Intel tror på fortsatt snabb teknikutveckling

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
I (ostressad) kristallint kisel är atom-atom separationen ~543pm d.v.s. ~0,543nm. I 4nm kan man då teoretiskt få plats med ~7,4 kiselatomer.
4nm process? Not bloody likely!

Tror det fanns en del som tänkte likadant om månlandningen

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Skrattretande att det finns folk som tycker tekniken är onödig och ifrågasätter om vi verkligen behöver det.

Tänk snabbare servrar = snabbare hemsidor, program osv.
Man kompenserar långsam mjukvara med snabbare hårdvara.
Man får plats med mycket cache som kompenserar för dålig arkitektur, tänk er 1 mb L1.
Svalare processorer, drar mindre ström, mindre elektronik. Tänk en dator som är som en sockerbit och går att surfa på, betala räkningar.

Så det jag vill säga till er som ifrågasätter om tekniken är nödvändig:
Tänk en gång till innan ni postar är ni gulliga

Tack, jag var på väg att skriva något liknande vilket jag nu slipper.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Tror det fanns en del som tänkte likadant om månlandningen

Även om teknikutvecklingen aldrig stannar så får man nog acceptera att det finns ganska stora osäkerheter i sånna här prognoser. Intel själva vet inte exakt vilken teknik de kommer tillverka sina kretsar med så långt in i framtiden. Intels och övriga presentationer här ger viss insikt i de svårigheter som halvledarindustrin nu står inför.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Då är det tur att vi har konsolerna som "bromsar" utvecklingen. Det gör att även vi datorspelare som inte uppgraderar varje år klarar av att köra spelen på PC versionen som släpps.

Fast det skulle ju hända ändå, eftersom spelen utvecklas till en marknad. Att tillverka ett spel som bara går att spela på ett grafikkort för 5000 kr som släpptes förra veckan finns det helt enkelt inte ekonomi i eftersom marknaden är för liten. Även om det skulle bli snyggast. Det kommer alltid att vara en avvägning mellan att imponera med ny snygg grafik och att det ska finans tillräckligt många som kan spela spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Tror det fanns en del som tänkte likadant om månlandningen

Jag tror mer på att Josephson junctions kommer börja användas före 4nm transistorer. Då kanske kvantumeffekterna mellan ledare kan utnyttjas för att öka den logiska densiteten också

Jag säger inte att vi inte kommer kunna skala till (och under) 4nm men jag tvivlar starkt att det blir med något som liknar traditionell teknik vilket denna tråd handlar om.

Permalänk
Medlem

Aja 22nm räcker ganska långt det med, sen får de väl börja fundera på att använda andra material. Vi har ju även sett att projekt med DNA teknik är på gång

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB