Specialversion av Radeon HD 4890 från Force3D

Permalänk
Melding Plague

Specialversion av Radeon HD 4890 från Force3D

När de flesta tillverkare jobbar hårt med den kommande Radeon 5000-serien passar Force3D på att släppa en specialversion av trotjänaren Radeon HD 4890.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Den var stor och fin

Permalänk
Medlem

Om det blir inbrott och man inte har något bättre till hands, kan man ju klubba ner inbrottstjuven med den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Om det blir inbrott och man inte har något bättre till hands, kan man ju klubba ner inbrottstjuven med den.

Det måste vara det enda anledningen till varför någon skulle köpa det kortet. Fattar inte att de lägger krut på det och med bra kylare och kass strömförsörjning, vilken är målgruppen om man får fråga?

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sharkfin
Det måste vara det enda anledningen till varför någon skulle köpa det kortet. Fattar inte att de lägger krut på det och med bra kylare och kass strömförsörjning, vilken är målgruppen om man får fråga?

Okunniga konsumenter som tror feta g-kort är jättebra?
Finns massor av dem!

Permalänk

Stor kylare och 2 fläktar kan betyda låg rotationshastighet=tystare, lägre strömförbrukning=svalare= ännu tystare. Så för dem som vill köra ett 4890 i standardhastighet och få det tyst kan tycka om detta. Alla klockar ju , som sagt, inte.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Om det blir inbrott och man inte har något bättre till hands, kan man ju klubba ner inbrottstjuven med den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sharkfin
Det måste vara det enda anledningen till varför någon skulle köpa det kortet. Fattar inte att de lägger krut på det och med bra kylare och kass strömförsörjning, vilken är målgruppen om man får fråga?

ROFL lol haha

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Jag ser detta som en fördel gentemot de andra. Visst det är större, men det kan jag gott leva med om det blir mycket tystare och svalare. Så, vad för nackdelar finns här som jag inte "ser"?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

det går nog att klocka det där kortet med ska ni se...

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Stor kylare och 2 fläktar kan betyda låg rotationshastighet=tystare, lägre strömförbrukning=svalare= ännu tystare. Så för dem som vill köra ett 4890 i standardhastighet och få det tyst kan tycka om detta. Alla klockar ju , som sagt, inte.

Exakt vad jag tänkte. Skulle lätt köpa ett om det gick att köra i crossfire med 4870.

Permalänk

Det är lite skrämmande att 4890 redan kallas en "trotjänare"...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Det är lite skrämmande att 4890 redan kallas en "trotjänare"...

Skrämmande att folk tycker det är skrämmande att något kallas en trotjänare...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Skrämmande att folk tycker det är skrämmande att något kallas en trotjänare...

4890 är det senast lanserade kortet (från amd) så att det redan hedras för en lång och trogen tjänst, det säger något om utvecklings- kontra uppgraderings-takten. Utvecklingen rusar fram men tydligen är nu även den absolut senaste hårdvaran att betrakta som gammal.

Den modernaste hårdvaran är omodern, vilket antyder att vi lider av nördens motsvarighet till chasing the dragon. Hur vi än kämpar kan vi omöjligt ha en modern dator.

Jag hoppas att det underlättar din förståelse för mitt uttalande. Det är alltså inte ordet som är "skrämmande", det skrämmande är vad ordets användning antyder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sharkfin
Det måste vara det enda anledningen till varför någon skulle köpa det kortet. Fattar inte att de lägger krut på det och med bra kylare och kass strömförsörjning, vilken är målgruppen om man får fråga?

Troligen de som inte vill ha en dator som låter fan? Men den lär troligen låta fan ändå...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Tar den verkligen upp 3 kortplatser?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

3 Platser tar den väl upp då den behöver en själv och 2 för kylaren fattar jag det som

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ett märke levererar, yay! Har tidigare nämnt att samarbete med artic cooling för att designa bra stock-kylare skulle vara väldigt positivt. Hoppas flera kommer göra samma sak med 58** korten.

Permalänk

Om man har ett nätagg som är lite på gränsen men ändå vill ha ett nice grafikkort är detta ett bra val. Resonemanget faller väl dock på att om man har nästan 2000 kr att lägga på ett grafikkort borde man även ha pengar till ett nytt nätagg. Eller så köper man ett HD4850 som ligger kring 1000-lappen och ett ordentligt nätagg för resten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Ett märke levererar, yay! Har tidigare nämnt att samarbete med artic cooling för att designa bra stock-kylare skulle vara väldigt positivt. Hoppas flera kommer göra samma sak med 58** korten.

