Hårddiskpriset under 75 öre per gigabyte

Permalänk
Medlem

HDD är ute ska va SSD nu ;p

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Det här med strömsnåla diskar har blivit överdrivet. Ett par watt hit eller dit är det de handlar om. Knappt märkbart i ett system.
Samtidigt som de flesta har extremt feta grafikkort som suger oerhört med ström. Dessa watt från hårddiskar blir knappt märkbara i sammahanget.
Det är mest ett försäljningsargument med gröna hårddiskar.
Visst säljer man mijloner hårddiskar gör det står skillnad räknat totalt sätt. Men gemena man är det nästan tramsigt.

Kan hända, men utan eco / green-stämpeln så hade vi förmodligen inte fått dessa underbara 5400rpm-diskar på marknaden (Hur hade man annars kunnat marknadsföra när prestanda var sämre? Att deras diskar är tysta säger ju alla tillverkare). Med denna låga ljudnivå är energisparandet enbart en bonus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Det här med strömsnåla diskar har blivit överdrivet. Ett par watt hit eller dit är det de handlar om. Knappt märkbart i ett system.
Samtidigt som de flesta har extremt feta grafikkort som suger oerhört med ström. Dessa watt från hårddiskar blir knappt märkbara i sammahanget.
Det är mest ett försäljningsargument med gröna hårddiskar.
Visst säljer man mijloner hårddiskar gör det står skillnad räknat totalt sätt. Men gemena man är det nästan tramsigt.

Jo visst, jag ser absolut din poäng.

Men för mig tex, så var valet med "gröna" diskar helt naturligt vid senaste köptillfället.

Nr1: Dom var billigare än F1 och övriga nyare 7200 rpm:are när mina inhandlades.

Nr2: Jag kör med vatten och eftersträvar så tyst jag kan få. (visade sig senare vara ett bra val för en petig kille som mig)

Nr3: Mina inhandlades enbart för lagring då jag kör SSD som system, eftersom skillnaden i prestanda vid överföring m.m. för mig är godtagbar gentemot 7200 rpm:are så skadar det inte att dessa diskar är snäppet strömsnålare. (även om det är lite)

Nr4: Notera att detta är absolut inget jag är säker på, eller vet något om för den delen, men jag resonerade som så att en 5400 rpm:are borde ha längre livstid?
Eller åtminstone inte löpa lika stor risk för ett mekaniskt haveri? Rätt eller fel?

Fast du har rätt! Ifall man sitter på någorlunda modernt med någorlunda vassa komponenter i så gör det naturligtvis inte någon stor skillnad om disken drar 5-6 eller 8-9 watt. Speciellt inte för oss med överklockad i7 + multipla GPU´s eller annat värre system.

Kanske att det känns bättre för folk med ultrasnål HTPC att köpa dessa diskar, trots allt så gör det ju inget ifall diskarna drar ett par watt mindre då dom oftast används som just lagring. (tror jag i alla fall)

Permalänk
Medlem

5400rpm diskar brukar vara lite mer tillförlitliga också.

Permalänk

Om jag skulle köpa min hårddisk idag för det priset skulle den kosta 45kr.
Räcker alldeles lagom med 60Gb med mina behov för dagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Dyrt för en sak som för så mycket oväsen och har så dålig prestanda.

Måste varit smärtsamt att leva innan SSD kom?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Måste varit smärtsamt att leva innan SSD kom?

Det var det faktisk. Det är en ren fröjd att försätta lagringsdisken i viloläge. Om man bara hade haft råd att byta ut den. Väntar hellre på att SSD blir billigare än att spendera en ändå ganska stor summa pengar på en mekanisk disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Det här med strömsnåla diskar har blivit överdrivet. Ett par watt hit eller dit är det de handlar om. Knappt märkbart i ett system.
Samtidigt som de flesta har extremt feta grafikkort som suger oerhört med ström. Dessa watt från hårddiskar blir knappt märkbara i sammahanget.
Det är mest ett försäljningsargument med gröna hårddiskar.
Visst säljer man mijloner hårddiskar gör det står skillnad räknat totalt sätt. Men gemena man är det nästan tramsigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Håller med dig fullständigt. Strömförbrukningen för hårddisken/hårddiskarna är försummbar i ett datorsystem. Sen så sitter man på grafikkort som slurpar i sig ström, sen har man en plasma tv som drar massor med ström, sen har man en andra dator (htpc) i vardagsrummet. Tror knappast man kan kalla sig miljömedveten med med allt detta bara för att man köper "green diskar".

Hade OCZ släppt ytterligare (suck...) en SSD-serie vid namn EcoSSD så hade ni väl sagt samma sak.

Titta på den verkliga funktionaliteten som egenskaperna bidrar till, istället för att haka upp er på namnet eller marknadsföringen för produkten. Lägre strömförbrukning, mindre värmegenerering och tystare.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Kanske skaffar en till sån där skivspelare och har som extern lagring. Men först en till SSD och köra i raid med min gamla. Och ut med 500GB grammofonspelaren och köra den externt XD.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbo
HDD är ute ska va SSD nu ;p

Och var säljer man SSD med motsvarande pris per gigabyte?

