Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt internet problem.

Tja!

Jag får ingen kontakt med internet från routern till min stationära dator.

Funkar perfekt på bärbara men till den stationära får den ingen kontakt alls "En nätverkskabel är inte ansluten".

Trodde det var min kabel först så jag drog iväg och köpte en ny, men icke icke.

Det funkade inte med ny nätverkskabel så jag formaterade datorn ifall det skulle vara några inställningar som knasat sig etc.

Men det funkade inte heller, så jag antog att det var glapp på moderkortet så jag inte kunde ansluta via det interna nätverkskortet.

Så jag gav mig iväg och köpte en usb sak som gör att man kan koppla in nätverkskabeln i den och sedan i usb porten. Men det funkade inte heller.

Så jag ber er på sweclockers, vad kan det vara?

Tack så mycket

Permalänk
Avstängd

Kör en "reset" på routern och se om din stationära får kontakt med den. Brukar krävas att du har en penna, nål eller annat smalt objekt att trycka in i "reset-hålet".

Du kan ju först prova med att bara starta om din router, om du inte redan har gjort det.

Permalänk
Medlem

Sensuella Sven, tack för ditt svar.

Jag har redan provat det, men utan vidare resultat tyvärr.

Något annat tips eller vad tror du detta problem beror på?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att moderkortet har gjort sitt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANITY
Kan det vara så att moderkortet har gjort sitt?

Kan vara att det integrerade nätverkskortet har slutat fungera eller kontaktproblem i dess jack. Lysdioden vid jacket skall lysa grönt när en kabel är ansluten. Har du kollat att nätverkskortet inte är avaktiverat i BIOS? Syns nätverkskortet i enhetshanteraren? Har du prövat andra uttag på routern?

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Kan vara att det integrerade nätverkskortet har slutat fungera eller kontaktproblem i dess jack. Lysdioden vid jacket skall lysa grönt när en kabel är ansluten. Har du kollat att nätverkskortet inte är avaktiverat i BIOS? Syns nätverkskortet i enhetshanteraren? Har du prövat andra uttag på routern?

Hej Fagerja.

Jag har testat andra uttag i routern Yes.
Det lyser absolut ingenting då datorn inte har kontakt alls med den stationära.
Usäkta frågan men hur kollar man så att nätverket är avaktiverat i BIOS?

Och till sist, nätverkskortet syns i enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem

någonstans i bios finns det något som heter onboard-lan. Den ska vara aktiverad. Bios hittar du om du trycker typ "del" när du får bild på skärmen vid boot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
någonstans i bios finns det något som heter onboard-lan. Den ska vara aktiverad. Bios hittar du om du trycker typ "del" när du får bild på skärmen vid boot.

Tack.

Onboard LAN var aktiverat.

Men det fanns något som hette:

LAN Option ROM som var disabled.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för flera posts men jag är Ja desperat...

Om någon har haft detta problem eller bara har ett hum om vad det beror på.

Släng iväg en kommentar här i tråden eller dra iväg ett PM till mig.

Tack som fan i förhand.

Permalänk
Medlem

Att lysdioden inte lyser tyder på att nätverkskortet är trasigt. Den skall lysa gult om kabel fattas eller är trasig. Du borde få igång nätanslutningen via din USB-adapter, men det fodrar att du ändrar nätverksinställningarna så att trafiken styrs till USB-adaptern.. Helst skall du avaktivera och avinstallera det trasiga integrerade kortet.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Att lysdioden inte lyser tyder på att nätverkskortet är trasigt. Den skall lysa gult om kabel fattas eller är trasig. Du borde få igång nätanslutningen via din USB-adapter, men det fodrar att du ändrar nätverksinställningarna så att trafiken styrs till USB-adaptern.. Helst skall du avaktivera och avinstallera det trasiga integrerade kortet.

Hej, jag har fortfarnde inte fått igång USB adaptern.
Men hur man än vrider på det borde allt lösa sig med nytt moderkort?

Permalänk
Medlem

Kolla inne på nätverksinställningar hur det ser ut där. Har det fungerat förut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB76
Kolla inne på nätverksinställningar hur det ser ut där. Har det fungerat förut?

Internet har alltid fungerat perfekt på den stationära datorn.

Vad menar du med nätverksinställningar?

Allt är orginal eftersom jag har formaterat om datorn precis.

Permalänk
Medlem

Vad jag minns så måste man konfigurera nätverket i Windows efter installationen. kör nätverksguiden.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Vad är det för router?

