Nya Samsung Q320, liten, smidig och kraftful

Permalänk
Avstängd

Nya Samsung Q320, liten, smidig och kraftful

Tänka posta lite info om denna skönheten som verkar vara grymt bra, den verkar dock inte ha släppts i Sverige än utan butiker har importerat den.

Den kommer med olika konfigs, det som egentligen skiljer är bara processorn.
Den verkar sjukt intressant, här kommer lite speccs(på den bästa av de som beräknas landa runt 10-12k).

Namn: Samsung Q320
CPU: C2D P7450, 4mb L2-cache.
GPU: Nvidia Gforce G105M, 256mb GDDR3
HDD: 320Gb, 5400RPM
Ram: 4GB DDR2
Skärm: 13,4'tum, 1366x768, 16:9, LED(<-Grymt)
Batteri: 6-cells, uppskattad till 4-5H batteritid. Det grymma är att det ska släppas ett 12-cells batteri till denna.

Utgångar: 3 USB (varav en kan användas för att ladda ex mp3 och dylika apparater när datorn är avstängd), E-sata, HDMI, slot-in, VGA ut, hörlur & mic ingång samt självklart ethernal port.

Här är den ända videon som finns ute på datorn och recensionen är grym.
http://www.youtube.com/watch?v=075lZM1BuCA

Som sagt, någon som vet när den kommer till Sverige till de lite mer pålitliga butikerna? Denna dator verkar vara sjukt bra och intresserar i alla fall mig mycket.
Vad tycker, tror ni?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag blev väldigt intresserad. Jag har letat efter något smidigt och kraftigt samtidigt och denna verkar fylla kraven. Jag kollade lite butiker och på ena hemsidan stod det att den beräknade leveranstiden skulle vara 28/8, alltså denna månad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fecri
Måste säga att jag blev väldigt intresserad. Jag har letat efter något smidigt och kraftigt samtidigt och denna verkar fylla kraven. Jag kollade lite butiker och på ena hemsidan stod det att den beräknade leveranstiden skulle vara 28/8, alltså denna månad.

Skönt att höra, men man vill ju beställa från mer pålitliga butiker, typ Dustin, Webhallen, inet, datorbutiken. You get the point. Du vet inte något om att den kommer till de också den 28/8?

Som sagt den verkar sjukt grym och jag kommer köpa den så fort den släpps och kommer göra en recension här.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Skönt att höra, men man vill ju beställa från mer pålitliga butiker, typ Dustin, Webhallen, inet, datorbutiken. You get the point. Du vet inte något om att den kommer till de också den 28/8?

Som sagt den verkar sjukt grym och jag kommer köpa den så fort den släpps och kommer göra en recension här.

Du har helt rätt jag utgick bara från deras leveransdatum och utgick från att dustin, komplett etc inte borde vara särskilt långt efter med att ha det i lager. Det är onekligen en väldigt intressant dator har den runt 4h batteritid och inga värmeproblem så är den definitivt en kandidat inför nästa laptopköp vilket kommer ske innan jag börjar universitet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fecri
Du har helt rätt jag utgick bara från deras leveransdatum och utgick från att dustin, komplett etc inte borde vara särskilt långt efter med att ha det i lager. Det är onekligen en väldigt intressant dator har den runt 4h batteritid och inga värmeproblem så är den definitivt en kandidat inför nästa laptopköp vilket kommer ske innan jag börjar universitet.

Det som är ännu mer intressant är att man ska kunna köpa till 12-cells batteri vilket borde kunna låta denna dator leva i ca 8-10 timmar, det är helt sjukt med den prestandan. Dessutom kommer den vara svalare eftersom batterit kommer sticka ut där back så man får en skön vinkel att skriva på plus att luft kommer kunna strömma in och ut.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en leksak innan det är dags att fara ner till Lund igen. Kladda runt på prisjakt och fick upp ögonen för Samsung Q320-FS02. Ser riktigt läcker ut och verkar ha det som önskas.

Någon som beställt denna goding ännu och kan sudda ut de få tvivel jag nu ändå har? Måste beställa snart..

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

ttt

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

gt 105 = ? 9600gt/9650? vad är det för krets

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Inget speciellt med den där datorn imo, jag har bättre prestanda med min dell studio xps 13 (:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
gt 105 = ? 9600gt/9650? vad är det för krets

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-G-105M.13790.0.ht...

Visa signatur

oldskool (:

Permalänk
Medlem

inget nytt om denna ?

Permalänk
Avstängd

Det sägs att den släppts i slutet av denna månad, jag letar hela tiden efter ny info!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

okej samma här, är ute efter AS02 modellen tror jag den heter. den med bäst processor

Permalänk

Den modellen tar visst tid för att kunna få säljas i Sverige. Till en början var det slutet av Augusti som den skulle komma ut, nu är det framskjutet till början av oktober. Vet ej hur lång tid det tar. Kan bli ännu längre fram.
Jag har ringt samsung och de säger att det beror på att avtal måste ordnas.
Vet ej om man kan vänta så länge på att just den modellen skall komma. I Tyskland finns den med P8700-modellen för 1129 € (Balin), och det är ett snäpp bättre processor än P7450 (har virtualiseringsteknik, ifall man vill köra flera operativsystem, och intel-thrusted execution technology).
Men, man vill ju inte ha tyskt tangentbord, finns att köpa svenskt på Convena och det går på c:a 850 :-.
Det är lite mera risker att beställa den utomlands.
Om vi är ett antal stycken som efterfrågar den modellen, kanske vi kan trycka på så att de kan specialbeställa den i ett antal exemplar?
Precis den modellen finns benämnd som "Darjo" i TYskland, det är bara att den behöver 'försvenskas' med tangentbord och operativsystem.

