Intel överklagar rekorddom

Permalänk

Where does the money go?
Once final judgment has been delivered in any appeals before the Court of First Instance (CFI) and the Court of Justice, the money goes into the EU’s central budget, thus reducing the contributions that Member States pay to the EU.

What percentage of Intel's turnover does the fine represent?
The fine represents 4.15 % of Intel's turnover in 2008. This is less than half the allowable maximum, which is 10% of a company's annual turnover.

Intel is a US company. What gives the European Commission authority to decide whether its behaviour is legal or not?
Intel sells its products inter alia in the European Union, which is one of its main markets in the world. (1) It must therefore respect EU antitrust rules in the same way that European companies must respect US law when operating on the other side of the Atlantic.

(1) The world market for x86 CPUs is currently worth approximately €22 billion (US$ 30 billion) per year, with Europe accounting for approximately 30% of that.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
(1) The world market for x86 CPUs is currently worth approximately €22 billion (US$ 30 billion) per year, with Europe accounting for approximately 30% of that.

Detta förvånade mig. Jag trodde EU (och med EU menar jag hela Europa, inte bara EU. Jag orkade inte bara skriva hela ordet "Europa", så istället skrev jag denna långa förklaringen till varför jag inte skrev Europa utan EU...) utgjorde en mindre del av marknaden än så. Asien lär väl vara störst i alla fall. Är Nordamerika en större marknad än EU (se förklaringen ovan)? Det bor väl mer folk i NA men vi har det bättre ekonomiskt överlag i EU (...)

Edit: Okej, jag hade fel. Det bor fler personer i Europa än det gör i Nordamerika. (830M i Europa enligt Wikipedia och ~450M i Nordamerika)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Framgår inte riktigt om dom åsyftar EU, 27 medlemsländer eller European Economic Area (EEA) 30 medlemsländer. Dom skriver om de olika definitionerna lite blandat.

" ...the fine has been calculated on the basis of the value of Intel's x86 CPU sales in the European Economic Area (EEA). The duration of the infringement established in the decision is five years and three months."

Permalänk

Ser ut som att AMD gjorde ett litet försök även dom ...

"Moreover, in order to be able to compete with the Intel rebates, for the part of the computer manufacturers' supplies that was up for grabs, a competitor that was just as efficient as Intel would have had to offer a price for its CPUs lower than its costs of producing those CPUs, even if the average price of its CPUs was lower than that of Intel.

For example, rival chip manufacturer AMD offered one million free CPUs to one particular computer manufacturer. If the computer manufacturer had accepted all of these, it would have lost Intel's rebate on its many millions of remaining CPU purchases, and would have been worse off overall simply for having accepted this highly competitive offer. In the end, the computer manufacturer took only 160,000 CPUs for free."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Ser ut som att AMD gjorde ett litet försök även dom ...

Ett försök till vad?

Permalänk

AMD offered one million free CPUs to one particular computer manufacturer.

Gratis är en bra rabatt eller ... ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
AMD offered one million free CPUs to one particular computer manufacturer.

Gratis är en bra rabatt eller ... ?

Ja. Och?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
AMD offered one million free CPUs to one particular computer manufacturer.

Gratis är en bra rabatt eller ... ?

Ja, det är väl en bra rabatt kanske. Beror på hur många processorer man måste köpa för att få den rabatten.
Men vad menar du med att de också gjorde ett litet försök? Till vad?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tyvärr framgårdet inte vad AMD förväntades att få. Om dom nu förväntade sig att få något i gengäld av den gåvan. Men, vad vet jag. Det kanske är vanligt att man har den här formen av "gåvor" inom IT-branchen?

Upplys mig gärna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Tyvärr framgårdet inte vad AMD förväntades att få. Om dom nu förväntade sig att få något i gengäld av den gåvan. Men, vad vet jag. Det kanske är vanligt att man har den här formen av "gåvor" inom IT-branchen?

Upplys mig gärna.

Det är en vanlig forma av rabatt. Inte konstigare än att man slipper frakt om man beställer tillräckligt mycket från inet exempelvis. Eller många andra onlinebutiker. Det är ju inte så att posten ger Inet gratis frakt om paketen är mer dyrbara. Det är istället Inet som betalar frakten åt en för att man beställt så mycket från just deras hemsida (om du inte visste detta sedan tidigare).

