Optical Drive: 8x DVD Burner Sony AD-7590S

  • Wireless LAN: 300 MBit 5100 Intel

  • Bluetooth: Bluetooth 2.0 EDR

  • Hard Drive: 320 GB WD Black Scorpio 7200 rpm

  • Keyboard: Schweden / SWE

  • Operating System: without

  • Warranty: 24 Month Premium Warranty PickUp & Return

Totalt landade det på 894,00 EUR inkl. frakt och moms!

Leveranstid/Frakt: 3/5 - 3½ veckor. Ja, 3½ veckor. Inte den bästa precis men förklaring var den att de hade slut på svenska tangentbord, när jag fick reda på det bad jag om att få ett tyskt och det gick alldeles utmärkt. Han lovade tom att skicka ett svenskt gratis när han fick in dem! Fick den däremot levererad till dörren! Det + den billiga frakten (25 Euro) höjde betyget till 3!

Support: 5/5 - Mycket bra, livechat tillgänglig vanliga arbetstider och även om hans (det verkar mest bara vara en person man har att göra med) engelska inte är den bästa så förstår han vad man menar och gör sig fullt förstådd.

Prisvärdhet: 4/5 - Grymt bra, för en bärbar dator med likvärdig prestanda här i Sverige får jag nog slänga på ett par tusenlappar - så har man inget emot väntetiden så är priset värt det.

Prestanda/Skärm: 5/5 (än så länge!) - Har ännu inte hunnit pressa den till max, men har spelat World of Warcraft på näst intill maxade grafikinställningar med mycket bra flyt samtidigt som jag haft 10 Firefoxflikar, MSN Messenger, uTorrent och ett antal explorerfönster på i bakgrunden. Den blanka 15,6" skärmen har bra färg, 1366x768 upplösning (16x9 widescreen alltså!)

Utseende: 5/5 - Mycket stilren, inget märke på locket som på så många andra - helt blanksvart där. Enda märket på datorn är under skärmen där det står "Notebook". Bilder finns här: http://www.notebookguru.de/en/Notebooks/Guru-ICE.html och sedan under Gallery.

Återstår att pressa den till max, köra 3Dmark etc men det har jag inte tid med just nu Ett extra plus, för mig, var att man kunde beställa den utan Operativsystem vilket sänker priset ytterligare. Jag kör nu Windows 7 på den vilket för övrigt är väldigt spexigt!

All in all en seriös sida med prisvärda datorer!

Fråga om det är något ni vill veta!

Mvh
Fred

Permalänk
Medlem

Jag beställde en med exakt samma konfiguration.
Det är deras billigaste dator, men trots det bra prestanda.
Det man saknar gentemot nästa alternativ Guru Fire är i princip bara skärmen som finns i non-glare och högre upplösningar, men då får man också slänga på en 200 EUR. Guru Fire har också eSATA anslutning, vilket Guru Ice saknar.
Jag kan känna mig lite ångerfull att jag inte valde Guru Fire just på grund av detta, då jag mest kommer att använda datorn till grafiskt arbete.

Jag valde också till deras väska för 15 EUR, inget jag rekommenderar då den saknar axelband.
Fick också med en t-shirt som var rätt fin för att vara reklam/gratis. Dock sändes den i L, utan tillfrågelse om storlek.

Leveranstid/Frak: 4/5
1 vecka, ganska exakt. Jag frågade om ett svenskt tangentbord sänt i efterhand, och de var helt med på det, utan extra kostnad.
Billiga datorer, billig och snabb frakt (utlandet).
Import från tyskland? Ja tack!

Support: 5/5+
Suverän. Att kunna chatta med någon som är så extremt kunnig om datorer och som driver sitt företag så bra, och dessutom kan engelska (som tysk) är en bragd få kan mäta sig med. Snabb och bra respons på frågor om i princip allt som rör Notebookguru.de.

Prisvärdhet: 4.5/5+
Ingenting mäter sig när det kommer till pris per prestanda. Hade ett 1600x900 alternativ funnits för skärmen för en vettig summa pengar, samt eSATA anslutning, så hade det blivit full pott.

