Nvidia smyger in DX11-funktion i ny drivrutin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Ingen som får Deja Vu?

Dessa jävla vattensimulationer å skit har man fått se sedan GeForce 2 tiden

Hehe, det har du rätt i

Enda argument till varför jag köpte GF2.. men ingen skillnad då.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
gammal standard? 9.0c är gammal standard! dx 10 är ny och ingen använder den....

vilket betyder att det inte kan vara mycket att ha om man inte går över till den nyare standarden.

Så varför skulle man gå över till den nu när den snart ska bli utbytt när man inte gjorde det när den var ny??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Hat? Har absolut ingenting med det att göra. Märkligt att något sådant ens skrivs.

Citat:

FUD är en förkortning som står för Fear, Uncertainty, and Doubt (rädsla, osäkerhet och tvivel) och är en marknadsföringsteknik som går ut på att skrämma kunden till att avstå från konkurrenters produkter genom att, utan att säga det rakt ut, låta förstå att dessa produkter innehåller mystiska och farliga defekter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/FUD

nVidia skäller inget på ATi/AMDs utbud, de levererar en drivrutin med en funktion ur DirectX 11 som också går att få att fungera på DirectX 10-kort. ATi/AMD kan göra exakt samma. Och de verkar inte ens ha gjort en sån stor sak av det.

Hur är det FUD? Att lägga till funktionalitet i sin egen produkt, utan att kritisera motståndaren, kan aldrig vara FUD.

Visst, du har nog rätt att de är ute efter att ta lite av glansen av ATi/AMD, men det är långt ifrån FUD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Märkligt att ingen funderar på varför nVidia gör detta?

Därför att de vill förvirra kunderna (klassisk FUD) därför att de vet ATi/AMD kommer med riktig DX11 (hårdvarustödd) först. Klassisk FUD, klassisk nVidia.

Det är väl bara bra att nVidia ger oss DX10-användare lite extra funktioner till våra kort? Blir inte fullt lika aktuellt att uppgradera sin hårdvara när drivarna fixar biffen!

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
gammal standard? 9.0c är gammal standard! dx 10 är ny och ingen använder den....

Precis, varför lägga ner energi på något som ingen använder?

Skämt åt sido, trevligt med fler funktioner, förstår inte att folk klagar över att de lägger till stöd för saker. Skulle det gnällas mindre om de lät bli?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har anvant denna drivrutin i nagra timmar nu och saker ar lite konstiga, GRID laggar och krashar lite da och da, installerade en tidigare drivrutin och det funkade susen efter det...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
...Hur är det FUD? Att lägga till funktionalitet i sin egen produkt, utan att kritisera motståndaren, kan aldrig vara FUD.

Visst, du har nog rätt att de är ute efter att ta lite av glansen av ATi/AMD, men det är långt ifrån FUD.

Fear - kunderna vet inte om de gör rätt köp. nVidia verkar ju fixa det via drivrutinerna. Varför då köpa ett riktigt DX11-kort från någon annan? Kunden kanske bara kastar ut sina surt förvärvade slantar.

Uncertainty - DX11 kanske bara är en "papperstiger"?. nVidia - återigen - verkar ju kunna ordna detta med sina gamla DX10-kort.

Doubt - hmm, aahhh, nej jag väntar nog tills nVidias kort kommer. Syftet uppnått.

Har man följt nVidia sedan starten vet man att de oavbrutet sysslat med liknande saker, speciellt när de riskerar hamna på efterkälken, om än tillfälligt. Alla metoder har varit tillåtna. Och nej, ATi har aldrig varit i närheten av dessa metoder. Det har absolut ingenting med hat att göra.
Dock är jag trött på ett beteende, om än konsekvent, som går ut på att vilseleda/förvirra kunderna. Detta är en reflektion och givetvis min personliga åsikt, men baserad på mina erfarenheter sedan ca 15 år.