Många pizzeriror erbjuder ju en gratis pizza vid tionde köpet. En annan känd likhet är när man köper kaffe. Tionde gratis på många cafeer.

Eller klassikern, tag tre betala för två.

Samma gäller även mellan leverantörer och grossister. Köp x antal av en vara och du får 10%(ja, eller vad det nu är för procentsats) extra varor för samma pris. Det är väl inget konstigt med dessa rabatter ellerhur?

Det AMD väntas att få är följande: De väntas få sålt processorer. Därför erbjuder de en rabatt om man beställer tillräckligt många.

Vad intel däremot gjorde var något helt annat. De ställde ju kravet att rabatten försvinner från deras sida om grossisten/mellanhanden dealar med andra leverantörer. Det är den delen som är fel. Inte att ge rabatt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Skulle vara intressant att se mer än ett utdrag från den här biten. Att många företag ger exklusiv volymrabatt på det sätt som Intel har gjort är, tyvärr, inget ovanligt. Utan förkommer i ett flertal brancher.
Det som inte framgår är fortfarande, Vad förväntade sig AMD att få? Ditt utlägg är tyvärr mer spekuilation än fakta. Jag säger dock inte att du har fel.
Om jag inte har läst totalt fel, så framgår det inte några direkta övertramp i de kontrakt som Intel har skrivit med de aktuella OEM företagen. Den fällande domen består dermot till stora delar av mail konversation etc.

Ja, jag ser fram emot att läsa hela domen på drygt 500 sidor.

Permalänk
Medlem

Var väl just Dell som erbjöds dom gratis cpuerna från AMD men tackade nej för att det hade sänkt deras deal med Intel.

Så Intel hade så stor rabatt att AMD inte ens kunde ge bort sin produkt. Då har man lyckats stänga ute en konkurrent och det är just det den här domen handlar om.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Skulle vara intressant att se mer än ett utdrag från den här biten. Att många företag ger exklusiv volymrabatt på det sätt som Intel har gjort är, tyvärr, inget ovanligt. Utan förkommer i ett flertal brancher.
Det som inte framgår är fortfarande, Vad förväntade sig AMD att få? Ditt utlägg är tyvärr mer spekuilation än fakta. Jag säger dock inte att du har fel.
Om jag inte har läst totalt fel, så framgår det inte några direkta övertramp i de kontrakt som Intel har skrivit med de aktuella OEM företagen. Den fällande domen består dermot till stora delar av mail konversation etc.

Ja, jag ser fram emot att läsa hela domen på drygt 500 sidor.

Ja, visst kan man säga att mitt inlägg är spekulativt. Jag är själv inte mer insatt än att jag läst några forum på nätet. Därför vet jag ju inte vad som egentligen försiggår.

Varför du misstänker att AMD krävt något lurt tillbaka här begriper jag inte. Vart kommer misstanken ifrån?
Jag kan tänka mig att både Intel och AMD har en del skumma grejer i görningen, men i just detta fall pekar väl inget åt att AMD faktiskt försökt hitta på "något lurt". Eller?

Anledningen till att företag använder denna typ av rabatt istället för att sänka priset per enhet är att rabatten inte ges i pengar utan i en vara. Och eftersom att företaget i vanliga fall tar ut en vinstmarginal på sina produkter så innebär det att de endast ger rabatten i tillverkningskostnader kan man säga. Alltså om AMD ger bort 10% extra processorer vid en större order och vinsten per prolle är 50% så kostar det endast AMD 5% extra att skicka med xtra processorer. Hade de däremot gått ned 10% i pris per enhet så hade det självfallet blivit 10% mindre för AMD.

Edit:
Ojoj Såg inte ordet exklusiv i ditt inlägg. Alltså exklusiv volymrabatt. Det förändrar ju en hel del, haha. My bad. Gör om inlägget en hel del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Ser ut som att AMD gjorde ett litet försök även dom ...