Prestanda/Skärm: 3.5/5+
Inte hunnit testa så mycket. Har kört Visual PC - XP Mode utan några större problem (med tanke på att det tar resurser för två operativsystem).
Hade velat ha en skärm med bättre upplösning, och helst non-glare. Men det är något som jag får skylla mig själv för helt och hållet. Har man inte behovet av högre upplösning, eller som jag ville få tag på det billigaste bästa, så duger den riktigt bra.
Fläkten är knäpptyst, och varvar bara upp tillfälligt, och inte ens då högt eller ofta. Datorn blir dock rätt varm på den främre delen, vilket gör att du lätt kan bli lite svettig om händerna vid långt sittande, dock inget allvarligt.
Batteritiden ligger på 2½ timme vid konstant arbete känns det som. Inte det bästa förmodligen, men med tanke på prislappen så har man råd med ett extra/bättre batteri.

Utseende: 5/5++
Oerhört snygg. Det kan inte finnas en stilrenare laptop. Ovandelen är pianolackerad, och som ovanstående skrev så finns det bara en enda diskret tag/märke på datorn.
Delen där du har händerna är oerhört skön och ger ett bättre grepp än många laptops som jag har suttit vid iaf. Pekplattan är också väldigt fin.
Uttag, lampor och knappar är välplacerade och även de hyffsat diskreta.

Overall: 4.5/5
Helt klart värt sitt köp. Vill du ha det billigaste bästa, så har du det här. Vill du få in lite till, men ändå ha det så billigt som möjligt, så är Guru Fire din dator.

Installerade Windows 7 direkt, och har lirat Final Fantasy 7 ett antal timmar nu utan minsta problem, något som jag inte har kunnat göra sedan PS1 eran. Kärlek för mig som old-school gamer!

All kärlek till Notebookguru.de och Windows 7!

Permalänk
Medlem

Blir väldigt sugen på att köpa Ice datorn därifrån faktiskt..

Visa signatur

Chill is not a crime.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0x
Blir väldigt sugen på att köpa Ice datorn därifrån faktiskt..

Ska du ha en ny dator, så köp den på Notebookguru.de.
Har inget negativt om deras datorer so far. Det både känns och ser ut att vara bra kvalité!

Permalänk
Medlem

La precis en orden på en likadan. Ska betala för den imon. Kan uppdatera här i tråden hur det går ifall nån är intresserad.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz MB:Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 HDD:1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
GFX: Vertex 3D HD6970 2048MB CHASSI: Fractal Design Define R3, Svart PSU: Corsair TX 850W V2 80+ Bronze MONITOR: LG 24" OS: Windows 7 Ultimate (64Bit)

Permalänk

Vad kul att vår tråd fick folk köpsugna "Fixar" nya Wolfenstein ikväll, ska se hur det fungerar på den nya datorn - rapporterar senare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F.Krueger
Vad kul att vår tråd fick folk köpsugna "Fixar" nya Wolfenstein ikväll, ska se hur det fungerar på den nya datorn - rapporterar senare!

hehe tvekade mellan denna och dell studio 15 i 2 dagar nu, men eran tråd fick mig att välja tysk kvalitet

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz MB:Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 HDD:1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
GFX: Vertex 3D HD6970 2048MB CHASSI: Fractal Design Define R3, Svart PSU: Corsair TX 850W V2 80+ Bronze MONITOR: LG 24" OS: Windows 7 Ultimate (64Bit)

Permalänk

Är lite sugen på att veta hur ni klarade er ang. tullavgift och moms och så. Vad blev kostnaden för att få datorn till Sverige? Bra att veta när man sitter och räknar och jämför olika alternativ...
Tack!

Permalänk
Medlem

nä'r jag läste piano lack så blev jag genast skeptiskt... blir det inte jätte fula fingeravtryck på den?

hur är tangentbordet?
lite off topic men hur länge kommer man kunna få tag i win 7?

Permalänk

@apansbrorsa: Momsen ingår i priset, 19% tysk moms är det enda man betalar eftersom vi bor i EU serru1

@jonte: jag har itne lyckats kladda ner pianolacket nåt ännu och jag brukar vara duktig på sådant - verkar vara ganska schysst anti-kladd på den!
tangentbordet är mkt skönt att skriva på! inget dåligt alls med det faktiskt, lite mindre bred än vad jag är van med men inte alls så det påverkar mig negativt. Jag är förresten van vid bärbart tangentbord på en acer 15.4"are!

Win 7 finns gratis fram tom april 2010 på microsofts hemsida!

Permalänk
Medlem

Sista dagen att ladda hem Windows 7 RC Build 7100 från Microsoft är 20 augusti.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

tack för tippset janee laddar nu både 32bit och 64 samt har bunkrat upp med keys

Permalänk

Lite bilder på skönheten vore trevligt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Om man laddar hem Windows 7 från microsofts hemsida hur länge fungerar det med uppdateringar o så till det? Tänkte eftersom det är gratis lär väll inte microsoft låta en få uppdateringar i all evighet?