Mina bilder tar ganska stor plats och ökar med omkring 250gb per år. En 1tb hårddisk räcker i runt tre-fyra år och kostar en bit under en tusenlapp, lagringsbehovet för ett års fotograferande blir då nånstans runt 200-300kr. Motsvarande summa om jag köpt SSD idag, nån av de billigaste modellerna, är ungefär 5000-6000kr för motsvarande datamängd.

Men visst, nästa datorbygge kommer antagligen att ha en SSD som systemdisk, det är ju där som de gör mest nytta vad det gäller prestanda.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

NAS

Hej, vilken av diskarna ska man välja om man ska köra dem i en NAS. Vill ha bästa prestanda, bryr mig inte så mycket om ljud då det bara kommer stå i en garderob. Så vilken har bäst pris/prestanda?

Visa signatur

Intel E2160 @ 3,2 Ghz, Gigabyte P35 Ds4, 2x2GB OCZ PC6400, Sparkle 8800GT 512MB, Samsung 500GB, Dell 2007WFP

Permalänk
Medlem

Re: NAS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bruce Lee
Hej, vilken av diskarna ska man välja om man ska köra dem i en NAS. Vill ha bästa prestanda, bryr mig inte så mycket om ljud då det bara kommer stå i en garderob. Så vilken har bäst pris/prestanda?

Någon Western Digital BLACK antar jag, den har dubbla processorer. Men jag vet inte om det betyder att den är snabbast, jag har inte tittat, googla fram något vettja om hastigheter.

Med ovanstående syftar jag på "vanliga" hårddiskar för svenssons som rymmer mer.

Men om du vill ha bra mycket bättre prestanda men mindre volym får du kika på velociraptor.

---

Hur många watt drar egentilgen en hårddisk? Tycker mest att i starten borde den dra en del men annars skulle jag gissa på 20 W?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Nej velociraptor är nog inget alternativ till min NAS då den ska rymma alla mina backuper...

Visa signatur

Intel E2160 @ 3,2 Ghz, Gigabyte P35 Ds4, 2x2GB OCZ PC6400, Sparkle 8800GT 512MB, Samsung 500GB, Dell 2007WFP

Permalänk
Medlem

Re: Re: NAS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Någon Western Digital BLACK antar jag, den har dubbla processorer. Men jag vet inte om det betyder att den är snabbast, jag har inte tittat, googla fram något vettja om hastigheter.

Med ovanstående syftar jag på "vanliga" hårddiskar för svenssons som rymmer mer.

Men om du vill ha bra mycket bättre prestanda men mindre volym får du kika på velociraptor.

---

Hur många watt drar egentilgen en hårddisk? Tycker mest att i starten borde den dra en del men annars skulle jag gissa på 20 W?

Seagate Barracuda 7200.12 32MB 1 TB är iaf snabbare än samsung F1 disken. Mot western digital har jag inte hittat nån jämförelse.
http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2009/04/13/seagate-1...

Den är inte långt efter 300GB velociraptor i prestanda heller om man kollar graferna.

verkar som WD digital black är snabbare än gamla versionen av Seagate barracuda 7200.11 men mot 7200.12 är nog loppet väldigt jämnt.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Det här med strömsnåla diskar har blivit överdrivet. Ett par watt hit eller dit är det de handlar om. Knappt märkbart i ett system.
Samtidigt som de flesta har extremt feta grafikkort som suger oerhört med ström. Dessa watt från hårddiskar blir knappt märkbara i sammahanget.
Det är mest ett försäljningsargument med gröna hårddiskar.
Visst säljer man mijloner hårddiskar gör det står skillnad räknat totalt sätt. Men gemena man är det nästan tramsigt.

I en NMT där skalet redan blir relativt varmt är det skönt att slippa några extra watt värme som kan förstöra kvällens filmupplevelse!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Re: Re: NAS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Någon Western Digital BLACK antar jag, den har dubbla processorer. Men jag vet inte om det betyder att den är snabbast, jag har inte tittat, googla fram något vettja om hastigheter.

Med ovanstående syftar jag på "vanliga" hårddiskar för svenssons som rymmer mer.

Men om du vill ha bra mycket bättre prestanda men mindre volym får du kika på velociraptor.

---

Hur många watt drar egentilgen en hårddisk? Tycker mest att i starten borde den dra en del men annars skulle jag gissa på 20 W?

Angående hur många watt en disk drar så tror jag det är lite olika beroende på disk, det är en egenskap som är bra med dom "gröna" diskarna.

Kolla på länken som Vejto la upp: http://www.silentpcreview.com/Silent_Samsung_F2_EcoGreen_HD50...

Där finns dessa uppmätta världen:

Jämför gärna WD Caviar Black´s idle förbrukning med F2´s!!!

Visst, det är en viss skillnad i prestanda, men det är låååångt ifrån dubblerad som den uppmätta förbrukningen.