"Moreover, in order to be able to compete with the Intel rebates, for the part of the computer manufacturers' supplies that was up for grabs, a competitor that was just as efficient as Intel would have had to offer a price for its CPUs lower than its costs of producing those CPUs, even if the average price of its CPUs was lower than that of Intel.

For example, rival chip manufacturer AMD offered one million free CPUs to one particular computer manufacturer. If the computer manufacturer had accepted all of these, it would have lost Intel's rebate on its many millions of remaining CPU purchases, and would have been worse off overall simply for having accepted this highly competitive offer. In the end, the computer manufacturer took only 160,000 CPUs for free."

Men missar det hela stora i det.

Intel gav lägre priser om tillverkaren RATADE AMD.

AMD gav bara dom gratis, inget om att rata Intel.

Nej jag är inte AMD fanboy, har 1 AMD CPU medan jag har 3st Intel här hemma

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Varför accepterade då dessa OEM tillverkare ett sånt här avtal? Det hade förmodligen vart bättre att kunna ställa excisterande x86 producenter mot varandra. Hur stor rabatt fick dom egentligen eller, var dom faktiskt glada över att kunna ha en mer slimmad produktion och dessutom få betalt för att slippa AMD? Tycker att det var trist att inte AMD klarade av att "muta" sig in hos Dell, om det nu var dom det gällde.
Men, ett bötesbelopp i den här storleksordningen och på det sätt som bevisföringen verkar ha förts, så undrar jag hur det kan gynna AMD och framför allt, konsumenten (det var trots allt konsumenten som skulle vara den stora vinaren enligt domen och inte AMD).
Intel har tre månader på sig att betala bötesbeloppet. Oavsett att dom har överklagat domen.

En annan undran är. Hur ska vi ställa oss till hur t ex stat, kommun och landsting här skapar villkoren för centralavtal och upphandling. Det blir en omvänd situation där ett fåtal företag har möjlighet att komma in och konkurera på den marknaden.

Dessa citat var i förhoppning att follk här skulle intressera sig för att läsa lite mer.

PS! Jag gillade Motorola och sen kom PowerPC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Varför accepterade då dessa OEM tillverkare ett sånt här avtal? Det hade förmodligen vart bättre att kunna ställa excisterande x86 producenter mot varandra. Hur stor rabatt fick dom egentligen eller, var dom faktiskt glada över att kunna ha en mer slimmad produktion och dessutom få betalt för att slippa AMD? Tycker att det var trist att inte AMD klarade av att "muta" sig in hos Dell, om det nu var dom det gällde.
Men, ett bötesbelopp i den här storleksordningen och på det sätt som bevisföringen verkar ha förts, så undrar jag hur det kan gynna AMD och framför allt, konsumenten (det var trots allt konsumenten som skulle vara den stora vinaren enligt domen och inte AMD).
Intel har tre månader på sig att betala bötesbeloppet. Oavsett att dom har överklagat domen.

En annan undran är. Hur ska vi ställa oss till hur t ex stat, kommun och landsting här skapar villkoren för centralavtal och upphandling. Det blir en omvänd situation där ett fåtal företag har möjlighet att komma in och konkurera på den marknaden.

Dessa citat var i förhoppning att follk här skulle intressera sig för att läsa lite mer.

PS! Jag gillade Motorola och sen kom PowerPC

Intressant fråga. Varför accepterade tillverkarna Intels avtal. Kanske för att intel gav en väldigt bra deal helt enkelt. Marginalerna kan ju pressas ännu mer om man vet att man sedan i princip har ensamrätt på leveranserna till många företag. Men frågeställningen är intressant.

Hur gynnar domen AMD och konsumenter då?
Ja, det skickar såklart en signal till Intel att hålla sig inom lagens ramar. Om detta fungerar så borgar det såklart för en konkurrenskraftig marknad vilket gynnar konsumenter i det långa loppet.
En intressantare frågeställning är om lntels agerande faktiskt drabbat konsumenter i detta fall över huvud taget.
Kanske inte under tiden det hände. Men som jag tidigare skrivit så drabbade detta AMD ekonomiskt vilket gav dem mindre pengar till framtida foskning. Det drababde alltså AMD och konsekvenserna märks flera år senare. Idag ligger ju som vi vet AMD efter i prestandatoppen av processorer. Om detta beror på Intels övertramp eller inte kommer vi aldrig få reda på. Det finns ju många andra mycket större faktorer att ta hänsyn till där så det kan jag inte ens ha med som en trolig anledning. Men möjlig.
Och OM det nu är som jag skriver ovan så finns det möjlighet att det inte gynnar slutkunderna i det långa loppet.
Ojoj, nu blev det farligt spekulativt här totalt utan någon direkt faktagrund. Högst filosofiskt.