Permalänk
Medlem

okej tack för att du kollar upp information

Permalänk

Hej igen!
Förmodligen så lär modellen med p-serie processor komma, eftersom några återförsäljare har satt pris på den. Det verkar ju ha varit en åtgång på deras tidigare modeller, så jag förmodar att den släpps snart. På samsungs hemsida kan man se vilka modeller som är utgående och ingen av q320 modellerna verkar vara på utgående.

Permalänk
Avstängd

Verkar ha blivit uppskjutet till 21 okt hos webhallen. Men jag tänker banne mig vänta, bästa datorn i den storleken enligt mig.

Några andra som har några funderingar?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Hej Marko! Jag tänkte också göra som du, vänta och se om den med p-serie processor dyker upp. Men kostar den mer än 10k är jag mycket tveksam till om det är värt att köpa den.
Alltså, jag vet inte om den kommer, kanske kommer efter Win7 uppgraderingen efter den 22:a okt?
På notebookcheck finns en rättså utförlig recension http://www.notebookcheck.net/Review-Samsung-Q320.19027.0.html
Verkar överlag bra, men kanske kan bli varm på sina ställen!? Annars funderar jag på Acer timeline eller en Asus UL30 som är snygga, tysta och svala laptops, fast väntar tills Win7 kommer förinstallerat. Det är lite synd att den samsung modellen kommer så sent, det hinner komma andra bra datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweeneytod
..., kanske kommer efter Win7 uppgraderingen efter den 22:a okt?.

Jag har hört att W7-ska komma till sverige den 30:e okt. Vad gäller?

Permalänk

Enligt http://www.microsoft.com/sverige/windows/ skall W7 lanseringen firas den 23 oktober, men jag vet ej när den kommer förinstallerad på datorerna. Borde väl vara då?
Jag skulle föredra att vänta tills dess, om jag nu kan hålla på mig och inte köpa innan... men jag vet inte om det kommer bli Samsung q320. Men den är givetvis en stark kandidat.

Permalänk

Vill tillägga en uppdatering. Vill berätta att jag ringt Samsungs IT avdelning igen. Det går bra för modellerna i Sverige och de kommer säljas ett tag till. Troligen kommer modellen med centrino2-processor ut på marknaden. Nu vet jag inte om jag skall köpa just denna, det beror på priset efter W7 lanseringen.
Det är tyst i tråden, och det vore bra om någon med personlig erfarenhet kunde recensera samsung Q320, vilket intryck gav den? Antingen om man sett den i affären eller köpt den? Jag bor tyvärr inte nära en större stad som säljer dom, annars hade jag åkt och tittat.

Permalänk
Medlem

Ursäkta en dum fråga, men på vilket sätt är centrino2-processorn så mycket bättre än C2D? Är den svalare och gör att datorn därmed blir tystare eller...?
Jag menar, datorn blir säkert mycket dyrare pga av att det är en ny processor och man vill ju ha valuta för pengarna.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

inte så inponerande prestandar faktiskt....den väger mycket också
trots att det är en 13.4"

Permalänk
Medlem

Var först inne på DELL VOSTRO 1320 C2D 2.2 4GB/320 13.3#VHP med nVidia 9300 M GS, fick sedan syn på denna Samsung, men nu har jag läst ett par tester som klagar på skärmen och då är den inte så intressant längre. Tyvärr.
Så nu är jag inne på DELL igen, om jag inte hittar någon annan intressant bärbar för max 10 000 kr.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

kan lägga till att q320 känns otroligt plastigt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simna
Ursäkta en dum fråga, men på vilket sätt är centrino2-processorn så mycket bättre än C2D? Är den svalare och gör att datorn därmed blir tystare eller...?
Jag menar, datorn blir säkert mycket dyrare pga av att det är en ny processor och man vill ju ha valuta för pengarna.

Det är faktiskt inte så stor skillnad prestandamässigt. Går att se på notebookcheck. Centrino2 processorerna drar väl någon watt mindre och har mer cacheminne och FSB, har hört att cacheminnet har mer betydelse vid högre frekvenser och kanske underlättar någon sekunde vid matematiska beräkningar. Samsung Q320 är lite ur tiden nu, men vad sägs om denna Sony Vaio för under 10k?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=502965
512 GDDR3 grafik är inte illa för den som avser ha datorn för spel, eller lite mera allround. Om jag inte varit för snabb med att köpa en annan, men det blev ingen samsung q320.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweeneytod
Samsung Q320 är lite ur tiden nu, men vad sägs om denna Sony Vaio för under 10k?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=502965
512 GDDR3 grafik är inte illa för den som avser ha datorn för spel, eller lite mera allround.

Den verkar intressant, men jag hittar inga tester på den, förutom användarrecentionen på prisjakt och så såg jag att den hade fått 8 av 10 på en fransk sajt (den automatiska översättningen var helt underbar).
Är den helt ny?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simna
Den verkar intressant, men jag hittar inga tester på den, förutom användarrecentionen på prisjakt och så såg jag att den hade fått 8 av 10 på en fransk sajt (den automatiska översättningen var helt underbar).
Är den helt ny?

Jag tror att den kom efter win7 lanseringen, så den är isf ny. Har hört att Sony Vaio är bra och det är inte alltid man kan finna en laptop för spel, men som också är 14" (de flesta är 15,6) och har hyfsad batteritid. Du får kolla fler recensioner, men det bästa är nog att se den själv.

Permalänk
Medlem

Cdon har denna och där står det blu-ray slot loading under optisk lagring, innebär detta att den kan spela blu-ray filmer?

http://cdon.se/hemelektronik/samsung_q320-fs02se_13.4_250gb_h...