Visa signatur

Chill is not a crime.

Permalänk
Medlem

Ladda ner Windows 7 + key så snabbt som möjligt, bara du har fått ner det så kan du installera och registrera när du vill.
I Juni år 2010 (har jag för mig att det var), så kommer datorn att börja restarta varannan timme, för att sedan slockna helt.

Permalänk

Vi glider lite off topic men jag sitter precis och laddar ner release candidate själv och så här står det:

"
- Downloads will be available until August 20, 2009. After that, you can still install the RC and you can get a product key if you need one.

- Watch the calendar. The RC will expire on June 1, 2010. Starting on March 1, 2010, your PC will begin shutting down every two hours. Windows will notify you two weeks before the bi-hourly shutdowns start. To avoid interruption, you'll need to install a non-expired version of Windows before March 1, 2010. You'll also need to install the programs and data that you want to use.

..."

Tack för recensionerna! Det låter bra och skönt att det funkar med leverans mm. Någon som fått hem sin Fire får också gärna skriva några rader.

Är det bara jag som är för feg för att byta tangentbordet själv? Sitter och väntar på att de ska få in fler svenska. Finns det någon snitsig guide på hur man gör, i medföljande manual kanske?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Inaktiv

Chattade med notebookguru.de igår och de sa att alla deras modeller ska få LED-LCD början av oktober detta år. Just nu har bara fire LED-LCD.

Permalänk
Medlem

Kan vi få se lite Hwmonitor temps under hög belastning och 3dmark06 scores?

Permalänk
Avstängd

verkar vara ett extremt bra företag

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

6832 poäng i 3DMark06:

Settings:

Resolution: 1366x768
AA: None
Filtering: Optimal
HLSL VS Target: 3_0
HLSL PS Target: 3_0

System:

GFX: ATI Mobility Radeon HD 4650
CPU: Intel Core 2 Duo CPU P8800 @ 2.66GHz @ 2660MHz
MEM: 4048 MB
OS: Windows 7 Ultimate

Results:

3DMark Score: 6832
SM2.0 Score: 2506
HDR/SM3.0 Score: 3084
CPU Score: 2428

Jag är nöjd!

Permalänk
Medlem

Låter najsigt! Vad betalade du i SEK totalt?

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Låter najsigt! Vad betalade du i SEK totalt?

9500 ungefär!

Permalänk
Medlem

Jösses, detta va verkligen intressant laptop. Grym prestanda för billig peng känns det som.

Kan få tag på billiga dell, men detta känns ändå bättre?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Beros på hur billiga dell du kan få tag på.

Om du får tag på en studio xps 16 med 4670 kortet billigt skulle jag nog satsa på den

Permalänk
Medlem

Ska köpa en laptop för ca 10000kr har tidigare tittat på

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-5739g-vista-...

och

http://www.pccity.se/product/datorer-pc/barbara-datorer-hemma...

Men såg nu denna Ice verkar vara riktigt skön!
Någon som vet när svenskt t-bord kommer? Samt vad kostar frakten till Sverige?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk

25 Euro kostar frakten! Svenskt tangentbord skulle komma in om ca 2 veckor - gå in på notebookguru.de och chatta på livechatten och fråga där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megaman9
Beros på hur billiga dell du kan få tag på.

Om du får tag på en studio xps 16 med 4670 kortet billigt skulle jag nog satsa på den

Jo, den verkar ju riktigt bra. Men oroar mig lite för det som skrevs i tråden här på swec om dess värmeproblem.

Jag hade tänkt att spela med den, civ left4dead och kanske kommande diablo och starcraft. Så letar ju efter något med lite kräm men som ändå ska hålla ett tag.
Och då får den ju jobba lite och vill inte ha något som smälter plasten.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jaha, då hakade jag också på då. från ingenstans, egentligen. haha.. hursom, jag undrar hur jag nu ska lösa problemet med operativsystemet? vad rekommenderar ni att jag gör när jag inte köper det med datorn?

jag är tyvärr väldigt okunnig när det kommer till just operativsystem - så jag är väldigt tacksam för svar!

Vänliga hälsningar

/bob

Permalänk
Medlem

Ladda ner Windows 7 på en annan dator, för över på en bootbar usb (4gb, kostar 99kr på onoff) och installera på din bärbara.

Permalänk
Medlem

Fick 16 gig Sandisk usb minne för 199 kr på maxi