Corsair lanserar komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå hur det kan finnas folk som köper vatten kylning för att bara kyla processorn. Det är vettigare att isåfall enbart kyla sitt grafik kort och överklocka det en bit.

Visa signatur

Vem fan har pillat på mina inställningar ?

Permalänk

Ser ingen anledning till vattenkylning alls to be honest Noctuafläktar fixar tamejfan allt. Klockat min burk till förbannelse och den mår prima

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ska bli intressant att se hur denna presterar...

Är ute efter något som tar lite plats runt CPU sockeln och är relativt lätt att installera, Coolit Domino skjöt i pris efter launch så det köpet känns inte motiverat.

Den här ser också relativt "smal" ut och förhoppningsvis presterar den bra: http://www.hexus.net/content/item.php?item=8142

Känns lite som att luftkylningen har nåt sin höjd utan att sätta dit högljudda monsterfläktar, så små kompakta vattenlösningar, eller OCZ version kommer vi nog få se mycket av i framtiden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det som oroade mig när jag läste texten var att man kombinerat aluminium och koppar. Har inte uttrycket "galvaniskt element" slagit Corsair. Nåväl, materialen är ju i olika ändar av systemet så det är kanske inte ett problem då...

Permalänk

Låter väldigt intressant hoppas man får see ett test på det också och några mer exempel om det kommer några.

Permalänk
Medlem

sådana här lösningar finns det ju i mängder av olika tillverkare. Hittilis har de inte vart så bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Antar att vätskan i systemet förhindrar korrosion. Bilar har ju kopparkylare och aluminiummotorer?

Alu-Alu i bilar.......koppar hade kostat för mkt i de storlekarna...

Permalänk
Medlem

OCZ Hydrojet ser mest lovande ut hitills! ^^ Noctua är populär men allt för ful i öppna/halvöppna system tyvärr. Snyggaste och bästa jag har testat hitills är nog zalman cnps9700 nt.. well well, alla håller väl tummarna för ett 100% tyst system som kan köra alla spel på max med en temp på 20-30 grader hehe =D

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk

Jag ser en stor poäng med dessa små slutna system. Jag har själv kört med "riktigt" vattenkylningssystem i många år. Främst för att det var roligt att bygga, greja och underhålla (byta vatten nån gång i kvartalet, montera om slangar, lägga mycket tid på demontering/montering i samband med tex processorbyte osv osv). Jag tröttnade tillslut på att hålla på med det, jag hinner inte sitta med hårdvara på samma sätt som förr helt enkelt och ljudvolymen från en stor Eheim-pump, porlande vatten i reservoaren och flera fläktar var inte ok.

Jag provade att köra luftkylt men jag saknade vattnet så jag skaffade mig en Asetek LCLC (som ju detta Corsair-kitt och många andra är baserade på). Jag är supernöjd! Nu är det tyst och kylförmågan är, trots vad många säger som antagligen inte testat själva, mycket bättre än den bästa luftkylaren (iaf om man tar in ljudvolym i beräkningen, luftkylare får ha rätt högt lufttryck för att prestera riktigt bra). Dessa små slutna system är för oss som inte måste ha den allra allra bästa kylförmågan och inte orkar underhålla och bygga stora vattensystem med slangar kors och tvärs i chassit.

Jag har ingen värstingrigg längre, en gammal E2160 som jag kör i ~3GHz på ett Asus Striker II Formula. Jag har satt ner pumpens varvtal till ca 60% och kör en Noctua NF-S12-800-fläkt på radiatorn. Systemet är ju därmed i princip passivt och totalt tyst. CoreTemp visar aldrig över 55C vid körning av Prime95. Jag är övertygad om att jag inte kan lyckas med samma siffror om jag kört luftkylt med samma ljudvolym!

Så ser jag på saken iaf.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivanea
Väldigt lik!

Tror det är samma, bara att de har smällt på ett annat klistermärke ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Hoppas verkligen att den är bättre än den bästa luftkylaren, annars är det bara skit.

Beror ju på hur man definierar vad som är "bäst".