Mycket intressant fråga också med upphandlingar av kommunala instanser. Det påminner ju en hel del om fallet här. Hmmm... detta kommer jag förmodligen ligga sömnlös över inatt. Tål verkligen att tänkas mer på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Lite intressant faktor är även den att Intel verkar ha dömts, just för att dom är så stora på marknaden. Det är ett problem som uppmärksammats i andra domslut. Lagen ska vara lika för alla, men är du för stor så kommer EU domstolen att fungera som ett verktyg för att utjämna konkurensförmågan?
Rent spontant känns det som att det hade vart mer intressant om AMD hade stämt Intel, och om dom hade kunnat bevisa samma sak, möjligen fått ett skadestånd. Men iofs så är väl inte Intel och AMD de enda bolag som producerat x86 chips under den här tidsperioden och rimligen hade påverkats. Det är ju trots allt den delen av marknaden det handlar om.
Och ser man det historiskt, var det inte Intel som kom med det första x86 chipset 1978 och att AMD 1982 skrev avtal med Intel om att få tillverka x86? Måste svida lite när AMD lyckas skapa en kopia som dessutom tydligen visade sig vara snabbare. Ryssarna lyckades även dom skapa "sin egen x86". Tror inte dom skrev några avtal med Intel Nog med historia ...

Jo, jag är medveten om att det i grunden rör sig om att Intel har lyckats hämma AMD's förmåga att komma in hos vissa OEM tillverkare. Detta genom att skriva avtal med dessa. Återigen, då är det väl rimligare att AMD kommer med en stämning och inte att EU hittar en anledning till att utöka sin budget?
Jag försvarar inte Intel's ageranden. Jag ifrågasätter däremot varför inte AMD själva har klivit fram och dragit upp det här i domstol. Istället dumpar allt till EU. Var dom rädda för att dom inte skulle ha resursrna att driva ett mål och eventuellt förlora?

Hade du haft möjligheten att skriva ett likvädigt avtal. Hade du då sagt, Nej?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
För att p4orna på sin tid var det bästa.

Ovanstående inlägg vittnar om att du inte ens var "påtänkt" annudazumal.

Permalänk

hela marknaden är ful! med pajkastning. det sorgliga är att dom som var bäst i mina ögon Intel som tjäna mest.. fick ta smällen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Du verkar vara riktigt efterbliven faktiskt... inget "illa" menat...

bomber3: Du börjar ju grina såfort det är en Nvidia/Intel nyhet... lägg ner lixom. Vem är småbarnet?
Är ju som galna fotbollssupportrar.

OT: Det är väl klart de bestrider beloppet, att inte strida till sista instans när det gäller de beloppen är även det riktigt efterblivet.

Nån gämförde med p-böter... också efterblivet.

Mycket efterblivet här

Det handlar om företagsverksamhet, störst går först etc. Inget unikt. Snarare
folk här som är som småbarn

Bra sagt!

Det är ett sånt jä--a gnäll och pip så fort stora stygga Intel gjort fel, precis som resterande tillverkare/företag (alla kategorier) är SÅÅ mjuka och genomhederliga i sina metoder.

Deras metoder är rent affärstänk på en nivå ingen av oss (de flesta i alla fall) här kan sätta oss in i ordentligt eller ens förstår alls för den delen, sen om man åker fast med fingrarna i kakburken så får man väl iofs stå sitt kast kan jag tycka.
Problemet är väl snarare inställningen hos vissa här som resonerar kring lämpliga straffvärden som dagisbarn grälandes om sandlådans enda röda traktor osv.

