Nvidia satsar vidare på 3D-teknik

Permalänk
Medlem

Jag har testat den dyra versionen hos en kompis, och den är riktigt nice. Härligt inlevelse i spelen.

Hemma har jag kört en del med dom gammla blå röda glasögonen. det är inte superbra. men det ger en härlig 3d känsla. jag får dock ta paus nån gång i timmen då man lätt kan bli lite snurrig om man sitter för länge.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Country Cowboy
Om ni vill prova billigt, så köp filmen Polarexpressen 3D på CDON för 49kr. 4 glasögon följer med, och de funkar till Nvidias driver. Detta är dock endast pappglasögon, som man förmodligen har sönder ganska fort, men det är ju kul att prova i alla fall.

Jag skaffade dessa, och testade på mitt 8800GTX, inga problem förutom att färgerna blir lite off, och man blir trött i ögonen efter en stunds spelande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Det där lät inget vidare, varför skulle någon vilja se 3D-bilder till priset av suddighet, yrsel och illamående?

Mvh Johan

Ni snackar båda om den billiga varianten som är rätt värdelös, den dyrare med aktiva glasögon är mycket bättre.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Låter intressant, har du testat dom?
Det här med headtracking låter riktigt intressant, problemet är att hitta knapparna till tangentbordet i stridens hetta.

Saxar från vuzix egna forum där en snubbe som äger glasögonen svarade på en fråga som löd: Q:What's the difference in playing on 640x, 800x and 1024x resolution in games and in while in regular windows?

A: [i]I usually play on 800x600 otherwise stuff like the HUD will take up too much of the screen. No matter what the screens are still only 640x480 native resolution, but the interpolation is very high quality. 800x600 is enough to at least navigate around windows, change settings and stuff. 1024x768 starts to get a little compressed, its near impossible to read text (in windows or in games). So most of the time you want to stick to 800x600, although you can take it up or down depending on what you are doing. Overall the screen appears to be higher-res than 640 x 480 and it hasn't been a problem aside from the tiny text I mentioned.

Jag har själv inte testat dom men har läst en hel bra om dom. Ska själv köpa ett par när jag får råd, men 2000:- är mycket mer motiverat pris än 5000:- för nvidias utrusting som dessutom inte har headtracking vilket VR920 glajjorna har. Och ett stort plus med glasögonen är att det mellanrum som finns mellan ögonen och en vanlig skärm försvinner och istället blir det som att man är "inne-i-spelet" Så känslan ska vara mycket mer realistisk, speciellt i bilspel och flyspel kombinerat med ratt+pedaler eller flygspak(ar).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweturbo
Nja detta tilltalade inte. Då skulle jag hellre välja 3st 24" skärmar för att öka upplevelsen, visst lite dyrare än ett par glasögon, men andra fördelar.

Dels är det jävligt mycket dyrare och sen när man har VR920 kommer man "in-i-spelet" så att säga på ett helt annat sätt. Sen har man 3 skärmar blir det väl mycket mer krävande? eftersom man måste köra speciella stora upplösningar, så kör man krävande spel som crysis t.ex så blir det svettigt som fan om man inte har ett fett grafikkort med mycket minne. Med glajjorna räcker en upplösning på 800x600 alldeles utmärkt. Så nej, 3 skärmar är ingen bra lösning, sämre och mycket dyrare plus att du måste ha en dator som klara upplösningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
Hemma har jag kört en del med dom gammla blå röda glasögonen. det är inte superbra. men det ger en härlig 3d känsla. jag får dock ta paus nån gång i timmen då man lätt kan bli lite snurrig om man sitter för länge.

Du har rätt i att man får en härlig 3d känsla (djup och stereo) men färgerna förstörs helt sanslöst, allt får en ful brun-röd-grå aktig färg då RÖD och BLÅ är de enda färgerna du kan se Och sedan efter att ha spelat ett tag och när man tar av dig dom så blir färgerna i verkligeheten manipulerade och sitter i nån minut.

@hunden
Det han snackar om är tekniken där du korsar ögonen för att få önskad effekt, det är dock den sämsta tekniken och ja, man mår illa/ansträngd i ögonen efter en kort stund.

Som jag ser det finns det 5 olika sätt att få 3d-djup. Tar dom i rangordning från sämst till bäst:

1. korsa/skela med ögonen
2. röd-blå plastglasögonen alá old style.
3. polariserade glajjor, (fungerar endast till dedikerade 3D-bios/visningar med dubbla projektorer och inte till spel alltså!) Denna teknik så sprids bilden lodrätt från ena projektorn och vågrätt från den andra, sedan kan ena ögat bara se den högra bilden medan det vänstra kan se den vänstra bilden, den ena polariserade linsen är alltså vriden 90 grader och den andra är rak, lite svårt att beskriva.

4, dom så kallade "shutter glasses" eller flimmer glasögonen, (detta är tekniken nvidia använder!) dom är oftast gjorda som riktiga glasögon i hårdplast med riktig konstruktion istället för enkla i papper som röd-blåa och polariserade är. Dom är också näst dyrast. Med denna teknik släcker glajjorna för ett öga åt gången medan den låter det andra ögat se ena bilden och sen gör den så med andra ögat för andra bilden och vice versa fram och tillbaka fort som satan.
Denna teknik funkar rätt så bra faktiskt men man förlorar en hel del ljusstyrka från skärmen tyvärr.

5. Och bästa tekniken IMO; glasögonen med egna små dubbla LCD skärmar i miniatyr, dessa ska visst vara bäst och ge en grym upplevelse i spel där, som på riktigt varje öga ser har en egen display som visar lite olika bild för att uppnå en fin och verklig stereo effekt (3d) Vr920 är dom bästa jag tittat ut på marknaden och priset på paketet ligger på strax under 300 dollar. Och sedan har den inbyggda hörlurar och och såklart headtracking på köpet.

Här är en liten bild jag gjorde hehe

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Om de kunde skapa glasögon med 3D-view som fanns med styrka, så skulle det vara guld värt.

Med styrka menar jag glasögon som korrigerar synfel, då någon som redan har glasögon på kommer få ont om plats när denne ska slänga på sig ett par 3d-glasögon också.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
Om de kunde skapa glasögon med 3D-view som fanns med styrka, så skulle det vara guld värt.

Med styrka menar jag glasögon som korrigerar synfel, då någon som redan har glasögon på kommer få ont om plats när denne ska slänga på sig ett par 3d-glasögon också.

Kontaktlinser?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd

Precis, kontaktlinser. Dessutom tror jag inte man kommer behöva glasögon till dessa, i alla fall så länga man är närsynt.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Avstängd

Precis, kontaktlinser. Dessutom tror jag inte man kommer behöva glasögon till dessa, i alla fall så länge man är närsynt.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Avstängd

Precis, kontaktlinser. Dessutom tror jag inte man kommer behöva glasögon till dessa, i alla fall så länge man är närsynt.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Avstängd

Precis, kontaktlinser. Dessutom tror jag inte man kommer behöva glasögon till dessa, i alla fall så länge man är närsynt.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TBD
Vad är det för stereoskopisk teknik du testat där man måste skela med ögonen ??

Okej, "skela" kanske inte är helt korrekt...
Vad jag syftar på är att ögonens koincidensavstånd inte matchar skärpeplanet, utan man är tvungen att fokusera på skärmen samtidigt som ögonen är riktade mot en punkt längre bort. Det blir onaturligt och därmed ansträngande.

/Olle

Permalänk
Avstängd

wow.. vad i helvette hände där???

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
wow.. vad i helvette hände där???

Starkt jobbat iaf

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W