Jag brukar tex försöka lyssna på nVidias konferenser när kvartalsrapporterna släpps. Det har sagts många hårresande och direkt felaktiga saker där genom åren. Framför allt av VDn och grundaren själv Jen-Hsun Huang, så beteenden kommer definitivt från högsta ledningen. Ekonomijournalisterna som ställer frågor har tyvärr ofta betydligt lägre kunskapsnivå än många på det här forumet, så mycket lite ifrågasätts på något vettigt sätt.

Jag har postat tidigare vilka grafikkort jag haft genom åren. Det är i princip blandat 50/50 mellan nVidia och ATi. Likadant är det när jag rekommenderar kort till kunder eller vänner. Hårdvarumässigt har nVidia ibland fått till fullträffar, precis som ATi/AMD, och då bortser jag givetvis från andra saker och rekommenderar det bästa. Credit where credit is due.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nu är det väl iofs så att sitter man och läser sådana här nyheter så har man varken Fear, Uncertainty eller Doubt.

Är ju inte precis något som skrivs om i dagstidningarna där mindre kunnigt folk skulle kunna känna det.

Verkar ju lite dumt om nVIDIA skulle vänta med att släppa funktionalitet bara för att det ser ut som dom skulle försöka ta glansen av ATI på något vis.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Precis, varför lägga ner energi på något som ingen använder?

Skämt åt sido, trevligt med fler funktioner, förstår inte att folk klagar över att de lägger till stöd för saker. Skulle det gnällas mindre om de lät bli?

gnäller ju på att de inte använder funktionerna som finns i dx10, dx10 var ju uppenbarligen en flopp och jag känner mig lurad!

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
gnäller ju på att de inte använder funktionerna som finns i dx10, dx10 var ju uppenbarligen en flopp och jag känner mig lurad!

Far Cry 2 går betydligt bättre med DX10 än DX9.
Här är ett test från December 2008, tänk på att man optimerat både spel och drivare en hel del sen dess.
http://enthusiast.hardocp.com/article/2008/12/01/farcry_2_dx9...
Allt som krävs är att utvecklarna börja programera för DX10 och inte DX9.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarWolf.667
Nu är det väl iofs så att sitter man och läser sådana här nyheter så har man varken Fear, Uncertainty eller Doubt.

Är ju inte precis något som skrivs om i dagstidningarna där mindre kunnigt folk skulle kunna känna det.

Verkar ju lite dumt om nVIDIA skulle vänta med att släppa funktionalitet bara för att det ser ut som dom skulle försöka ta glansen av ATI på något vis.

Sen kan man ju tyvärr lägga nvidia till intellägret också,inget fel på intel även om dom kört fulmetoder vissa gånger,det är mest det att är du störst på marknaden som intel och nvidia är så berättigar inte det att du kör fula utpressningsmetoder mot andra konkurrenter.(nvidia assassins creed mot ati någon? intels fulmetoder mot amd när dom hade sin athlon64 en gång i tiden).
Ja nu orkar jag inte mer utan har bara påvisat rena faktum:)
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Far Cry 2 går betydligt bättre med DX10 än DX9.
Här är ett test från December 2008, tänk på att man optimerat både spel och drivare en hel del sen dess.
http://enthusiast.hardocp.com/article/2008/12/01/farcry_2_dx9...
Allt som krävs är att utvecklarna börja programera för DX10 och inte DX9.

och kodningen i farcry 2 är så dålig att man inte kan spela mer än en timma, för då är det memory leak....

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Fear - kunderna vet inte om de gör rätt köp. nVidia verkar ju fixa det via drivrutinerna. Varför då köpa ett riktigt DX11-kort från någon annan? Kunden kanske bara kastar ut sina surt förvärvade slantar.

Du har ett roligt sätt att böja saker in i onödigheten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
gnäller ju på att de inte använder funktionerna som finns i dx10, dx10 var ju uppenbarligen en flopp och jag känner mig lurad!

