Permalänk
Medlem

Datorn funkar ej.

Tja SC

Jag har haft min dator i cirka 2 år nu har aldrig haft några stora problem bara lite små saker osv.

Och så i fredags när jag skulle sätta mig och köra lite så bara den kollapsar.

Jag skulle starta WoW, så blir skärmen svart och en "skylt" kommer upp där det står "No signal" (brukar hända när man t.ex. rycker VGA sladden.), fläktarna går igång som fan och datorn piper var 5 sekund. Det har också hänt precis efter jag hade lagt en kommentar på fragbite.

Det har hänt varje dag sen fredags cirka 1-2 gånger per dag och ibland funkar den jättebra om man låter den vänta typ 1 timma efter start.

Jag har kollat så att fläktarna funkar osv. Och så har jag prövat att rensa datorn med CC-Cleaner och diskdefragmentering och diskrensning, rensat onödiga program och virussökt den. Har också installerat ny drivers och uppdateringar osv.

Jag blir tvungen att trycka av datorn direkt på knappen och Ctrl-Alt-Delete funkar inte.

Så någon som kan lösa problemet?

För övrigt har jag en Packard bell med AMD athlon 64 3500+ processor 2.20 Ghz,
2046 MB Ramminne, 32-bitars vista något moderkort med integrerat grafikkort, har dock bytt nu så jag har ett WinFast nVidia PX9500 GT.

Tack så mycket för att ni tog eran tid att läsa och jag hoppas få vettiga svar!

PS. Installera om datorn orkar jag inte just nu med tanke på alla program som jag har det kommer ta år att installera om. Och jag tror inte det kommer att fungera efter det heller.

Tack igen

Permalänk

Det låter som att Windows kraschar och i omstarten av BIOS programmet så
rusas först fläktarna (bör vara normalt en kort stund), men sedan upptäcks ett
fatalt fel och larsignalen ljuder. När du haft datorn avstängd en stund (och kallnat lite) så kan den starta normalt.

Misstänkta delar är stannande fläktar, dammfylda kylflänsar, lossnad kylfläns på processor eller moderkort, värmekänsligt/felaktigt minne.

Har du användarhandboken så kan du se vad olika pip innebär (olika koder för olika moderkort/BIOS)

Ladda hem EVEREST eller liknande program för att dels se vad som finns i lådan och dels se alla temperaturer och
fläktvarvtal. Värdena står i vänster kollumnen under Dator - Sensor.
http://www.lavalys.com/products.php?ps=UE&lang=en&page=48

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!