Permalänk
Avstängd

Min andra hobby [Luftgevär]

Nån mer än jag som håller på med detta på fritiden?

http://www.minhembio.com/CyberVillain#301501

Jag och en kille på jobbet håller just på att ta fram en adapter som gör att man kan köra en FX Airguns T12 eller Typhoon med Colt M4/AR15 tillbehör, kommer bli riktigt nice...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller på med vadå? Du får gärna förklara för oss dödliga, vad detta är

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Håller på med vadå? Du får gärna förklara för oss dödliga, vad detta är

Han dödar småfåglar fattar du väl, hallåååå!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

nej? eller mja hållt på i högreklasser med luftgevär och korthåll.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Bygger han inte vapen för att sälja på svarta börsen ??

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk

Verkar vara ett rejält kikarsikte för ett luftgevär...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

skjuta luftgevär på 100m på 10-meterstavla,
kräver bra riktmedel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vadå är tavlan 10x10m ?!

Permalänk
Medlem

Hade varit snyggare om den varit gjord i massivt trä

Men verkar sannerligen skoj
Har bara testat och skjuta typ på 20m avstånd med järnsikte med ett gammalt luftgevär.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagert
Hade varit snyggare om den varit gjord i massivt trä

Den där är tillverkad av en av Sveriges mest ansedda stockmakare, laminat is the shit. Min nya stock som vi håller på att ta fram nu är mer lättvikt dock, base/adaptern i mattsvart eloxerad alu, sedan köper jag Hogue Colt M4 pistolgrepp och stock från USA som är i kompositmatrial. Kommer även ha RIS railes på sidorna för montering av ficklampa och lasersikte.. Perfekt för skyddsjakt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagert
Men verkar sannerligen skoj
Har bara testat och skjuta typ på 20m avstånd med järnsikte med ett gammalt luftgevär.

Det är grymt kul att skjuta med riktiga grejer, går inte attt jämföra med prylarna man köper från Jula för en tusing

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Vadå är tavlan 10x10m ?!

I OS och andra tävlingar skjuter man på 10 meter med en så kallad diopter som riktmedel, denna är anpassad för en viss typ av tavla på 10 meter

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
skjuta luftgevär på 100m på 10-meterstavla,
kräver bra riktmedel

och hyffsat vindstilla

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Avstängd

Går rätt bra med lite vind, rätt kul kompensera för vind, känner sig lite som en sniper när man sätter en 10 med lite vind

Visa signatur
Permalänk

Varför inte börja med 6,5a istället?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Varför inte börja med 6,5a istället?

Du menar kaliber 6.35?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Du menar kaliber 6.35?

Nej han menar kaliber 6,5x55. Antar jag.

FX är bra vapen. Har ett här hemma.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

alltid lika kul när det regnar dessutom och skottet går nerdåt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Nej han menar kaliber 6,5x55. Antar jag.

FX är bra vapen. Har ett här hemma.

ah.. Jag har en Colt 1911 .45 som ligger och samlar damm, den får duga när jag vill plinka grovkalibrigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Den där är tillverkad av en av Sveriges mest ansedda stockmakare, laminat is the shit. Min nya stock som vi håller på att ta fram nu är mer lättvikt dock, base/adaptern i mattsvart eloxerad alu, sedan köper jag Hogue Colt M4 pistolgrepp och stock från USA som är i kompositmatrial. Kommer även ha RIS railes på sidorna för montering av ficklampa och lasersikte.. Perfekt för skyddsjakt...

Jo det är väl säkert hållbart och stabilt.
Jag tänkte mer på det estetiska
Jag är snickare, så ja tycker bara det ser lite fult ut när man slipar igenom plywood

men men, moving on !

vad går ett sådant här gevär på då?