Är precis som med allt annat, det tar tid då långt från alla sitter med DX10-kort och än färre med Vista. Så varför känner du dig lurad för? Köper man ett DX10-kort för stödets skull och förväntar sig massa titlar på direkten utan kunskapen om hur marknaden fungerar så får man skylla sig själv i stort.
Stödet kommer öka allteftersom DX10-korten och Win7/Vista blir standard och kommer nog ta rejäl fart om ett år eller 2 gissningsvis.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr-magoo63
Finns det stöd för de funktionerna i nått spel i dagsläget tro ..??....eller får vi vänta tills nästa generation spel kommer för o få någon praktisk nytta av de....då tängker jag inte på pysx uppdateringen

Operation Flashpoint: DR skall ha DX11, kommer om ca 40 dagar.

Permalänk

Men DX10 kom ju bara till vista. och de var inge dunder succé i börja. och jag har läst en del om alla buggar som har funnits och finns i DX10. Jag hoppas DX11 är bättre. tänkt att satsa på Windows 7 när de kommer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
och kodningen i farcry 2 är så dålig att man inte kan spela mer än en timma, för då är det memory leak....

Visste jag inte, tyvärr är det allt för vanligt med minnesläckage, tycker själv att det är ganska lätt att klanta sig när man programerar med C++, Ada är mycket bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Man undrar vad detta gör med OpenCL? För att inte ens tänka på vs Cuda. Någon programmerare som arbetar med dessa tekniker som lurkar här? Maila mig gärna.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Fear - kunderna vet inte om de gör rätt köp. nVidia verkar ju fixa det via drivrutinerna. Varför då köpa ett riktigt DX11-kort från någon annan? Kunden kanske bara kastar ut sina surt förvärvade slantar.

Uncertainty - DX11 kanske bara är en "papperstiger"?. nVidia - återigen - verkar ju kunna ordna detta med sina gamla DX10-kort.

Doubt - hmm, aahhh, nej jag väntar nog tills nVidias kort kommer. Syftet uppnått.

Ehhh, du kan ju lira nya DX10-spel med gamla DX8-grafikkort (från både ATI och Nvidia), fast då kör man i mestadels i DX8. Är inte det bra?

Vad jag kan se så färgas ditt tänkande av vad som har hänt tidigare, inte vad som händer nu.
Argumentet: De har gjort fula grejor förr, så därför är säkert allt de gör dåligt, känns lite barnslig. Försök istället att bedöma nyheten lite objektivt. I det här fallet verkar du klaga på dåligheter som inte finns.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

WrongTarget>Bra inlägg

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Va mycket gnäll det var här då.
Dx10 floppade det är ett faktum, Men det gav jäkla mycket till dx9 och det är en massa funktioner i många av dom nya spelen som kommer från dx10 mjukvaran.

Men det är inte bara dx10s fel att det vart dåligt, det visade prestera väldigt dåligt under vista, vilket är en av dom största anledningarna till att dom inte la ut mer energi.

Och nu har dom kommit så pass långt i utvecklingen av rendering och grafik knackning att det inte finns nån anledning att implentera det i nått redan halvfärdigt halv fungerande.

Om Nvidia resonerar så här: "fixxa allt det gammla först" Då skulle speltillverkarna verkligen ha kul va? Sitta och knacka quake 4 modeller till Heavy Rain.

Tänk till lite innan ni kräks

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction

Permalänk
Medlem

Shit vad najs. Kör just nu Windows 7 pro RTM (Final) (Finns på MSDNAA) Ska testa det så att kortet kan uttnyttja dx11 och alla dess optimeringar. Synd bara att det inte finns något DX11 spel än? Men optimeringarna för befintliga API:er är ju guld

DX11 here I come.

Permalänk

Nvidias GT300-serie, det är oklart när den kommer va? har letat lite, om jag uppfattar det rätt var snacket först att det skulle komma nästan samtidigt som AMD:s nya grejer nu snart men att det på senare tid börjat ryktas om delay till nästa år, stämmer det eller vet man inte överhuvudtaget?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm