Permalänk
Medlem

Stora problem med xps m1710!

Hej!

Har en xps m1710 som har krånglat en del sista halvåret och hoppas att några här kan hjälpa mig!

Det hela började med ett kylningsproblem - ngt som dell och många andra märken är kända för - som jag lyckades rätta till genom att plocka isär och göra rent laptopen... men nu till det riktigt skitiga.

Bytte ram för att uppgradera till 4 gig. Hittade två crucial minnen som jag pluggade i och naturligtvis upplyste datorn mig om att "The memory has changed" vid uppstart... dock så kom jag inte så mycket längre än det. Den bootar inte upp utan allt som syns är texten ovan med ett tips om att "reseat the memory".

Jag satte om minnena igen, men samma sak uppstod. Crap tänkte jag och påminde mig om att alla minnen inte är riktigt kompatibla med dell. Så jag skickade i gamla ramen som satt i innan och blev precis inte alls glad när samma meddelande dök upp när jag försökte boota med gamla minnena i.

Så nu sitter jag här med en totalsvart skärm där det lyser en riktigt dålig upplysning från dell om att minnet nog trots allt har blivit ändrat.

Vet att dell har en förmåga att sätta i vissa spärrar på olika sätt för att förhindra folk att mecka själv. Men att byta ram är väl en självklar uppgradering som man inte lämnar in?

Någon som vet hur jag ska göra? Är rätt desperat då mycket av mitt jobb hänger på att jag får igång datorn!

Mvh

//Wolf

Permalänk
Medlem

Problemet löst!

Det tog 4 ominstallationer och för dom som ska uppgradera sin dell kanske det hjälper med följande steg:

Efter du satt in nya ramkort, boota upp och möt texten "new memory" etc. Tryck på numlock knappen och gå in i bios setup. Sen är det bara att gå ur och boota upp win.

Hoppas det funkar, gjorde det för mig.... datorer är bra underbara... eller?

Permalänk

Hehe ja visst är dom. Men denna fråga man får vid POST är gällande för alla tillverkare av datorer och moderkort. Inte ett sk Dell specifikt problem. Visst det finns vissa modeller där man inte behöver gå in i bios vid ram updatering.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.