Sen det eviga tjattrandet om var AMD skulle ha varit, OM det bara vore för........
.......osv.
Intel har bäst prestanda just nu, acceptera!! För inte så många år sedan så tillhörde prestandatronen AMD, det kommer säkert vända igen!

Dessutom, det är väl knappast konstigt att Intel bestrider beloppet, sett många på nätet som räknat fram sina egna fantasisummor som AMD skulle ha tjänat om det inte vore för Intel, detta må vara sant att de egentligen skulle gjort en mycket större vinst men det är helt omöjligt att efteråt "räkna" fram rätt summa i efterhand då det är så många parametrar att ta hänsyn till.

Kanske skall lägga till att jag HATAR absolut inte AMD på något sett, tvärt om så önskar jag dom all framgång och vill väldigt gärna se en hälsosam konkurrenssituation på marknaden.
Det är bara det att det allt för ofta ser ut som något slags forum för fjortisar på Flashback så fort ämnena handlar om AMD/Intel el ATI/Nvidia.

Blir dessutom någon "AMD suppoter" ledsen i ögat nu så är det fritt fram att citera och skriva vad han tycker, men snälla skriv bara inte skit på dig el liknande då det inte tillför så mycket.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan man diskutera om detta???

De har gjort sig skyldiga till ett brott som strider mot EUs konkurrenslag.
De får böter baserat på deras vinst/omsättning som de självklart kommer överklaga så långt det går.

Inga fjortisar har kommit fram till detta. Så hur mycket det diskuteras fram o tillbaka i denna tråd spelar ingen roll. O jag misstänker att de som tror sig veta bättre egentligen inte har så stor koll alls på detta?

Klart de synar de stora företagen hårdast då de är de enda som har tillräckligt stora fickor att faktiskt kunna bli "ensamma på marknaden" o kunna göra vilken produkt till vilket pris som helst (därför lagen finns). I detta fall, värdelösa jättedyra processorer.
För oavsett hur mycket vi älskar intel så skiter de fullständigt i oss och är deras våta dröm att göra riktigt usla processorer o sälja dem svindyrt = mest klirr i kassan. (Detta gäller alla företag på denna planet om vi byter ut processor mot produkt)

Hur kan någon inte tycka det är bra att de fastnat med fingrarna i kakburken, när det gynnar alla andra utom intel, som är o förblir herre på täppan???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Bra sagt!

Det är ett sånt jä--a gnäll och pip så fort stora stygga Intel gjort fel, precis som resterande tillverkare/företag (alla kategorier) är SÅÅ mjuka och genomhederliga i sina metoder.

Är du riktig eller? Vänligen presentera belägg för att AMD har begått olagligheter eller håll käft. Dessutom rättfärdigar ju inte ett lagbrott från en part ett lagbrott från en annan. Annars skulle väl AMD ha ett ganska respektfullt antal "Du slipper ut ur fängelset"-kort med tanke på vad deras motspelare har haft för sig.

Blir så trött på folk som känner att de måste försvara "sitt lag" oavsett vilka lagvidrigheter de begår.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Hmm kom på ett bättre straff, intel får ge AMD alla deras forskningsresultat och sen får de betala skadestånd till AMD och sen betala deras böter till EU
---
Söderbäck

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Är du riktig eller? Vänligen presentera belägg för att AMD har begått olagligheter eller håll käft. Dessutom rättfärdigar ju inte ett lagbrott från en part ett lagbrott från en annan. Annars skulle väl AMD ha ett ganska respektfullt antal "Du slipper ut ur fängelset"-kort med tanke på vad deras motspelare har haft för sig.

Blir så trött på folk som känner att de måste försvara "sitt lag" oavsett vilka lagvidrigheter de begår.

WORD!

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Dessutom, det är väl knappast konstigt att Intel bestrider beloppet, sett många på nätet som räknat fram sina egna fantasisummor som AMD skulle ha tjänat om det inte vore för Intel, detta må vara sant att de egentligen skulle gjort en mycket större vinst men det är helt omöjligt att efteråt "räkna" fram rätt summa i efterhand då det är så många parametrar att ta hänsyn till.

