Frekvens, kärnor eller mindre latancy. Vad är framtiden?

Permalänk
Medlem

Frekvens, kärnor eller mindre latancy. Vad är framtiden?

Hur tror ni att en processor kommer vara om 9 år? För 9 år sedan hade den bästa CPUn 1.1ghz alltså ca 1/3 av vad de är på idag. 9 år innan dess var den på 25mhz alltså 1/44 av 1,1ghz. Utvecklingen i frekvens har mer eller mindre stannat av. Men kommer det fortsätta vara så? Kommer det bli fler och fler kärnor? Borde det inte bli svårare och svårare att få ut 100 % effektivitet då med massor med kärnor var och en inte så snabb? Eller kommer effektiviteten ökas enormt så varje kärna på samma frekvens kommer vara mycket snabbare? Men finns det någon gräns ur effektiv man kan göra en CPU på det sättet? Kommer en CPU kärna om 9 år på samma frekvens som idag vara lika mycket snabbare än dagens processorer som dagens är jämfört med en för 9 år sedan?

Personligen tror jag tyvär det blir kärnorna som bli framtidens prestandamått. Man kommer t.ex. mäta 1024 jämfört med 768 kärnor. Det kommer vara prestandamåttet precis som mhz var måttet för 10 år sen (men som inte gått och använda längre ända sen Athlon XP kom).

Jag skulle hellre dock se fokus på att få kärnorna snabbare än fler om inte det i framtiden kommer vara extremt lätt att programmera för 1000 kärnor så att man lyckas utnyttja all kraft. I dag så utnyttjar man sällan kraften ens i en quad-core för sakerna inte är skrivet för det.

EDIT: Om ni tror på en kombination (vilket det ju oftast är) så välj det ni tror har stört betydelse för prestandan. Så om ni tror på både fler kärnor och mindre latancy välj det ni tror kommer ha stört inverkan på prestandan på processorn.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du menar med "latency". Fördröjning till vad?

Men trenden verkar ju rätt tydligt gå mot fler kärnor så nåt åt det hållet blir det väl. Mycket lättare än att öka klockfrekvensen iaf. Lägre klockfrekvenser och fler kärnor ger dessutom mer prestanda per watt (åtminstone i teorin).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Vet inte vad du menar med "latency". Fördröjning till vad?

Men trenden verkar ju rätt tydligt gå mot fler kärnor så nåt åt det hållet blir det väl. Mycket lättare än att öka klockfrekvensen iaf. Lägre klockfrekvenser och fler kärnor ger dessutom mer prestanda per watt (åtminstone i teorin).

Med latancy menar jag allt som fördröjer processorn. T.ex. räknar jag hoppet från Front Side Bus till att ha minneskontrollern inbyggd i processorn som förbättrad latency. Latancy kanske inte var helt rätt dock för egentligen menar jag allt som förbättras prestandan på processorn vid samma antal kärnor och samma frekvens, effektivitet skulle man kunna säga också.

Jo verkar helt klart som kärnor är framtiden men jag undrar verkligen. Kan inte vara lätt att använda hundratals kärnor eller om vi ser några decenium in i framtiden hundratusentals kärnor. Har liksom svårt att se att det är ett effektivt sätt att lösa problemet på. Känns som att pula in fler och fler cylindrar i bilarna för att få dem snabbare.

Frekvenser var ett så kallad "brute force" sätt att öka hastigheten men jag tycker att öka antalet kärnor också kan räknas som "brute force" enbart pula in mer beräkningskraft.

Om man kollar längre fram kommer kärnorna vara så små att man kan prata om celler. Varje liten pryl kommer ha dem i viss mån och allt kommer kunna samarbeta. Det kommer inte finnas någon dator som idag utan alla ens prylar använder lite av sin beräkningsförmåga trådlöst när man behöver göra något krävande.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Med latancy menar jag allt som fördröjer processorn. T.ex. räknar jag hoppet från Front Side Bus till att ha minneskontrollern inbyggd i processorn som förbättrad latency. Latancy kanske inte var helt rätt dock för egentligen menar jag allt som förbättras prestandan på processorn vid samma antal kärnor och samma frekvens, effektivitet skulle man kunna säga också.

Jo verkar helt klart som kärnor är framtiden men jag undrar verkligen. Kan inte vara lätt att använda hundratals kärnor eller om vi ser några decenium in i framtiden hundratusentals kärnor. Har liksom svårt att se att det är ett effektivt sätt att lösa problemet på. Känns som att pula in fler och fler cylindrar i bilarna för att få dem snabbare.

Frekvenser var ett så kallad "brute force" sätt att öka hastigheten men jag tycker att öka antalet kärnor också kan räknas som "brute force" enbart pula in mer beräkningskraft.

Om man kollar längre fram kommer kärnorna vara så små att man kan prata om celler. Varje liten pryl kommer ha dem i viss mån och allt kommer kunna samarbeta. Det kommer inte finnas någon dator som idag utan alla ens prylar använder lite av sin beräkningsförmåga trådlöst när man behöver göra något krävande.

Jo, mindre fördröjningar till minnet och cachen vore ju fint. Lite bättre kanske det blir med det också men det är nog rätt svårt. Lättare är det ju att öka bandbredd istället men jag gissar på att det blir svårare i framtiden det också. Det allra lättaste blir nog att bara lägga till fler och fler kärnor.

Kanske det blir så att allt eftersom vi lär oss att utnyttja flera processorer/kärnor så ökas antalet kärnor hela tiden och klockfrekvensen sjunker för att få ner värmeutvecklingen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W