Permalänk

Riskabelt montera CPU?

Hej
Trodde det skulle vara enkelt att bygga ihop alla nya prylar till en dator. Blev tveksam redan vid steget att sätta in CPU'n i moderkortet (LGA1366). Läste på nätet om folk som skadat någon/några av alla de små pinnarna i sockeln trots att de varit försiktiga. Garantin gäller såklart inte då och m-kortet kanske måste kasseras. Skall jag som (i och för sig noggrann och försiktig) amatör och nybörjare verkligen ge mig på det här? (känner dock ingen "expert")? Är det så ömtåligt?

MH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J Mikael H
Hej
Trodde det skulle vara enkelt att bygga ihop alla nya prylar till en dator. Blev tveksam redan vid steget att sätta in CPU'n i moderkortet (LGA1366). Läste på nätet om folk som skadat någon/några av alla de små pinnarna i sockeln trots att de varit försiktiga. Garantin gäller såklart inte då och m-kortet kanske måste kasseras. Skall jag som (i och för sig noggrann och försiktig) amatör och nybörjare verkligen ge mig på det här? (känner dock ingen "expert")? Är det så ömtåligt?

MH

Jag gjorde det själv. Första gången fick jag hjälp av en datorkunnig kille (Fankn här på forumet) och andra gången (trasigt moderkort -.-) gjorde jag allting själv. Bara du tar det lungt och tänker efter innan du gör något. Sänk sedan försiktigt ner den i sockeln (kolla så att du har den åt rätt håll och så) sen kan du släppa den sista millimetrarna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J Mikael H
Hej
Trodde det skulle vara enkelt att bygga ihop alla nya prylar till en dator. Blev tveksam redan vid steget att sätta in CPU'n i moderkortet (LGA1366). Läste på nätet om folk som skadat någon/några av alla de små pinnarna i sockeln trots att de varit försiktiga. Garantin gäller såklart inte då och m-kortet kanske måste kasseras. Skall jag som (i och för sig noggrann och försiktig) amatör och nybörjare verkligen ge mig på det här? (känner dock ingen "expert")? Är det så ömtåligt?

MH

Nejnej. De som lyckats böja en pinne eller två har ofta varit mycket ouppmärksamma och samtidigt tagit i med någon form av kraft. Om du bara tar det lugnt och sätter ner den med försiktigthet och sedan inte bryter ner bygeln så fixar det sig utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iprenen
Nejnej. De som lyckats böja en pinne eller två har ofta varit mycket ouppmärksamma och samtidigt tagit i med någon form av kraft. Om du bara tar det lugnt och sätter ner den med försiktigthet och sedan inte bryter ner bygeln så fixar det sig utan några som helst problem.

Vad jag vet så kan inte processorns "tyngd" böja några pinnar. Så det bör vara helt riskfritt så länge du inte trycker något. Sen den där bygeln som ska dit, den kan man behöva ta i lite för. Jag fick göra det i min dator.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iprenen
Nejnej. De som lyckats böja en pinne eller två har ofta varit mycket ouppmärksamma och samtidigt tagit i med någon form av kraft. Om du bara tar det lugnt och sätter ner den med försiktigthet och sedan inte bryter ner bygeln så fixar det sig utan några som helst problem.

Ett tips är att inte röra pinnarna med, säg, en "fransig" duk.

De fungerar alldeles utmärkt som den taggiga delen i ett kardborrband också!

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd

Om du har problem så kan du nog:

1. Hitta en kompis som vet hur man ska göra.
2. Skriva din ort i tråden så kommer nog någon hygglig sweclockers snubbe att hjälpa dig mot Gåsa Cola, kaffe och mellanmål.

Permalänk
Medlem

man behöver ju inte ens trycka alls, det räcker att lägga processorn rätt så faller den på plats.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Vad jag vet så kan inte processorns "tyngd" böja några pinnar. Så det bör vara helt riskfritt så länge du inte trycker något. Sen den där bygeln som ska dit, den kan man behöva ta i lite för. Jag fick göra det i min dator.

Wow! Vad många bra svar på så kort tid, Tack! Bara ett förtydligande: Jag lägger CPU'n på plats (utan att pressa). Den ligger då i rätt läge för att pressas på plats av bygeln och kan då inte glida åt sidan och sabba "pinnarna"?

MH

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
man behöver ju inte ens trycka alls, det räcker att lägga processorn rätt så faller den på plats.

Dom menar nog att man kan behöva lite tryck när man stänger låsbygeln som håller fast cpun och det stämmer på LGA775 moderkort vet jag för där har jag uppgraderat några cpus genom åren själv och hos bekanta:)
MvH albanen

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J Mikael H
Wow! Vad många bra svar på så kort tid, Tack! Bara ett förtydligande: Jag lägger CPU'n på plats (utan att pressa). Den ligger då i rätt läge för att pressas på plats av bygeln och kan då inte glida åt sidan och sabba "pinnarna"?

MH

Mycket riktigt. Jag var tvungen att trycka bra hårt (Fankn tyckte det var ovanligt hårt). Nästan så man trodde att den låg fel.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag förut glömde dra upp pinnen så jag la i processorn sen drog pinnen så den gled ner. Den funkar bra men den sitter fast så det går inte att dra upp den hehe.