Asus roadmap för Eee PC läckt

Permalänk
Melding Plague

Asus roadmap för Eee PC läckt

Eee PC var den modellserie som startade netbook-vågen och som kom att förändra det bärbara landskapet för gott. Nu visar en läckt roadmap att den taiwanesiska jätten Asus planerar att lansera flera nya modeller under årets sista månader.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eee PC 1201N känns på pappret som en av de mest privärda modellerna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Segt att bara dyraste har 2gb ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Eee PC 1201N känns på pappret som en av de mest privärda modellerna.

Den e ju den första av Eee modellerna som jag faktiskt skulle vilja ha.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Segt att bara dyraste har 2gb ram

behövs väll inte mer, den ska ju bara dra runt XP home.

Permalänk
Medlem

Intressant men jag rör inte en notebook som är större än 901. Ge mig upplösning över 1000-vaddetnuär och 9" skärm så säljer jag min själ och en och annan kroppsdel.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

förstår ej varför alla ska ha så små laptops..

bara iriterande att skriva med ju.

Skulle vilja ha en laptop med 17" som va typ 5 cm tjock och hade bra kylning/prestanda..

Permalänk
Medlem

Ge mig en 10" med 1366x768 upplösning och ION.

Permalänk
Medlem

1201N kan vara väldigt intressant om den har HDMI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thedarre
förstår ej varför alla ska ha så små laptops..

bara iriterande att skriva med ju.

Skulle vilja ha en laptop med 17" som va typ 5 cm tjock och hade bra kylning/prestanda..

Ja den vill man verkligen ha med till skolan varje dag...

Jag undrar vad 1G och 2G betyder? Hur tror ni batteritiden är på 1201? Är det mycket sämre batteritid på ion?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megaman9
Ge mig en 10" med 1366x768 upplösning och ION.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Ja den vill man verkligen ha med till skolan varje dag...

Jag undrar vad 1G och 2G betyder? Hur tror ni batteritiden är på 1201? Är det mycket sämre batteritid på ion?

En respektive två gigabyte internminne?

Permalänk
Medlem

En gång i tiden fanns det EEE-datorer för 1699kr. Idag är dem nästan exakt likadanna, fast tredubbla priset.

Vafan är grejen med en värdelös netbook för ~5000kr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
En gång i tiden fanns det EEE-datorer för 1699kr. Idag är dem nästan exakt likadanna, fast tredubbla priset.

Vafan är grejen med en värdelös netbook för ~5000kr?

Tyst, bra batteritid, större tagentbord än de gamla netbooksen, liten vikt. Sluta ställ dumma frågor du själv kan svara på

Permalänk

Det måste mjölkas lite också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
Tyst, bra batteritid, större tagentbord än de gamla netbooksen, liten vikt. Sluta ställ dumma frågor du själv kan svara på

De gamla netbooksen var tystare då de hade ssd. De var också lättare då de var fysiskt mindre och inte hade lika stora batterier.
Är verkligen ett litet bättre batteri och en större storlek värt en dubblering av priset? Prestandan är ju likvärdig då det fanns 900or med atom..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
Tyst, bra batteritid, större tagentbord än de gamla netbooksen, liten vikt. Sluta ställ dumma frågor du själv kan svara på

Exakt hur är dom tystare nu? Speciellt när dom hade SSD innan.
Och vikten? Är dom lättare nu speciellt när dom blivit större?
Har svårt att se batteritid + större tangentbord är värt 3500kr mera...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

Vafan är grejen med en värdelös netbook för ~5000kr?

Grejen är väl att gemene man nu vet vad netbook är för något och därför börjar konsumera dem. När dom kostade 2000kr köpte geeksen dem eftersom det var den perfekta smidiga surfdatorn man kan springa runt med (ssd) å knappt lät nåt (ssd) å fet batteritid (ssd, dåliga små skärmar) och cool (riktigt små) och inbyggt 3G i nån modell. Sen tog kunderna nog slut.

Nu när resten av befolkningen har börjat köpa dom måste man sätta in hårddiskar(folk vet inte vad SSD är men vet vad GB är) och göra dom större(folk gillar stora skärmar). Priset kan man också höja eftersom 4-5000 för en komplett "laptop" inte är så mycket.

Tyvärr går man ifrån konceptet, men är man aktieägare i ASUS är det ju förstås det rätta att göra. Man skulle kunna säga att riktiga netbook floppade

Permalänk
Medlem

Är elit bättre än bäst?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Alltså! Vad fan hände med 1500kr modellerna? Linux + låg prestanda är ju grymt. Köper fan hellre än stationär eller riktig bärbar för 5000kr. Dom dödade ju detta för ett bra tag sen

Permalänk
Medlem

Ion, äntligen kan man börja spela lättare spel, med bra prestanda. Fler användningsområden skadar ju inte. 1201N är faktiskt den första intressanta "netbooken". Nu börjar de bli användbara på riktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabayt
Alltså! Vad fan hände med 1500kr modellerna? Linux + låg prestanda är ju grymt. Köper fan hellre än stationär eller riktig bärbar för 5000kr. Dom dödade ju detta för ett bra tag sen

Håller helt och hållet med. Dyra små datorer har funnits länge, det nya med netbooks var ju att de var så mycket billigare än andra datorer. Nu är det ju svårt att hitta en asbillig linuxnetbook trotts att det var just en sådan som startade den här netbookhysterin.

Tänk er en billig netbook med någon av de populära linuxdistarna, som faktiskt är mer funktionellt från start än de ofta medföljande snöpta xp home eller xandros, det vore mumma det!:-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thedarre
förstår ej varför alla ska ha så små laptops..

bara iriterande att skriva med ju.

Skulle vilja ha en laptop med 17" som va typ 5 cm tjock och hade bra kylning/prestanda..

då e det ju ingen netbook

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
då e det ju ingen netbook

Knappt en laptop heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Knappt en laptop heller.

Brukar kalla dom för tegelstenar.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Brukar kalla dom för tegelstenar.

Stora tegelstenar...
Jag hade hoppats på en två eller fyr-kärnig atom så kan jag köra med extern grafik... Så underbart bra det hade varit med ett monster till dator med så liten skärm och smidig att ta med sig till vart man nu ska. Att lira lite spel, se på film och surfa är vad jag vill göra, dessa netbooks går bara att surfa på, och knappt ens det.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Brukar kalla dom för tegelstenar.

Detta låter snarare som en cementplatta..

Efter att ha provat kånka runt en 15" Vostro har jag beslutat mig för att nästa laptop ska bli något smidigt, inte över 13".

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan en netbook på 12" och en riktigt laptop med en 12" skärm? Enda jag kan se är att netbooken har betydligt sämre prestanda och därmed är billigare men när det gäller "kånkfaktorn" så är de ju jämställda.

Som jag ser det finns det inget som direkt utmärker en bärbar dator för att vara en netbook utan istället finns det en enorm variation i utbudet av bärbara datorer. Kan man inte skippa termen netbook? Om inte så vore en definition på sin plats.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Trodde asus 1005 skulle släppas med intels nya pineview, men vad är detta gammla n280.

Blir matt i kroppen.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Grejen med mini netbooks har försvunnit. Det var tider när en ASUS 901 kostade 2500kr eller mindre.

De är alldeles för dyra nu för att vara prisvärda.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1