Det är en router av märket XAVI.

Permalänk

Först så kollar du ifall det är router eller dator som krånglar, dvs kolla ifall du kan låna någon annans router och se ifall det funkar bra, eller ifall du har modem separat så kan du testa koppla förbi routern raka vägen till modemet. Funkar det så vet du att det är routern det är fel på.

Efter det så kan du testa portarna på routern, koppla in din andra dator med nätverkskabel i routern och kolla vad som händer, funkar det som det ska? (glöm inte bort att inte förväxla kabel med trådlöst när båda är inkopplade, stäng av trådlösa ifall du är osäker)

Funkar allt detta som det ska så tar du och kollar på datorn igen. Avaktivera alla nätverksenheter utom USB nätverkskortet, se till att du har drivrutiner installerade till usb kortet (ganska ofta ett måste!) Anslut sedan nätverkskortet till samma port på din router som du tidigare testade funkade bra.

Funkar inte detta så får du försöka felsöka hårdvaran, men ifall andra usb enheter funkar som de ska så borde det inte vara något sådant fel!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Först så kollar du ifall det är router eller dator som krånglar, dvs kolla ifall du kan låna någon annans router och se ifall det funkar bra, eller ifall du har modem separat så kan du testa koppla förbi routern raka vägen till modemet. Funkar det så vet du att det är routern det är fel på.

Efter det så kan du testa portarna på routern, koppla in din andra dator med nätverkskabel i routern och kolla vad som händer, funkar det som det ska? (glöm inte bort att inte förväxla kabel med trådlöst när båda är inkopplade, stäng av trådlösa ifall du är osäker)

Funkar allt detta som det ska så tar du och kollar på datorn igen. Avaktivera alla nätverksenheter utom USB nätverkskortet, se till att du har drivrutiner installerade till usb kortet (ganska ofta ett måste!) Anslut sedan nätverkskortet till samma port på din router som du tidigare testade funkade bra.

Funkar inte detta så får du försöka felsöka hårdvaran, men ifall andra usb enheter funkar som de ska så borde det inte vara något sådant fel!

Har tyvärr inte tillgång till ett annat modem att testa med, men det låter bra på pappret att testa det först såklart.
USB Huben är en äldre modell kan vara därför den inte funkar men just nu känns det inte som att en USB nätverks HUB kan lösa detta problem. Kanske låter pessimistisk men när man slänger ut pengar på saker som inte funkar biter plånboken en i röven bokstavligt talat.

Det funkar perfekt från routern till laptopen med tråd.
Och som många sa tidigare "köp ett nätverkskort" anledningen för att jag köpte USB nätverks HUB är för att mitt grafikkort är för stort för mitt nuvarande moderkort eller njae inte förstort men stort nog för att fylla upp andra platser för nätverkskort etc.

Man kan ju använda utesluts metoden också:

Grafikkort - Omöjligt
Hårddisk - Omöjligt
RAM - Omöjligt
CPU - Omöjligt
Moderkort - Möjligt
Router - Möjligt

Då har vi två stycken möjliga problem där.

1) Routern

Routern har alltid funkat perfekt med den stationära datorn samt den bärbara datorn (MED KABEL).

2) Moderkortet

Nätverksuttaget kan vara trasigt/glappa. Det intrigerade nätverkskortet kanske fått nog och slutat fungera, Varför vet jag inte.

Vilket av ovanstående låter mest logiskt och rimligt?

Det kan inte vara några inställningar i BIOS samt Windows då jag formaterat datorn och Ja alla drivrutiner är uppdaterade.

Är ganska desperat just nu då jag behöver datorn till arbete och annat.

Tack för alla konkreta svar och möjliga lösningar. Uppskattas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANITY

2) Moderkortet

Nätverksuttaget kan vara trasigt/glappa. Det intrigerade nätverkskortet kanske fått nog och slutat fungera, Varför vet jag inte.
[/B]

Att de integrerade nätverkskortet slutar funka är inte så ovanligt, men så länge datorn känner av usb enheter bra så borde då usb nätverkskortet fungera.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

JAPP! Datorn får kontakt med routern med NYA moderkortet.

Men nu startar inte skärmen vid uppstart samt dom andra USB enheterna.

Eftersom skärmen inte startade samt tgb, mus etc.
Så antog vi att NYA moderkortet var trasigt, åkte in till affären igen och bytte skiten.

Hem och installera, samma problem. *Suck*

Någon som har den blekaste vad det kan vara för fel?
Vi har provat att starta med 1 ram minne.