- Standardkylaren är helt klart bäst, eftersom den är "gratis".
- Luftkylare X är bäst, eftersom det är den effektivaste kylare som får plats i min lilla datorlåda.
- Luftkylare Y är bäst, eftersom den ger mycket effektivare kylning än standardkylaren och ändå bara kostar en spottstyver.
- Luftkylare Z är bäst, eftersom den klarar av att kyla processorn helt passivt.
och slutligen...
- LCLC är bäst, eftersom den för en relativt låg kostnad ger en hyfsat effektiv kylning, hyfsat tyst, i ett underhållsfritt system, som är lätt att montera, och klarar även efter montering att skickas med ordinarie postgång(*) utan att förstöra CPU eller moderkort. (Några av de krav som ställs av OEM.)

(*) Läs mer under punkt 3) i mitt inlägg här.

/Olle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Beror på vad för prestanda du skall ha, kostar allt ifrån 2000-5000kr skulle jag tro om man vill ha det absolut bästa.
Spana lite på kylningsdelen sen kan du alltid smälla upp en tråd så får du garanterat bra med hjälp.

Får väl ta och göra det.

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Alu-Alu i bilar.......koppar hade kostat för mkt i de storlekarna...

För att inte tala om onödig extra vikt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Alu-Alu i bilar.......koppar hade kostat för mkt i de storlekarna...

Rören i bil-radiatorer är väl oftast gjorda i mässing, flänsarna är i aluminium.

Finns en fördel med en sån här vätske-baserad kylare jämfört med en traditionell luftkylare, eftersom det mesta av värme-energin transporteras iväg i rör så värmer det inte upp omgivningen som en vanlig luftkylare kan göra, så man kan få lite lägre temperatur på övriga komponenter beroende på hur luftcirkulationen är gjord i chassit.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

och jag som kände mig som en noob för att jag inte gjorde mina egna block, hehe

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Antar att vätskan i systemet förhindrar korrosion. Bilar har ju kopparkylare och aluminiummotorer?

Kanske kopparkylare i Bentley-bilarna?

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Man kan även se de det så här. Du haver en fläkt att kyla datorn. Du haver en utsugsfläkt där bak. Med denna lösning så får du åtminstonde lika bra kylning som luft men med bara en fläkt. Förutom priset är det inte heller någon direkt uppoffring man gör.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Man kan även se de det så här. Du haver en fläkt att kyla datorn. Du haver en utsugsfläkt där bak. Med denna lösning så får du åtminstonde lika bra kylning som luft men med bara en fläkt. Förutom priset är det inte heller någon direkt uppoffring man gör.

Jepp. Förutom en sak: högre ljudnivå, såvida inte fläkten går att köra på lågvarv och ändå kyla bra. Dessutom är ju knappast pumpen ljudlös heller.

Så om man är ljudkänslig (vilket jag är), så är det kanske inte den bästa lösningen. Men man får väl hålla koll på Silent PC Review om de tar en titt på denna kylare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil_82
Jag kan inte förstå hur det kan finnas folk som köper vatten kylning för att bara kyla processorn. Det är vettigare att isåfall enbart kyla sitt grafik kort och överklocka det en bit.

Det har inte fallit dig in att det finns dom som kanske inte behöver någon direkt grafikkortsprestanda, utan bara kör CPU-intensiva applikationer? Det enda mitt grafikkort gör är att visa XBMC på tv'n, det behövs knappast nån dunderprestanda för det, och standardkylningen funkar fint. Däremot går CPUn varm när jag exempelvis enkodar film.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil_82
Jag kan inte förstå hur det kan finnas folk som köper vatten kylning för att bara kyla processorn. Det är vettigare att isåfall enbart kyla sitt grafik kort och överklocka det en bit.

Då ska jag upplysa dig.
Alla spelar inte, finns gott om folk som använder CPU-kraft till annat.
Så enkelt är det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Alu-Alu i bilar.......koppar hade kostat för mkt i de storlekarna...

Men de e lungt, finns ingen biltillverkare som häller i rent vatten i kylsystemet.
De använder sig av en glykol-vattenblandning som gör vätskan ickekorrosiv och som dessutom tål minusgrader utan att frysa. Men det sistnämnda visste du säkert redan.

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt med en recension på SweC om denna .

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk

Äsch skaffa ett eget plocki-plock system! Det är ju o-överträffligt

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Kanske de, är inte så insatt. Men jag förstår att det kommer bli en bit dyrare ..

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011