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Avstängd

T12 är en av Fx's enklare modeller och kostar 5000.
http://luftvapen.e-butiken.se/?artnr=fxtyp12

sedan tillkommer några tusen för stocken, några tuss till för kikarsiktet och sedan 2 papp till för påfyllningstub (300 bars dykartub + fyllningskit), sedan nån tusing till för lite smålull som harrisbipoden (Stativet), vapenfodral etc, pipvikt (Finns inte med på bilderna), etc...

Så det börjar väll nå upp över 10 000 gräsen iaf. Nya stocken kommer kosta runt 3-4 loppor.. Det beror lite på vad det kommer att kosta att svarva till adaptern som gör att man kan haka på M4:a grejerna...

edit: Denna laminatstock kanske du gillar bättre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skjuter en del... men som ren "hobby", inget seriöst flertusenutläggs-sysslande. ;D

Bytte till mig ett Gamo Shadow Delta mot en fiskskål.

199m/s - alltså licensfritt
4,5 mm ammo. Kör i regel endast med spetsig ammo från Norica.

Har 4x kikarsikte och skjuter i stort sett bara på lertavlor med diametern 5cm eller 10-meterstavlor med 5 träffpunkter på varje.
Brukar stå eller ligga på 10-20meters avstånd.

Sen har jag en Blackbird A-3003 kolsyrepistol också.

Samma ammo som till geväret, samt samma ler- och 10meterstavlor.
Står dock max 10m från målet då avtryckaren är sjukt trög och man har rätt svårt att träffa det man siktar på om man står längre bak.

Bra och rejäl pistol i övrigt som jag ska lacka om den rörliga metalldelen på. kommer bli i alu-look när jag är klar.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

Mitt nya AR15/M4 system kommer se riktigt kombat ut.. Denna stock ska jag ha

http://sgcusa.com/p352/Magpul-PRS-Sniper-Stock-AR-15-&-M-16,-...

eller möjligen en vanlig CBS (Collapsible but stock) med kindstöd.
http://www.commandarms.com/product.asp?pID=205&cID=57

eller så slår jag riktigt på stort och köper detta monster
http://www.commandarms.com/product.asp?pID=117&cID=57

Sedan kommer jag sätta Picatinny rails på lufttuben där man kan montera bipoden, lasersikten, lampor etc..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul Själv är jag mer inne på ficklampor, men det är ju alltid kul att se andra människors intressen

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

nu blev man ju lite sugen på att ge sig ut och sikta står nåt .25 luftgevär från bsa om ja inte minns helt fel ett jakt utrustat super sport xl... lite omständigt för mig att få låna det dock pga vapenlicensen för det som krävs och man vill ju inte riskera vapenbrott...
vapnet används i första hand för träningskytte inför jaktsäsongen...

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Jag tycker att luftgevärsskytte saknar något, detta något är rekyl!

Får alltid känslan att man står med ett sugrör och spottar blöta papperstussar.
Men det är roligt att lära sig sikta och hålla på, tyvärr blir man inte en bättre sniper i FPS spel

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Luftgevärskytte är kul, dock inte med optiska riktmedel utan det ska vara med öppna riktmedel, aka kornsikte. Mycket mer sport.

Permalänk

Luftgevär tycker jag är en bra början om man vill gå vidare och även om det inte är någon vidare rekyl på de (flesta är ju gasdrivna/luftdrivna idag- annars pumpar man upp de för hand). nästa steg är ju Korthåll. rätt kul faktist. skulle inte banga för att gå ut och lägga några salor på ett par tavlor nu.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
ah.. Jag har en Colt 1911 .45 som ligger och samlar damm, den får duga när jag vill plinka grovkalibrigt.

Pistol är förvisso kul men det går inte att jämföra med gevär på 300-400m håll utan kikarsikte.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Luftgevär!
Själv skjuter men Luft, korthåll och 6.5x55

6.5 på 750m och träffa är spännande också.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Enbart fjäderpangare för min del, fast i ärlighetens namn är det själva skruvandet & tunandet som är en stor del av charmen...

Visa signatur

Baldrick for president!