Ja dom har just levererat skit....
Skulle vilja se sånna kort i en crossfire rigg eller 3x crossfire.... hur många mobon får plats med 3 stk sånna så att det passar med pci-e platserna.... ?? eller det skulle inte gå ens med 2 stk på de flesta tror jag....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Ja dom har just levererat skit....
Skulle vilja se sånna kort i en crossfire rigg eller 3x crossfire.... hur många mobon får plats med 3 stk sånna så att det passar med pci-e platserna.... ?? eller det skulle inte gå ens med 2 stk på de flesta tror jag....

den som köper och vill ha mer än ett st 4890 köper nog inte detta kort..för då vill man garanterat klocka lite också och då finns det betydligt bättre alternativ..men visst två st finns det ju som hade funkat..?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Ja dom har just levererat skit....
Skulle vilja se sånna kort i en crossfire rigg eller 3x crossfire.... hur många mobon får plats med 3 stk sånna så att det passar med pci-e platserna.... ?? eller det skulle inte gå ens med 2 stk på de flesta tror jag....

Du har inte tänkt på att alla kanske inte använder 2 eller 3 grafikkort? Utan då är detta grafikkort perfekt. Om mobot har plats för 3 skulle det nog gå att sätta dit två, en "längst upp och en längst ner".

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Jag ser detta som en fördel gentemot de andra. Visst det är större, men det kan jag gott leva med om det blir mycket tystare och svalare. Så, vad för nackdelar finns här som jag inte "ser"?

Att kortet lämnar kvar grafikkortsvärmen i lådan så att det kan värma upp CPU, nordbrygga, minnen, hårddiskar m.m. i stället för att dumpa värmen utanför. Vliket gör att CPU-fläkt och alla andra fläktar i burken får varva upp. Men på det stora hela blir det en förbättring i de flesta hyfsat välventlilerade lådor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Att kortet lämnar kvar grafikkortsvärmen i lådan så att det kan värma upp CPU, nordbrygga, minnen, hårddiskar m.m. i stället för att dumpa värmen utanför. Vliket gör att CPU-fläkt och alla andra fläktar i burken får varva upp. Men på det stora hela blir det en förbättring i de flesta hyfsat välventlilerade lådor.

Tänkte inte på det faktiskt. Men har man en välventilerad låda borde det inte vara något problem. Tycker grafikkort med "stock-kylare" avger sig mkt värme ändå från "ovandsidan" av grafikkortet. Men jag offrar lätt några grader plus om det kan sänka graffikortets temperatur kraftfullt och få bort den förbannande ljudnivån "jet-motorerna" skapar. Tumme upp på detta, detta vill man gärna se mer av även på Nvidias sida!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Att kortet lämnar kvar grafikkortsvärmen i lådan så att det kan värma upp CPU, nordbrygga, minnen, hårddiskar m.m. i stället för att dumpa värmen utanför. Vliket gör att CPU-fläkt och alla andra fläktar i burken får varva upp. Men på det stora hela blir det en förbättring i de flesta hyfsat välventlilerade lådor.

sitter med jätten Artic Cooling Accelero Extreme 4870X2, tempsen sjönk med i stort sett 50C jämfört med radialfläkten, och på 100% hastighet är den knäpptyst. Bättre prestanda, mycket bättre överklockningspotential och längre livslängd. Jag kör just nu med endast en 120mm fläkt som insug och all nonsens om "värmen sprids i lådan istället" . Ja lådan blir lite varmare, men övriga delar har endast marginella skillnader, någon C högre.

Så, något som låter som en dammsugare och blåser ut allt bakåt och inte håller måttet när det gäller kylning. Eller något som har samma princip som en CPU-kylare, är knäpptyst, och kyler riktigt bra.

Den enda nackdelen är att den är stor, men det gör absolut ingenting alls.

Och ja jag får plats med två 4870X2 kort med accelero extremekylarem, dem är värda den extra platsen dem tar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Tumme upp på detta, detta vill man gärna se mer av även på Nvidias sida!

NVidias singel-PCB GTX 295 har en halv-liknande lösning. Den kyler kortet betydligt bättre också enligt flera tester. Den har en stor klassisk fläkt i mitten, och de båda GPU:erna på varsin sida. Värmen från den ena GPU:n blåses ut i chassit, medans den andra har ett utblås på utsidan.

Se en recension här t.ex:
http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2009/08/10/gainward...

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker att det är en GIGANTISK fläkt på den?!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Den ser väldigt stor ut. Enligt AC hemsida är det 80mm på "Accelero Twin Turbo", men de säljer inte "Pro" varianten. Skulle nästan tro att det är 92mm eller kanske tom mer.

Permalänk
Medlem

faktiskt.. ja tippar på 92 eller 120, jag menar, kolla på hans finger o jämför! den e gigantisk den där Heatsink/fläkten...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A