Näe. Såklart går det inte att räkna fram den exakta summan av vad detta lett till. Helt riktigt. Men, sätts skadesumman för lågt här så kan det vara värt att gå över lagen för en del stora företag. Det är väl därför jag iaf kan tycka att bötesbeloppet kan verka lågt. Framförallt med tanke på vad en del olagligheter leder till. Effekterna syns efter några år. Sätter man ett riktigt rövarbelopp som straff så låter företagen säkerligen bli med den sortens fiffel i större utsträckning. Men det bygger ju på att straffet garanterat blir större än all tänkbar vinst.

Däremot bör ju inte eventuell förlust från andra bolag räknas in här. Det är något mellan företagen att göra upp kan jag tycka. Ett övertramp kan ju leda till mer än en rättegång ;).
Men vad vet jag? Varken jurist eller ekonom.

Jaja, sedan fanns det ett och annat inlägg tidigare som var lite "sandlåda", där tanken var god men motiveringen "sviktade". Men så är det väl alltid här, eller? Haha, tyvärr.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Hmm kom på ett bättre straff, intel får ge AMD alla deras forskningsresultat och sen får de betala skadestånd till AMD och sen betala deras böter till EU
---
Söderbäck

Jävligt idiotiskt att ens spy ur sig nått sånt som du sade,
Ska intel behöva förlora allt de har åstadkommit för att en urusel konkurrent som AMD ska klara sig lika bra? Kan vi inte låta Intel gå i konkurs istället, sen svära över att vi förlorade den enda processortillverkaren som klarar av att göra något med kvalité?.

Permalänk

Hur bötesbeloppen har räknats fram har delvis redovisats i den här tråden. Om man är ytterligare intresserad av hur regelverket ser ut, då finns det väl beskrivet. Detta kräver givetvis att man antingen läser själv eller, frågan någon som är insatt.
Finns nog en viss sannolikhet att AMD kommer att kräva skadestånd om det blir en slutgiltigt fällande dom. Trots allt så har EU gjort förarbetet, för bl a våra skattepengar

Hur blir det med den globala konkuransen ska regleras av EU? Kan det bli så att vissa företag ratar den eurpeiska marknaden?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Hur blir det med den globala konkuransen ska regleras av EU? Kan det bli så att vissa företag ratar den eurpeiska marknaden?

Förmodligen inte. Ja, förhoppningsvis inte ;).
Men, finns det pengar att tjänas så finns det företag som är där. Även om reglerna ser annorlunda ut på olika platser. Hoppas jag, haha.
Ja, det är ju självfallet en bra frågeställning också. Hur hårt får man straffa innan lagen som "hjälper" utveckling och pris börjar stjälpa.

Får slänga in lite beröm här. Du är ett väldigt bra bollplank, Cuteshark. Nya betydelsefulla vinklar har du. Och bra argument.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tack detsamma Söderbäck. Kul att du orkar läsa och ta till dig

Scanian - Kul att du kommer med den simpla uppgiften till Fark. Det skulle vara lite kul att se vilka resurser Fark skulle kunna få för att bevisa att AMD eventuallt har begåt brott. Att läsa samtliga avtal och dessutom få tillgång till att läsa relaterad mailkonversation.
Hur många mantimmar har EU spenderat för att bevisa Intels brott gentemot EU's regelverk?

Som det var skrivet i sammandraget av domen, då har ju faktiskt AMD gjort ett mutförsök när dom erbjöd en större mängd precessorer
Så "elaka Intel" lyckades överlista ett antal OEM tillverkare att signa regelvidriga konrakt, (gällande den uropeiska marknaden). AMD försöker senare att muta sig in på marknaden. När detta inte lyckas, så går man till EU. "Dom vill inte bli mutade, hjälp"

PS Ett antal tveksamma EU-domslut och straffbeskattning är inget som direkt gynnar den globala marknaden och/eller konkuransen.

Permalänk
Hedersmedlem

Fast vad är det som gör att du anser att faktiskt AMD försökt muta? Vi har ju redan varit inne på teknikaliteterna några gånger ;), men om vi inte vet om AMD ställt några krav för gratisprollarna eller hur många processorer man behövde köpa av dem för att få de gratisgrejerna så borde det väl inte automatiskt klassas som mutbrott?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled