ATIC lägger bud på Chartered

Permalänk
Melding Plague

ATIC lägger bud på Chartered

Advanced Technology Investment Company som nyligen bildade företaget Globalfoundries tillsammans med AMD, har lagt ett bud på halvledartillverkaren Chartered.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
AMD låg förra året på plats 12 över de största kretstillverkarna (sett till intäkter, källa: iSuppi). Går denna affär i hamn så hoppar de definitivt upp ett par platser på denna lista.

Det är väl ATIC som köper Chartered och inte GF? Denna affären har i så fall lite eller inget att göra med AMD, om jag har förstått det rätt. Eller kommer Chartred att ingå i GF, och i så fall hur kommer AMDs ägande och beslutsfattande i GF att påverkas?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Den största fördelen för AMD som jag kan se är att man kanske får lite större prioritet hos Chartered. Vilket kan vara en stor fördel om man behöver större kapacitet eller har produktionsproblem på annat håll. Kan tänka mig att det är extra bra för gpu sidan.

Mina spekulationer, vad tror ni andra?

Permalänk
Avstängd

Jag tror det är ett måste om AMD ska kunna komma ikapp Intel när det kommer till tillverkningsteknik, desto mer kompetens inom företaget desto bättre.

Kan mycket väl hjälpa AMD att sänka priserna också.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

AMD har väl så gott som alltid legat före Intel vad gäller tillverkningsteknik? På den sidan är det nog lungt.

Men som Lurcazzus säger får dom självklart en fördel av o kunna styra o ställa lite i en såpass stort företag som Chartered.

Ska bli interssant o se vad som händer här näst

Permalänk
Medlem

nej alla andra ligger efter intel om redan har 32nm i sina SSD-diskar medan alla andra håller på med omställningen till 45nm

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk

32nm är väl en produkt och inte en produktionsteknik
rätta mig ifall jag har fel

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

32nm är en produktionsteknik och nästa steg under 45nm för processorer (helledare eller vad heter det? ) 28nm är nästa steg för halvledare (mestadels grafikkort) som nu ligger på 40nm.
Det ryktades tidigare om att AMD skulle släppa sin nästa generation processorer i 28nm och då ha det försprånget på Intel då de ligger i 32nm. Dock var det nog runt jul jag läste detta och har inte sett så mycket om det sen dess så tro inte för mycket på mig där

Någon annan kanske vet mer om det, vore intressant å höra.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
nej alla andra ligger efter intel om redan har 32nm i sina SSD-diskar medan alla andra håller på med omställningen till 45nm

Nej Intel har 34nm teknik för att tillverka sina minneskretsar som man gör med det Micron samägda företaget IM Flash. När det gäller processortillverkningen så har man kommit en bra bit på 32nm tillverkningen. Nya processorer som använder denna teknik är planerade till Q1 2010 om inget går snett.

Att säga att AMD alltid legat före Intel när det gäller tillverkningsteknik är väldigt fel. I dagens läge så har AMD långt kvar till 32nm tillverkning, men stora satsningar görs som tex köpa upp andra företag. AMD's 32nm chip kommer troligen slutet av 2010. Och som vi alla vet så var AMD väldigt långt efter Intel med att börja tillverka med 45nm teknik istället för 65nm teknik. AMD var nästan exakt ett år bakom Intel med detta.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Intressant, borde ge AMD ytterligare svängrum vid tillverkning av 58xx serien.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
AMD har väl så gott som alltid legat före Intel vad gäller tillverkningsteknik? På den sidan är det nog lungt.

Men som Lurcazzus säger får dom självklart en fördel av o kunna styra o ställa lite i en såpass stort företag som Chartered.

Ska bli interssant o se vad som händer här näst

Intel låg väldigt långt före AMD vid 45nm-bytet och går ner till 32nm när AMD knappt kommit in på marknaden med 45nm.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Jag måste ge beröm för en väldigt välskriven och seriös nyhetsartikel. Kändes väldigt proffsigt när man läste den.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Intel låg väldigt långt före AMD vid 45nm-bytet och går ner till 32nm när AMD knappt kommit in på marknaden med 45nm.

Det är till och med så att även om man bortser från att AMD har legat efter rent tidsmässigt så ligger Intel före på process fronten. Intels processer har presterat bättre än övriga industrin rätt länge nu. T.ex. så gav Intels 65nm process transitorer med högre strömstyrka än många av konkurenternas 45nm (!) processer. Med försprång i både prestanda och lanseringstid sitter Intel rätt säkert på tronen för högpresterande halvledartillverkning... tyvärr.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk

undrar varför dom inte döpte en fabrik till fab 4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepperflame
32nm är väl en produkt och inte en produktionsteknik
rätta mig ifall jag har fel

Tvärtom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soundofmetal
undrar varför dom inte döpte en fabrik till fab 4

Man kanske förlorade den mot terrorister från Elbonien

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Butterfinger

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepperflame
32nm är väl en produkt och inte en produktionsteknik
rätta mig ifall jag har fel

Tvärtom

Nej båda har fel. 32nm är ett litet avstånd/längd

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nanometer

Om man vill förstå det lite mer..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64