Jag vet inte, kanske är jag ute och cyklar, men jag resonerade så här: F2 är mycket närmare i prestanda mot F1 än vad jag ens vågat föreställa mig, har både läst och testat ett antal av mina egna F1: or och F2: or.
Caviar Black (mycket bra disk i övrigt) är före F1, men knappast med några landslides!
Förbrukningen däremot, är en riktig landslide!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: NAS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Seagate Barracuda 7200.12 32MB 1 TB är iaf snabbare än samsung F1 disken. Mot western digital har jag inte hittat nån jämförelse.
http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2009/04/13/seagate-1...

Den är inte långt efter 300GB velociraptor i prestanda heller om man kollar graferna.

verkar som WD digital black är snabbare än gamla versionen av Seagate barracuda 7200.11 men mot 7200.12 är nog loppet väldigt jämnt.

Prestanda är ju ingenting man kan jämföra av några få grafer heller då vi alla inte alltid vill åt samma egenskaper, eller ens skall använda disken till samma saker. (titta på copy+writespeeds en gång till)

Jag tex vill ha lagringsdiskar som är strömsnåla, kalla och tysta samtidigt som jag naturligtvis också vill att det skall gå någorlunda snabbt att föra över både små och större filer till disken, och helst av allt skall den vara billig och pålitlig.
Med andra ord, jag kan på HTPC´n lätt offra 5 sekunder i boot tid, utan problem!
Men skrivhastigheterna som F1 är bättre på än 7200.12 värderar jag högre än lite extra läshastighet, detta på lagringsdiskarna naturligtvis!

Jag har ingen 7200.12, men har tillgång till Caviar Black och den har en bit upp till Velociraptor i åtkomsttider, den saken är då klar, åtminstone så upplever jag det så.

Permalänk
Avstängd

Riktigt bra pris på HDD'sar nu köpte en TB för 800:-

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larzzon
Många bäckar små...

...är ett argument som bör användas extremt sparsmakat.

Det är inte dåligt att de drar mindre ström, men det innebär inte att mängden ström diskarna förbrukar är särskilt relevant för en normal privatperson som på sin höjd har 2-3 hårddiskar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ens fylla 1gb med musik.

Permalänk

yay mina 5400rpm diskar måste bytas ut..fan drygt att ha os i en 5400rpm >.>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Jag kan inte ens fylla 1gb med musik.

Inte jag heller, då jag kör Spotify

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagert
Inte jag heller, då jag kör Spotify

Tur att det finns vettiga målgrupper då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/1tb-samsung-...

Där har du en bättre hdd och för 760kr och gratis frakt är detta ett bättre val rakt igenom... ger min vänstra pungkula om jag har fel.

Om man är en fattig student och bara har 737kr att disponera på hårddisk och frakt? Hur kan då en hårddisk för 760kr vara 'ett bättre val rakt igenom'?

Gratis (frakt) är gott men grillat är godast!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
yay mina 5400rpm diskar måste bytas ut..fan drygt att ha os i en 5400rpm >.>

Hmm, har mitt OS på en 5400 utan några större drygheter, dock är det en modell nyare disk med 500GB plattor. Ska dit med en SSD senare dock som systemdisk.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Om man är en fattig student och bara har 737kr att disponera på hårddisk och frakt? Hur kan då en hårddisk för 760kr vara 'ett bättre val rakt igenom'?

Gratis (frakt) är gott men grillat är godast!

jag tänker att 23kr till, är fan värt o välja bort nudlarna någon kväll istället bättre hdd, garanterat... därför satsar jag fortfarande min pungkula

och har man inte 23kr till, då är man fattigare än en student.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Avstängd

va fasen skulle ni komma med denna nyhet för ,det sluta med att jag gjode av med 800kr inkl frakt och köpte en ny 1tb hårdisk

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
yay mina 5400rpm diskar måste bytas ut..fan drygt att ha os i en 5400rpm >.>

Kör mitt system med en enda 5400rpm-disk, WD Green 7500AACS (750GB), alltså både os, apps och lagring men fördelat på olika partitioner. Märkte ingen prestandaskillnad alls från det att jag "gick ner mig" från en 7200rpm Samsung (om än varvtalet förstås inte säger allt när det gäller prestanda).

Nä jag stannar med 5400-varvsdiskar till SSD tar över helt och hållet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andervaeld
Kör mitt system med en enda 5400rpm-disk, WD Green 7500AACS (750GB), alltså både os, apps och lagring men fördelat på olika partitioner. Märkte ingen prestandaskillnad alls från det att jag "gick ner mig" från en 7200rpm Samsung (om än varvtalet förstås inte säger allt när det gäller prestanda).

Nä jag stannar med 5400-varvsdiskar till SSD tar över helt och hållet.

Sitter du på 2,5 tums diskar eller? För 5400 har ja aldrig sett på 3,5 tums sata diskar

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
Sitter du på 2,5 tums diskar eller? För 5400 har ja aldrig sett på 3,5 tums sata diskar

Nej, han sitter som han själv säger på 3.5", sådana är tämligen vanliga idag och finns från flera tillverkare. WDs Greenserie är 5400-rpm, Samsungs F2 Ecogreen likaså, även Seagate har en LP-serie som snurrar i smått udda 5900 rpm.

Sitter själv på en F2 som systemdisk.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.