Konstiga värden i CPU-Z: Har BIOS valt fel RAM-timings?

Permalänk

Konstiga värden i CPU-Z: Har BIOS valt fel RAM-timings?

Hej,

Jag har ett ASUS P5B-E Plus moderkort, bestyckat med 2x1GB PC4200 RAM samt 2x2GB PC6400 GB RAM.

I CPU-Z visas följande information i SPD-sektionen:

* För PC4200 RAM slottarna:
JEDEC #1 3.0-3-3-9-11 @ 200 MHz
JEDEC #2 4.0-4-4-12-15 @ 266 MHz

* För PC6400 RAM slottarna:
JEDEC #1 4.0-4-4-13-15 @ 270 MHz
JEDEC #2 5.0-5-5-18-22 @ 400 MHz

Som jag har förstått det ska då BIOS välja de mest krävande timingarna från samtliga installerade RAM-minnen, vid den högsta gemensamma klockfrekvensen. Det borde med andra ord bli 4.0-4-4-13-15 @ 266 MHz.

Men i CPU-Z visas följande information i Memory-sektionen:

Memory Frequency 266.7 MHz (1:1)
CAS# latency (CL) 4.0
RAS# to CAS# delay (tRCD) 4
RAS# Precharge (tRP) 4
Cycle Time (tRAS) 12
Command Rate (CR) 2T

Med andra ord har en tRAS på 12 valts istället för 13 (trots att PC6400 RAM-minnena kräver en tRAS på 13 @ 266 MHz). Det verkar nästan som om BIOS eller CPU-Z bara har konstaterat att PC4200 minnena klarar lägst klockfrekvens och sedan tagit dessa minnens SPD inställningar rakt av vid 266 MHz, trots att PC6400 minnena alltså faktiskt kräver högre tRAS än PC4200 minnena vid denna klockfrekvens!

Är det någon som kan förklara varför det blir så? Har BIOS:et valt fel timings för RAM-minnena, presenterar CPU-Z fel värden, eller kan något annat vara galet?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar burken inte med dessa inställningar?
Dessa värden du beskriver är ju inte vid exakt samma hastighet (Jedecmässigt alltså), så därför tar den antagligen de värden som den normalt har (i BIOS) vilket ju just är 666 (667)MHz, och utgår ifrån dem.

Sedan är det inte mer krävande med 13 än 12, för det är tvärtom, ju lägre värden desto snabbare (mer krävande) är det.
Hoppas detta stillar din nyfikenhet?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag har precis installerat 2x2 GB PC6400 minnena. Systemet startar upp ok, men det är för tidigt att uttala sig säkert om det resulterar i ett instabilt system (som tex resulterar i programkrascher då och då).

Sen är det precis som du skriver sant att JEDEC infon från de olika minnena inte har exakt matchande klockfrevens (266 vs 270 MHz). Lite konstigt att PC6400 minnena anger JEDEC värden för 270 MHz istället för 266 MHz (är 270 MHz verkligen en vanlig frekvens att köra på!?).

Jag tycker ändå BIOS borde ta hänsyn till JEDEC värden från PC6400 minnet vid 270 MHz, som ju är det som ligger närmast 266 MHz. Annars riskerar man ju att köra på för låga timingvärden (vilket tex nu verkar vara fallet)? Så borde det inte anses vara en bugg i BIOS:et?

Vidare så kan man ju diskutera vad som anses vara mest krävande. Jag såg det som så att PC6400 minnena kräver tRAS=13 klockcykler för att funka ok, men PC4200 minnena bara kräver tRAS=12 klockcykler (@266/270 MHz). Då anser jag att PC6400 minnena kräver fler klockcykler än PC4200 minnena, och därmed är mer krävande, eller? (Men däremot så ställer ju tRAS=12 högre krav på minnet, så jag antar att det var det du menade.)

Slutligen undrar jag om det finns något bra sätt att avgöra om systemet kommer funka ok trots detta. Om man tex kör Memtest över natten utan att det rapporteras några fel, är det garanterat att man inte kommer få sporadiska fel (som uppträder tex en gång i veckan/månaden) pga minnena då?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjodor_123

Vidare så kan man ju diskutera vad som anses vara mest krävande. Jag såg det som så att PC6400 minnena kräver tRAS=13 klockcykler för att funka ok, men PC4200 minnena bara kräver tRAS=12 klockcykler (@266/270 MHz). Då anser jag att PC6400 minnena kräver fler klockcykler än PC4200 minnena, och därmed är mer krävande, eller? (Men däremot så ställer ju tRAS=12 högre krav på minnet, så jag antar att det var det du menade.)

Slutligen undrar jag om det finns något bra sätt att avgöra om systemet kommer funka ok trots detta. Om man tex kör Memtest över natten utan att det rapporteras några fel, är det garanterat att man inte kommer få sporadiska fel (som uppträder tex en gång i veckan/månaden) pga minnena då?

Kräver och kräver, de inställningarna är ju sällan huggna i sten, så en flytt hit eller dit spelar ofta mindre roll. Men visst kan man se det från ditt håll, och mena att 6400MHz minnena "kräver" mer för att fungera som det är tänkt.

Kör du Memtest över natten utan fel + Orthos en bra stund i windows och den klarar detta så skulle iaf jag tycka att systemet är stabilt för 24/7 användande.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag har nu kört ett par tester med samtliga minnen installerade:

* Jag provade att köra Memtest i 1-2 timmar utan problem.

* Jag provade sedan att köra Orthos v0.41.110.18, och redan efter 14-17 sekunder(!) rapporterade det ett fel:
"Test 1, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19922945 using 1024K FFT length.
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file."

* Jag provade även att köra Prime 95 v25.11 (liknar Orthos) och det rapporterade ett liknande fel efter någon minut:
"FATAL ERROR: Rounding was 0.4939357042, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file."

Jag provade att sedan att köra med bara PC6400 minnena, och fick samma problem. Därefter provade jag att köra med bara PC4200 minnena och då fick jag inga problem alls!

Det verkar med andra ord som att PC6400 minnena inte är helt stabila! Dock verkar det inte ha att göra med att det är konflikt med timinginställningarna mellan PC4200 och PC6400 minnena, eftersom problemet kvarstår när man bara har PC6400 minnena installerade. Konstigt bara att det inte upptäcktes av Memtest?

Någon som har några kommentarer till resultaten ovan?

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat värmen på CPU och systemet i övrigt?
Det kan också vara så att dina 6400 minnen inte klarar sig utan en ökning av volten, för att gå stabilt, medan dina långsammare minnen klarar "normal" spänning? Alltså passar de kanske inte att köras ihop?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)